Ja med dessa plastöverdrag lär man ju stå rustad mot i alla fall den värsta kondensen på kamera och objektiv
Något att tänka på är ju att kemiska värmepåsar av engångstyp behöver luftväxling för att brinna bra. Ja, eller, det är ju järnpulvret i påsarna som rostar, oxideras, eller brinner. Beroende på hur man väljer att uttrycka sig.
Ramlade över den här tråden om saken i ett annat forum:
http://forum.timescapes.org/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=3773
Har varit ute och testat med påsarna igen. Nu har jag rustat mig med ett stickat pannband jag lägger runt påsarna och objektivet, fäster ihop allt med två gummisnoddar, då pannbandet är för vitt för att dess egen resår skall fungera. Det här går ju förfina, men pannbandet hittade jag på hatthyllan, och arrangemanget fungerar utmärkt. Det får bli min lösning på problemet. Hittade ingen stickad yllesocka, eller annat jag ville offra, att klippa av skaftet på. Nu är alltid kameraväskan packad med pannband, gummisnoddar och värmepåsar så att jag inte skall glömma ta med. Det är ju inte alltid det behövs, lätt glömma ta med då.
Det verkar som att en påse räcker bra under relativt vindstilla förhållanden och måttlig fukt/frostrisk. Säg en typisk stilla kväll. Med två påsar i det läget är man säker. Tre påsar verkar behövas om det blåser lite och är fuktigt. Med fyra påsar håller sig objektivet varmt och gott och klarar nog allt, utom extrema situationer.