Annons

Kvaliteten är mycket sämre

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med Lennart.

Men se på den dårlige interessen for poolen "Diskutera Bildbudskap".
Det är rätt som du sejer. I dag har jag registrerad en "kritiker" som har årets vendetta mot snea horisonter; och praktisk talat intet annat.
Men han har fått min kommentar till detta, både på gällande och egen bild.
I mellanår kann man kommentera anadras likgiltiga kommentarer (med varsam hand :) )
Men nu är det snart Jul..
God Natt
Erik J
 
Re: Håller med Lennart.

fujicanon skrev:
Men se på den dårlige interessen for poolen "Diskutera Bildbudskap".
Det är rätt som du sejer. I dag har jag registrerad en "kritiker" som har årets vendetta mot snea horisonter; och praktisk talat intet annat.
Men han har fått min kommentar till detta, både på gällande och egen bild.
I mellanår kann man kommentera anadras likgiltiga kommentarer (med varsam hand :) )
Men nu är det snart Jul..
God Natt
Erik J

Erik jag håller också med Lennart och Anders Ö. Horisontmatadoren du nämner kanske har aldrig varit till sjös eller blir sjösjuk av sneda horisonter. (Bara skojar lite;-)
 
Det är svårt att diskutera "bra bilder" när åsikterna går så isär om hur en bra bild ser ut. Varför inte se det från den positiva sidan; Exakt hur kul vore det att ständigt bara se bilder man tycker är underbart bra här på fotosidan EGENTLIGEN? Javisst kan man inspireras men man blir nog ganska snart mätt. Dessutom så tycker jag att det finns tillräckligt gott om bilder att just inspireras av här. Dessutom jätteviktigt; De man tycker är sämre bilder behövs verkligen dom oxo vilket inte många tycks reflektera över? Som livet självt ungefär - Livet är inte ett lyckorus HELA TIDEN (c;=
Ups & Downs!

Det SKA vara svårt att ta bra bilder. Schyssta bilder "växer inte på träd" och har aldrig gjort det. Inte ens på den gamla goda tiden då konkurrensen dessutom var betydligt mindre. Det är väl det just det tråden handlar om; "Dåliga bilder" jämfört med vad? Dessutom så är ju massor med grepp redan upptagna och de flesta grejorna för länge sen gjorda,

Jag fattar inte vad trådstartaren mfl. ojjar sig om här? Är man rädd för att den svenska fotografin ska gå i stå för att inte alla bilder härinne håller hög klass? Man tar åt sig det man vill och lämnar det som inte intresserar, inte såå svårt?

Njut av situationen och gläds den dan ni lyckas och när allt stämmer. En fantastisk möjlighet -det enorma bildflödet till trots- att det fortfarande finns en sportmössa för gemene man att iaf rent teoretiskt kunna ta BILDEN!

En annan sak som blir lite ansträngd här och i liknande trådar är när medlemmar uttalar sig nedsättande om skitbilder här på FS. Underförstått blir det naturligtvis som så att "Hurra vad jag är bra" för det här gäller ju inte mig. För då hade jag ju inte kunnat uttala mig?

Ska det vara så svårt att inse att vi alla befinner oss på olika nivåer inom foto OCH att smaken är så olika, jag tycker inte det!

Snacket om hur man ska göra hit o dit för att få in bättre bilder på sidan löser sig inte med teknaliteter om hur kommentarerna ska formuleras. Inte heller i vilken pool den o den bilden ska visas. Eller laddningsfrekvensen. Vi är väl för fri konkurrens eller? Drunknar ens eget alster i flodvågen så var det troligen inte mer värt. "Hellre en bitter sanning än en ljuvfelig lögn" som man sa förr.

Foto är konst eller ibland möjligen ett hantverk som inte låter sig styras så enkelt som vissa tror eller önskar. Ju förr man inser detta faktum desto bättre!

Ribban höjs hela tiden, tycke/smak blir mer sofistikerad under resans gång och vistelsen här på siten. Vi blir mer och mer kräsna och höjer blicken högre högre helt enkelt..

Sen det här med att lämna sidan i tid och otid?? Tycker man att det känns rätt så finns väl ingen anledning att tveka som jag ser det ... Let go ...

För mig funkar sidan kalas, jag låter mig inspireras både av grejor jag tycker är bra och mindre bra härinne faktiskt. Fotosidan är oxo riktigt kreativ på fler sätt än det rent bildmässiga så de så!
GOD JUL till alla uuunderbara medlemmar på fotosidan!! JANNE
 
cw-op skrev:

Ska det vara så svårt att inse att vi alla befinner oss på olika nivåer inom foto OCH att smaken är så olika, jag tycker inte det!

Snacket om hur man ska göra hit o dit för att få in bättre bilder på sidan löser sig inte med teknaliteter om hur kommentarerna ska formuleras. Inte heller i vilken pool den o den bilden ska visas. Eller laddningsfrekvensen. Vi är väl för fri konkurrens eller? Drunknar ens eget alster i flodvågen så var det troligen inte mer värt. "Hellre en bitter sanning än en ljuvfelig lögn" som man sa förr.

Foto är konst eller ibland möjligen ett hantverk som inte låter sig styras så enkelt som vissa tror eller önskar. Ju förr man inser detta faktum desto bättre!

Ribban höjs hela tiden, tycke/smak blir mer sofistikerad under resans gång och vistelsen här på siten. Vi blir mer och mer kräsna och höjer blicken högre högre helt enkelt..


För mig funkar sidan kalas, jag låter mig inspireras både av grejor jag tycker är bra och mindre bra härinne faktiskt. Fotosidan är oxo riktigt kreativ på fler sätt än det rent bildmässiga så de så!
GOD JUL till alla uuunderbara medlemmar på fotosidan!! JANNE

För mig funkar Jannes inlägg som en bra slutkläm på diskussionen i alla fall, Önskar oxå alla på FS en GOD JUL/ Mvh Lennart
 
Tack Janne Hansen för ett utmärkt och mycket givande debattinlägg. Jag håller med dig till fullo och hoppas att fler läser ditt inlägg och tänker efter.

För min del anser jag att Jannes inlägg täcker det mesta och jag har själv inte mer att säga i frågan.

Så jag önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt FotoÅr.
Mvh
Nikolaos
 
God Jul och ett Gott Nytt År samt en förhoppning om att olika förslag ska få bildflödet (till fotosidan) att minska, vilket jag tror är ett bra recept mot bättre bilder för alla, oavsett nivå. Jag gör här en erfarenhetsmässig reflektion till framtagandet av en utställning där jag vet att resultatet blir bäst vid en kraftig gallring, för att inte säga slutavverkning med bara de bästa frötallarna kvar.
 
God Jul och Gott nytt år tilla som höll med mig i tråden. Till övriga tillönskar jag en Jul och ett Nytt år. Måste bara tillägga att såna här trådar är bra, och ställer en del aspekter på sin spets. Trots (eller tack vare egentligen), viss osämja upplever jag dylika diskussioner som utvecklande.
 
Senast ändrad:
Jo, trådar som denna behövs.
Kikade runt lite nyss på "senaste bildkommentarer" och såg att Christer Lindh gör det som många borde göra - påpeka när en bild är av mer "privat" natur än av publikt intresse.

Utmärkt jobbat.
 
Ska erkänna att jag inte "orkat" läsa igenom hela den här tråden, men det enda jag egentligen blir lite förbluffad över är att folk verkar vara kritiska utan att våga visa vad de tycker är fel.

Jag har fått väldigt lite kommentarer på mina bilder, skulle vara väldigt kul att få veta lite mer vad jag kan jobba med och vad som får folk att haja till.

Eller är den här branschen likadan som musikbranschen (som jag också pysslar med), där det finns de som tycker de är kungar och sitter och snackar skit om folk för att de inte gör "rätt" enligt deras egna referenser (som de naturligtvis anser är den universiella sanningen)?

Konstruktiv kritik, trevlig sådan, är det som är det mest motiverande för människor att gå vidare och vilja lära sig mer.

Jag är en extrem nybörjare inom fotografering i jämförelse med musiken, och har inte alls samma känselsprön om vad som kan anses vara estetiskt tilltalande som när det gäller musik och ljud i största allmänhet.

Mvh
/Daniel
 
D Vibe skrev:
...
Eller är den här branschen likadan som musikbranschen (som jag också pysslar med), där det finns de som tycker de är kungar och sitter och snackar skit om folk för att de inte gör "rätt" enligt deras egna referenser (som de naturligtvis anser är den universiella sanningen)?
...
Visst är det så, det lyser igenom en massa snobberi från en del, både gentemot nybörjare och inför bilder från genrer man inte själv gillar.

För att ta musiken som exempel (spelar själv bas i ett blues/rockband), jag är t.ex. inte själv förtjust i vare sig opera eller dansbandsmusik men jag kan ändå acceptera att andra gillar det och förstå att det finns bra musik inom varje genre.

Tyvärr är många väldigt kategoriska och "hatar" olika saker, och så även inom foto. Måste vara någon sorts omvänd metod att hävda sig själv och försvara sin egen smak.

Live and let live...
 
Är en nybliven foto-entusiast som hoppas på att mina upplagda bilder ska kritiseras hårt så jag lär mig något men jag kan inte lägga upp dom i hård kritik då dom flesta kommer tycka att jag inte hör hemma där. Jag försöker se i mina bilder om dom kan va till intresse för andra men hur jag lyckas vet jag inte då det kommenteras lite dåligt.

Snälla gå in och kolla mina foton och säg mig om jag tillhör den här skaran ni talar om och i så fall vad bör ändras.
 
Hej Robert
Jag tycker bilderna du har laddat upp visar potential. Nattbilderna är skarpa, kattbilden har en kul poäng och konstnärlig idé till skilnad från många av de kattbilder som har åsyftats i den här tråden. Den enda bilden som jag tycker borde sorterats bort till förmån för något annat är "fotografering". Främst pga att jag inte tror att du tog denna bild med avsikten att just ta en "bra" bild. Om man inte haft den intentionen behöver man ju knappast förvänta sig kritik på hur bilden skall göras bättre. Varken komposition, bakgrund, ljus eller exponering i den bilden är ju något att hurra för. Hela poängen är att du har zoomat i kombination med lång slutartid. Om alla som någon gång testat denna teknik utan att bry sig om resten av bilden, skulle ladda upp bilderna, hade det resultera i en enorm samling sorgliga bilder.
Men som sagt, de andra bilderna tycker jag klockrent hör hemma på fotosidan. Det finns tanke bakom, det är lagt energi i utförandet, de är bra, men det finns utrymme för lite förbättringar. Lycka till framöver!
(bara en högst personlig åsikt som vanligt)
 
Varför inte ha en intagningsförfarande där dom som anser sig vara bra fotografer väljer ut dom som inte skall få vara med.Nä skämt o sido så har väl alla varit nybörjare nån gång och har blivit "tillrättavisade"av andra eller sig själv.
En nyböjare är nog mer mottaglig för negativ och konstruktiv kritik än dom "bra" fotograferna tycks tro.Stäng FS för dom(oss) "dåliga" fotografer eller sluta gnälla och berätta för dom varför bilderna är dåliga.
 
Janne Hansens inlägg rymmer mycken klokskap och samtidigt ödmjukhet.Tycker det är allt för lite av den varan här på FS. Läs hans inlägg och begrunda ni alla......
 
alf109 skrev:
Men då många tydligen helt saknar självkritik borde man kanske vara tuffare i sitt kommenterande, och verkligen tala om att det är en skitbild när det är en skitbild och inte bara tiga för att man inte vill såra någon.

Så rätt så! Tyvärr är jag ofta för feg och försöker vrida till det jag skriver så det inte låter för hemskt..

Jag är ett stort fan av att säga vad jag tycker men ibland är jag rädd att jag ska bli utkastad från fotosidan.. vilket vore en mardröm!
 
christian_r skrev:
Nej men fotosidan är för fotoentusiaster.

Jag tror att folk lägger upp foto utan att tänka efter själv om detta är ngt att ha.

Lite självkriktik är på sin plats.


Kunde inte sagt det bättre själv.. Hade jag skrivit det så hade det nog definitivt varit liiiite mer känsloladdat :D
 
Jag tror att ett lite hårdare klimat skulle fotosidan må bra av.

Jag blir så jävla förbannad när folk tror att detta är något "album på nätet"

Det går visst att säga vad som är tillräckligt bra bilder och vad som inte är det.. Okej, jag är flummig, men visst kan man lätt se hur mycket engagemang folk lagt ner i bilder?
Att bara ha tryckt på knappen utan eftertanke utan mest för att sätta en bild till i "fakta ur mitt liv"-fotoalbumet ska inte räcka..

Jag tycker det märks så tydligt när någon ärligt är fascinerad av fotografi och absolut vill lära sig mer, då är det kul att ge konstruktiv kritik. Men oftast är det ju inte så.. de flesta tycker jag knappt bryr sig om bilder är bra längre, de är bara ute efter att fånga det de såg.. URTRIST!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.