joppis
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Janne
Eftersom kameror har olika parametrar inlagda som kan tolkas av externa rawprogrammet så förstår jag fortfarande inte vad du vill med din begäran om att få en bild som inte är "påverkad". Din Nikon d2x och Nikons egen programvara har en tolkning, Camera raw har en annan. De metadata som följer med omhändertas olika. (därför vill Nikon att man skall använda deras eget rawprogram) Även rawprogrammen lägger en egen s-kurva , kontrastkurva eller så kan man välja en sådan själv. Är det en linjär uppräkning du är ute efter??? Dvs ingen kontrastpåverkan
Alla bilder är därför påverkade i en eller annan mening vad det gäller gamma, färguppräkning, skärpning, brusreducering, CA mm mm i rawprogrammet eller med hjälp av de metadata som hänger med från kameran.
Din kunskap om hur en digitalkamera fungerar verkar inte vara direkt uppdaterad , speciellt om du tror att kameran levererar en bild som inte är påverkad i en eller annan mening och motsvarar en "analog" bild.
Vi kan alltså inte följa din uppmaning
(hur gärna vi än vill) eftersom kameror och programvaror är olika
Mikael
Men snälla Mikael. Det handlar ju om att hålla sig inom ramen för vad som är skäligt när man säger "obehandlad". Vi kan väl bara komma överens om att man inte kan klistra in rådata från sensorn här på FS? Alltså "framkalla" din bild med minsta möjliga mån av efterbehandling. Vad är det som är så jobbigt? Jag tror inte jag har inte läst den andra tråden som Janne nämner i första inlägget utan såg denna tråd med nya ögon. Tyckte det var en kul idé. Ni måste ha haft en del dispyter i den andra tråden men varför inte hålla den diskussionen där? Jag kommer lägga in bilder här ikväll när jag kommit hem från jobbet! Bra initiativ Janne!