Utökar? Menar du då att det kommer nya format eller att det tillkommer saker i formatet som Adobes DNG Converter inte kan ta hand om eller DNG inte kan lagra? Vi har hört dessa förklaringar länge men ännu har jag aldrig läst något eller någon som i detalj skulle kunna redogöra från vad det är man går miste om.
Vi som kör tredjepartsframkallare som Lightroom, DxO, Capture One bara för att nämna några gör ju det av olika skäl. Ofta är ju funktioner och gränssnitt överlägsa de proprietära konverterarna. Det innebär att vi enklare kan åstradkomma vad man kan göra i tillverkarnas produkter eller att de faktiskt ger bättre slutresultat effektivare - med mindre ansträngning. Ett annat skäl som Afe framförde är att man kanske använder tjockkamera från Canikon men spegellös från något annat håll.
I början hände det att DNG tappade data i lossless-läget men jag har aldrig sett detta okomprimerat. När det gäller bildkvalitet har jag svårt att se att det blir någon märkbar skillnad men andra har kanske andra erfarenheter men jag har inte sett någon direkt debatt om detta bara att en del upprepar vad tillverkarna säger till sina användargrupper möjligen. Men de har ju å andra sidan sina skäl att säga vad de säger eller hur? I det fallet råder det ju en direkt konkurrenssituation mellan tredjepartstillverkarna av konverterare och kameratillverkarna.