Annons

Lär er älska era M42.

Produkter
(logga in för att koppla)
Skärpeinställning

Jag har nyss skaffat mig en K20D och vill ha manuella objektiv. Tycker att det är lite av detta som ger känslan vid fotografering. Men jag funderar på den här biten med skärpeinställning. Måste jag skaffa en ny sökarskiva med snittbild för att kunna ställa in skärpan eller hur fungerar det? Sen är det den här biten med adapter, ska man ha en adapter som sitter fast på varje objektiv! eller ska man bara byta den mellan optikerna? Det är mycket jag inte förstår... Priserna på manuella gluggar för Pentax har senaste tiden skjutit i höjden på Tradera. Nåt annat ställe man kan köpa beg billigt ifrån?
Hälsar
Sture
 
Du måste inte köpa de allra äldsta objektiven (dvs m42) för att det ska bli manuellt. Räcker fint med M eller K modellen så slipper du adapter. Fokuskonfirmation (den gröna lampan) funkar fortfarande på manuella objektiv så någon ny mattskiva är inte heller något måste.
 
Det är inte bara objektiv med m42 gänga som är manuella. Det finns en massa äldre manuella med Pentax K-bajonett, med dem behöver du ingen adapter. Köper du ett objektiv med m42 gänga behöver du en adapter. Väljer du att köpa en sådan bör du satsa på en äkta Pentax, de brukar dyka upp på Tradera med jämna mellanrum. Kostar kanske ett par hundra. Den typen av adapter behöver du endast en av. Den monteras i kameran och sedan byter du mellan m42-objektiven på vanligt sätt. Vill du sedan ta bort adaptern tar det bara några sekunder så kan du köra med nyare objektiv.

Skärpeinställningen underlättas om du satsar på en ny sökarskiva, t.ex ett KatzEye
 
Jag har nyss skaffat mig en K20D och vill ha manuella objektiv. Tycker att det är lite av detta som ger känslan vid fotografering. Men jag funderar på den här biten med skärpeinställning. Måste jag skaffa en ny sökarskiva med snittbild för att kunna ställa in skärpan eller hur fungerar det? Sen är det den här biten med adapter, ska man ha en adapter som sitter fast på varje objektiv! eller ska man bara byta den mellan optikerna? Det är mycket jag inte förstår... Priserna på manuella gluggar för Pentax har senaste tiden skjutit i höjden på Tradera. Nåt annat ställe man kan köpa beg billigt ifrån?
Hälsar
Sture
Snittbild är bra på kortare brännvidder, på telen kan det vara svårt att få ljus i båda halvcirklarna och original mattskiva duger bra, manuella objektiv fasta brännvidder har så mycket högre ljusstyrka att det är lätt att ställa skärpan.

Ett underskattat objektiv är Ricoh 1,7/50 respektive 2,0/50, dom brukar bli billiga då folk inte vet vad det är. Lite kallare i färgton än SMC Takumar, en egenskap som jag personligen gillar. De Chinon, Fuji och OEM tillverkade såsom Expert, har jag lite dystrare erfarenheter av, i första hand beroende på glapp och olja på lamellerna. Men du har "Ryssarna", Helios, Meyer, Praktica, Jupiter, Industria och allt vad de heter, som ofta går för en hundring eller i värsta fall två är ofta bra både optiskt och mekaniskt.
Det säljs ibland "Kameraväska med innehåll på Blocket" med det jag har sett under senaste året, har inte varit värt, säljarens pris och fraktkostnad, för något år sen gjorde jag några fynd.

Ibland kan man fynda på LP fotoauktion, även om den stora behållningen är att se vad människor är beredda att betala för en sliten kamera som inte fungerar, men är tillverkad i Tyskland för över 50 år sedan.

Det finns en Ricoh 2,0/50 på Tradera nu, vi kan ju slåss om den! Det är K-bajonet, så det är bara att trycka på.
 
Tack. Nu ser jag fram emot att köra igång med den manuella eran igen. Väntar hem ett Pentax SMC 50/2.0 som startoptik. Sen är det bara att leta vidare. Får väl gå på loppis för att finna billig optik. På Tradera har ju priserna, som jag nämnde, börjat skjuta i höjden de senaste månaderna. Mitt nästa val blir ett macro. Om nån har ett till övers så hör gärna av er./Sture
 
Lär er älska era M42.

Inget jag behöver lära mig.. mitt Auto Takumar 55mm 1.8 ger en otroligt vacker oskärpa som jag aldrig sett något som går att jämföra med, varken från Nikon, Canon eller Leica.

Det närmsta jag kan jämföra med är Pentax SMC 105mm 2.5 till Pentax 67.
 
På K-5 och K-7 har de gjort mattskivorna aning grynigare (som på analoga slr)
för att underlätta manuell inställning.Jag märker en tydlig skillnad från de tidigare modellerna.Har inga som helst problem med fokus.
Här beskrivs det i Pentaxforumet på DPR:

The K-7 and K-5 VFs are a bit darker as they are more pro spec screens designed to increase perception of critical focus and DOF. This is explained in this somewhat shaky translation of a Japanese K-7 review .
Most DSLRs are designed with focusing screens that are aimed at AF users with consumer grade lenses as this is the bulk of the market. The K-* designers chose to give us a higher spec screen.
Essentially what I got was that the VF appears a little darker, but this is allows the user to use MF better and see differences in focus and bokeh (OOF) in the viewfinder. Most DSLR models are designed for brighter viewfinders to be used with slower lenses (implied "kit" and zoom lenses). The K-7 VF (which is shared by the K-5, BTW) is a more "expert" grade spec.
 
Undrar om det är samma storlek och modell på dessa mattskivor som på K20D. I så fall kanske man skulle...
 
Vet inte om K-5 och K-7:s mattskivor passar till K20.
Fråga Focus nordic,men de verkar inte kunna så mycket.
 
Ja, de har jag redan frågat, men de hänvisade enbart till den engelska sidan där man kan köpa mattskivor. Bra generalagenter, kan nada! De borde egentligen sälja pingisbollar eller godis.
 
TAKUMAR 135mm 2.5 (bajonet)

Hur funkar detta objektiv med min K20? Eftersom jag ännu inte fattat detta med vilka objektiv man behöver adapter till eller ej. När det står bajonett, är det bara att skruva på rakt av eller behövs det en adapter? Och om man har adapter, klarar kameran av att känna av nånting?
Det är så här att jag har inte läst eller talat engelska på över 30 år, så när jag går in och kollar på olika sidor så är det ganska obegripligt för mig, och använder jag mig av google translate så får jag mig ett gott skratt istället för att bli klokare ;)
 
Bajonett är det vanlika PK-bajonettfattningen. Vilket betyder att det bara är att sätta på kameran och köra. Bajonett Takumars är inte lika kvalitetsmässiga som M42 Takumars. Av någon anledning så böt de strategi med namnet Takumar samtidigt som de bytte till bajonett.

:)
 
Objektivval

Pentax (M-42) SMC-Takumar 105/2,8 alt Pentax (M-42) SMC-Takumar 85/1,8.
Står att de är i gott skick och pris 900 alt 1200 kr. Bilderna visar inte annat heller Är de värda detta?
Dessutom har jag lust att kunna få någorlunda närbilder.
Om jag nu skaffar en pentax orginaladapter, vad fungerar tillsammans med kameran, k20d, ljusmätning, grön knapp vid fokus, jag har ingen aning....
 
Pentax (M-42) SMC-Takumar 105/2,8 alt Pentax (M-42) SMC-Takumar 85/1,8.
Står att de är i gott skick och pris 900 alt 1200 kr. Bilderna visar inte annat heller Är de värda detta?
Dessutom har jag lust att kunna få någorlunda närbilder.
Om jag nu skaffar en pentax orginaladapter, vad fungerar tillsammans med kameran, k20d, ljusmätning, grön knapp vid fokus, jag har ingen aning....
85mm är en av de bästa Takumarobjektiven. De har visst ett snittpris på 305USD, du kan läsa mer här

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/Super-Multi-Coated-TAKUMAR-Auto-Takumar-85mm-F1.8.html

och om 105mm här http://www.pentaxforums.com/lensreviews/Super-Multi-Coated-TAKUMAR-Super-Takumar-105mm-F2.8.html

Det mesta funkar med K20D. Det som inte funkar är överföring av bländarinformation m.m. och naturligtvis inte af.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.