Jag fick hem ett M42-objektiv igår och har också köpt en orginal-adapter från Pentax.
Det fungerade väl sisådär. Först satte jag i adaptern i huset och försökte skruva i objektivet, men lyckades inte skruva det i botten, det kändes som några piggar eller så satt i vägen.Då testade jag att skruva på adaptern på objektivet och satte sedan i hela rasket i huset, det fungerade bättre. Sedan när jag skulle ta bort alltihop så tog det stopp, efter att ha undersökt saken lite närmare såg jag att det fanns några klackar på objektivet som tog i utstickande piggar (kontakter?) i objektivfattningen. Genom att dra ut objektivet så gott det gick och lirka lite fick jag klackarna över piggarna.
Ska det vara så? Kan man ta bort klackarna (det var väl bara plast tror jag)?
Rent fotografiskt var det väl också sisådär. Till att börja med märkte jag att varken fokusindikering eller antiskak fungerade. Ljusmätningen fungerade litegrann verkade det som (i tidsautomatik), men bilderna blev rätt dassiga, med konstiga färger (det verkar som den dominerande färgen i motivet tar över bilden totalt). Med manuell exponering blev det väl lite bättre, men ingen höjdare.
Fick jag ett dåligt ex, eller gör jag fel på nåt vis?
Objektivet är ett Fujinon 55/2.2.