Niclasfoto
Avslutat medlemskap
müsli skrev:
Vet inte om detta citat hjälper, men jag tolkar det som att det inte är en skyddad titel i sverige.
http://arkitekt.exsudo.se/
I Sverige är "arkitekt" inte en skyddad titel - vem som helst kan kalla sig arkitekt, ungefär som fallet är med titlarna "konstnär" eller "jurist". Emellertid krävs examen vid en av landets tre arktitekturhögskolor för att bli medlem i intresseogranisationen Sveriges arkitekter, SA, varför många arkitekter kallar sig "Arkitekt MSA", som innebär medlem av Sveriges Arkitekter. I många andra länder krävs dock examen och ofta dessutom flera års yrkeserfarenhet för att få inneha titel "arkitekt".
Hmmm, knepigt.
Jag tolkar det nästan motsatt.
Konstnärerna har väl många organisationer och förbund att välja ibland,, om man måste ha den där petiga konsthögskoleutildningen för att bli medlem så antar jag att det också innebär att man måste erhållit den förtjänade titeln..
Om den skapande individen som då ev har titeln "konstnär" och är medlem av förbunden etc betyder ju INTe att det han/hon skapar överhuvudettaget upplevs somo generellt kvalitativt.
Mvh Niclas, som spånar
Senast ändrad: