Pupillen
Aktiv medlem
Sonys styrka ligger ju i sensorer så de har ingen som helst förnuftig anledning att hindra kunderna att använda sina gamla objektiv. Tvärtom, varje krona som kunderna kan spara in på objektiv är en krona mer som de kan köpa Sonytillverkade sensorer för. Sonys strategi borde här vara den rakt motsatta mot objektivtillverkare som ju vill ha så billiga sensorer som möjligt så att kunderna får mer pengar över till att köpa objektiv. Slutsatsen blir alltså att OM Sony agerar förnuftigt, och inte förblindas av möjligheterna till små, kortsiktiga vinster som återförsäljare av hus och objektiv, utan tänker långsiktigt i syfte att sälja så mycket som möjligt av sina egentillverkade sensorer, så gör de en seriös hårdsatsning på stora sensorer. Det är helt enkelt det enda sättet för dem att i längden försäkra sig om att sensorpriset fortsätter att utgöra en stor andel av den totala stillbildsmarknaden.
Om jag vore Minoltaägare skulle jag alltså definitivt inte kasta yxan i sjön ännu. Så länge inte Sony i direkt handling bevisat motsatsen bör vi i alla fall ha förhoppningen att deras köp är en del i en långssiktig strategi för att på hederligt sätt upprätthålla sensorpriserna.
Om jag vore Minoltaägare skulle jag alltså definitivt inte kasta yxan i sjön ännu. Så länge inte Sony i direkt handling bevisat motsatsen bör vi i alla fall ha förhoppningen att deras köp är en del i en långssiktig strategi för att på hederligt sätt upprätthålla sensorpriserna.