ANNONS
Annons

Konica Minolta lägger ned kameratillverkningen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte dags för lite offeciella uppgifter snart? Det har väl inte framkommit några nyheter från säkra källor på typ en månad nu?
 
.Z. skrev:
Förstår vad du menar Arne men jag tycker att det är oerhört svårt att ställa skärpan manuellt i denna sökare. Jag har inte glasögon när jag fotograferar & klämmer ögat nära inpå, är även en sådan som kikar runt i sökaren & komponerar oerhört tight & tycker faktiskt personligen att en sökare aldrig kan bli för stor...

//Larsa

Nä,,man saknar ju dom gamla analoga sökarna,
Ibland kan jag ta fram min gamla ftb och bara vrida in ringen över pinnen och må såååå bra.
Men jag lyckas inte få samma känsla i den här sökaren utan litar till 99% på autofokusen. Det är mest på macrobilder jag ställer in skärpan manuellt. det kan ju bero på att den inte har den där skrovliga saken i mitten, som jag inte kommer ihåg vad den heter just nu, som den analogiska sökaren hade för att underlätta inställningen.
 
Vad händer med piratobjektiven

Vad händer med alla objektiv som tillverkas av Sigma, Tamron och Tokina nu när KM lägger ner tillverkningen?

Kommer dessa företag att fortsätta tillverka objektiv med KM fattningen i framtiden?

Mvh Anders
 
Gunnar D skrev:
Nej, och de som redan är tillverkade âterkallas för destruktion.

Sony blir enda leverantören av MAF-optik.

Japp, de har redan tagit mammas Tamron 90/2.8 trots att hon har Pentax, på grund av risken för att jag ska lyckas låna hennes utrustning.

Jag tittade på ett Sigmatele idag i ett skyltfönster, men då kom det en kille som rappt sa "glöm det".
 
arnenym skrev:
Nä,,man saknar ju dom gamla analoga sökarna,
Ibland kan jag ta fram min gamla ftb och bara vrida in ringen över pinnen och må såååå bra.
Men jag lyckas inte få samma känsla i den här sökaren utan litar till 99% på autofokusen. Det är mest på macrobilder jag ställer in skärpan manuellt. det kan ju bero på att den inte har den där skrovliga saken i mitten, som jag inte kommer ihåg vad den heter just nu, som den analogiska sökaren hade för att underlätta inställningen.
Jag har en känsla av att kontrasten i min D7D-sökare inte är lika kraftig som på många äldre MF SLR-kamerors sökare, det gör den manuella skärpeinställningen lite knivigare. Man har förmodligen kompromissat & gjort mattskivan annorlunda för att få sökaren ljusare, därigenom så har den även blivit kontrastlösare vilket gör att det inte är lika lätt att se när det blir skarpt.

Detta gäller förmodligen många AF-kameror, även analoga gissar jag... Skillnaden i att ställa skärpan manuellt på D7D jämfört med ex. 20D, D70 & Olympusarna är dock markant till KM:s fördel, även Pentax är bra där.

//Larsa
 
millimeter skrev:
Japp, de har redan tagit mammas Tamron 90/2.8 trots att hon har Pentax, på grund av risken för att jag ska lyckas låna hennes utrustning.
Vem vet, kanske Samsung köper upp Pentax! Vi får nog ta & glömma vad det står på våra prylar, Sony eller Samsung...
 
Gunnar D skrev:
Nej, och de som redan är tillverkade âterkallas för destruktion.

Sony blir enda leverantören av MAF-optik.

Jag hörde om en kille som är duktig på att ta bort alla företagsnamn på km grejerna och ersätta dom med legala namn.
 
Gunnar D skrev:
D7D = 668 Euro
D5D = 550 Euro

Priserna över disk inkl 18 - 70mm.

Frestande att slâ till pâ en D7D bara för att :)

Expert kör en drive: Lämna in din gammla systemkamera och få 3000:- rabatt på d7d...

edit: Oj såg att det fanns en hel tråd om det..
 
Ja, precis, ju fler av de gamla som lägger ner ju snabbare kommer vi att se en utveckling i branschen som nästan stått still sen Minolta hittade på AF.
 
Kära Minolta bröder och systrar!

Nu lämnar jag denna cirkus och sålt min D7D! Orkar inte hålla mig kall längre. Jag har nämligen en lång önskelista med tillbehör och optik... och orkar inte vänta på att Sony ska få tummen ur.

Men jag fotar fortfarande med min gamla srT-101b! Den överger jag inte lika lätt.
 
1 april var det väl sagt att Sony skulle få tillgång till KM:s dSLR eller har jag missat nåt? Men visst, det vore ju kul att höra mer detaljer om spec på kamerorna och objektiven innan dess.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.