Citat hämtat ifrån forumtråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=29172
froderberg skrev:
Ett avslutande ord innan jag lämnar detta stickspår.
Jag hade en otrolig formuleringsglädje och skrev många långa komplicerade meningar kryddade med med udda ord när jag var yngre. Under min journalistutbildning så insåg jag skillnaden i att askiva för mig och att skriva för andra.
När man skriver för andra, som i detta forum, så är det viktigaste att bli förstådd, inte att får utlopp för sin foruleringsglädje.
Om man ska dra en parallell så ligger ligger det ju nära till hands att jämföra med naturfoto. En bild i bilogiboken har till främsta uppgift att illustuera vad texten handlar om. Bilden ska inte i första hand vara konstnärlig, men det kan den givetvis ändå vara. Likadant är det med text när man skriver för andra. Texten kan få vara konstnärlig och målande, men budskapet måste gå fram tydligt.
Om du vill utveckla ditt eget skrivande så tror jag att du ska försöka behålla ditt rika språk, men jobba på tydligheten.
Hoppas att du förstår vad jag menar.
Det känns som att du dömmer mig med dina ord Magnus och jag tycker såklart inte att det är direkt roligt eller upplyfftande alls.
Jag uppfattar det som att du menar att jag inte förstår vikten av att skriva riktat till en viss publik, det får stå för dig.
"När jag var yngre",,osv. Hänvisar du då till min ålder som kanske kan uppfattas som "ung"? Är du på det klara över att ditt inlägg kan tolkas på olika sätt, både ganska så neutralt och samtidigt rikligt riktat i negativitet mot just mig och det jag skriver och står för?
Tror du verkligen inte att jag menar att det ÄR viktigast att BLI förstådd i forumet, varför skulle jag annars skriva så flitigt som jag gör? Formuleringsglädje,,, känns som att du anklagar mig även där, jag tycker att det är ledsamt.
Om jag använder ord som tex "Konseptuellt fotografi" och "Puritansk traditionalist" förstår inte du då att det faktiskt ÄR för att precisera och förtydliga utan att deffiniera många och långa ggr i inlägg efter inlägg? Jag anklagar inte utan ställer frågan
Om du känner som så att -Här måste jag skriva detta, gör du då inte det om du känner att det är det rätta? Och om jag så önskar det måste jag då alltid först deffiniera begreppen, tex "Konseptuellt fotografi"?
**
Jag måste säga att det inte alls känns direkt behagligt att inte kunna uttrycka sig med sina
egna naturligt uttryckta ord!
Jag känner att det jag skriver är korrekt, väl och rikligt beskrivande, väl genomtänkt och reflekterat.
Har inte det ngt värde på ett generellt plan oavsett om den som läser håller med eller inte?
Visst, det MÅste sägas att jag tar det du (Magnus F,) skrivit i beaktning, annat vore ju direkt respektlöst. Att jag sedan inte alls förstår hela kritiken är ju en annan femma.
Till sisstens vill jag säga att de gånger jag inte förstår ngt som skrivits så antingen tar jag kontakt med den som skrivit eller så går jag sonika vidare. Jag klagar aldrig på en individ för att personligheten lyser igenom i det skrivna ordet, det kallar jag respekt.
Tycker jag dessutom att ngt är rent av felaktigt eller dumdristigt skrivet så kan kan man ju alltids påpeka den åsikten lite diskret med några väl valda ord.
Mvh Niclas, som hoppas på respekt och ett ok att skriva som han känner det naturligt