forstheim
Aktiv medlem
På kort sikt så kan det vara en (liten) fördel att spara TIFF-filen (om ens råkonverterare använder TIFF som mellanlagringsformat) så att man kan börja med den nästa gång man vill göra en JPEG-fil som ser lite annorlunda ut än den första.
Men på lång sikt är det inte så meningsfullt. Efter ett par år har man antagligen uppgraderat sitt råkonverteringsprogram och då kan det vara lämpligt att göra en ny konvertering (även om man använder exakt samma recept som första gången).
Jag ser alltså TIFF som ett temporärt format som det inte är någon större vits med att spara en längre tid.
Absolut, det är helt rätt och något som har slagit mig också. Skulle råkonverteringsprogrammen förbättras avsevärt så får jag naturligtvis redigera om mina RAW-filer om jag känner ett behov av det. Men jag vet inte...jag tror ärligt talat inte att jag som hobbyfotograf kommer känna något behov av att behöva uppdatera kvaliteten en aning på gamla bilder jag har tagit. Det viktiga är nog faktiskt att de är katalogiserade så att jag snabbt kan ta fram och titta på eller visa dem på datorn eller annat media.
Dessutom..även editeringsprogrammen utvecklas och öppnar upp nya möjligheter. Så den som sitter på justerade råfiler gjorda i ett gammalt Lightroom kan kanske inte heller bara sitta med armarna i kors och tro att det bara är att dra nytta av nya konverteringsmöjligheter. I stället lär nog även dessa personer vilja justera om sina gamla RAW-filer från grunden för att få ut maximal kvalitet.
Nackdelen med att ENBART spara sina RAW-filer är ju att justeringarna och metadatan ligger någon helt annanstans än där själva filerna ligger. Utan det specifika programmet och utan det specifika programmets katalog är det inte möjligt att ta del av innehållet i filerna, vilket kan bli knepigt för efterlevande som inte är insatta i det hela.
Har du ett arkiv där det förutom RAW-filer finns TIFF-bilder så kan man i alla fall lätt se dessa direkt i Windows exempelvis. Och vad händer den dagen oinsatta släktingar ska ta hand om ditt arkivs alla justerade "RAW-bilder"? Jag skriver "bilder" eftersom det antagligen är det de oinsatta släktingarna tror att det är. Hoppas de tänker på att få med sig katalogen med alla justeringarna..i annat fall blir det inget kul för dem! ;-)
Så kontentan av det hela är: jag låter hellre mina efterlevande få tillgång till alla mina RAW-filer + motsvarande TIFF-bilder och JPG-bilder än att riskera att släktingarna bara får ta del av en massa RAW-filer utan någon justeringsinformation (för den informationen kanske inte ansågs vara så viktig och hamnade därför på tippen när gamla hårddiskar kasserades)...