Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta lägger ned kameratillverkningen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet med en proffsmodell att ha som lockbete är ju att den aldrig kommer att synas, för få köper den... Den kommer nog att kosta Sony mer än den kan ge tillbaks under en lång tid.

Nu får vi dock se, vi har ju egentligen ingen aning om hur dom tänker & vad dom kommer att göra men det är ju roligt att spåna. Om Sony kan tänka sig att tänka långsiktigt så är ju en dyrare modell inte helt omöjlig...
 
Vi lär knappast se en dyrare proffsmodell från Sony. Canon och Nikon är svåra utmanare. Närmast på tur verkar Olympus vara med en efterföjare till E-1 som förhoppningsvis annonseras om några dagar på PMA. Hur det går för den modellen ger en fingevisning om det går att utmana Canon/Nikon och ändå tjäna pengar.
 
Canon är ett exempel på ett företag som lägger stor vikt vid att ha ett utbud som inte ställer upp begränsningar. Jag har t ex hört att deras TS-E-objektiv säljs med förlust men finns för att de är viktiga för systemet.

300/2,8 som nämndes tidigare är ju något av ett basobjektiv för en fågelfotograf. Visst är det dyrt, men många hamnar ändå där när de märkt att intresset rotat sig fast.
 
P.R. skrev:
Fiasko är kanske ett väl hårt ord även om plats 11 naturligtvis är klart under förväntan. Överraskande nog annonserade man faktiskt en fortsättning på sponsringen för 2006 bara två dagar innan man drog sig ur konsumentmarknaden för kameror: http://konicaminolta.com/releases/2006/0117_01_01.html

Man satt förmodligen fast i ett kontrakt som hade kostat mer att bryta. Med en japansk förare på en japansk hoj och med japansk sponsor handlar nog engagemanget också till stor del om nationell prestige.



HaHa...Kul!

Om din pappa heter Bo har jag köpt RO160 kammar av din farfar.
 
Tråkigt att KM inte orkade med ekonomiskt. Tajmingen känns dessutom helt fel - det är rejält drag på försäljningen av digitala systemkameror nu. Det är väl bara att hoppas att Sony lyckas i sin satsning - vi behöver mer konkurrens, inte mindre.

En artikel om försäljningen av DSLR i Sverige, där Olympus svenske VD lovar nya modeller:

http://di.se/Index/Nyheter/2006/01/27/173426.htm?src=xlink
 
haha

Konica levererar betydligt bättre bilder, canon's är ju ganska färglösa om man jämför) :D

O Sony, är det väll bara design biten på produkterna som inte jag gillar iaf!, men det är ju en smaksak ;)

O totalt okapital grundande! :)
 
stefohl skrev:
Ni har just pekat ut de två företagen som har lyckats bäst och säljer överlägset flest digitala kameror.

Stefan

Jag har för mig att det var Kodak som sålde överlägset mest digitalkameror i världen? Men jag kanske har fel?
 
Graal skrev:
Jag har för mig att det var Kodak som sålde överlägset mest digitalkameror i världen? Men jag kanske har fel?

Kodak kämpar hårt för att komma in på listan. I USA säljer de bra, men totalt över hela världen dominerar dessa två företag stort.

Stefan
 
The end of the WORLD as we know it..

..vila i frid, vi är många som sörjer!
 

Bilagor

  • world.jpg
    world.jpg
    56.3 KB · Visningar: 334
Med tanke på att Sony lyckats skapa Detta så tror jag inte det dröjer speciellt länge innan kameran både kan gå och dansa.. och ta kort helt av sig själv, styrd av en joystick :p
 
Det finns alltid ett värde i att ha en toppmodell som är gjord för att tåla lite extra. Hur mycket är det inte värt för en naturfotograf att slippa oroa sig för att inte kunna använda kameran när regnet öser ner? Hur mycket skulle inte kombinationen 300/2.8 + AS vara värt för den prismedvetne naturfotografen? Även om få köper den så vet man att den finns där när man inser att man har behovet.

Det är ju trots allt rätt många amatörer som sitter med proffs-kameror från Nikon och Canon...

hursomhelst, sony verkar ju åtminstone behålla minolta-bajonetten, så mina objektiv kanske kommer till användning så småningom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.