Annons

Iphone raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Det går tydligen inte att maila en raw-fil tagen i en iPhone som raw-fil Det blir bara små jpegs. Jag funderar på om det är möjligt på nåt sätt att spara raw-filen i ett gemensamt fotoalbum eller liknande så att någon annan kan fiska upp raw-filen och redigera den i en dator i Lightroom?

Jag skulle behöva få tillgång till raw-filer fotade i en iPhone som befinner sig i USA. De ska alltså fotas i USA - skickas till mig - jag ska redigera dom i Lightroom. Helst skulle de skeppas direkt från telefonen.

Det går tydligen inte att maila en raw-fil tagen i en iPhone som raw-fil Det blir bara små jpegs. Jag funderar på om det är möjligt på nåt sätt att spara raw-filen i ett gemensamt fotoalbum eller liknande så att någon annan kan fiska upp raw-filen och redigera den i en dator i Lightroom?

Jag skulle behöva få tillgång till raw-filer fotade i en iPhone som befinner sig i USA. De ska alltså fotas i USA - skickas till mig - jag ska redigera dom i Lightroom. Helst skulle de skeppas direkt från telefonen.
Jag har inga problem…bilder fotade med iPhonen m hj av Lightroom molnversion appen blir DNG (=rawfil), som ju kan exporteras som original till valfri mapp i Adobe Bridge på min MacBookPro…en bild som visst kunde mailas…eller skickas via Dropbox!
Den bilagan i mailet blev 19,5 MB stor.Jag testade nyss!
/B

skapa eller ladda hem en genväg/shortcut som zippar bilderna och sedan kan de delas på valfritt sätt. Även över mejl.
Då behålls deras raw-format heic.

Funkar det inte att bara göra ett delat album i Bilder i Icloud?

Vilket program användes för att skicka email från telefonen?
Vilken mailserver användes?

Heic, RAW eller vilken annan filtyp som helst behåller sitt format vid zipning och följande valfria överföring. :)

Hur smidigt som helst.
Testa själv.
En del mailsystem kikar i zip-filer för att se om det finns farliga filer där (. t.ex. sådana som slutar på .bin eller .exe .) och rensar bort dem.

Det är fullt tänkbar att det mailsystem som användes enligt urinlägget gör nåt sånt, fast för råfiler. Varför det skulle göra så kan jag inte riktigt räkna ut, dock.

En del mailsystem kikar i zip-filer för att se om det finns farliga filer där (. t.ex. sådana som slutar på .bin eller .exe .) och rensar bort dem.

Det är fullt tänkbar att det mailsystem som användes enligt urinlägget gör nåt sånt, fast för råfiler. Varför det skulle göra så kan jag inte riktigt räkna ut, dock.

I iOS då är det systemet själv som plockar ut jpegen ur en jpg+raw alternativt konverterar raw/dng till jpeg vid själva mejlandet.

men det meddelas inte avsändaren direkt. :/

Så zippa och mejla - eller överför på annat sätt - så löser sig allt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto