Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta lägger ned kameratillverkningen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite beroende på hur mycket du tänkt satsa i pengar på utrustning så känns det som att det kan vara läge att avvakta med KM åtminstone fram till dess Sony får fingrarna ur & presenterar hur dom tänkt sig framtiden med systemet samt uppbyggad av framtida kamerahus. Någon gång så måste man ju förmodligen byta kamerahus & då vill man ju att Sony tillverkat kamerahus som man tycker är intressanta.

Om du däremot inte tänker lägga några större summor på optik så kan en 5D, eller kanske ännu hellre en 7D vara något då begagnatsidan på optik ser ganska så hyfsad ut. Man kan få ihop ett riktigt omfångsrikt & fint optikpaket för mycket rimliga summor idag...

Jag har själv en 7D som jag köpte i paket med 28-75/2.8 & har sedan köpt begagnad, bra optik mycket billigt & då menar jag verkligen billigt! Ibland så sneglar jag med viss avund på Canons fina optikutbud men sansar mig då jag ser priserna & inser att åtminstone jag ändå inte vill (kan) lägga så mycket pengar på min utrustning. Beg. Canon & Nikonoptik är ju dessutom mycket dyrt jämfört med beg. Minoltaoptik.

//Larsa
 
Senast ändrad:
arnenym skrev:
Man har investerat en massa pengar i en "looser"

På sätt och vis, men samtidigt är ju D5D och D7D allt annat än loosers! Många gissar att just små vinstmarginaler blev fallet för KM's kameratillverkning, dvs kamerorna var för prisvärda. Man får onekligen rikitgt mycket för pengarna, och husen har ju inte blivit sämre (däremot billigare!) sen KM's tråkiga besked.

Jämför gärna D7D med vilket test av D200 som helst:

"WOW! -D200 har en 2,5" display!"
-Jaha..?

"WOW! -D200 har en stor och ljus sökare!"
-Jaha..?

"WOW -D200 är gediget bygd, med riktig proffskänsla!"
-Jaha..?

"WOW -D200 har bra reglage, med direktåtkomst av de flesta inställningar!"
-Jaha..?

"WOW -D200 kör hela regisret från ISO 100 till 3200!"
-Jaha..?

osv..

Missförstå mig inte, jag vet att D200 är en betydligt mordernare och fräckare kamera än Minoltan, men en hyggligt stor del av det som är kliv uppåt från 20D och D70S kunde Minolta fixa redan i sin första D-SLR för 2 år sedan!

(..och då har jag inte ens nämnt AS)

/Per
 
HDFS) (KGS skrev:
Kan inte hålla med riktigt. Den digitala tekniken med bildbehandling för alla utan krav på kemi o ljustäta rum har givit oändligt många fler större möjligheter än någonsin att experimentera med foto.

Att sedan många upptäcker att såna där små "leksaker" ger mycket större möjligheter än farfars gamla systemkamera, inte minst för att de alltid kan vara med, gör inte saken sämre.

Samma sak på ljudsidan. Låt vara att kassettband var kassa för redigering, men vem spelar in på analoga band idag? Och vilka möjligheter har inte de intresserade idag? Möjligheter som tidigare var förbehållna de som hade råd med dyrbar studioteknik.

Nä, allt har blivit bättre, och det kommer att fortsätta bli bättre, även med en Sonydekal på fronten.

Förvisso. Dock kan fortfarande vem som helst köpa en Fender Stratocaster utan att för det
spela som Jimi Hendrix.
 
Re: Köpa KM?

Håkan T skrev:
Skall man köpa in sig i detta system..?!
Det finns många svar beroende på vem som svarar. Några byter till en annan tillverkare, några väntar och ser vad som händer med Sony och några passar på att köpa medan det fortfarande finns nya prylar att köpa. Själv har jag jagat objektiv och tillbehör den senaste tiden och har t.o.m. köpt ett extra Dynax 7D-hus (kommer med posten idag) och en extra 5600HS(D)-blixt. Jag har svårt att tro att Sony skulle vilja tillverka ett hus av 7D-typ, så jag tyckte att det var bäst att passa på medan man fortfarande kan hitta ett. Det verkar dock redan vara svårt att hitta 5D och 7D, de tillverkas ju inte längre, så det enda KM kan göra numera är att flytta mellan olika lager och butiker beroende på var efterfrågan finns.
 
Per skrev:
På sätt och vis, men samtidigt är ju D5D och D7D allt annat än loosers! Många gissar att just små vinstmarginaler blev fallet för KM's kameratillverkning, dvs kamerorna var för prisvärda. Man får onekligen rikitgt mycket för pengarna, och husen har ju inte blivit sämre (däremot billigare!) sen KM's tråkiga besked.

Jämför gärna D7D med vilket test av D200 som helst:

"WOW! -D200 har en 2,5" display!"
-Jaha..?

"WOW! -D200 har en stor och ljus sökare!"
-Jaha..?

"WOW -D200 är gediget bygd, med riktig proffskänsla!"
-Jaha..?

"WOW -D200 har bra reglage, med direktåtkomst av de flesta inställningar!"
-Jaha..?

"WOW -D200 kör hela regisret från ISO 100 till 3200!"
-Jaha..?

osv..

Missförstå mig inte, jag vet att D200 är en betydligt mordernare och fräckare kamera än Minoltan, men en hyggligt stor del av det som är kliv uppåt från 20D och D70S kunde Minolta fixa redan i sin första D-SLR för 2 år sedan!

(..och då har jag inte ens nämnt AS)

/Per
Jag får väl tacka för peppningen, men som jag skrev så är det ju mest en känsla. Jag är nöjd, men samtidigt så finns det en liten oro inför framtiden.
 
Sony är ju en av de stora i att driva på kopieringsskydd i alla medier och apparater. Så det första de gör är väl att införa kopieringsskydd på bildfilerna så att det inte går att ta säkerhetskopior. Och RAW tas helt bort från kamerorna eftersom poängen med RAW just är att man ska kunna ändra filen. Och så kan man ju inte ha det.

/Erik
 
Per skrev:

Jämför gärna D7D med vilket test av D200 som helst:

"WOW! -D200 har en 2,5" display!"
-Jaha..?

"WOW! -D200 har en stor och ljus sökare!"
-Jaha..?

"WOW -D200 är gediget bygd, med riktig proffskänsla!"
-Jaha..?

"WOW -D200 har bra reglage, med direktåtkomst av de flesta inställningar!"
-Jaha..?

"WOW -D200 kör hela regisret från ISO 100 till 3200!"
-Jaha..?

osv..


Hahaha.
Detta har jag funderat på att påpeka men inte vågat. Man skulle till och med kunna erbjuda dom som väntar på sin D200 och låna D7D:n en dag ifall dom undrar hur deras nya kamera kommer att kännas. Storlek, vikt, ergonomi, sökaren och displayen är ju som tagna direkt från Minoltan.

Men detta vågar jag inte säga.
(I alla fall inte i en Nikontråd)
 
& jag som är inne & rotar i den där 30D-tråden & försöker förklara att den absolut största missen med 30D är att man inte gör nåt åt den sunkiga sökaren. Vissa håller med men många pratar mer om pixlar & bilder i sekunden...

Canons ergonomi är ju som den är & går att leva med men sökaren, herregud!

Måtte här inte komma in nåt canonfolk nu för då blir man väl hängd:)
 
.Z. skrev:
Vissa håller med men många pratar mer om pixlar & bilder i sekunden...
Jo, det är ju sant.
Man väntar lite spännt på vad Sony har i kikaren till sommaren, det är ju trots allt deras sensor som sitter i D200:an och att dom skulle släppa en uppgraderad D7D med samma sensor ett halvår efter Nikon tror jag inte på, den lär bli värre.

Racet är ännu helt öppet, eller som jag brukar säga i sandlådan.
"Jag har mycket större spade än du!"
 
Segeson skrev:
Jo, det är ju sant.
Man väntar lite spännt på vad Sony har i kikaren till sommaren, det är ju trots allt deras sensor som sitter i D200:an och att dom skulle släppa en uppgraderad D7D med samma sensor ett halvår efter Nikon tror jag inte på, den lär bli värre.

Det sitter en massa Audi delar i Lamborghini Gallardo också...

Vad jag menar med detta är att det är inte det lättaste att ge sig på Nikon och Canon på deras hemmaplan - det lär nog kosta rätt mycket pengar, tid och svett att ens komma på rätt sida om strecket.

Med tanke på att Sony alltid petat in lite extra blåton (ögat uppfattar blått som lite skarpare) i allt de gör (Tv, videocam, diggisar). Så lär vi nog se det i deras DSLR också. All is ser t.ex. ut som glasiär is.

Å inte bär Zeiss optiken upp de kompakta Sony kamerorna heller. Vore jag Zeiss skulle jag genast be Sony ta bort ta bort Zeiss loggan från deras nya DSC-N1. Maken till dålig kantskärpa och ljusinsläpp (när man zoomar), har jag nog inte sett på ett prestigemärke i prestigeklassen förut.

Nä, vitbalans och fotograferingskunskap är alldeles för underskattat.

Adam
 
Tyckaren skrev:
Segeson skrev:
Jo, det är ju sant.
Man väntar lite spännt på vad Sony har i kikaren till sommaren, det är ju trots allt deras sensor som sitter i D200:an och att dom skulle släppa en uppgraderad D7D med samma sensor ett halvår efter Nikon tror jag inte på, den lär bli värre.

Det sitter en massa Audi delar i Lamborghini Gallardo också...

Vad jag menar med detta är att det är inte det lättaste att ge sig på Nikon och Canon på deras hemmaplan - det lär nog kosta rätt mycket pengar, tid och svett att ens komma på rätt sida om strecket.

Med tanke på att Sony alltid petat in lite extra blåton (ögat uppfattar blått som lite skarpare) i allt de gör (Tv, videocam, diggisar). Så lär vi nog se det i deras DSLR också. All is ser t.ex. ut som glasiär is.

Å inte bär Zeiss optiken upp de kompakta Sony kamerorna heller. Vore jag Zeiss skulle jag genast be Sony ta bort ta bort Zeiss loggan från deras nya DSC-N1. Maken till dålig kantskärpa och ljusinsläpp (när man zoomar), har jag nog inte sett på ett prestigemärke i prestigeklassen förut.

Nä, vitbalans och fotograferingskunskap är alldeles för underskattat.

Adam

kan ju vara därför dom förvärvat KM,
sen lär det ta ett bra tag innan varumärket SONY kommer att kännas naturligt på en DSRL..brrr..

skulle tro att dom inriktar sig på enklare kameror upp till semi-pro nivån först å främst,
lär vi nånsin få se en Sony DSRL i samma klass som D2x/Canon 1Ds?
 
WFS) (j.asplund skrev:
Hade vi väntat oss det av KM?
Inte jag men dock en Dynax 9, prismässigt ngt under D2x.

Hur det blir nu får vi se...

Själv så har jag kört alla stora japsar + några till och bryr mig inte om vad det står på prylarna, klarar mig t.o.m. utan röd ring på objektiven-:)

//Larsa, som dock är ngt orolig...
 
Tyckaren skrev:
]Med tanke på att Sony alltid petat in lite extra blåton (ögat uppfattar blått som lite skarpare) i allt de gör (Tv, videocam, diggisar).
Vad har du fått detta ifrån?
Sonys Tvapparater från 90-talet var blåa i tonen, min två år gamla är snarare lite varm i tonen och jag valde den just för att jag tyckte att flera av konkurrenterna kändes onaturligt överskarpa, sonyn kändes mjukare och behagligare ...

Hur det förhåller sig med digital och videokamerorna har jag ingen aning om då jag aldrig läst om det du påstår.

Jag är ngt osäker inför vad sony ska hitta på med sina DSLR:s men tror absolut inte att problemet kommer att vara det du påstår, om det nu blir några problem vill säga?

//Larsa
 
.Z. skrev:
Canons ergonomi är ju som den är & går att leva med men sökaren, herregud!

Måtte här inte komma in nåt canonfolk nu för då blir man väl hängd:)
Ska inte hänga dig då jag delvis håller med. Den är ljus och fin men lite liten. Fast det stör inte så fruktansvärt.

Nu till knepigheten. Faktum är att kollar man rena specar så ser de likadana ut på Dynax 7 D och 20D både till förstoringsgrad och täckning. Det enda som skiljer enligt specarna är eye-point.

Och sedan är ju sensorn i Dynax 7 D större såklart. Gissar på att det kostade för mycket i 30D för att bumpa upp storleken för sökaren.
 
Apropå sökare.
Jag kollade som sagt i en olympus-sökare häromdagen. Jag hade glasögonen på och då kommer man ju en bit ifrån sökaren. Och det är så mer än hälften av dom bilderna jag tar blir till.
Jag tycker att den mindre sökaren inte alls var bara dålig. Jag såg ju faktiskt all info som skrivs runt sökarbilden lätt och bra.
 
arnenym skrev:
Apropå sökare.
Jag kollade som sagt i en olympus-sökare häromdagen. Jag hade glasögonen på och då kommer man ju en bit ifrån sökaren. Och det är så mer än hälften av dom bilderna jag tar blir till.
Jag tycker att den mindre sökaren inte alls var bara dålig. Jag såg ju faktiskt all info som skrivs runt sökarbilden lätt och bra.
Förstår vad du menar Arne men jag tycker att det är oerhört svårt att ställa skärpan manuellt i denna sökare. Jag har inte glasögon när jag fotograferar & klämmer ögat nära inpå, är även en sådan som kikar runt i sökaren & komponerar oerhört tight & tycker faktiskt personligen att en sökare aldrig kan bli för stor...

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.