Falumas
Aktiv medlem
Jag säger bara välkommen i klubben för äntligen stänker det lite skit också på Nikon-folket. Först då kan man tydligen få folk att fatta det jag berättat om tidigare men som de som då levde i den bästa av världar aldrig trodde skulle drabba dem. I fallet Nikon har vi ju dessutom haft andra dokumenterade problem tidigare som exv. problemen med kryptering som andra program än Nikons inte kunnat läsa.
Så illa är det inte.
I stort sett alla ändringar man gjort i Capture NX2 läser Capture NX-D och även om man har gjort u-Points-justeringar så öppnas filen med alla andra ändring i Capture NX-D. I mitt fall rör det sig om kanske 50 bilder där jag använt u-Points och dom kommer jag fortsätta att öppna i Capture NX2. Capture NX2 installerade sig snällt i Windows 10, så det är än ingen fara på taket.
Om Capture NX2 inte går att installera i Windows 11, får jag installera Windows 10 virtuellt under Windows 11.
Det är viss kameradata som krypteras/komprimeras, ingen sensordata krypteras så vitt jag vet.
Nikons egna programvaror har alltid uppdaterats för nya kameramodeller innan kamerorna kommer ut.
Sedan köper jag inga av dina argument för DNG. DNG är enbart ett sätt för Adobe att kedja fast sina kunder vid deras programvaror. Så länge du stannar kvar vid ursprungsformatet är möjligheterna att välja programvara vidöppna.
NEF är ett TIF-format, så då borde det vara bra för långtidslagring. Riksarkivet kanske inte tänkte så långt. Vatikanen, NASA, ESA etc använder FITS för sin arkivering. Det filformatet är nog det mest framtidssäkra, men tilllika DNG ett väldigt inbundet format när det kommer till redigeringen.
/Karl