Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kondens på objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter en stund höll sig hela linsen frostfri, varför ur frostsynpunkt en enda påse tycks räcka för den linsstorleken vid ett par minusgrader. Troligen fungerar det också vid lägre temperaturer, då det är temperaturskillnaden som är väsentlig, inte den absoluta temperaturen.
Om det är kallt ute behövs ingen uppvärmning. Luftfuktigheten är låg och så länge kameran också är kall bildas ingen kondens som kan frysa. Tar man in och ut kameran och får temperaturskillnader får man problem men så länge kameran är kall så ska det till väldigt speciella förhållanden för att få påisning på linsen.

Visst om det är 10 minus och samtidigt väldigt hög luftfuktighet kan de i något unikt fall bli problem men jag har aldrig råkat ut för det. Har plåtat offpistskidåkning under många år i Sverige, alperna, Kanada och USA i alla väder och i alla typer av förhållanden men aldrig har frontlinsen immat igen. Ibland andas man på okularet så att det immar, tappar kameran i snön, råkar rikta frontlinsen mot vinden när det snöar/regnar eller glömmer stänga ryggsäcken när modellen bromsar en meter framför men ljust imma på frontlinsen har jag (ännu) inte märkt av.

Vid riktigt eländiga förhållanden som underkylt regn kombinerat med minusgrader har det bildats islager på glasögon och kläder men inga problem med frontlins så längre kameran är kall och frontlinsen skyddad från direkta träffar av snö, is, regn etc.
 
Om det är kallt ute behövs ingen uppvärmning. Luftfuktigheten är låg och så länge kameran också är kall bildas ingen kondens som kan frysa. Tar man in och ut kameran och får temperaturskillnader får man problem men så länge kameran är kall så ska det till väldigt speciella förhållanden för att få påisning på linsen.

Det tycks råda olika erfarenheter angående detta. Jag kan inte heller dra mig till minnes att jag drabbats av frost på linsen under dagtid. Däremot har det hänt mig inte alltför sällan på nätterna. Både problem med kondens och frost, både vid plusgrader och temperaturer åtskilligt under nollan. Det är dessa erfarenheter jag skriver om, i samband med användande av värmepåsar, vilka tycks lösa problemet.
 
Offpist med pannlampa låter ju radikalt! Ja, det är inte alla nätter det behövs värmning, och inte hela nätterna heller, behovet kan variera under en natt. De situationer det uppstått för mig har alltid varit i samband med klar himmel, då jag ägnar mig åt astro- och nattfotografering av stjärnhimlens fenomen. Nattfotograferar därför sällan i mulet väder, och har därför ingen erfarenhet av kondens/frost då. Kommer speciellt ihåg en natt förra vintern, fick frosta av linsen med två återanvänbara påsar som jag hade med, men efter kanske en timme var värmen slut i dem och linsen frostade ihop totalt så jag fick ge upp fotograferandet. Det var nog mellan ett par till fem grader kallt. När jag skulle åka hem sedan var hela bilen helt överfrostad med ett tjockt lager gnistrande rimfrost.
 
Jag hoppas att det inte är opassande att ställa denna fråga, men jag tyckte det känns onödigt att skapa en ny tråd för ändamålet.

Jag har en Nikon D5000 (ingen vädertätning), och fotar en hel del i de flesta väder förutom regn, men jag funderar på att hur mycket kondens tål kameran egentligen? Det blir ju kondens på hela kameran.
 
Min uppfattning är att en otätad kamera tål mer än man tror. Men regn skall man undvika. Ibland då jag varit ute i tjugo minus och tagit in min otätade kameran har jag faktiskt blivit orolig, då det inte bara bildats ohyggligt mycket kondens över hela kameran, utan också runnit vattendroppar på och in i kamerans skrymslen och vrår en stund sedan man tagit in den i värmen. Men det har gått bra.Det är främst objektivet jag blivit orolig för, att det skall bildas torkfläckar på linserna inne i själva objektivet, eller bildas spår av eventuella vattendroppar som runnit där. Vill man undvika detta så stoppar man in kameran i kameraväskan, eller en påse, innan man går in och tar sedan inte fram den förrens den fått rumstemperatur. Jag brukar aldrig bry mig om att göra detta, men överväger starkt att börja med denna ritual :). Min kamera har utan problem fått utstå både upprepade kortare regn och då blivit relativt blöt för kortare stunder, ovan sagda kondensbehandling och nedfrostning utomhus nattetid. Den går bra än. Men frågan är ju omöjlig att svara på, visst kan man ha otur och kameran lägger av för mindre.
 
Senast ändrad:
Om det är kallt ute behövs ingen uppvärmning. Luftfuktigheten är låg och så länge kameran också är kall bildas ingen kondens som kan frysa. Tar man in och ut kameran och får temperaturskillnader får man problem men så länge kameran är kall så ska det till väldigt speciella förhållanden för att få påisning på linsen.

Visst om det är 10 minus och samtidigt väldigt hög luftfuktighet kan de i något unikt fall bli problem men jag har aldrig råkat ut för det. Har plåtat offpistskidåkning under många år i Sverige, alperna, Kanada och USA i alla väder och i alla typer av förhållanden men aldrig har frontlinsen immat igen. Ibland andas man på okularet så att det immar, tappar kameran i snön, råkar rikta frontlinsen mot vinden när det snöar/regnar eller glömmer stänga ryggsäcken när modellen bromsar en meter framför men ljust imma på frontlinsen har jag (ännu) inte märkt av.

Vid riktigt eländiga förhållanden som underkylt regn kombinerat med minusgrader har det bildats islager på glasögon och kläder men inga problem med frontlins så längre kameran är kall och frontlinsen skyddad från direkta träffar av snö, is, regn etc.

Nu diskuterar vi inte om det behövs i denna tråd utan vad vi gör när det behövs. Har för egen del fått tillräckligt många fotosessioner förstörda av totalt igenimmade linser så det interessanta är inte vid vilka förhållande det inte immar igen utan vilka lösningar som fungerar bäst när det immar igen.

Vid de förhållandena är det inte lönt att försöka torka bort imman, den är tillbaka innan man hunnit få upp sökaren till ögat igen. Det enda som inte finns kvar är motivet. Problemet inträffar oftast, för mig, i gryningen när man varit ute och förberett sig några timmar och temperaturen börjar stiga.
 
Min uppfattning är att en otätad kamera tål mer än man tror. Men regn skall man undvika. Ibland då jag varit ute i tjugo minus och tagit in min otätade kameran har jag faktiskt blivit orolig, då det inte bara bildats ohyggligt mycket kondens över hela kameran, utan också runnit vattendroppar på och in i kamerans skrymslen och vrår en stund sedan man tagit in den i värmen. Men det har gått bra.Det är främst objektivet jag blivit orolig för, att det skall bildas torkfläckar på linserna inne i själva objektivet, eller bildas spår av eventuella vattendroppar som runnit där. Vill man undvika detta så stoppar man in kameran i kameraväskan, eller en påse, innan man går in och tar sedan inte fram den förrens den fått rumstemperatur. Jag brukar aldrig bry mig om att göra detta, men överväger starkt att börja med denna ritual :). Min kamera har utan problem fått utstå både upprepade kortare regn och då blivit relativt blöt för kortare stunder, ovan sagda kondensbehandling och nedfrostning utomhus nattetid. Den går bra än. Men frågan är ju omöjlig att svara på, visst kan man ha otur och kameran lägger av för mindre.

Jag tror Du ska ha en liten plastsäck i fickan som Du trär över kamera och allra viktigast objektivet när Du tar in det från kylan. Men det räcker inte, den beköver också slutas till någorlunda noggrant.

Min digitala utrustning är så ny så den skyddar jag konstant på det sättet när jag kommer in från kylan. I min ungdom (1960-talet) hade jag däremot en, för den tiden, ganska exklusiv analog utrustning. Där förstörde jag ett tele i oförstånd. Det bildas imma som skapar avlagringar inne i de tätaste objektiven om de ofta utsätts för detta. Det kostar så lite ansträngning och man använder normalt ändå inte kameran strax eftter att man kommit in, men det kostar massor av pengar att rengöra ett objektiv innuti med risken att det aldrig blir riktigt bra igen.
 
Om det är kallt ute behövs ingen uppvärmning. Luftfuktigheten är låg och så länge kameran också är kall bildas ingen kondens som kan frysa. Tar man in och ut kameran och får temperaturskillnader får man problem men så länge kameran är kall så ska det till väldigt speciella förhållanden för att få påisning på linsen.

Visst om det är 10 minus och samtidigt väldigt hög luftfuktighet kan de i något unikt fall bli problem men jag har aldrig råkat ut för det. Har plåtat offpistskidåkning under många år i Sverige, alperna, Kanada och USA i alla väder och i alla typer av förhållanden men aldrig har frontlinsen immat igen. Ibland andas man på okularet så att det immar, tappar kameran i snön, råkar rikta frontlinsen mot vinden när det snöar/regnar eller glömmer stänga ryggsäcken när modellen bromsar en meter framför men ljust imma på frontlinsen har jag (ännu) inte märkt av.

Vid riktigt eländiga förhållanden som underkylt regn kombinerat med minusgrader har det bildats islager på glasögon och kläder men inga problem med frontlins så längre kameran är kall och frontlinsen skyddad från direkta träffar av snö, is, regn etc.

Du skriver flera gånger att så länge kameran är kall är det inget problem.

Det är istället så att kondensproblemen kommer när kameran är kallare än omgivande luften, inte tvärt om.

Har du någonsn sett glasögon imma igen när någon går ut i kylan?
 
Jag tror Du ska ha en liten plastsäck i fickan som Du trär över kamera och allra viktigast objektivet när Du tar in det från kylan. Men det räcker inte, den beköver också slutas till någorlunda noggrant.

Min digitala utrustning är så ny så den skyddar jag konstant på det sättet när jag kommer in från kylan. I min ungdom (1960-talet) hade jag däremot en, för den tiden, ganska exklusiv analog utrustning. Där förstörde jag ett tele i oförstånd. Det bildas imma som skapar avlagringar inne i de tätaste objektiven om de ofta utsätts för detta. Det kostar så lite ansträngning och man använder normalt ändå inte kameran strax eftter att man kommit in, men det kostar massor av pengar att rengöra ett objektiv innuti med risken att det aldrig blir riktigt bra igen.

OK, men hur är det bästa skyddet om man vill skydda kameran och fota samtidigt? Igår när jag gjorde denna (http://www.youtube.com/watch?v=XTLYDASW-Mg) timelapse så immade allt igen av dimman, men räcker det att trä en plastpåse över och ett gummiband runt UV-filtret för att hålla tätt mot imma in i utrustningen.
 
Jag tror Du ska ha en liten plastsäck i fickan som Du trär över kamera och allra viktigast objektivet när Du tar in det från kylan. Men det räcker inte, den beköver också slutas till någorlunda noggrant.

Ja det är ju inte att rekommendera att behandla utrustningen som jag gjort. Skall faktiskt bättra mig när det gäller att ta in kameran från kyla in i värmen, säg från minus 10 och neråt. Jag har faktiskt en lite obeprövad teori om det hela och det är att objektiven ändå är relativt täta mot luftväxling, även om de inte är vädertätade, och kameran antar rumstemperatur efter ett tag, så det är ingen lång stund det handlar om. Jag har resonerat som så att om man inte zoomar eller fokuserar, så man drar in varm luft i objektivet, så kan det vara så att det går bra. Observera KAN... Nu har jag ju testat min lilla teori, inspekterade de aktuella objektiven nyss, och kan konstatera att jag inte kan se något onormalt på linserna, speciellt om man håller upp dem mot skarpt ljus för att se om det kan finnas någon eventuell beläggning på linserna. Nu är det ju inte helt lätt att se ordentligt skall ju medges, men inga dramatiska förändringar tycks i alla fall ha skett. På bilderna ser jag inget.

Angående om det räcker med en påse över kameran och gummiband runt objektivets främre del så räcker det bra, men ta på påsen innan kameran immat igen, ingen höjdare att stoppa in en fuktig kamera i en tät påse, det blir ett obehagligt mikroklimat för elektroniken. Se till att gummibandet sitter så att det inte lämnar någon öppen "skarv" i objektivkonstruktionen utanför påsen, där luft kan sugas in i objektivet om man tex zoomar eller fokuserar. Kan förövrigt meddela att jag stoppat in kameran regnvåt i en plastpåse, i och för sig under en begränsad stund, och det gick bra (påsen fick vara öppen neråt, men jag kunde ju inte fotografera då).

Edit: Angående filmen så blir det ju väldigt "dimmigt" på slutet när linsen immar igen... En värmepåse under objektivets frontlins hade antagligen löst den biten. En påse med gummisnodd runt objektivet och du kunde filmat så länge du ville :)
 
Senast ändrad:
Ja det är ju inte att rekommendera att behandla utrustningen som jag gjort. Skall faktiskt bättra mig när det gäller att ta in kameran från kyla in i värmen, säg från minus 10 och neråt. Jag har faktiskt en lite obeprövad teori om det hela och det är att objektiven ändå är relativt täta mot luftväxling, även om de inte är vädertätade, och kameran antar rumstemperatur efter ett tag, så det är ingen lång stund det handlar om. Jag har resonerat som så att om man inte zoomar eller fokuserar, så man drar in varm luft i objektivet, så kan det vara så att det går bra. Observera KAN... Nu har jag ju testat min lilla teori, inspekterade de aktuella objektiven nyss, och kan konstatera att jag inte kan se något onormalt på linserna, speciellt om man håller upp dem mot skarpt ljus för att se om det kan finnas någon eventuell beläggning på linserna. Nu är det ju inte helt lätt att se ordentligt skall ju medges, men inga dramatiska förändringar tycks i alla fall ha skett. På bilderna ser jag inget.

Angående om det räcker med en påse över kameran och gummiband runt linsen så räcker det bra, men ta på påsen innan kameran immat igen, ingen höjdare att stoppa in en fuktig kamera i en tät påse, det blir ett obehagligt mikroklimat för elektroniken. Se till att gummibandet sitter så att det inte lämnar någon öppen "skarv" i objektivkonstruktionen utanför påsen, där luft kan sugas in i objektivet om man tex zoomar eller fokuserar. Kan förövrigt meddela att jag stoppat in kameran regnvåt i en plastpåse, i och för sig under en begränsad stund, och det gick bra (påsen fick vara öppen neråt, men jag kunde ju inte fotografera då).

Edit: Angående filmen så blir det ju väldigt "dimmigt" på slutet när linsen immar igen... En värmepåse under objektivets frontlins hade antagligen löst den biten. En påse med gummisnodd runt objektivet och du kunde filmat så länge du ville :)

Det tar tid innan det börjar bli beläggningar inne i objektivet, en och annan gång med lite "fusk" är nog inte så farligt men objektiv har man ju många år. Canon skriver i instruktionerna till varje objektiv, numera, att man ska förvara dem i en plastpåse när man tar in dem efter att varit ute i kylan.

Jag tror att miljön i objektivet fungerar som miljön i ett hus. Varje gas i luften lever efter sina egna trycklagar. Även om lufttrycket är lika inne i objektivet och utanför så måste Du separera tryckena. Varje gas strävar individuellt efter en tryckutjämning och även om objektiven är tätade för direkt vatten så är de inte trycktäta. Det gäller bara att se till att vattenångtrycket inte stiger snabbare än att uppvärmningen hänger med, alltså håller sig under kondensationstrycket.
 
OK, men hur är det bästa skyddet om man vill skydda kameran och fota samtidigt? Igår när jag gjorde denna (http://www.youtube.com/watch?v=XTLYDASW-Mg) timelapse så immade allt igen av dimman, men räcker det att trä en plastpåse över och ett gummiband runt UV-filtret för att hålla tätt mot imma in i utrustningen.

Har ingen större erfarenhet av det men, som alltid, det gäller att fördröja för vattenångan att tränga in så att objektivet hinner anpassa sig i temperatur. Problemena kommer vid mättad luft och stigande temperaturer i luften. Då blir alla material, med större specifik värmeän luft, efter i uppvärmningen. Det är i de lägena som vi här diskuterat hur man kan använda olika uppvärmningsanordningar.

Det Du talar om är väl snarast när det finns utfällt vatten i luften, dimma och liknande (vattenånga är osynlig), det handlar väl mest om mekaniska skydd och då kan jag tänka mig att plast och långa motljusskydd är lösningen precis som Du skriver.
Sådant fritt vatten i mikroskopiskt stora droppar driver ju omkring och häftar vi de flesta ytor som exponeras. Det blåser ju sällan vi dessa tillfällen så ett djupt motljusskydd borde försvåra att det når linsen och plast runt måste väl appliceras så att inget vattenflöde leds in till objektiv och kamera. Däremot behöver det inte vara trycktätt.
 
Senast ändrad:
Det tar tid innan det börjar bli beläggningar inne i objektivet, en och annan gång med lite "fusk" är nog inte så farligt men objektiv har man ju många år. Canon skriver i instruktionerna till varje objektiv, numera, att man ska förvara dem i en plastpåse när man tar in dem efter att varit ute i kylan.

Jag tror att miljön i objektivet fungerar som miljön i ett hus. Varje gas i luften lever efter sina egna trycklagar. Även om lufttrycket är lika inne i objektivet och utanför så måste Du separera tryckena. Varje gas strävar individuellt efter en tryckutjämning och även om objektiven är tätade för direkt vatten så är de inte trycktäta. Det gäller bara att se till att vattenångtrycket inte stiger snabbare än att uppvärmningen hänger med, alltså håller sig under kondensationstrycket.

Visst stämmer det du säger, en viss del varm luft med därför högt fuktinnehåll då den kyls, kommer ju att leta sig in i objektivet alldeles av sig själv, speciellt som det finns en temperaturskillnad som ökar cirkulationen. Frågan är hur avfuktad denna luft hunnit bli av kontakten med de kalla objektivhusdelarna, när den letar sig in genom springorna i objektivet, innan den träffar på linserna. Jag vet... Det är ingen vattentät teori... Objektivhuset blir ju först varmt, sedan linserna inuti. Då finns det utrymme för icke i springorna avfuktad luft att kondensera på linserna, men samtidigt har ju också linserna då hunnit värmas upp en del och temperaturgradienten mellan objektivets yttre delar och den omgivande luften minskats, så cirkulationen borde då vara minskande rent allmänt. Ja, ja. Jag har i alla fall genomfört ett litet praktiskt test under knappt två år i mellannorrland utan speciella försiktighetsåtgärder angående detta. Men det kan vara så att i långa loppet så händer det saker. I varje fall är det inget jag rekommenderar, Canon ger rätt instruktioner, och jag skall bättra mig. Har faktiskt alltid haft en påse avsedd för detta ändamål liggande beredd i kameraväskan, men min nyfikenhet på vad som egentligen händer har hittills hindrat mig från att använda den :)
 
Nu diskuterar vi inte om det behövs i denna tråd utan vad vi gör när det behövs.
Om det behövs måste inte alltid vara beroende av förutsättningarna utan också om hur man hanterar kameran. Det var ur den aspekten jag ställde frågor och kom med påståenden. Måste inte vara så att det är en teknisk lösning som löser problemet utan ett annat arbetssätt.

Du skriver flera gånger att så länge kameran är kall är det inget problem.

Det är istället så att kondensproblemen kommer när kameran är kallare än omgivande luften, inte tvärt om.

Har du någonsn sett glasögon imma igen när någon går ut i kylan?
Medveten om hur kondens uppkommer och har också uppmärksammat problem när det är väldigt fuktigt i luften. Vad jag aldrig upplevt är problem när det är kallt ute, dvs minusgrader. De enda gånger jag sett problem är om kameran flyttas snabbt mellan temperaturzoner. Som förr när man ibland hade kameran innanför jackan för att värma batteri och film och då kunde det uppstå kondensproblem eftersom kameran samlar på sig fukt i den varma, fuktiga miljön som sen fryser på den när kommer ut i kylan.

Men att kameran ska vara så mycket kallare än omgivande luft att det blir kondens när kameran varit i den miljön i flera timmar har jag aldrig upplevt. Och att lufttemperaturen ska ändra sig så snabbt att kamerans temperatur inte hänger med utan det bildas kondens pga luften är så mycket varmare än kameran kan inte hända speciellt ofta.
 
Om det behövs måste inte alltid vara beroende av förutsättningarna utan också om hur man hanterar kameran. Det var ur den aspekten jag ställde frågor och kom med påståenden. Måste inte vara så att det är en teknisk lösning som löser problemet utan ett annat arbetssätt.


Medveten om hur kondens uppkommer och har också uppmärksammat problem när det är väldigt fuktigt i luften. Vad jag aldrig upplevt är problem när det är kallt ute, dvs minusgrader. De enda gånger jag sett problem är om kameran flyttas snabbt mellan temperaturzoner. Som förr när man ibland hade kameran innanför jackan för att värma batteri och film och då kunde det uppstå kondensproblem eftersom kameran samlar på sig fukt i den varma, fuktiga miljön som sen fryser på den när kommer ut i kylan.

Men att kameran ska vara så mycket kallare än omgivande luft att det blir kondens när kameran varit i den miljön i flera timmar har jag aldrig upplevt. Och att lufttemperaturen ska ändra sig så snabbt att kamerans temperatur inte hänger med utan det bildas kondens pga luften är så mycket varmare än kameran kan inte hända speciellt ofta.

Det beror nog på i vilka miljöer man vistas. Du fotograferarar tydligen mycket i snöklädda områden och då får Du hela snötäcket som kondensationsyta eftersom det liksom kameran ligger efter i uppvärmning. Då blir den relativa fuktigheten i luften inte så hög.

Är Du istället nära våtmarker, vattendrag och sjöar så håller vattnet en betydligt högre temperatur, under främst höstar och förvintrar, än luften och luften är i stort sett mättad på vattenånga. Vistas Du då ute med kameran på sennatten och i soluppgången är imma på objektiven ett verkligt stort problem. Mer regel än undantag.

Lösningen för oss är ju inte att åka till fjällen och fotografera även om det kan vara väl så trevligt.
 
Senast ändrad:
Är Du istället nära våtmarker, vattendrag och sjöar så håller vattnet en betydligt högre temperatur, under främst höstar och förvintrar, än luften och luften är i stort sett mättad på vattenånga.
Där kan jag definitivt förstå att det kan vara ett problem eftersom luften är fylld av fukt som också är varmare än den egentliga omgivningstemperaturen och temperaturen på kameran.

Om man nu vill värma frontlinsen på kameran lite försiktigt så tror jag fortsatt på en motståndstråd eller värmefolie kopplad till ett batteri. Enklast att få en jämn uppvärmning kring hela fronten, smidig lösning och som med rätt batteri kan ge värme under en hel natt utan problem.

Finns en ny intelligent värmefolie som styr sig själv utifrån omgivningstemperaturen som kanske går att använda.

http://www.uppfinnaren.com/2007/nr2_11/conflux.htm
 
ANNONS