Intressant problem det här! Sist jag var ute och hade problem med frost var den beryktade norrskensnatten den 24-25 oktober. I syfte att testa om engångspåsarna verkligen fungerade väntade jag med att sätta på dem tills jag såg att problemet uppstått, naturligtvis lyckades jag sumpa några extra fina bilder på detta, då jag inte längre kom ihåg att inspektera frontlinsen mellan varje skott då frosten väl kom. Men sagt och gjort, på med en värmepåse under frontlinsen (jag fotograferade med mitt Sigma 8-16, så något alternativ att sätta under det minimala motljusskyddet var uteslutet). Efter kanske tio minuter var problemet borta. Under tiden fick jag torka linsen med mikrofiberduk mellan varje exponering, problemet med detta är att imma/frost hinner uppstå under själva exponeringen vid längre exponeringstider, annars är ju det också en fungerande metod, om man nu har motiv där man hinner torka linsen inför varje skott (och kommer ihåg detta).
Från det ena till det andra tror jag att det räcker med en väldigt liten temperaturhöjning för att undgå problemet, några grader tycker jag låter helt rimligt. Men det är bara vad jag tror. Amatörastronomer brukar sätta på elektriska värmeband direkt runt optiken på sina instrument:
http://www.kendrickastro.com/astro/dew_premierheaters.html
I länken kan man se vilken effekt som behövs för olika optikdiametrar, angivet i tum. Halva maxeffekten uppges räcka för att förebygga problemet. Dessa band är också isolerade utåt för att minska effektbehovet, då astronomerna ofta är förvissade till batterier för drivning och därför har begränsad energitillgång.
En annan metod jag hört talas om och som faktiskt verkar beprövad är att värma frontlinsen med en 12 V hårtork, förutsätter ju förstås ett rejält batteri så man blir ju inte så portabel då.
Har inte hört talas om skadliga värmespänningar i samband med detta, men man skall förstås värma med måtta.
Ja, sätter man värmepåsarna på motljusskyddet behövs nog mer effekt, värmen kommer antagligen att i första hand spridas genom konvektion (och strålning, men både luft och lins är ju transparenta). Den ökade luftcirkulationen kommer nog att kräva mer effekt då. Naturligtvis kommer även själva linsen att värmas av detta, men kanske inte lika mycket som om påsen sitter direkt i anslutning till denna, så att värmen också får ledas genom själva materialet till linsen och genom denna. Ja, om detta kan man filosofera mycket