Annons

Kondens på objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)
Har sökt på webben och hittat lite information till.
Förefaller som de drivs av en 12V strömkälla? Är det så blir det lite väl stora grejor att ta med ut i fält
Behöver inte bli stort bara för att det är 12V. Här har du ett batteripack med 12V och rejäla 44Wh som bara väger 370g:

http://www.powerstream.com/BP-23.htm

Eller det här som bara väger 7g men lite väl litet energiinnehåll för en fotonatt:

http://www.batteryspace.com/alkalin...dralbatteryforkeylessanddogcollar10x28mm.aspx

Kolla länken i inlägg #33, där finns mer info. Men det kanske är den du hittat nu?

Tack. Nej det inlägget missade jag. Kan vara lite svårt ibland att verkligen få med allt.

Säkert bra om man jobbar någorlunda stationärt men har jag förstått rätt så är det inte lika lämpligt att släpa runt i skog och mark. Men som princip blir jag mer och mer övertygar om att det är värt att lägga lite energi på att få till en bekväm lösning med dessa handvärmarpåsar som jag tycker verkar vettigast för en fotograf ute i naturen.

Värme verkar vara lösningen alla tillgriper, fotografer och astronomer. Metoden att generera den får variera beroende på var det ska användas. Får bara försöka att inte överhetta någon lins partiellt.

Värme verkar vara lösningen alla tillgriper, fotografer och astronomer. Metoden att generera den får variera beroende på var det ska användas. Får bara försöka att inte överhetta någon lins partiellt.

Utan att vara insatt i de olika värmebandstyperna och deras användning, och därför med reservation för tolkningsfel, tycks enligt länken ca 3-5 W räcka för en 3" optik, vilket ditt 70-200/2,8 kanske kan jämföras med (de 10 W som anges i tabellen menar de skall räcka under alla tänkbara förhållanden, men att man kan köra på lägre effekt om omständigheterna medger).

Men! Här tycks den ultimata färdiga lösningen finnas om man går på elspåret: http://www.kendrickastro.com/astro/dew_cameracozy.html
I alla fall om man har optik upp till 3" diameter.

Effekten är 8 W om jag räknat rätt och de uppger att ett 3 Ah batteri ger 5 timmars värme. Torde väl väga cirkus 1,5 kg av blyackumulatortyp.

Det intressanta är väl hur de monterat värmaren på bilden, och att den ger 8 watts effekt. Frågan är vad en värmepåse ger?

Hittar inga uppgifter om påsarnas effekt, men den typ jag har av storleken 6,5x10,5 cm torde ge omkring 1-2 W efter en enkel överslagsberäkning. Påsens temperatur sjunker då den ligger still, som fallet är under de förhållanden jag fotograferar. Går man runt med den så den får lite omskakning stiger effekten. Slutsatsen så långt är väl att denna effekt räcker för att hålla en knappt 3" frontlins imm- och frostfri ner till ett par minusgrader under lindrigt frostbildande omständigheter och vindstilla, när den monteras oisolerad direkt under frontlinsen medelst gummisnodd.

Jag tror också på engångsvärmepåsarna, enklare kan det inte bli. Kanske behövs det flera, och kanske behöver de isoleras utåt under svårare förhållanden.

Har sökt på webben och hittat lite information till.
Förefaller som de drivs av en 12V strömkälla? Är det så blir det lite väl stora grejor att ta med ut i fält

En liten batteripack med 8st AA batterier eller liknande räcker att bära med sig (får ju lätt plats i fickan) + en liten kontrollenhet för att styra effekten på bandet. Men det är klart att det blir lite klumpigare än handvärmare.

En liten batteripack med 8st AA batterier eller liknande räcker att bära med sig (får ju lätt plats i fickan) + en liten kontrollenhet för att styra effekten på bandet. Men det är klart att det blir lite klumpigare än handvärmare.

Ja det är ju klart, vanliga batterier är ju lösningen på portabilitetsproblemet. Med den uppsättningen lär du ju kunna köra i ungefär fyra timmar på åtta watts effekt, eller i 16 timmar på två watt. Det räcker ju bra.

Jag gjorde ett litet test härom dagen. Ställde ut kameran, på stativ, före gryningen och la en påse lös i motljusskyddet på ett "Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM". Det är ju 140 mm inre diameter på motljusskyddet så jag märkte ingen påverkan av påsen på bilder.
Det gick mycket bra, kameran fick kondens på sig medan linsen var klar hela tiden. I och med att påsen låg löst så var det enkelt att plocka ut den ock röra runt innehållet något vilket ökar värmeavgivningen.

En intressant test. Själv har jag varit ute och nattfotograferat lite, men i förhållanden som inte bildade kondens. Får återkomma hit och rapportera hur mina erfarenheter med påsarna faller ut när jag har några nya.

Edit: Då kanske det funkar för dig med den självhäftande varianten av påse, bara fästa den inne i motljusskyddet. Påsarna behöver visst inte så mycket skakning, kanske räcker det att fingra lite på den då och då för att hålla effekten uppe.

Senast ändrad:
En intressant test. Själv har jag varit ute och nattfotograferat lite, men i förhållanden som inte bildade kondens. Får återkomma hit och rapportera hur mina erfarenheter med påsarna faller ut när jag har några nya.

Edit: Då kanske det funkar för dig med den självhäftande varianten av påse, bara fästa den inne i motljusskyddet. Påsarna behöver visst inte så mycket skakning, kanske räcker det att fingra lite på den då och då för att hålla effekten uppe.

Ja, men jag är rädd att det inte var det ultimata testet. Här hemma är det 1,5 km till närmaste sjö.
Däremot tycker jag att det visar att man kan ha nytta av att ha någon/några påsar med sig för de tillfällen man blir överraskad.

Ja det är så jag gjort hittills, haft dem med och bara fäster dem med gummisnodd runt vid behov. De tar ju minimalt med plats, är billiga och verkar lösa ett besvärligt fotografiskt problem på ett utmärkt sätt när problemet väl uppstår. Återstår dock mer testning.

Nu har jag testat påsarna under mer krävande förhållanden: 1-2 m/s vind, 100% luftfuktighet, -1 grad C och underkyld dimma vid stranden av en havsfjärd mitt i natten.

Fick tyvärr bara med mig två påsar ut. Satte på båda framtill runt objektivet så nära under/runt frontlinsen jag kunde och isolerade runt dem utanpå. Det hjälpte inte, en ca 2 kvadratcentimeter stor immfläck återkom ständigt efter bortputsning i mitten av den kraftigt konvexa (utåtstående) frontlinsen på min vidvinkelzoom Sigma 8-16 med ett minimalt motljusskydd.

Min gissning är att tre påsar till hade löst uppgiften, alltså om man satt påsar tätt runt hela objektivet och sedan isolerat utåt.

Senast ändrad:
Nu har jag testat påsarna under mer krävande förhållanden: 1-2 m/s vind, 100% luftfuktighet, -1 grad C och underkyld dimma vid stranden av en havsfjärd mitt i natten.

Fick tyvärr bara med mig två påsar ut. Satte på båda framtill runt objektivet så nära under/runt frontlinsen jag kunde och isolerade runt dem utanpå. Det hjälpte inte, en ca 2 kvadratcentimeter stor immfläck återkom ständigt efter bortputsning i mitten av den kraftigt konvexa (utåtstående) frontlinsen på min vidvinkelzoom Sigma 8-16 med ett minimalt motljusskydd.

Min gissning är att tre påsar till hade löst uppgiften, alltså om man satt påsar tätt runt hela objektivet och sedan isolerat utåt.

En vidvinkelzoom som "Sigma 8-16/4,5-5,6 DC HSM" har ju extremt kort motljusskydd. Var det denna Du hade och lite vind så måste Du nog få själva linsen varm. Det går ju inte att bilda ett varmt rum framför.

Själv fotograferar jag inte mycket utomhus med vidvinkel och då som minst 24 mm på en FF kamera. Mitt behov är främst med teleoptik och då antingen 70-200 zoom eller mitt fasta 300 mm. Hinner Du före med ett skarpt sådant test så hoppas jag Du rapporterar. :)

Hej, hej! Jo jag har sedan tidigare varit ute med ett 300/5,6 med motljusskydd och testat. Satte två påsar under/runt där frontlinsen sitter och imman försvann på nolltid. Men det var inte lika krävande förhållanden, och jag hade återanvändbara värmepåsar med vad jag uppfattar som större effekt den gången. Tyvärr räckte de inte alls så länge, för kort för mina behov. Kanske en timme (men de var flera år gamla). Men jag planerar nya sessioner med 300:an när vädergudarna tillåter och andan faller på, testar engångspåsarna då igen :)

Hej, hej! Jo jag har sedan tidigare varit ute med ett 300/5,6 med motljusskydd och testat. Satte två påsar under/runt där frontlinsen sitter och imman försvann på nolltid. Men det var inte lika krävande förhållanden, och jag hade återanvändbara värmepåsar med vad jag uppfattar som större effekt den gången. Tyvärr räckte de inte alls så länge, för kort för mina behov. Kanske en timme (men de var flera år gamla). Men jag planerar nya sessioner med 300:an när vädergudarna tillåter och andan faller på, testar engångspåsarna då igen :)

Jag var på Fotomässan i helgen och fick kontakt med detta bolag och såg bl.a. produkterna på dessa länkar:
http://www.atphototech.se/regnskydd/optech-c-111-5.aspx
http://www.atphototech.se/regnskydd/aquatech-c-110-5.aspx

Det är inga billiga saker men kanske väl så användbara. Bläddra runt så hittar Du flera möjligheter.
Några påsar inuti sådana vind och vattenskydd kanske kan vara värt ett försök?

Ja med dessa plastöverdrag lär man ju stå rustad mot i alla fall den värsta kondensen på kamera och objektiv :) Något att tänka på är ju att kemiska värmepåsar av engångstyp behöver luftväxling för att brinna bra. Ja, eller, det är ju järnpulvret i påsarna som rostar, oxideras, eller brinner. Beroende på hur man väljer att uttrycka sig.

Ramlade över den här tråden om saken i ett annat forum: http://forum.timescapes.org/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=3773

Har varit ute och testat med påsarna igen. Nu har jag rustat mig med ett stickat pannband jag lägger runt påsarna och objektivet, fäster ihop allt med två gummisnoddar, då pannbandet är för vitt för att dess egen resår skall fungera. Det här går ju förfina, men pannbandet hittade jag på hatthyllan, och arrangemanget fungerar utmärkt. Det får bli min lösning på problemet. Hittade ingen stickad yllesocka, eller annat jag ville offra, att klippa av skaftet på. Nu är alltid kameraväskan packad med pannband, gummisnoddar och värmepåsar så att jag inte skall glömma ta med. Det är ju inte alltid det behövs, lätt glömma ta med då.

Det verkar som att en påse räcker bra under relativt vindstilla förhållanden och måttlig fukt/frostrisk. Säg en typisk stilla kväll. Med två påsar i det läget är man säker. Tre påsar verkar behövas om det blåser lite och är fuktigt. Med fyra påsar håller sig objektivet varmt och gott och klarar nog allt, utom extrema situationer.

Senast ändrad:
Ja med dessa plastöverdrag lär man ju stå rustad mot i alla fall den värsta kondensen på kamera och objektiv :) Något att tänka på är ju att kemiska värmepåsar av engångstyp behöver luftväxling för att brinna bra. Ja, eller, det är ju järnpulvret i påsarna som rostar, oxideras, eller brinner. Beroende på hur man väljer att uttrycka sig.

Ramlade över den här tråden om saken i ett annat forum: http://forum.timescapes.org/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=3773

Har varit ute och testat med påsarna igen. Nu har jag rustat mig med ett stickat pannband jag lägger runt påsarna och objektivet, fäster ihop allt med två gummisnoddar, då pannbandet är för vitt för att dess egen resår skall fungera. Det här går ju förfina, men pannbandet hittade jag på hatthyllan, och arrangemanget fungerar utmärkt. Det får bli min lösning på problemet. Hittade ingen stickad yllesocka, eller annat jag ville offra, att klippa av skaftet på. Nu är alltid kameraväskan packad med pannband, gummisnoddar och värmepåsar så att jag inte skall glömma ta med. Det är ju inte alltid det behövs, lätt glömma ta med då.

Det verkar som att en påse räcker bra under relativt vindstilla förhållanden och måttlig fukt/frostrisk. Säg en typisk stilla kväll. Med två påsar i det läget är man säker. Tre påsar verkar behövas om det blåser lite och är fuktigt. Med fyra påsar håller sig objektivet varmt och gott och klarar nog allt, utom extrema situationer.

Ju mer man testar desto mer övertygad blir jag också att kemiska handvärmare räcker mycket långt. Den tråd Du hittade ovan visar ju att fler är inne på vår linje. Hur man arrangerar det hela beror mer på vilken utrustning som man ska värma.

Roligt att det är lite fart i tråden. Ja, foto handlar ju också mycket om tycke och smak. Men värmepåsarna är ju onekligen en enkel, relativt billig och behändig utrustning, de tar ju nästan ingen plats och verkar ge tillräckligt med värme. Sedan hur man arrangerar dem beror ju som du säger på vilken utrustning man har och vad man föredrar. Måste åka på Clas Ohlson och skaffa fler påsar nu, de sista går åt vilken kväll som helst :)

ANNONS