Annons

Konica Minolta lägger ned kameratillverkningen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Andreas Th skrev:
Hmm ska man börja konvertera alla sina MRW, alltså minoltas RAW-format, till något annat format nu ifall Sony väljer att inte fortsätta med MRW..?
Det var farsan som nämnde det och gjorde mig lite orolig. Om Sony slopar MRW kanske det inte finns stöd för detta i Photohop eller motsvarande i framtiden?

Fria implementationer som dcraw kommer ganska säkert att stöda de flesta utdöda format länge i framtiden.
 
arnenym skrev:
Jag tycker att det är ett klart bevis på att Konica Minolta har varit urusla med marknadsföringen. Jag kan inte komma ihåg en enda egen annons eller tv reklam som K M har gjort själva.
Ett snabbt bläddrande i tidningshögen visar tvärtom.
Hela baksidan på Bonniersägda tidningen "Digitalfoto för alla" nummer 6/2005, 9/2005, 10/2005, 11/2005, 12/2005, 13/2005 och 1/2006. Det finns säkert fler om man letar lite. Om inte det kallas reklam vet jag inte vad reklam skulle vara. Den som letar finner.
 
stefohl skrev:
Nej, Hasselblad ägs inte av Fuji. Hasselblad köper en del av tillverkningen av de nya H2-husen och sina objektiv till dessa kameror från Fuji.

Fuji har däremot lagt ner sin tillverkning av mellanformatskameror, liksom tillverkningen av storformatsobjektiv.
Tack för tillrättaläggandet. Det är väldigt svårt att veta varifrån saker och ting kommer nu för tiden. Inarbetade varumärken förlorar allt mer sin tidigare mening. Någonstans läste jag att Samsung har ihop det med Pentax och Schneider? Och sensorn i Minoltas kameror var väl från Sony?
 
Tog en titt på Konica Minolta Photo World och kom att fundera på hur mycket pengar "sidospår" som Dimage Master och Dimage Messenger kan ha belastat verksamheten. Jag skriver "belastat" för jag kan inte rimligen tänka mig att man fått något nettoöverskott från dessa produkter eller att de skulle lockat nya köpare till Minoltas kameror.
 
Danne M skrev:
Jag är ingen nostalgiker, utan en ganska ny användare av Konica Minoltas 7D, och det måste vara den prisklassens bäste digitala systemkamera vågar jag hävda. Trots att jag bara testat konkurrenterna ytligt... Blir Canon och Nikon användarna stötta nu?
Det kan hända att en och annan blir stött och det är ju faktiskt lite larvigt. Men bli inte stött själv om jag citerar ur tidskriften Proffsfotos recension av D7D 2005:

"knapplayouten blir en aning rörig", "inte delförstora råformatsbilder på den annars utmärkta skärmen... häpnadsväckande brist detta herrens år 2005", "skakstabiliseringen... finess", "långsam som en EOS 10D", "högt och vasst slutar- och spegelljud", "tråkigt nog på efterkälken både när det gäller bildkvalitet och hastighet", o s v.

Personligen tror jag att Minoltas dslr var för lite och för sent (till skillnad från Dimage-modellerna som brukade vinna alla jämförande tester) och det räckte inte med AS som enda dragplåster eller supportrarnas unika tålamod i väntan på en dslr. Därmed inte sagt att det inte går att tycka om och arbeta med en D7D och att göra bra bilder.

Vad samgåendet med Konica tillförde rent tekniskt vet inte jag, men som fotograf tycker jag inte att varumärket Konica tillförde någonting alls, snarare tvärtom. Konica var aldrig något prestigemärke som Contax eller Nikon utan mera i klass med Yashica och Chinon (om någon minns dem). Jag brukar säga att Minolta i sin tur var lite som SAAB, ett innovativt företag med många utmärkta och framsynta produkter som dock aldrig vann proffsens hjärtan och alltid fann sig i skuggan av "de stora", varken proffs eller budget. Proffsmodellen XM floppade t ex och jag kan lätt förstå varför. Både jag, min bror och en god vän har haft en eller flera och det var problem med samtliga, t o m efter service hos Minolta i Tokyo (där jag lämnade in den personligen). Men vi minns å andra sidan också samarbetet med Leitz (både hus och optik), där deras nuvarande 24 fortfarande är Minoltas konstruktion (rätta mig om detta är fel), Acute Matte är ett Minolta-patent och återfinns i bl a Hasselblad, etc.

Men problemet med att ta fram en dslr i toppklass är inte optik och mekanik, som det var förr, utan nu för tiden är det sensorprestanda och elektronik. Har man inte denna know-how in-house så blir det till att köpa in. Det kostar pengar och plötsligt är en redan liten marginal ännu mindre. Men även om man besitter kunnandet så kostar utvecklingen mycket pengar och tempot är högt. Var det rent av väntan på fungerande AS som sänkte KM? Det som är topprestanda blir ordinärt ett halvår senare. Minolta RD-175 kostade 9.995 USD en gång i tiden, första(?) dslr under 10.000 USD. Men med 1,75 MP är den mest kuriosa idag trots att den 1996 ansågs kunna göra "stunning high-resolution 24-bit color images".

KM följer kända märken som Contax och Kodak, vi får se hur det går för Pentax och Olympus. Sannolikt får dock Minoltafattningen ett bättre liv i sin nya familj. Inom ett år eller så bör vi få se ett nytt hus med APS-C-sensor på 8-10 MP med AS och kanske optik från Carl Zeiss (låt vara Japan-tillverkade).
 
Jag har själv oerhört svårt att förstå att man skulle följa ett märke med modeller från sent 60-tal fram till idag & känna "wow! Dessa kamerahus (detta märke) är det som passar mig bäst!" Att man håller sig till ett system p.g.a. de tillbehör man samlat på sig var en annan sak...

Jag har själv under snart 30 år hoppat lite fram & tillbaks mellan systemen, inte specielllt smart men ändå... 80-talet var Nikon då jag inte fick nån känsla för Canons & Minoltas hus, har funnits perioder då jag inte velat ta i Minoltor med tång:) Samma med Canon (T70!!!) & exempelvis Nikons tidiga AF-kameror som inte tilltalade mig...

Vad jag menar med detta är att det ofta finns en märkestrogenhet som bottnar i ett namn, en känslomässig pryl gentemot ett märke...

Minolta har under årens lopp inte skött sina kort på rätt sätt, varför vet jag ej... Att KM nu gör som dom gör kanske mest beror på att dom vill släppa detta jobbiga segment som kamera/optik-tillverkningen innebär & enbart satsa på kopiatorer & vad det nu är dom gör, detta oberoende av om DSLR-biten går med en lätt vinst eller inte.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så räcker det sällan idag att ett företag eller som i detta fall en produkt går hyfsat, det ska helt enkelt gå förbaskat bra för att man ska vara nöjda! Nu beror det enbart på hur mycket pengar Sony kan se att dom kan göra på att bygga DSLR-kameror & hur dom ska bygga dem för att göra så stor vinst som möjligt.

Inte alls omöjligt att vi får se mysko skapelser som tilltalar vissa & får andra att spy, kan även bli så att Sony fortsätter med D5Di & D7Di i samma anda??? Kan även bli så att dom bygger nåt mysko som blir bra ergonomiskt sett & kanske t.o.m. kan tilltala mig?

Vi är ju många som är rätt så konservativa i vårt tänkande ang. kamerahusets uppbyggnad men man ska ha klart för sig att det finns en stor del unga killar & tjejer som inte har någon som helst tanke på hur en Digital systemkamera bör vara uppbyggd...
 
niklasl skrev:
Det kan hända att en och annan blir stött och det är ju faktiskt lite larvigt. Men bli inte stött själv om jag citerar ur tidskriften Proffsfotos recension av D7D 2005:

"knapplayouten blir en aning rörig", "inte delförstora råformatsbilder på den annars utmärkta skärmen... häpnadsväckande brist detta herrens år 2005", "skakstabiliseringen... finess", "långsam som en EOS 10D", "högt och vasst slutar- och spegelljud", "tråkigt nog på efterkälken både när det gäller bildkvalitet och hastighet", o s v.

Tyvärr blir denna del av ditt inlägg lika larvig, du rycker ut några nackdelar ur en test, och?

Hastigheten bryr jag mig personligen inte i, vill man ha snabbhet finns annat. Den lever om ja, går inte att förstora RAW, skandal!
För övrigt så antar jag att testen gjordes innan firmwareuppgraderingen som snabbade upp den rejält.

För övrigt så har den fördelar som gjorde att jag valde den framför 20D. Känner folk som har 20D & jag trivs inte alls med den, blir ledsen när jag kikar in i sökaren... Den som skriver om plottrighet & inte funderar på handgreppen jämfört med andra modeller har inte tänkt efter för självfallet så får en Canonkille lite problem med D7D i början...

OBS att detta är mina prioriteringar, det jag reagerar på är denna test du drar fram, vad skrev dom om 20D:s ergonomi & sökare? Suveränt antar jag?

Missförstå mig nu rätt. Jag ser KM:s modeller som helt fullgoda alternativ till N & C:s modeller & de har alla sina för & nackdelar. Att AS bara skulle vara en "finess" är nys. Dessa skumma vinterdagar/eftermiddagar så har AS arbetat i princip konstant för mig & det är inte förrän man har det som man inser dess storhet & att en testare bara ser det som en "finess" tyder på nonchalans & att den killen förmodligen inte förstått eller inte vill förstå.
 
Senast ändrad:
Re: Konica Minolta lägger ned

larsborg skrev:
Var har du fått den informationen ifrån?
Det står mycket luddigt beskrivet i pressreleasen, man får kolla i fotnoterna:

On the basis of its ongoing “selection and concentration”, Konica Minolta Group will concentrate on its core “business technologies” field and its strategic “optics and display devices” field and withdraw from camera business*** as of March 31, 2006. At the same time, Konica Minolta PI will partially transfer certain assets related to digital SLR cameras to Sony.

(...)

*** Excludes production of digital SLR cameras and interchangeable lenses for Sony
 
Konica Minolta lägger ned

--------------------------------------------------
Larsa Zingmark skrev:

...Dessa skumma vinterdagar/eftermiddagar så har AS arbetat i princip konstant för mig & det är inte förrän man har det som man inser dess storhet & att en testare bara ser det som en "finess" tyder på nonchalans & att den killen förmodligen inte förstått eller inte vill förstå...
--------------------------------------------------

Jag håller med dig, knappast en driven test fotogaf!
Tyvärr, idag är många testare mycket kunniga inom elektronik och hur en dator fungerar, men fotografera det har de inte någon längre erfarenhet av.
Kameran är för dessa testare, är en liten mini dator, med optik.

-------------------------------------------------
Larsa Zingmark skrev:

Vi är ju många som är rätt så konservativa i vårt tänkande ang. kamerahusets uppbyggnad men man ska ha klart för sig att det finns en stor del unga killar & tjejer som inte har någon som helst tanke på hur en Digital systemkamera bör vara uppbyggd...
--------------------------------------------------

Nu håller jag inte med dig!

Konservativ layout på en kamera, det finns inte, utformningen har blivit utarbetad och förändrad, under många år, användarna har säkert styrt utvecklingen, men nu har användarna under flera decennier haft datorn, som hobby, även jag, men att en kamera skall manövreras via massa hopp mellan menyer, skitkul i början, men det går inte snabbare än med de tidigare rattarna och spakarna.
Fråga unga killar & tjejer hur kameran skall vara i sitt sätt att manövrera, självklart, svaret blir, som min dator, där hemma!
Låt dessa killar & tjejer pröva på en gammal analog kamera, vad tror du händer?
Jo, fan vaa, coolt, grymt lätt, har alla gamla kameror dessa rattar och spakar, det visste jag inte!

Nej, nu skall jag ut, med killar & tjejer, i det fina vintervädret, sitta vid datorn är inte lika friskt, ha-ha!

Konica-Minoltan 5D är med, självklart!
 
.Z. skrev:
Tyvärr blir denna del av ditt inlägg lika larvig, du rycker ut några nackdelar ur en test, och?
Detta är en del av förklaringen till att KM ger upp (dessutom finns två fördelar listade bland citaten) och det kan du ju tycka är larvigt. KM har varken lyckats med marknadsföring eller produktspecar, tyvärr.
.Z. skrev:
Hastigheten bryr jag mig personligen inte i, vill man ha snabbhet finns annat. Den lever om ja, går inte att förstora RAW, skandal!
För övrigt så antar jag att testen gjordes innan firmwareuppgraderingen som snabbade upp den rejält.
KM handlar inte bara om dig personligen. Det är synd när en tillverkare inte får rätt på grejorna till produktsläppet. Omdömet som kommer då tenderar att stanna kvar, trots senare förbättringar. Och en tryckt artikel finns kvar väldigt länge.
.Z. skrev:
För övrigt så har den fördelar som gjorde att jag valde den framför 20D. Känner folk som har 20D & jag trivs inte alls med den, blir ledsen när jag kikar in i sökaren... Den som skriver om plottrighet & inte funderar på handgreppen jämfört med andra modeller har inte tänkt efter för självfallet så får en Canonkille lite problem med D7D i början...
Canonkillarna är uppenbarligen fler än Minoltapojkarna och om man vill vinna över de förra så får man kanske tänka efter hur man bäst går till väga? Återigen handlar KM om fler användare än Larsa Zingmark och det faktum att LZ inte kom överens med 20D räckte inte för att hålla KMs kameraproduktion kvar.
.Z. skrev:
OBS att detta är mina prioriteringar, det jag reagerar på är denna test du drar fram, vad skrev dom om 20D:s ergonomi & sökare? Suveränt antar jag?
Du vill antyda att testarna är partiska? Kanske det - men vad är vitsen med att gnälla över det? Det var knappast tidskriften Proffsfoto ensamma som fällde KMs kameratillverkning. Vi vet alla att världen inte är "rättvis" och detta är ju något företag i olika branscher måste hantera.
.Z. skrev:
Missförstå mig nu rätt. Jag ser KM:s modeller som helt fullgoda alternativ till N & C:s modeller & de har alla sina för & nackdelar. Att AS bara skulle vara en "finess" är nys. Dessa skumma vinterdagar/eftermiddagar så har AS arbetat i princip konstant för mig & det är inte förrän man har det som man inser dess storhet & att en testare bara ser det som en "finess" tyder på nonchalans & att den killen förmodligen inte förstått eller inte vill förstå.
Uppenbarligen är det så många som inte ser KMs modeller som fullgoda alternativ till Canon och Nikon att det inte räcker för fortsatt kamerautveckling hos KM. Vad AS kallas är av helt underordnad betydelse men AS var nog en viktig egenskap (finess, feature, funktion, etc) för KMs dslr-modeller, kanske så viktig att man beslöt att låta utvecklingen av den försena lanseringen av D7D? Det är sannerligen glädjande att du har nytta av AS men tydligen räckte inte det för att tillräckligt många ska köpa en dslr från KM.
 
Det är inte så enkelt som du vill antyda Nicklas.

jag vill inte antyda att någon är partisk men det är väl förbaskat konstigt att det tog en sådan fantastiskt lång tid innan ens någon testare påtalade Canons & Nikons sunkiga sökare! Nu kommer Nikon med en bättre sökare på en kamera i en hyfsad prisklass (D200) & jag antar att efterföljaren till 20D också får en bättre sökare.

Pentax har haft bättre sökare i flera år men dom har ju ofta gjorts ned då de enligt många testare haft låg bildkvalite, nys enligt mig som sett förstoringar av mycket hög kvalite från dessa...

Att många testare som själva är Canonanvändare tycker att gränssnittet på en KM är plottrigt förstår jag, dom är ju van vid få knappar som i stället gör många saker, ofta då via meny eller display. & ja, jag har kört EOS i många år.

Sen så är jag helt med på det du skriver att KM skulle kunna sålt bättre om de haft samma upplösning & hastighet som Canon, testarna vill ju ofta få gemene man att tro att detta är superviktigt & ger enorma skillnader. Tycker dock att den biten tonats ned på senare tid varvid D5D sålt hyfsat, tester har en stor del i kamerors försäljning, helt klart...

KM har ju sålt bra på DSLR-sidan, att det sedan inte räcker för att dom ska behålla tillverkningen är en annan sak.

//Larsa

EDIT: Du skriver att dom inte lyckats med produktspecar, stämmer nog bra då testare bestämt vad som är viktigt där...
Om man inte är intresserad av siffror & 100-crops så kanske man ser till andra saker i stället. Att det sedan finns siffror som kan vara viktigt för vissa var en annan sak, typ snabbhet.

Jag är ledsen om det blivit VS här nu & du har nog rätt i sak men jag tycker att dessa testare har en stor del i den sifferhysteri som många köpare tror är det viktiga vid ett DSLR-köp. Anser att D7D fick onödigt mycket stryk i de tidiga testerna, av nån anledning så har D5D klarat sig klart bättre, trots samma bildkvalite?
 
Senast ändrad:
jeskata skrev:
Fria implementationer som dcraw kommer ganska säkert att stöda de flesta utdöda format länge i framtiden.

Du har ju alltid det öppna och icke tillverkarbundna DNG-formatet (Digital Negative). Det är fortfarande ganska många som inte har kläm på att detta med RAW-filformat har betydelse över tiden. Tre saker måste vara uppfyllda för att du ska kunna läsa dina filer i framtiden:

1. De måste vara lagrade på ett stabilt media som inte degenererar.
2. Filen får inte vara korrupt av något skäl.
3. De måste finnas verktyg som stöder läsning av formatet.

Verktyget kan vara DCRAW men idag finns drygt 40 olika editorer som stöder DNG (alla de viktiga).

Jag hade räknat med att D7D:s MRW (som ju skiljer sig åt från D5D skulle säljas i kanske ett år men i värsta fall måste KM-folket onödigt tidigt ha detta i åtanke. Sen ska man inte lägga alltför mycket i att Sony skulle byta RAW-format. Det skulle säkert KM gjort också! Sparar man Adobes DNG Converter som finns ute nu (4MB) så kommer du kunna läsa dina MRW från idag så länge Adobe eller nån annan stöder detta och ditt eget format (det finns fler än Adobe som kan läsa och skriva DNG). Så det är nog ganska lugnt nu. Om man väljer Adobes converter, DCRAW eller nåt annat är egalt så länge dessa program går att köra på befintliga datorer med de operativsystem som finns på markanden. De som underhåller dessa program ser till att de uppgraderas när det behövs (läs om det skulle uppstå kompatibilitetsproblem av nåt skäl). Den dan de upphör med det får man hoppa till nästa tuva. Nån annan lösning finns ännu inte egentligen. Det är återkommande flyttning och eventuel konvertering som gäller.

Vid konverteing till DNG tappar man inget i kvalitet så det funkar som vilket RAW-filformat som helst i de program som kan hantera det.
 
Senast ändrad:
janc skrev:
Tog en titt på Konica Minolta Photo World och kom att fundera på hur mycket pengar "sidospår" som Dimage Master och Dimage Messenger kan ha belastat verksamheten. Jag skriver "belastat" för jag kan inte rimligen tänka mig att man fått något nettoöverskott från dessa produkter eller att de skulle lockat nya köpare till Minoltas kameror.

Håller med helt, men är det ändå inte så att de som alla andra tror att de kan tjäna pengar på att låsa in användarna med sina tillverkarspecifika RAW-format. När en ny produkt lanseras som har ett eget RAW-format, så har de ju sin chans. Då är de ju ensamma om att stöda de i sina produkter. De skickar med en gartisversion och gör sen reklam för den fulla produkten. Gör inte alla detta?. Vore det inte bättre att man övergav dessa proprietära format en gång för alla och kom överens om ett enhetsformat på riktigt. Jag har också undrat vem som köper Dimage Master när man kan få RAWShooter Essentials gratis och den fulla versionen för 600 spänn. Det är ju vad Adobe Elements kostar också och det räcker för de flesta utom proffsen. Minolta har nog inte alltid gjort rätt saker och det har man inte råd med om man inte har pengar.
 
niklasl skrev:
Det kan hända att en och annan blir stött och det är ju faktiskt lite larvigt. Men bli inte stött själv om jag citerar ur tidskriften Proffsfotos recension av D7D 2005:

"knapplayouten blir en aning rörig", "inte delförstora råformatsbilder på den annars utmärkta skärmen... häpnadsväckande brist detta herrens år 2005", "skakstabiliseringen... finess", "långsam som en EOS 10D", "högt och vasst slutar- och spegelljud", "tråkigt nog på efterkälken både när det gäller bildkvalitet och hastighet", o s v.

Personligen tror jag att Minoltas dslr var för lite och för sent (till skillnad från Dimage-modellerna som brukade vinna alla jämförande tester) och det räckte inte med AS som enda dragplåster eller supportrarnas unika tålamod i väntan på en dslr. Därmed inte sagt att det inte går att tycka om och arbeta med en D7D och att göra bra bilder.

Vad samgåendet med Konica tillförde rent tekniskt vet inte jag, men som fotograf tycker jag inte att varumärket Konica tillförde någonting alls, snarare tvärtom. Konica var aldrig något prestigemärke som Contax eller Nikon utan mera i klass med Yashica och Chinon (om någon minns dem). Jag brukar säga att Minolta i sin tur var lite som SAAB, ett innovativt företag med många utmärkta och framsynta produkter som dock aldrig vann proffsens hjärtan och alltid fann sig i skuggan av "de stora", varken proffs eller budget. Proffsmodellen XM floppade t ex och jag kan lätt förstå varför. Både jag, min bror och en god vän har haft en eller flera och det var problem med samtliga, t o m efter service hos Minolta i Tokyo (där jag lämnade in den personligen). Men vi minns å andra sidan också samarbetet med Leitz (både hus och optik), där deras nuvarande 24 fortfarande är Minoltas konstruktion (rätta mig om detta är fel), Acute Matte är ett Minolta-patent och återfinns i bl a Hasselblad, etc.

Men problemet med att ta fram en dslr i toppklass är inte optik och mekanik, som det var förr, utan nu för tiden är det sensorprestanda och elektronik. Har man inte denna know-how in-house så blir det till att köpa in. Det kostar pengar och plötsligt är en redan liten marginal ännu mindre. Men även om man besitter kunnandet så kostar utvecklingen mycket pengar och tempot är högt. Var det rent av väntan på fungerande AS som sänkte KM? Det som är topprestanda blir ordinärt ett halvår senare. Minolta RD-175 kostade 9.995 USD en gång i tiden, första(?) dslr under 10.000 USD. Men med 1,75 MP är den mest kuriosa idag trots att den 1996 ansågs kunna göra "stunning high-resolution 24-bit color images".

KM följer kända märken som Contax och Kodak, vi får se hur det går för Pentax och Olympus. Sannolikt får dock Minoltafattningen ett bättre liv i sin nya familj. Inom ett år eller så bör vi få se ett nytt hus med APS-C-sensor på 8-10 MP med AS och kanske optik från Carl Zeiss (låt vara Japan-tillverkade).

Jag tycker inte det är så att D7D fått så dålig press. Det är nästan bara antalet pixlar som legat D7D i fatet. Den debatten är ju nästan borta nu, men det var den inte då.

Kolla på recensionen som Cyberphoto gjort som samman fattar det hela ganska bra under följande rubriker: Greppet, känslan, kontrollerna, sökaren, skärmen, bildstabiliseringen. Denna "grupp" som testat 7D säger i princip att D7D är bäst i en jämförelse med konkurrensen i samma segment när det gäller ovanstående. Men slutsatsen tycker jag säger allt:.....

citat Cyberphotos webb. "Slutsats
En helt underbar kamera. Den är som tidigare sagt perfekt för den entusiastiske fotografen. 6M pixel räcker långt. Hade den haft 8M hade den dominerat marknaden. Vi är helt överens om att den förtjänar betyget toppklass.

Det är sant att seriebildstagningen var riktigt dålig i början. Men det är också sant att när jag bytte mitt Kingston-minne till SaDisk Extreme III, så gick det ända till 5 ggr snabbare att spara bildern än innan när KM amtidigt rättade till en del av problemen i firmware 1.0 i den senare versionen 1.1. Kingston suger i D7D använd inte det.

Att D7D inte kan visa ren RAW i preview är mer en akademisk fråga. Med RAW+JPG så går ju det utmärkt att se bilderna men det är ju klart att det är en JPG (men vem fan kan se nån skillnad på 2,5"??? Det enda praktiskt märkbara är väl snarare att det går lite minne till JPG:en men betänk då att 6 Megapixel ger mindre bilder än 8 så det kanske är en fair trade off än då. Nä det är säker så att de etabelerade märkena var lite brydda för bildstabilisering i huset är sååå mycket mer begåvat än i objektiven.

Man har ju dessutom läst både en och annan insändare om "slö Canon IS" som man i värsta fall t.o.m. ser sig nödsakade att koppla ur för att man missar motivet med långa telen om den ges tid att styra förloppet.

Det är klart att det inte är alldeles lätt att brottas med Canon- och Nikon-drogade recensenter som dessutom är många fler än sina kombattanter. Så det ska faktiskt bli intressant att se vad Sony kan göra för de är av en helt annan kaliber än KM. Men det lät ju inte bra att KM ska ligga kvar på patenten. Det kanske blir dyrt även för Sony.
 
Vad skönt att det inte kommer några nya prylar att sukta efter på ett tag, nu kan man ju börja koncentrera sig på fotograferandet istället;)

/Tommy
 
Beträffande att några tycker att Konica Minolta varit dåliga/urusla på marknadsföringen.

Verkar inte finnas så många som är intresserade av MotoGP här på FS.

Jag har iallafall reagerat på att Konica Minolta helsponsrat en Hondastyrning med alla de miljoner det innebutit bara för att i tävling efter tävling göra fiasko.

Sorry to say...det tycks endast finnas två aktörer som har muskler nog att platta till varandra vid varje ny kamerarelease, vilket tycks vara en förutsättning för överlevnad i denna bransch.

Om man får önsketänka skulle dyra D7D blivit en D5D i stället.
 
Sabud skrev:
Beträffande att några tycker att Konica Minolta varit dåliga/urusla på marknadsföringen.

Verkar inte finnas så många som är intresserade av MotoGP här på FS.

Jag har iallafall reagerat på att Konica Minolta helsponsrat en Hondastyrning med alla de miljoner det innebutit bara för att i tävling efter tävling göra fiasko.
Fiasko är kanske ett väl hårt ord även om plats 11 naturligtvis är klart under förväntan. Överraskande nog annonserade man faktiskt en fortsättning på sponsringen för 2006 bara två dagar innan man drog sig ur konsumentmarknaden för kameror: http://konicaminolta.com/releases/2006/0117_01_01.html

Man satt förmodligen fast i ett kontrakt som hade kostat mer att bryta. Med en japansk förare på en japansk hoj och med japansk sponsor handlar nog engagemanget också till stor del om nationell prestige.
 
Segeson skrev:
Ett snabbt bläddrande i tidningshögen visar tvärtom.
Hela baksidan på Bonniersägda tidningen "Digitalfoto för alla" nummer 6/2005, 9/2005, 10/2005, 11/2005, 12/2005, 13/2005 och 1/2006. Det finns säkert fler om man letar lite. Om inte det kallas reklam vet jag inte vad reklam skulle vara. Den som letar finner.

"Digitalfoto för alla" är en tidning som jag bara köpt en gång. Tyckte inte om den. Därför har jag missat annonserna i den. I de övriga tidningarna kan jag inte påminna mig att dom har haft nåt.
 
Re: Re: Konica Minolta lägger ned

[raderat]
Det här inlägget lade visst in sig själv igen.

Men visst ska det bli spännande att se vad Sony kommer med, mitt tips blir en budgetmodell med 10Mpix i början av sommaren med ungefär samma egenskaper som 5D men till lägre pris.
 
Senast ändrad:
P.R. skrev:
Överraskande nog annonserade man faktiskt en fortsättning på sponsringen för 2006 bara två dagar innan man drog sig ur konsumentmarknaden för kameror: http://konicaminolta.com/releases/2006/0117_01_01.html

Man satt förmodligen fast i ett kontrakt som hade kostat mer att bryta.

Eftersom KM är ett företag som gör mycket mer än kameror så ser jag ingen anledning att försäljningen en liten division till Sony skulle påverka reklamen för kopiatorerna.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.