Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstnärligt naturfoto... vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
müsli skrev:
Är bilden i din presentation från ett tillfälle när du faktiskt såg dig själv i spegeln? ;)
Det förklarar kanske självporträttets något udda uttryck.

Nej, absolut inte "ful-konstnär", i någon mening alls vad jag kan se. Eller har det med kvaliteten på vattnet du använder i framkallaren att göra? ;)
nä, bilden är från ett tillfälle då jag satt batteriet från min kamera i halsen och fick kortslutning.
fattar väl alla?
(försöker skylla ifrån mig) ;o)

fast när jag tänkte på mig själv som konstnär menade jag mera mitt tecknande och målande mer än fotografiskt.
känner mig inte så värst jättekonstnärlig som fotograf och kallar mig hellre rätt o slätt fotograf (eftersom jag är det till yrket) än konstnär (eftersom jag kanske tecknar nåt vart tredje år).

dessutom... när jag väl tecknar eller målar så är det i realistisk/fotografisk stil...
och det kvalar inte på långa vägar in till dom fina konstskolorna.
"man måste kunna utvecklas" säger dom. ;o)
en fin anledning som någon... *fniss*
 
Man skulle ju faktiskt kunna tänka sig att t.ex SFF någon gång i tiden försökt, eller nån gång i framtiden kommer försöka göra "fotograf" till en skyddad titel. Det ni :)
 
Jag har själv personligen upplevt i Norge att man blir betraktad som amatörfotograf om man inte Är fotograf. Inte av gemeneman utan fok som har lite mer koll.
I Norge så är det ofta en viss utbildning som kommer före den största delen som består av en låång praktik hos en fotograf, först då får man sitt "Fagbrev" som just fotograf.
Är inte det att betrakta som att man måste prestera ngt innan man "får kalla sig fotograf"?

Men man får väl kanske kalla sig för Fotograf ändå.

Jag säger inte att jag önskar verkligheten så här utan bara att det onekligen verkar vara så. Bara för att folkens där ute inte skall tro att jag önskar kriterier och kagetorier av skapande människor!

Kanske är dessa fagbrev inget att bry sig om MEn av egen erfarenhet så väger det med en viss tyngd, utan att bilderna är visade.


Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
EhhhhhhHH NU kom jag ju på den stooOORA lösningen på hela dilemmat,.

De som obvious önskar sig titeln Fotograf resp Konstnär och då har förtjänat det på ngt sätt kan ju få skriva konstnär med stort K och fotograf med stort F,)

Då kan ju de av oss som önskar att kalla sig konstnär resp fotograf få göra det om man stavar konstnär med litet k och fotograf med litet f.

PUHHhhh då är det hela löst, även om inte kategorierna och facken blivit färre utan tvärt om, FLer;/

Kanske kommer vi aldrig utom dessa integritetstaffsande kategoriseringar,)

Mvh Niclas,
 
Re: EhhhhhhHH NU kom jag ju på den stooOORA lösningen på hela dilemmat,.

Niclasfoto skrev:

Då kan ju de av oss som önskar att kalla sig konstnär resp fotograf få göra det om man stavar konstnär med litet k och fotograf med litet f.

Det var en konstnärlig lösning av ett fotografiskt problem.
 
ariadne skrev:
Att vara fullständigt normal och konstnärlig är nog svårt tror jag.
Var innebär det att vara "fullständigt normal" ?

Tror inte det existerar en definition på "fullständigt normal" som passar in på någon helt och hållet.
 
Defintion på fullständigt normal

sagan skrev:
Var innebär det att vara "fullständigt normal" ?

Tror inte det existerar en definition på "fullständigt normal" som passar in på någon helt och hållet.

Fullständigt normal= slätstruken, intetsägande, dödstråkig

Inget att sträva efter. Och jag tror inte jag har träffat en enda normal fotograf :)
 
sagan skrev:
Var innebär det att vara "fullständigt normal" ?

Tror inte det existerar en definition på "fullständigt normal" som passar in på någon helt och hållet.

Det kan man fråga sig. Om någon sa sig vara det skulle jag nog bli rädd:)

Det jag skrev var tillspetsat en aning förstås och klarar nog inte någon fingransning. Men jag tror helt klart att det hjälper till att man vågar ta fram sina "onormala" sidor. Det fullständigt normala är oftast inte så intressant. Konstnärlighet kräver lite skruv. Tycker jag iaf.
 
ariadne skrev:
Konstnärlighet kräver lite skruv. Tycker jag iaf.

Eller så är det att "konstnärlighet"-en kräver en "äkta och sann naivitet och avslappnad ärlighet";)! Det tror jag i alla fall.

Min generella naivitet och tro på människans Godhet är oERHört viktig för mig, inte minst för mitt skapande!

/Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Eller så är det att "konstnärlighet"-en kräver en "äkta och sann naivitet och avslappnad ärlighet";)! Det tror jag i alla fall.

Min generella naivitet och tro på människans Godhet är oERHört viktig för mig, inte minst för mitt skapande!

/Mvh Niclas,

Jag tror både Du och Anna har rätt ! kan nog vara så att de egenskaper som naivitet, ärlighet och känslighet kan göra att somliga inte orkar se det bittra verkligheten och blir lite skruade !! hehe hårddragit kanske men ändå ligger det nog lite i det.
 
Intressant, men visst blir det smått offtopic nu;)

Kolingen skrev:
Jag tror både Du och Anna har rätt ! kan nog vara så att de egenskaper som naivitet, ärlighet och känslighet kan göra att somliga inte orkar se det bittra verkligheten och blir lite skruade !! hehe hårddragit kanske men ändå ligger det nog lite i det.

Sant Marlene, ligger nog MYcket i det, tror jag.
**

Paradoxalt i dagens samhälle är att det är näst intill modernt att ha en klar stil i ditt och datt men samtidigt när man konfronterar folk så upptäcker man att många av dessa innemänniskor inte äger egna meningar och åsiskter,, här har vi urbaniserade och avmoraliserade människor tappat en stor källa av rikedom.

Jag menar att vi generellt idag är allt för fega att säga vad vi menar och står för.
Jag tror på Gud, min tro på en allsmäktig far är helig för mig. tex,, Hur många har den ärligheten gentemot sig själva och sin omgivning?!
För mig är den lätt omedvetna/medvetna naiva ärligheten källan och grunden för min kreativa skapande person,,

Jag tror också att många bommar idag när man generalliserande sett inte söker förståelse för eller/och äger nyfikenhet rörande vem man är och varför man är som man är, vilken betydelse jag har för mini omgivning etc,,



Mvh Niclas,
 
Re: Intressant, men visst blir det smått offtopic nu;)

Niclasfoto skrev:
Sant Marlene, ligger nog MYcket i det, tror jag.
**

Paradoxalt i dagens samhälle är att det är näst intill modernt att ha en klar stil i ditt och datt men samtidigt när man konfronterar folk så upptäcker man att många av dessa innemänniskor inte äger egna meningar och åsiskter,, här har vi urbaniserade och avmoraliserade människor tappat en stor källa av rikedom.

Mvh Niclas,

Jo och många av de som stannar upp och ifrågasätter gör det tyvärr ganska självdestruktivt många gånger.

Det är som du säger viktigt att ha något att tro på vad man nu än tror på. Utan tro på livet orkar nog inte många ifrågasätta utan rusar på "helt normalt" eller faller offer för tröst på andra sätt.
Jodu nu är vi nog från ämnet !!
men samtidigt inte, foto är i alla fall för mig en ventil att bearbeta livet och försöka utrycka det jag känner vilket många gånger är ett utanförskap för att man inte ställer upp på allt som krävs av en modern människa. Där tror jag nog mycke skapande finns och då också konstnärligt naturfoto :))
 
...men visst blir det smått offtopic nu

...eller också börjar ni närma er begreppet (sann) konstnärlighet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.