Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvaliteten är mycket sämre

Produkter
(logga in för att koppla)
Några tankar

Problemet med bedömningen av en bild är att den kan vara mer respektive mindre än summan av dess beståndsdelar.
Med beståndsdelar menar jag rentav mätbara storheter liksom skärpa, skärpedjup, ljus, färg, harmonin i kompositionen etc samt icke kvantitativa storheter som associationer, känslomässiga retningar etc som motivet såsom det återges i bilden förmedlar eller framkallar.
Det finns ett minimum av mätbara objektiva faktorer som kan indikera en kvalitetsnivå i en specifik bild. Ett problem är hur tillförlitliga dessa ”mätinstrument” är och om man mäter det som var avsett att mätas samt vilket värde som det har för helhetsbedömningen av en bild. En bild med dålig skärpa, icke naturliga färger och ljus kan vara ett underverk medan en tekniskt perfekt bild kan vara totalt intetsägande. Det är väl bekant att fotografer smörjer frontlinsen med fett för att skapa oskärpa.
David Björkens jämförelse mellan musikaliska verk och fotografin är bra men kräver en lång analys och diskussion. Musik är i grund och botten matematik men det är inte så som vi upplever den när vi lyssnar på ett musikaliskt verk. Det är den subjektiva känslan som gör att vi upplever ett specifikt musikaliskt verk på det sätter som vi gör. Man kan genom matematiska beräkningar skapa näst intill ”perfekt” musik men hur vi kommer att uppleva den är en annan fråga. I vilket fall det är känslan som helheten förmedlar eller framkallar som är det viktigaste och gör att ett verk upplevs som bra eller mindre bra. Jag vill påstå att det samma gäller för fotografierna. Jag älskar klassisk musik men även folkmusik från olika delar av världen. Båda framkallar emotionella retningar hos mig och jag vägrar betygsätta eller jämföra dem. Antingen tycker jag om ett stycke eller inte. Finner det intressant eller inte. Rimsky-Korsakovs ”Sheherazade” och en specifik folksång framkallar hos mig liknande känslor fastän på olika sätt. På samma sätt kan jag uppleva bilder. Oavsett vem skaparen är och vilken status denne har. Det är upplevelsen som räknas vilken tyvärr eller tack och lov är ytterst subjektiv.

hansen2 skrev:
Det finns förstås en tanke bakom kravet på antalet tecken i en kommentar. Om detta kan läsas här och här.

/Johan

Jo fast vad skulle jag ha skrivit då? det kan ju inte va meningan att jag ska hitta på saker bara för att ge sken av att vara nån sorts expert på bild-analys

Re: Några tankar

ntz skrev:
Problemet med bedömningen av en bild är att den kan vara mer respektive mindre än summan av dess beståndsdelar.
Med beståndsdelar menar jag rentav mätbara storheter liksom skärpa, skärpedjup, ljus, färg, harmonin i kompositionen etc samt icke kvantitativa storheter som associationer, känslomässiga retningar etc som motivet såsom det återges i bilden förmedlar eller framkallar.
Det finns ett minimum av mätbara objektiva faktorer som kan indikera en kvalitetsnivå i en specifik bild. Ett problem är hur tillförlitliga dessa ”mätinstrument” är och om man mäter det som var avsett att mätas samt vilket värde som det har för helhetsbedömningen av en bild. En bild med dålig skärpa, icke naturliga färger och ljus kan vara ett underverk medan en tekniskt perfekt bild kan vara totalt intetsägande. Det är väl bekant att fotografer smörjer frontlinsen med fett för att skapa oskärpa.
David Björkens jämförelse mellan musikaliska verk och fotografin är bra men kräver en lång analys och diskussion. Musik är i grund och botten matematik men det är inte så som vi upplever den när vi lyssnar på ett musikaliskt verk. Det är den subjektiva känslan som gör att vi upplever ett specifikt musikaliskt verk på det sätter som vi gör. Man kan genom matematiska beräkningar skapa näst intill ”perfekt” musik men hur vi kommer att uppleva den är en annan fråga. I vilket fall det är känslan som helheten förmedlar eller framkallar som är det viktigaste och gör att ett verk upplevs som bra eller mindre bra. Jag vill påstå att det samma gäller för fotografierna. Jag älskar klassisk musik men även folkmusik från olika delar av världen. Båda framkallar emotionella retningar hos mig och jag vägrar betygsätta eller jämföra dem. Antingen tycker jag om ett stycke eller inte. Finner det intressant eller inte. Rimsky-Korsakovs ”Sheherazade” och en specifik folksång framkallar hos mig liknande känslor fastän på olika sätt. På samma sätt kan jag uppleva bilder. Oavsett vem skaparen är och vilken status denne har. Det är upplevelsen som räknas vilken tyvärr eller tack och lov är ytterst subjektiv.
Visst är det väl så att många som älskar musik (och är musikaliska) ofta har en förkärlek till Klassiskt och Jazz. Men det går inte komma ifrån faktumet att dansband säljer väldigt bra. Som filmälskare kan det vara svårt att diskutera filmer som Tango o Cash ihop med andra filmälskare. De snackar hellre bröderna Cohen eller de blå o vita filmerna. Men åter igen samma sak där, Die Hard blev en större biosucce än vad den Blå filmen någonsin skulle kunna bli. För att var lite dömande skulle jag vilja påstå att den stora massan behöver glättighet o enkelhet, även på en intressesajt som Fotosidan, och då får man stå ut med en eller annan kattbild mellan varven.

Hm, jag har ganska länge tyckt att det läggs upp så många dåliga bilder. När man tittar är det långt mellan godbitarna Tycker att det har varit mycket bättre. Visserligen är det en tråkig årstid och många slänger ut vad som helst av bilder bara för att få lite rörelse på sin sida. Kanske många nya medlemmar som inte har fattat riktigt? Kanske man ska ta sig tid att verkligen kommentera och kritisera? Det verkar som om många har tappat lusten. Ge inte upp!

David G skrev:
Kula se att även De Stora kan ta idiotiska bilder! Synd bara om nybörjaren tror att bara för att man tar en konstig bild så är det konst.

Hör kanske inte hit riktigt men jag tycker just den HCB-bilden är en mycket bra bild. Inte konstig alls men stor konst. Inte skarp eller finkornig men härlig i sin komposition och innehåll. Fotografi är bildavtryck med hjälp av ljus, ingen tävling i skärpa-upplösning och brillians.

Stairway to Hell, yes it's art

Graal skrev:
Hör kanske inte hit riktigt men jag tycker just den HCB-bilden är en mycket bra bild. Inte konstig alls men stor konst. Inte skarp eller finkornig men härlig i sin komposition och innehåll. Fotografi är bildavtryck med hjälp av ljus, ingen tävling i skärpa-upplösning och brillians.

Är det bilden med trappan och cyklisten?

Varför måste konst så ofta vara en tävling i det konstiga?

Bara för att bilden inte är skarp behöver det inte vara konst heller!

Notera hur jag använder det skarpa blixt ljuset, kanske blir det Victor-stipendiet nu.

Re: Re: Några tankar

paul innergård skrev:
Som filmälskare kan det vara svårt att diskutera filmer som Tango o Cash ihop med andra filmälskare. De snackar hellre bröderna Cohen eller de blå o vita filmerna. Men åter igen samma sak där, Die Hard blev en större biosucce än vad den Blå filmen någonsin skulle kunna bli. För att var lite dömande skulle jag vilja påstå att den stora massan behöver glättighet o enkelhet, även på en intressesajt som Fotosidan, och då får man stå ut med en eller annan kattbild mellan varven.

Tror jag vill vända på perspektivet en aning. Efter att som bildälskare ha tittat på en lång rad av konstnärliga bilder av andra bildälskare, kan det inte vara avslappnande och befriande att titta på en och annan kattbild som förmedlar något helt annat?

Re: Re: Re: Några tankar

Kijana skrev:
Tror jag vill vända på perspektivet en aning. Efter att som bildälskare ha tittat på en lång rad av konstnärliga bilder av andra bildälskare, kan det inte vara avslappnande och befriande att titta på en och annan kattbild som förmedlar något helt annat?
För att inte bli missförstådd så måste jag påpeka att kattbilder inte stör mig, tycker personligen att många av de är fina. det kan du utläsa av mina tidigare inlägg i tråden. Jag har nog lite svårt för när människor på ett eller annat sätt försöker sätta sig till doms över vad som är bra respektive dåligt, vad som borde få finnas eller inte. Självklart kan var och en ha sin egna personliga åsikt. men vem av alla medlemmar kan avgöra huruvida den som lägger upp en bild har tänkt efter ordentligt eller inte. Vem kan avgöra om personen utifrån sina kunskaper gjort det som står i hans/hennes makt för att få till bästa möjliga resultat. För den som vill ha förändring så upprepar jag mitt tidigare förslag. Börja ge konstruktiv kritik på andras bilder bra som dåliga.

Re: Re: Re: Re: Några tankar

paul innergård skrev:
För att inte bli missförstådd så måste jag påpeka att kattbilder inte stör mig, tycker personligen att många av de är fina. det kan du utläsa av mina tidigare inlägg i tråden. Jag har nog lite svårt för när människor på ett eller annat sätt försöker sätta sig till doms över vad som är bra respektive dåligt, vad som borde få finnas eller inte. Självklart kan var och en ha sin egna personliga åsikt. men vem av alla medlemmar kan avgöra huruvida den som lägger upp en bild har tänkt efter ordentligt eller inte. Vem kan avgöra om personen utifrån sina kunskaper gjort det som står i hans/hennes makt för att få till bästa möjliga resultat.

Det är samma uppfattning och tankegång som jag har.

För den som vill ha förändring så upprepar jag mitt tidigare förslag. Börja ge konstruktiv kritik på andras bilder bra som dåliga.

Kan inte upprepas nog många gånger.

Re: Stairway to Hell, yes it's art

David G skrev:
Är det bilden med trappan och cyklisten?

Varför måste konst så ofta vara en tävling i det konstiga?

Bara för att bilden inte är skarp behöver det inte vara konst heller!

Notera hur jag använder det skarpa blixt ljuset, kanske blir det Victor-stipendiet nu.

Sådana svar tyder återigen på vantolkning, tyvärr.

David G skrev:
.
.
.
en massa nybörjare som skriver om saker dom inte vet om dom fårstår, känns lite som om man skulle be lågstadie-elever skriva uppsatser om ryska revolutionens inverkan på svensk spannmåls-odling.

Du har en poäng där. Ganska rått uttryckt men ack så rätt. Satt i relation till antalet medlemmar här på FS så är det ett fåtal som verkligen har kunskaperna att skriva de där "konstruktiva kommentarerna". (Och nej, jag är inte en av dem).
Därför är det bättre att inte KRÄVA, som läget är nu, just innehållsrika och konstruktiva kommentarer utan mer låta den som vill skriva något om vad han ser får göra det fritt efter eget huvud.
Jag tycker det är rätt tydligt att kommenterandet gick ner kraftigt efter diverse stormiga trådar som handlar om att kortkommentarer som "Gillar bilden" inte är välkomna. Istället avkrävs kommentarer med substans vilket som sagt få kan ge.
Ett råd till er som BARA vill ha kommentarer med expertliknande innehåll är att testa photosig. Deras koncept fungerar men ger för det mesta bara ett fåtal kommentarer.

Jag tror ni underskattar era medmänniskor.

Klart alla kan ha en åsikt (mer än "gillar bilden") även om man inte är proffsfotograf eller författare.. En liten analys om vad man gillar eller inte gillar tror jag faktiskt alla klarar av.

Krav är tråkiga, men försök kan vara nog så givande för egna utvecklingen med.. Att försöka mer bör uppmuntras tycker jag.

Kritik ÄR för övrigt subjektiv, så egna huvudet är väl självklart att använda även om kommentaren är konstruktiv.

Mattsen skrev:
Du har en poäng där. Ganska rått uttryckt men ack så rätt. Satt i relation till antalet medlemmar här på FS så är det ett fåtal som verkligen har kunskaperna att skriva de där "konstruktiva kommentarerna". (Och nej, jag är inte en av dem).
Därför är det bättre att inte KRÄVA, som läget är nu, just innehållsrika och konstruktiva kommentarer utan mer låta den som vill skriva något om vad han ser får göra det fritt efter eget huvud.
Jag tycker det är rätt tydligt att kommenterandet gick ner kraftigt efter diverse stormiga trådar som handlar om att kortkommentarer som "Gillar bilden" inte är välkomna. Istället avkrävs kommentarer med substans vilket som sagt få kan ge.
Ett råd till er som BARA vill ha kommentarer med expertliknande innehåll är att testa photosig. Deras koncept fungerar men ger för det mesta bara ett fåtal kommentarer.
Men att återge vilken känsla en bild ger tror jag de flesta med lite träning skulle klara av, utan att för den skull behöva plugga bildbehandling. En kommentar som att det blev lite väl gult, eller att man har synpunkter på kompositonen, kan ge även den mer bevandrade photoshoparen vägledning om eventuella förändringar. Man skall inte glömma att rent kompositionsmässigt har vi människor en tendens att gilla sånt som ligger inom ramen för det man får lära sig på fotokurser om komposition. Man kan som nybörjare ha svårt att verbalisera sina intryck men ändå ha känslan av att något i bilden är fel. Många gånger kan de som normalt sett inte sysslar med fotografi ge väldigt värdefulla kommentarer. Mycket beroende på att de ofta går på känslan fotografiet förmedlar. Vi som hållit på ett tag fastnar ibland i tekniska detaljer och nästan vägrar låta oss påverkas.

lottawe skrev:

Klart alla kan ha en åsikt (mer än "gillar bilden") även om man inte är proffsfotograf eller författare.. En liten analys om vad man gillar eller inte gillar tror jag faktiskt alla klarar av.

Krav är tråkiga, men försök kan vara nog så givande för egna utvecklingen med.. Att försöka mer bör uppmuntras tycker jag.

Kritik ÄR för övrigt subjektiv, så egna huvudet är väl självklart att använda även om kommentaren är konstruktiv.

Ok, om någon då skrev om din bild du har döpt till "2" Lotta, att den "är kontrastlös och suddig samt har repor, därför kan jag bara ge dig ett lågt betyg."
Skulle du då så den kommentaren som givande och konstruktiv, något du borde ta lärdom av...

Mattsen skrev:
Ok, om någon då skrev om din bild du har döpt till "2" Lotta, att den "är kontrastlös och suddig samt har repor, därför kan jag bara ge dig ett lågt betyg."
Skulle du då så den kommentaren som givande och konstruktiv, något du borde ta lärdom av...
Jag uppmärksammar iaf att den som kommenterat faktiskt _ser_ på bilden, tar sig tid att tala om vad den ser och att den också har kunskapen att bedöma kontrast, repighet mm. Den har ju helt rätt i att bilden är sådan:) Hoppas det var givande för den som kommenterade att se och sätta ord på..

Vissa tycker/tror att man lär sig mycket av att kommentera andras bilder... jag är tveksam, det kan bara bli ett personligt tyckande om man inte har någon teori/analys att hänga upp det på. Man kan mycket väl känna att en bild är "bättre" än en annan utan att kunna formulera varför. Kanske det ger mer att diskutera en bild i taget, typ "runt bordet på liten fotoklubb" (har inte provat det själv) men då behövs det någon/några aktiva deltagare i diskussionen som kan lite mer.

Bra talt!

lottawe skrev:

Jeg håller helt med deg Lotta.
Det må da väre nyttigt för alla; even trådens "proffs" att få en subjektiv uppfatning av ett bildebudskap.......
Vem fotar man för da? Varandra?
Ett foto skal ju förmedla en stämning eller känsla. Ge betraktaren assosiasioner och minnen.
Detta är det värkligen svåra delen.
Kann jag förmedla den 3. dimmensionen till nån annan; ja da har jeg gjort ett bra jobb.

Tenk å få en kommentar som : "När jeg ser denna bilden, så tänker jag på....." o.l. ........
Sammenfaller der med mina tanker; blir jag glad.
mvh Erik J

lottawe skrev:
Jag uppmärksammar iaf att den som kommenterat faktiskt _ser_ på bilden, tar sig tid att tala om vad den ser och att den också har kunskapen att bedöma kontrast, repighet mm. Den har ju helt rätt i att bilden är sådan:) Hoppas det var givande för den som kommenterade att se och sätta ord på..

Ok, bra att du tycker en sån kommentar är ok då.
Men den är ändå inte bra därför att många läser den, vilket ju oxå är tanken med hela bildkommenterandet att vi ska kunna lära oss av att se på bilder och läsa kommentarerna. Och de som är totala noviser missleds då att tro att just du verkar ha mkt att lära än, och kanske värre att det verkligen är så att den är dålig pga av hur den ser ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar