Annons

Konstnärligt naturfoto... vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Chano skrev:
Tror inte riktigt du fattar vad jag säger.
Men visst hårdrar jag.
Utan dom där hade min far inte kunnat försörja mig.
Utan konstkritikerna så hade han inte blivit erbjuden lön för att inte sälja och därmed fått sina alster uppgraderade i pengar. (vilket han inte gick med på)
Men vad vill vi med våra bilder, vår konst.
Vara oss själva eller vara konstkritikerna till lags.
Eller vara våra egon till lags.
Konstkritikerna försöker alltid hitta en kil.
/min erfarehet med min far)
Men vi har alla våra ideal.
Du har dina, jag har mina.
Jag vill ändå påstå att jag/vi bestämmer vem som är konstnär eller inte.
Men erkänner naturligtvis att dom flesta människor faller för reklam fråm kritiker.
Och därmed är nirvana nått.
Mvh/-Anders
Mvh/-Anders

Jag har kanskje missforstått deg , får skylda på Norsken :)
Jag och du får bestämma vad jag och du önskar fikk ses som konst men vem som får tittelen och alt som fölger med har vi inget att seia om. bra kanskje?!?
Mvh MAritha
 
Niclasfoto skrev:
Hur kan du ta dig myndigheten att säga så. Visst jag har lust att hålla med dig men samtidigt så måste man ju acceptera verkligheten. Verkligheten som går bortom våra egna visioner om att ens eget skapande är Konst. Tyvärr.

Visst jag känner många som kallar sig konstnärer men som inte har den formellt korrekta och äkta titlen och nej, det är inte många som bryr sig kanske MEn varför blanda ihop "Konstnärligt skapande och Konst"?

Mvh Niclas,

För att jag ännu inte sett en bra konstnär som utbildat sig till det - genom skola el liknande. *vet att jag provocerar nu...*

En konstnärlig utbildning kan guida en konstnär, aldrig skapa en konstnär!

Terje
 
Kolingen skrev:
Hahaha.. där ser man hur olika vi ser på detta med konst.
Erik är för mig en stor förebild och hans bilder ser jag som mycket konstnärliga.
Jag personligen tycker dessa båda exempel är bra konst !!

Måste säga att jag tycker mycket bra om flera av hans andra bilder där han inte försöker göra något som han inte riktigt behärskar. Men det är bra att han försöker.

//mats lindfors
 
Estethia skrev:
word! :eek:D

niclas: faktum är att det är vad man får höra på konstskolorna. ;o)


Hmm, SkolORNA, vilka då,, har jag inte hört. men men;)

Terje: JAg menar INte att katigorisera dig, mig eller ngn annan utan bara sära på begreppen.

Visst jag bryr mig inte heller om vad andra säger eller hur andra kategorisera mina bilder/målerier/verk. Men vi måste ju som sagt ta hänsyn till både det rent formella och det mer diffust informella.

Mvh Niclas,

Ps, Jag skulle kunna tänka mig att man deffinierar begreppet som ovan på universitet och vissa högskolor. Tyvärr och inte på samma gång;)
 
Terje skrev:

En konstnärlig utbildning kan guida en konstnär, aldrig skapa en konstnär!

Terje

Rätt enkelt eller?
Min far är konstnär.
Hur jäkla godkänd han är vet jag inte.
Men i alla fall så vill man ha hans alster över hela världen
Terje för mig är en av konstnärerna inom fotografin.
Och det oavsett vad han själv eller någon annan säger.
För så ser jag det. Och då är det sant.
-Anders
 
Niclasfoto skrev:
MEn varför blanda ihop "Konstnärligt skapande och Konst"?

Mvh Niclas,

Inte visste jag att jag blandade ihop...

Konst är något som skapas i betraktarens ögon...

Konstnärligt skapande använder jag inte, utan jag säger personligt skapande...

Jag håller isär, blandar inte ihop!

Terje
 
Terje skrev:
För att jag ännu inte sett en bra konstnär som utbildat sig till det - genom skola el liknande. *vet att jag provocerar nu...*

En konstnärlig utbildning kan guida en konstnär, aldrig skapa en konstnär!

Terje


OCH det har inte jag heller påstått i alla fall!
Saken är ju den ava vi tänker likt!

Det är ju bara det att det faktiskt krävs mer än tallang, hårt arbete och den godaste vilja för att fÅ kalla sig konstnär.

En sak är ju om instutionen accepterar dig som Kostnär i ordets rätta betydelse en HElt annan är ju att inte bry sig inom vilken deffinition och kategori man själv hamnar.

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
OCH det har inte jag heller påstått i alla fall!
Saken är ju den ava vi tänker likt!

Det är ju bara det att det faktiskt krävs mer än tallang, hårt arbete och den godaste vilja för att fÅ kalla sig konstnär.

En sak är ju om instutionen accepterar dig som Kostnär i ordets rätta betydelse en HElt annan är ju att inte bry sig inom vilken deffinition och kategori man själv hamnar.

Mvh Niclas,

Vi är nog överens om det mesta Niclas... Men en intressant diskussion har det blivit... :)

Terje
 
Terje skrev:
Konst är något som skapas i betraktarens ögon...

Terje


Du skriver det som att det ingte existerar en annan eller fler sanningar och att dina ord är de enda korrekta.

Visst konst skapas i betraktarens öga, MEn det är ju myycket mera än som så!
Hade det varit så lätt,,
Jag menar att det är att grovt förenkla problematiken.

Blandar ihop, jag menar att det blir lite mixande när vi pratar om "personlig skapande och konstnärskap" som samma sak,, men det kanske enbart var min egen tolkning;)

Huff, ja vi är nog bra enig uansett i islutändan;)

Mvh NIclas,
 
Senast ändrad:
Ja...då är vi tillbaka hos Chimpanserna och dom olyckliga konstkritikerna....

Konst är ett begrepp som jag hittils inte har fått någon vettig förklaring på...förutom att det ligger i betraktarens ögon...vad är vackert...vad är symbolik...vad är konst?
 
Hans-C skrev:
Men vad är skillnaden mellan personligt skapande och konstnärskap?

Vet ej! Jag vet inte vad det innebär att vara konstnär, långt mindre vad som förväntas av ett konstnärskap... Jag vet bara att min egen ambition är att vara personlig i mitt skapande och att delge den ärligheten till andra som vill ta imot den. :)

Terje
 
Hans-C skrev:
Men vad är skillnaden mellan personligt skapande och konstnärskap?

Jag, du, moster agda och tomten kan skapa nått men för att man skal skapa konst/vara konstnär måste man ha fått den tittel. Bra eller dållig at det är så? Många har personliga meningar om det såklart.

Mvh Maritha
 
Estethia skrev:
konstskolan i sthlm, paletten, konstfack.
finns säkert fler.

Får de sina elever att 100% köpa det de får i predikan?

Nu låter jag kanske lite typiskt svår Men varför måste det vara en sanning att "Konst är något som skapas i betraktarens ögon..."

Jag anser det vara mycket klokt sagt men sasmtidigt en grov förenkling av problemet/sakfrågan.

Mvh Niclas,
 
Helgesson skrev:
Ja...då är vi tillbaka hos Chimpanserna och dom olyckliga konstkritikerna....

Konst är ett begrepp som jag hittils inte har fått någon vettig förklaring på...förutom att det ligger i betraktarens ögon...vad är vackert...vad är symbolik...vad är konst?

Kommer ihåg en intensiv diskussion för ett flertal år sedan under naturfotofestivalen i Vårgårda. Jag fick frågan: Hur kan man göra någonting helt nytt? Allt har ju redan gjorts!

Jag svarade: Börja använda avtonat grönfilter på alla dina bilder... *jag var elak, jag vet...*

- Vad är vackert?
Måste vara en solnedgång, finns inget annat som är vackert...

- Vad är symbolik?
Måste vara hur man gestaltar livets gåta i en stenbild - något annat fungerar inte...

- Vad är konst?
En ilsken grävling fotograferat genom ett rött blurr av höstlöv för att förmedla känslan av ilska... Något annat kan inte vara konst...

Eller finns det flera svar på frågorna? ;)

Jag har mina svar, andra har sina. Och det är inget jag bestämt - utan det är det alla andra själv har bestämt!

Terje
(i all välmening...)
 
Hans-C skrev:
Men vad är skillnaden mellan personligt skapande och konstnärskap?

Inte ett skitt.
Enda skillnaden är vad själlösa tycker.
Och i sammanhanget är det rätt betydelselöst.
Men hamnar man i det fack som ger pengar, Grattis.
Hamnar man utanför så.
Grattis - men du fick ingen lön.
Alltså ingen skillnad förutom pengar.
Och pengar är betydelselöst.
Och pengar kan inte ange vad som är konstnärligt eller ej.
Bara jag/vi kan det. Med våra tankar.
Mvh/-Anders
 
Hans-C skrev:
Men vad är skillnaden mellan personligt skapande och konstnärskap?


Tror nog att det finns många svar på det under trådens gång,,

Blir många begrepp att hålla ordning på.
Har alla skapande personer ett konstnärsksap,,, nej såklart inte. Visst alla som lever ett konstnärskap skapar antar jag men alla som skapar lever inte i ett konstnärskap,,,


Vi blandar massor här och snart så har vi min mors "chili con carne" med för mycket salt,,:)

Intressant är det i alla fall;)!

Mvh NIclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.