Annons

Lär er älska era M42.

Produkter
(logga in för att koppla)
Faktum är att jag valde mellan OM 1 och ME i mitten på 70-talet.
Och nu säger du att jag valde fel?
Men det är OK. Vem vill ha en minisensor.

lm
 
Olympus har bra stöd för gamla objektiv dock.

M39, M42, Pentax-K, Nikon, OM, Leica R, Praktica-B, Contax/Yashica, Canon FD/nFD, Minolta MD.

varav bara de två sista inte har fokus confirm.

Så den kan vara ett roligt komplement till K10D/K20D för att man ska täcka i princip allt. :D. Dock inte E-3 vad jag förstår. Men fokusstöd och stabilisering på E510 med så.
 
Jag har bara mina gamlingar för att småmysa lite. När det gäller jobb fegar jag och tar "petobjektiv".
Jag är dålig på MF, något som jag var redan med min ME.
Å andra sidan har jag märkt att K20 med AF också kan hamna vid sidan om.

lm
 
Var det någon här som knep Chinonet på Tradera? Skulle köparen i så fall kunna visa lite testbilder. Vill veta om jag ska gråta för att jag inte bjöd :p.
 
Hejsan,

Jag har ett Vivitar 70-210 1:3,5 med fattning för olympus OM1.
Är det någon som vet om det finns typ en mellanring till pentax k10?

Micke
 
Jag besitter ett gäng m42.
Fujinon 400mm 1:4.5
Mir 20mm 1:3.5
Mayer 35 1:2.8
Mayer 135 1:2.8

400mm objektivet har jag använt på min första fågelskådning. Det var faktiskt något för kort i vissa lägen. Kanske kan det bli någon exempelbild när jag blir klar till det.

www.rugift.com säljer ju lite Ryska/Ukrainska objektiv tex:
Rubinar 500mm 1:5.6. Vad tror ni om den? finns både i P/K och m42 fattning.
 
Jag har inhandlat en m42 adapter och ett pentacon 135mm auto 2.8.
Problemet är att det verkar vara något sorts glapp mellan kamera objektiv när jag provar det ibland fungerar det och ibland blinkar "Av --" på lilla displayen. Jag har ett annat M42 objektiv och det fungerar utan problem. Är det någon som har en aning var felet kan ligga? Lite tips tack.
 
Låter udda. Kameran borde ju inte ens bry sig om det sitter ett objektiv i ringen eller inte. Är det brett nedtill så det kommer i kontakt med kontakterna kanske?
 
NHE skrev:
Jag besitter ett gäng m42.
Fujinon 400mm 1:4.5
Mir 20mm 1:3.5
Mayer 35 1:2.8
Mayer 135 1:2.8

400mm objektivet har jag använt på min första fågelskådning. Det var faktiskt något för kort i vissa lägen. Kanske kan det bli någon exempelbild när jag blir klar till det.

Senast idag letade jag efter ett Fujinon 400. Håll hårt i det, det är en raritet och ska vara grymt bra.


www.rugift.com säljer ju lite Ryska/Ukrainska objektiv tex:
Rubinar 500mm 1:5.6. Vad tror ni om den? finns både i P/K och m42 fattning.

Den samlade uppfattningen är väl att ska man ha spegeltele ska man ha Tamron SP't. Men jag vet inte. Köp ett och tala om för oss andra ;).
 
Av någon anledning stod 'Tillåt bländarring' på otillåten, ändrade tillbaka det och det fungerade bra. Har dock inget minne av att jag skulle ändrat på det. Nu är jag iaf nöjd och glad igen och ska ut och prova objektivet.
 
Försökte använda min adapter med min 1.7x autofocus-konverter men jag misstänker att eftersom de elektriska kontakterna inte blir kortslutna så fungerar inte konverten som den skall...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.