Konst är svårt, så förbannat svårt att allt egentligen är konst - eller inget...
Konsten sitter helt och hållet i betraktarens ögon, och så ska det vara. Jag själv bryr mig inte om mina bilder klassas som konst eller inte.
Konst är inget kvalitetsstämpel på bilderna.
Konstnär är inget kvalitetsyrke, i sig - yrkestiteln säger egentligen inte ett smack.
Om mina bilder är konst eller inte? Den heta diskussionen lämnar jag helt åt bildbetraktarna att föra...
Jag gör MINA bilder, personliga bilder som är en del av mig. Det kan jag skriva under på. Och att mina bilder är skapade utifrån ett temperament, att jag lidit för dem. Att jag utelämnar mitt innersta i bilderna. Allt detta skriver jag under på. Däri ligger ärligheten, inte den konstiga eller konstgjorda, utan den ärliga och uppriktiga.
Konstnärligt naturfoto? Ja varför inte! Naturfoto är lika mycket konst som allt annat. Och konstnärligt naturfoto kan även vara dokumentärt, skarpt, tråkigt, spännande, konkret, abstrakt, nonfigurativt, vetenskapligt mm. Hur en konstnärlig naturbild ser ut, är egentligen av mindre betydelse. Detta sitter i betraktarens ögon. Det är subjektivt, det är grundat på preferenser och erfarenhet, på kunskap och insikt. Och det varierar - särskilt genom tidsepokerna.
Det som är konst idag, är inte konst imorgon - och nutidens klischéer eller "dravel", kan bli morgondagens stora konst... *sticker ut hakan lite*
En abstrakt naturbild är givetvis inte mer konstnärlig än en dokumentär. Vem har sagt det? Inte jag, iallafall... Kreativt är heller inte det samma som konstnärligt. Sudd är inte mer konstnärligt än skärpa!
Vad är konst för mig? Det jag ser som naturfotografisk konst - det är bilder gjorda utifrån konstnären själv och inte bilder gjorda enligt några gängse regler eller trender. Bilder som inte är gjorda för att vara märkvärdiga, utan gjorda för att konstnären har något att berätta - om sig själv! Punkt!
I mina ögon är det idag svårt att hitta det jag tycker är konstnärliga naturbilder. Det är för många bilder som är gjorda för att man vill testa eller experimentera, för att man vill vara trendig, för att man vill ha uppmärksamhet, för att man vill göra bilder som andra tycker är bra mm. Få utgår från sig själv, tyvärr!
Några svenska naturfotografer som jag tycker håller hög konstnärlig kvalitet är: Lars Jarnemo, Hans Hammarskiöld, Jan Grahn och Anders Geidemark. Dessa gör sina egna bilder i första hand!
Terje
PS! Börjar man fundera på hur man ska bli mer konstnärlig, då är man på god väg att förlora det egna man har i sig - man blir en annan än den man är... Konstnären är på väg att försvinna...