Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Konsertglugg
- Trådstartare Aro
- Start datum
Copello
Aktiv medlem
Behöver tips på bra gluggar för konsertfoto funderar på ett 50mm1.8 kan de va nått kanske?
Det beror på vad det är för en concert. Dagsljus eller inte, nära eller långt ifrån.
Många väljer 70-200 2,8 (IS). 200 mm behövs för de intima bilderna, men om bara skall ha med en hel symfoniorkester är 50 mm 1,8 utmärkt.
Sök på "concert" i de stora fotoforumen.
Har du en bra kamera blir du även hjälpt av hög ISO, som kan kompensera en mindra bländare vid inohuskonserter.
Segeson
Aktiv medlem
Jag har sett både kompakter och mobiltelefoner bland dom ackrediterade fotograferna i diket på åtskilliga konserter så vilken glugg du ska köra med bestämms av vilken kvalitet du vill ha på bilderna. Givetvis är ljusstarka "pro-gluggar" att föredra, men det fungerar ju bra med andra också. Testa att simulera omständigheterna så märker du ganska snabbt om det du har fungerar.
Yurimasa
Aktiv medlem
Kollade på vad du redan har, och ditt Sigma 18-50 funkar bra för konsertfoto, då det finns lite mer ljus.
Då du vill slippa gå upp i iso så är ett 50/1.8 ett utmärkt val för konsertfoto, men jag tycker det kan bli lite väl tight. Men det beror ju helt på vilka scener du kommer plåta på.
Om jag skulle få rekommendera ett objektiv till dig så skulle det bli det nya AF-S 35/1.8. Nu har jag inte provat det, i och med att det släpps först i mars. Men på pappret så ser det ut att vara det absolut bästa valet för dig. Om du inte känner att 50/1.8D är en bättre brännvidd för dig.
Ut och prova lite konsert med din 18-50, också kan du få en känsla av vilka brännvidder som funkar bäst.
Då du vill slippa gå upp i iso så är ett 50/1.8 ett utmärkt val för konsertfoto, men jag tycker det kan bli lite väl tight. Men det beror ju helt på vilka scener du kommer plåta på.
Om jag skulle få rekommendera ett objektiv till dig så skulle det bli det nya AF-S 35/1.8. Nu har jag inte provat det, i och med att det släpps först i mars. Men på pappret så ser det ut att vara det absolut bästa valet för dig. Om du inte känner att 50/1.8D är en bättre brännvidd för dig.
Ut och prova lite konsert med din 18-50, också kan du få en känsla av vilka brännvidder som funkar bäst.
mayro
Aktiv medlem
Måste väl också bero på hur stillastående den/dom som spelar är... Kan tänka mig det inverkar extremt också. En runtspringande headbangande hårdrockare är ju lite annat att fota än Sanna Nielsen...
Här på denna konsert klarade jag mig med en Sony A300 med Tamron 17-50 2,8 optik..
Här på denna konsert klarade jag mig med en Sony A300 med Tamron 17-50 2,8 optik..