Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lär er älska era M42.

Produkter
(logga in för att koppla)
Rekommenderar dig att skaffa 135/3.5 också, vilket brukar gå billigt.

Jag hämtade precis ett Asanuma 135/2.8 på posten. Har bara klämt på det lite men jädrans vilken känsla det är jämfört med mitt DA 18-55, glömde nästan bort att man skall fota med objektivet.
Får försöka testa det noggrant senare.
 
Jag hämtade precis ett Asanuma 135/2.8 på posten. Har bara klämt på det lite men jädrans vilken känsla det är jämfört med mitt DA 18-55, glömde nästan bort att man skall fota med objektivet.
Får försöka testa det noggrant senare.

Spännande. Troligen ett Tokina som är omdöpt. :) Berätta om hur det är när du testat det ordentligt.
 
Spännande. Troligen ett Tokina som är omdöpt. :) Berätta om hur det är när du testat det ordentligt.

Hur ska man som lekman testa ett objektiv på ett neutralt och enkelt sätt? Känns inte aktuellt med MTF diagram och allt vad det heter, kan man använda en "focus-chart" till manuella objektiv eller är det för AF-testning?
 
Hur ska man som lekman testa ett objektiv på ett neutralt och enkelt sätt? Känns inte aktuellt med MTF diagram och allt vad det heter, kan man använda en "focus-chart" till manuella objektiv eller är det för AF-testning?

Ta några bilder och se efter om du gillar resultatet ;). Att hänga upp sig på småsaker som MTF kurvor etc är meningslöst. Antingen blir det bra bilder eller så blir det inte det.

Det jag brukar titta efter är om det blir skarpt, om jag gillar bokeh'n, purple fringing och sådana uppenbara fel.

En del objektiv är väldigt mjuka och inte alls skarpa, men det betyder inte att de är dåliga. Jag tar hellre porträtt med lite mjukare objektiv tex. Det är ju väldigt subjektivt.

Den största skillnaden med att använda manuella gamla objektiv tycker jag personligen är att de har personlighet. Precis som med alla andra gamla handmonterade saker. Man är lite tvungen till att lära sig att känna igen varje objektivs små egenheter.

Det tar tid att vänja sig med manuella objektiv när man är van vid "point&shot" (AF/AB). Men det ger så mycket mer, i alla fall för mig. Visst, jag missar en hel del bilder som jag kanske skulle fått med "p&s" på kameran. Men de träffar jag får blir mycket mer intressanta för mig. :)
 
Ta några bilder och se efter om du gillar resultatet ;). Att hänga upp sig på småsaker som MTF kurvor etc är meningslöst. Antingen blir det bra bilder eller så blir det inte det.

Det jag brukar titta efter är om det blir skarpt, om jag gillar bokeh'n, purple fringing och sådana uppenbara fel.

En del objektiv är väldigt mjuka och inte alls skarpa, men det betyder inte att de är dåliga. Jag tar hellre porträtt med lite mjukare objektiv tex. Det är ju väldigt subjektivt.

Det har du faktiskt väldigt rätt i. En vanlig genomgång av objektivet för att hitta eventuella fel är nog det bästa.

Det tar tid att vänja sig med manuella objektiv när man är van vid "point&shot" (AF/AB). Men det ger så mycket mer, i alla fall för mig. Visst, jag missar en hel del bilder som jag kanske skulle fått med "p&s" på kameran. Men de träffar jag får blir mycket mer intressanta för mig. :)

Det är mycket därför jag börjar testa MF objektiv. Ofta slänger jag bara fram kameran och klickar några gånger mot ett motiv för att sedan rycka på axlarna och hoppas att någon bild blev bra för att sedan gå vidare. När jag fotar i manuellt så lägger jag ner mer tid på bilden och tänker igenom om det är en bra vinkel osv. Efterbearbetningen blir också roligare då jag kan se om jag lyckades eller inte och vad jag ska tänka på nästa gång.
 
Någon som har erfarenhet av gamla Yashica objektiv?
Har ett par stycken sedan tidigare efter min far
Bla ett yashinon-r 135mm F2,8. och har just ropat in ett "super yashinon-r 200mm F4.5" för en hundring på tradera. Kunde inte låta bli när priset inte blev högre...

Vad kan jag förvänta mej av dessa objektiv? Någon som har erfarenhet? Är det helt bortkastade pengar?
 
Någon som har erfarenhet av gamla Yashica objektiv?
Har ett par stycken sedan tidigare efter min far
Bla ett yashinon-r 135mm F2,8. och har just ropat in ett "super yashinon-r 200mm F4.5" för en hundring på tradera. Kunde inte låta bli när priset inte blev högre...

Vad kan jag förvänta mej av dessa objektiv? Någon som har erfarenhet? Är det helt bortkastade pengar?

Kolla in Wirf's sida www.retrocamera.net

Han har också ett forum dedikerat till Yashica http://www.yashicaforum.com
 
Har nu också investerat i några m42 objektiv, Tamron 200/3.5 och Auto Revuenon 135/2.8. Båda är riktigt skarpa och ger väldigt fina bilder.

Auto Revuenon 135/2.8 har också visat sig fungera utmärkt som makroobjektiv tillsammans med mellanringar. Med tanke på att det bara kostade några tior så är jag riktigt nöjd med resultatet. Skärpan är heller inte riktigt på topp i den här bilden då det är nerbländat till f22.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1555619.htm?set=mp
 
Om det är M42 bakom adaptern på mitt Peleng fisköga så har jag ett sånt objektiv i alla fall. Kan inte säga att jag direkt älskar det men jag tycker om det lite grann. :)

EDIT: Hoppsan, såg inte att jag villat bort mig in i Pentaxforumet. 8-O
 
@Robert:
Yashinon (oftast M42-gänga, kan finnas andra) gjordes i vissa fall av tillverkaren Tomioka. Mitt Yashinon-DX 50mm/1.7 är asbra, skarpt och bra bokeh. Lite ovanlig konstruktion dock. Just de objektiv du skrev om känner jag inte till närmare.

Yashica (i motsats till Yashinon) objektiv har oftas bajonett av Contax/Yashica-typ. Fick hem ett underbart sådan igår, Yashica ML 50mm/1.4 yeaaaah! ;)

Yashica Zoomar är väldigt(!) olika kvalitet på. Vissa är i nästan klass med Zeiss, andra är riktigt usla. Själv fick jag hem en Yashica MC Zoom 35-70mm/3.5-4.5 som jag gillar väldigt även om den inte är så ljusstark.

Yashica gjorde också bra mätsökarkameror och TLR-kameror.

Men tillbaks till M42 och Pentax ;) Mitt M42-favorit just nu är nog Asahi Auto-Takumar 85mm/1.8, fungerar som ett litet mirakel på min Canon-kamera! Tänk att det bästa jag har är ett av de äldsta (1960-64). Mina AF-objektiv har jag numera sålt allihopa.
 
Alla "super-takumar" objektiv jag har testat håller mycket hög klass.
Läste någonstans att det var proffs optik byggda av väldigt fina material och med mycket små toleranser. Väderskyddade är dom också mot damm och fukt.
Skulle vilja säga att dessa objektiv håller så hög klass så att man aldrig behöver köpa annat. såvida man kan tänka sig att fokusera manuellt.
 
Alla "super-takumar" objektiv jag har testat håller mycket hög klass.
Läste någonstans att det var proffs optik byggda av väldigt fina material och med mycket små toleranser. Väderskyddade är dom också mot damm och fukt.
Skulle vilja säga att dessa objektiv håller så hög klass så att man aldrig behöver köpa annat. såvida man kan tänka sig att fokusera manuellt.
Ställer mig ytterst tveksam till det. Mekanisk är de nog helt OK men optiskt tror jag de är långt ifrån de senaste optiken från Nikon, Canon, Sigma, Olympus, Lieitz och CarlZeiss för att nämna några. Och på vilket sätt är de väderskyddade?
 
"Fine optics alone cannot make a superior lens; the mechanical components are equally important. Lens barrels of Super Takumar lenses are precision machined for accurate positioning of all elements. Tolerances are so tight you have to break a vacuum to disassemble some elements. Each Super Takumar has dust and moisture-proof seals and a special diaphragm damper that cuts down on wear, vibration and bounce so you get consistent aperture openings."

http://whitemetal.com/pentax/st_85_19/st_85_19_info.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.