En gång i tiden fick man sätta knappar där det gick, rent tekniskt. Idag, när nästan allt manövreras elektriskt, behöver man inte göra som på forntiden.
Att sen Leica lever kvar som de gör är nog för att det finns en del (det ser vi ju i den här tråden) som inte orkar/kan inse att det går att utveckla sig. Så de hittar sina speciella kunder ändå.
Att det går att konfigurera knappar på kameror för att anpassa till hur man vill göra, det tillåter nog alla idag, skulle jag tro. Utan att ha provat alla. Jag räknade hur många olika möjligheter det finns på min senaste kamera, och jag tror jag hamnade runt 70 för någon knapp jag kollade på. Fast det var egentligen inte hela sanningen, för sen kunde man variera en del av dessa alternativ ytterligare, så till den grad att det blev tusentals möjliga kombinationer. Åtminstone på en del knappar.
Det jag inte begriper är varför konfigurerbara knappar ska vara en ursäkt för ett virrigt menysystem? Åtminstone är det flera personers åsikt. Jag har inte använt någon Sony på riktigt, bara pillat lite förstrött.
Det är ingen ursäkt, utan en möjlighet för de som förstår att utnyttja den. Det borde heller inte vara en ursäkt att gnälla på menysystemen om man inte först gjort sitt jobb med att konfigurera kameran sin - oavsett märke.
Problemet med menyststemet i min hyfsat nya A7IV är inte att det är särskilt virrigt - tvärtom så har man med tanke på alla funktioner en väldigt smal uppsättning väl överblickbara och logiska menval på högsta nivån. Det som är det verkliga problemet, för de som inte lyckats konfigurera sina kameror så att de passar dem, är mer menysystemets djup. Alla memysystem utan undantag är kompromisser mellan bredd och djup. Sonys nya menyststem är förhållandevis smalt och djupt och det är djupen i menysystemen som gör dem svåra att överblicka.
Givna utgångspunkten i alla kameror utan undantag är mängden av funktioner och dessa är fullständigt överväldigande i en kamera som A7IV. Funktionstillväxten under de senaste 10 åren i A7-orna blir övertydlig om jag jämför hur menyerna i den första generationen A7 såg ut i A7 och A7r som jag fortfarande har kvar - den är fortfarande den A7 jag gillar bäst då alla efterkomnande bara blivit större och tyngre med ett allt mer svampigt formspråk - mer och mer gummikondom a la Canon men det är ett annat ämne.
Mängden utanpåliggande knappar och reglage på moderna A7-or räcker väldigt bra för min del för att få plats med allt jag behöver ha lätt tillgängligt - särskilt som den intelliigenta automatiken normalt gör att jag sällan eller aldrig behöver skruva på något manuellt. Det är så jag vill ha det då jag alltid vill vara fullständigt beredd. Så det går att helt leva utan menyerna - om man vill och har konfigurerat kameran så den funkar optimalt för det sätt man som fotograf använder den.
För de som behöver flera konfigurationer så kan ju sådana sparas. Något som också är helt fantastiskt med de nya A-ornna är att man nu kan ha en helt egen yttre konfiguration för video, vilket man tidigare inte kunde och då var det betydligt knepigare än nu. Det är ju rena paradigmskiftet i användarvänlighet.
Sedan är det ju också så att man man i de nya A7-orna har full frihet att bygga sina egen menystruktur som ligger rakt undrr menyknappen med rubriken "My Menu". Den är till just för de som bara vill ha de funktioner tillgängliga som de använder så att de ska slippa att vada i resten. Gnäller man utan att ens ha riggat den strukturen så måste jag säga att jag har svprt att ta det gnället på allvar.
Sedan till det avslutande och mest patetiska gnället och det var det som längde gällde att man inte kunde sitta och picka med pekfingret på displayen när man navigerade och valde i nenysystemet. Det kan en del nu - som inte har mina eller många andra mäns fingrar. Tyvärr sätter en liten kameradisplay rätt avsevärda begränsningar för hur praktiskt det är med ett sådant våldsamt stort menysystem vi pratar om här.
Så det borde av dessa saker jag berört finnnas ett hyfsat incitament för alla utom "review-industrins" alla slapptestare att konfigurera sina kameror så de passar det egna fotograferandet. Sedan kan alla de användarna precis som jag helt glömma menysystemet utom för ett enda undantag: Format. För det kan man inte konfigurera egentligen men man kan ju alltid lägga det överst i "My Menu" eller alltid avsluta ett besökni menyträsket med "Format". Då kommer det att komma upp direkt nästa gång man öppnar menyn.