Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta lägger ned kameratillverkningen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Då ska jag också göra det!
Det kom ju upplysningar om den här grejen i ett reklamutskick som jag fick på mailen 2 dar innan "the big krasch".
Sen har det dröjt ett tag, jag trodde dom tappat bort den i röran...
 
Så, fått lite svar.

Dustin kan inte ta in den.

Cyberphoto tar inte in den, om man själv inte hittar en leverantör i Sverige

Scandinavian Photo svarar:
"Hej detta är en produkt som vi nog kommer att sälja framöver
Men vi vet inget exakt än."

Lite goda nyheter i alla fall :)
 
såg att dom tagit bort d7d från cyberphoto.
om den nu fösvinner/tar helt slut
kan detta påverka andrahandsvärdet tro?
 
boon skrev:
såg att dom tagit bort d7d från cyberphoto.
om den nu fösvinner/tar helt slut
kan detta påverka andrahandsvärdet tro?

Känns tyvärr som den lär göra de, känns nästan som det är bud på o sälja pärlan så fort som möjligt.
 
Eller, om man har en och vill behålla den, kasta sig över alla tänkbara tillbehör som går att fås för pengar innan lagren tar slut.
 
Bjoernowitsch skrev:
Och då får väl jag hålla hårt i min Minolta Scan Dual III. Den lär väl få gå tills den skär ihop, men vad händer sedan?

När vår Minoltautrustning så småningom skär ihop får vi skaffa oss en ny hobby ;-)
 
Ja, det blir väl så. För 25+ år sedan hade bandspelarna för hemmabruk mikrofoningångar, vilket senare övergavs. Innan kassettdäcken kom, fanns det rullbandspelare som det gick att göra massor av saker med, för hemmabruk, utan att de kostade skjortan. Underhållningsindustrin tar gradvis bort möjligheterna till skapande verksamhet. Nu ger de sig tydligen sakta men säkert på fotografin. Även kamerorna har utvecklats åt det hållet. Folk som för 30 år sedan sprang runt på stan med spegelreflexkameror, har på senare år gått över till små kameror som mest liknar leksaker än verktyg för bildskapande.
 
Kan inte hålla med riktigt. Den digitala tekniken med bildbehandling för alla utan krav på kemi o ljustäta rum har givit oändligt många fler större möjligheter än någonsin att experimentera med foto.

Att sedan många upptäcker att såna där små "leksaker" ger mycket större möjligheter än farfars gamla systemkamera, inte minst för att de alltid kan vara med, gör inte saken sämre.

Samma sak på ljudsidan. Låt vara att kassettband var kassa för redigering, men vem spelar in på analoga band idag? Och vilka möjligheter har inte de intresserade idag? Möjligheter som tidigare var förbehållna de som hade råd med dyrbar studioteknik.

Nä, allt har blivit bättre, och det kommer att fortsätta bli bättre, även med en Sonydekal på fronten.
 
Jamen, är inte det här övergående? Om det kommer nya sätt att föra fram sina budskap, blir det nya personer som tar över. Vi andra delar in oss i grupper för inbördes beundran, medan de nya, unga, som inte vet om något annat sätt att skapa på än de som finns runt omkring dem, blir massmediernas kelgrisar. De andra som ägnar sig åt äldre tiders teknik för att nå ut, kan i bästa fall intressera arkeologerna. Mina metoder är en kombination av både analog och digital teknik. Sista ledet blir alltid något analogt medium som går att se eller ta på.
 
Vad är övergående?

Det ÄR ju de unga som skapar de mest hisnande verken, såväl musikaliskt som grafiskt, och det gör de så gott som uteslutande med ny teknik.

Varför ska de överhuvudtaget bry sej om gammal teknik, annat än av kalenderbitarskäl? De BEHÖVER inte veta vem Gutenberg var, eller hur man fick bästa ljud med hjälp av en kristallmottagare. De BEHÖVER inte trilskas med PC, de kan gå direkt på Mac. De lär inte installera EP-spelare i sina bilar, de kör in DVD med surround på en gång, osv.

Självklart är allt vi ser och hör analogt. Det är alltid lika kul att be en digitalfotograf visa upp en digital bild, hittills har ingen lyckats. Lika lite som jag (eller nån annan) hört ett digitalt ljud...

Kanske kan vi i en framtid vänta längre med D/A omvandlingen, så att den sker direkt i hjärnan på nåt vis, men likväl är upplevelsen analog.

Vad har nu detta med Minolta att göra... hmm
 
HDFS) (KGS skrev:
Kanske kan vi i en framtid vänta längre med D/A omvandlingen, så att den sker direkt i hjärnan på nåt vis, men likväl är upplevelsen analog.

Vad har nu detta med Minolta att göra... hmm

OT jag vet, men..

Vad menar du med att upplevelsen likväl är analog? Jag är ingen expert på begreppen men på lägsta nivå handlar ju allt om fotoner och elektroner och det tycker jag verkar vara fundamentala ettor och nollor? :)

Vad har det med Minolta att göra? Förut var KM ett. Nu är de noll.
 
Bjoernowitsch skrev:
Ja, det blir väl så. För 25+ år sedan hade bandspelarna för hemmabruk mikrofoningångar, vilket senare övergavs. Innan kassettdäcken kom, fanns det rullbandspelare som det gick att göra massor av saker med, för hemmabruk, utan att de kostade skjortan. Underhållningsindustrin tar gradvis bort möjligheterna till skapande verksamhet. Nu ger de sig tydligen sakta men säkert på fotografin. Även kamerorna har utvecklats åt det hållet. Folk som för 30 år sedan sprang runt på stan med spegelreflexkameror, har på senare år gått över till små kameror som mest liknar leksaker än verktyg för bildskapande.

Inte för att det har med Minolta, eller ens foto att göra men jag måste bara rätta dig. Idag så kan du köpa en liten porta-hårddisk-inspelare för en 2-3000, som du pluggar in mikrofonen i. Du kan lägga in 16 kanaler separat, en inspelning/kanal i taget och bygga upp en trudelutt.
Det var en teknik som bara stora studios hade på den gamla goda tiden.
 
Köpa KM?

Det har gått några dagar sedan frågan om hurvida det är läge att köpa en 5D var uppe, har någon ny info tillkommit?

Enligt fotohandlare är det stora leveransproblem på kamerorna och stor förvirring angående om det över huvud taget går att få tag på kameror. Servicemöjligheterna nu och i framtiden verkar också mycket skakig. Skall man köpa in sig i detta system..?!

Att det är en bra kamera verkar ju alla överens om...
 
Hur du ska göra vet jag inte, men jag kan bara säga att det inte känns så kul att ha köpt in sig på ett helt system nu. Det kommer att fixa sig så småningom och jag är övertygad om att det går att få service även i framtiden. Sony kommer säkert med modeller som är både bra, prisvärda och kompatibla med KM5 och 7 D.
Problemet ligger väl mer på det psykologiska planet. Man har investerat en massa pengar i en "looser", en som är utsåld till ett annat företag..

Jag gluttade lite i Olympus utskällda lilla sökare häromdan och kände att den skulle varit utmärkt för mig som bär glasögon... Men nu har jag som sagt köpt andra grejer för 20 loppor...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.