Annons

Konstnärligt naturfoto... vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Får de sina elever att 100% köpa det de får i predikan?
vem kan svara på det?

Nu låter jag kanske lite typiskt svår Men varför måste det vara en sanning att "Konst är något som skapas i betraktarens ögon..."
fast har det inte även sagts att konst skapas i både skaparens och betraktarens öga?
torde vara därför det är så omöjligt att definiera...?
 
Terje skrev:
Jag har mina svar, andra har sina. Och det är inget jag bestämt - utan det är det alla andra själv har bestämt!

Terje
(i all välmening...)


Roliga anekdoter!

Visst har vi våra svar och visst är man på ett vis ett offer för alla andras kollektiva åsikter och viljor;)

Men jag anser nog att vi någonstans är begränsade genom fakta och vissa offentliga ramar som historien har satt.

Konsten är kanske att ändå känna sig fri som fågeln i det liv som vi lever,,

NB: Vi kan inte styra de nästan automatiskt offentligt satta ramarna bara vad vi gör där inom. Precis som att det Ju faktiskt är Kodak som gett oss det rektangulera bildformatet vi har men varje skapande individ bestämmer ju vad som placeras däri.

Mvh Niclas,
 
Estethia skrev:
vem kan svara på det?


fast har det inte även sagts att konst skapas i både skaparens och betraktarens öga?
torde vara därför det är så omöjligt att definiera...?


Visst och där är vi tillbaka där vi startade, fast inte efter 20 sidor utan typ 12;)


Hade vi avklarat detta inom en sida så hade vi helt säkert inte ägt samma skaparglädje överH.

Spännande tema absolut, ett tema som liknar rymden i sin struktur och i sitt innehåll;)

Botten når vi alrdig utan bara nya återvändsgränser inom vår egen tanke som troligen äger den största av begränsningar. Det är nog meningen att det skall vara så tror jag,)!







/Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Nu måååste jag fortsätta se på Lana i "Smallville";)

Ja, absolut och väntat var väl det;)

Men vi fortsätter väl om ny näring regnar som manna,,,

Nu måååste jag fortsätta se på Lana i "Smallville";) (Z-tv)

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Roliga anekdoter!

Visst har vi våra svar och visst är man på ett vis ett offer för alla andras kollektiva åsikter och viljor;)

Men jag anser nog att vi någonstans är begränsade genom fakta och vissa offentliga ramar som historien har satt.

Konsten är kanske att ändå känna sig fri som fågeln i det liv som vi lever,,

NB: Vi kan inte styra de nästan automatiskt offentligt satta ramarna bara vad vi gör där inom. Precis som att det Ju faktiskt är Kodak som gett oss det rektangulera bildformatet vi har men varje skapande individ bestämmer ju vad som placeras däri.

Mvh Niclas,

Det går ju att beskära bilderna i efterhand... Dessutom har vi ju kvadratiskt format också, eller panorama (fast det är ju också rektangulärt förstås)...

Terje
*retas liiite*
 
Terje skrev:
Det går ju att beskära bilderna i efterhand... Dessutom har vi ju kvadratiskt format också, eller panorama (fast det är ju också rektangulärt förstås)...

Terje
*retas liiite*


Hehe;))

Ny fakta för mig helt och hållet,,,Hmmm --->=Ironi;)

Men visst har Kodak begränsat oss i vårat skapande,, men samtidigt berikat oss i att utnyttja andra format när det passar oss och när vi vet att utnyttja det;)

Mvh Niclas,

Ps, Det ÄR kul att tänka på hur mycket vi talar om kreativt skapande och samtidigt är så snäva i tanken just när det gäller formatet som så ofta i alla fall härstammar direkt från Kodak (även om man kör Velvia;)
 
jag har letat (förvisso rätt slarvigt) efter seriös info ang. om konstnär är en skyddad titel i sverige eller inte.
det jag kommer fram till är att det inte är det (hittar inget som påstår motsatsen).
alltså, om det stämmer, får vem som helst kalla sig konstnär här i sverige.
 
Estethia skrev:
jag har letat (förvisso rätt slarvigt) efter seriös info ang. om konstnär är en skyddad titel i sverige eller inte.
det jag kommer fram till är att det inte är det (hittar inget som påstår motsatsen).
alltså, om det stämmer, får vem som helst kalla sig konstnär här i sverige.

Jag vet, om jag inte nyligen har fått ett litet stroke som gör att alt jag har lärt meg är fel, att det är en skydat tittel. Så är fallet i Norge och jag skulle bli forvånat om dedt är annorlunda i sverige.
Om du är nyfiken på helt korrekt info rekomenderar jag att du tar kontakt med konstfack eller kungl konsthögskolan dom har nog ganska god peil.

Känner att man håppas att man har blivit lite felinformerat av och til.


Mvh Maritha
 
Senast ändrad:
Mycket trevlig tråd detta !
Många kloka och tänkvärda saker sägs och ingen har ännu hetsat upp sig och hävdat sin åsikt som den rätta.
Det finns hopp om människan !! hahaha.

Visst detta kan vi nog prata om i 10 sidor till utan att komma till ett svar som passar alla men det fina är ju att vi byter tankar och funderingar. det skapar insikter som skapar skapande osv...........
Marlene
 
maritha skrev:
Jag vet, om jag inte nyligen har fått ett litet stroke som gör att alt jag har lärt meg är fel, att det är en skydat tittel. Så är fallet i Norge och jag skulle bli forvånat om dedt är annorlunda i sverige.
Om du är nyfiken på helt korrekt info rekomenderar jag att du tar kontakt med konstfack eller kungl konsthögskolan dom har nog ganska god peil.

Känner att man håppas att man har blivit lite felinformerat av och til.


Mvh Maritha

Spela roll gummiboll.
Verkligheten är vad den är.
-Anders
 
Kolingen skrev:
Mycket trevlig tråd detta !
Många kloka och tänkvärda saker sägs och ingen har ännu hetsat upp sig och hävdat sin åsikt som den rätta.
Det finns hopp om människan !! hahaha.

Visst detta kan vi nog prata om i 10 sidor till utan att komma till ett svar som passar alla men det fina är ju att vi byter tankar och funderingar. det skapar insikter som skapar skapande osv...........
Marlene

Håller med dig fullständigt!

Kul att få tänka lite längre ibland även om det kanske inte kommer att synas i bilderna efteråt.

//mats lindfors
 
Har varit inne på konsnärsnämden och har en god nyhet. :)
Det värkar att man söka om konsnärs stipendier om man kan visa till: "under längre tid dokumenterat konstnärlig verksamhet av god kvalitet, arbetsmässig trygghet för att utveckla denna verksamhet."
Om man kan få ett konsnärs stipend från konstrådet borde man ju också få tittelen. Jag vet inte spekulerar bara.

Mvh Maritha
 
maritha skrev:
Har varit inne på konsnärsnämden och har en god nyhet. :)
Det värkar att man söka om konsnärs stipendier om man kan visa till: "under längre tid dokumenterat konstnärlig verksamhet av god kvalitet, arbetsmässig trygghet för att utveckla denna verksamhet."
Om man kan få ett konsnärs stipend från konstrådet borde man ju också få tittelen. Jag vet inte spekulerar bara.

Mvh Maritha

Jag har inte fått ett sådant stipendium fast jag sökt tidigare, alltså är jag inte konstnär! *andas ut*

Terje
*retas liite igen*
 
Har sökt lite på nätet nu för att hitta mer rellevant information, men det är svårt att hitta bra svar.
Jag orkar inte att söka mer ikveld, men om nån annan önskar att söka kan ni gå inn på http://www.konstfack.se/ och inn på länkar. Där är många interesanta länkar som säker kan ge svar.

Ps: Tärje vad tycker du om min svorska?

Mvh Maritha
 
maritha skrev:
Har sökt lite på nätet nu för att hitta mer rellevant information, men det är svårt att hitta bra svar.
Jag orkar inte att söka mer ikveld, men om nån annan önskar att söka kan ni gå inn på http://www.konstfack.se/ och inn på länkar. Där är många interesanta länkar som säker kan ge svar.

Ps: Tärje vad tycker du om min svorska?

Mvh Maritha

Om man är erkänd konstnär i Italien.
Vad är man då i Sverige, Norge, Island.
Är det någon lag som säger vad jag då är här.
Och är det då någon som bryr sig.
Ni kan glömma det där med lagar och förordningar.
Dom finns inte och funkar inte, därför att konstnärerna aldrig har gått att få in i fack,
-Anders
 
Chano skrev:
Om man är erkänd konstnär i Italien.
Vad är man då i Sverige, Norge, Island.
Är det någon lag som säger vad jag då är här.
Och är det då någon som bryr sig.
Ni kan glömma det där med lagar och förordningar.
Dom finns inte och funkar inte, därför att konstnärerna aldrig har gått att få in i fack,
-Anders


Hehe ja om det ändå vore så enkelt som att bara ignorera lagar och förordningar.

**Bara för att jag drömmer om att resa runt globalt med min portabla packning och dubbelstudsardrilling i högra hand. Jaga mitt eget kött och bröd för dagen och i det existerande nuet osv,, Även om jag så gärna önskar så betyder ju det inte att jag kan, tyvärr... Nu hårddrar jag- förstår det;)
Alla önskar vi väl att livet var lätt att leva efter egen näsa ibland;)**

Inom ramarna för vad lagen tillsäger så har vi vår frihet, även om vi inte tänker på det varje dag såklart vilket ju är tur;)

Som sagt för att ta det igen, enligt min logik om nu den är värt ngt;):
Först så bestämmer den skapande vad som skall visas inom formatet sedan väljer den skapande om/hur/vart/när bilderna visas och till sisst är det betraktarens uppfattning som sätter punktum för kommunikationen. Den enskilldes upplevelse och tolkning efter/under konfrontation med verket kan ju vara både åt det ena eller det andra hållet, konst eller inte konst Men den skapande har ju i alla fall gjort sitt för att verket utifrån intentionens lust skall hamna i rätt och korrekt ljus.

Jag menar alltså att den skapande och den betraktande tillsammans och alena avgör vad som är konst och inte, hur diffust det än lyder så är det också ganska konkret;)

Mvh Niclas,
 
Estethia skrev:
jag har letat (förvisso rätt slarvigt) efter seriös info ang. om konstnär är en skyddad titel i sverige eller inte.
det jag kommer fram till är att det inte är det (hittar inget som påstår motsatsen).
alltså, om det stämmer, får vem som helst kalla sig konstnär här i sverige.
Vet inte om detta citat hjälper, men jag tolkar det som att det inte är en skyddad titel i sverige.

http://arkitekt.exsudo.se/
I Sverige är "arkitekt" inte en skyddad titel - vem som helst kan kalla sig arkitekt, ungefär som fallet är med titlarna "konstnär" eller "jurist". Emellertid krävs examen vid en av landets tre arktitekturhögskolor för att bli medlem i intresseogranisationen Sveriges arkitekter, SA, varför många arkitekter kallar sig "Arkitekt MSA", som innebär medlem av Sveriges Arkitekter. I många andra länder krävs dock examen och ofta dessutom flera års yrkeserfarenhet för att få inneha titel "arkitekt".
 
Niclasfoto skrev:
Hehe ja om det ändå vore så enkelt som att bara ignorera lagar och förordningar.

**Bara för att jag drömmer om att resa runt globalt med min portabla packning och dubbelstudsardrilling i högra hand. Jaga mitt eget kött och bröd för dagen och i det existerande nuet osv,, Även om jag så gärna önskar så betyder ju det inte att jag kan, tyvärr... Nu hårddrar jag- förstår det;)
Alla önskar vi väl att livet var lätt att leva efter egen näsa ibland;)**

Inom ramarna för vad lagen tillsäger så har vi vår frihet, även om vi inte tänker på det varje dag såklart vilket ju är tur;)

Som sagt för att ta det igen, enligt min logik om nu den är värt ngt;):
Först så bestämmer den skapande vad som skall visas inom formatet sedan väljer den skapande om/hur/vart/när bilderna visas och till sisst är det betraktarens uppfattning som sätter punktum för kommunikationen. Den enskilldes upplevelse och tolkning efter/under konfrontation med verket kan ju vara både åt det ena eller det andra hållet, konst eller inte konst Men den skapande har ju i alla fall gjort sitt för att verket utifrån intentionens lust skall hamna i rätt och korrekt ljus.

Jag menar alltså att den skapande och den betraktande tillsammans och alena avgör vad som är konst och inte, hur diffust det än lyder så är det också ganska konkret;)

Mvh Niclas,

Visst
-Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.