Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kondens på objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har att göra med statisk elektricitet - När det är kallt ökar risken kraftigt för urladdningar som ger märken i exponeringarna. (detta sker när man drar fram filmen)

För att minska kondensen på objektivet ska man montera en stor, dvs större än ett motljusskydd, "krage" runt lins/ljusöppning.
Dessa kallas för "dew cap" - exempel kan man se här: http://www.buytelescopes.com/Category/50-dew-caps-shields.aspx

Man kan använda en "dew-cap" med inbyggd värmeslinga - det hade ett teleskop i observatoriet i Heppenheim och det fungerade utmärkt.

Det har att göra med statisk elektricitet - När det är kallt ökar risken kraftigt för urladdningar som ger märken i exponeringarna. (detta sker när man drar fram filmen)

För att minska kondensen på objektivet ska man montera en stor, dvs större än ett motljusskydd, "krage" runt lins/ljusöppning.
Dessa kallas för "dew cap" - exempel kan man se här: http://www.buytelescopes.com/Category/50-dew-caps-shields.aspx

Man kan använda en "dew-cap" med inbyggd värmeslinga - det hade ett teleskop i observatoriet i Heppenheim och det fungerade utmärkt.

Tack för tipset. Detta ska jag studera grundligt.
Har just skaffat "kemiska handvärmare" som jag tänkt fästa med kardborrband runt motljusskyddet. Det fordras ju inte mycket bara objektivet är varmare än omgivande luft.
Finns det färdiga saker som passar är det mycket bättre.

Det är väl troligt, men jag har som sagt ingen egen erfarenhet. Jag har tänkt att köpa någon av modellerna, men för att hålla mig själv varm snarare än kameran.

Olle

Har köpt både engångs och återanvändbara för att testa. Engångsvärmarna verkar fungera utmärkt men de återanvändbara har inte jag lyckats få att fungera. De verkar vara humbug.

Jag har experimenterat med värmepåsar för att försöka hålla linsen kondens- och frostfri. Kondens på frontlinsen är upplysningsvis ett reellt problem vid fotografering nattetid. Problemet är att glas har den effekten att utstråla mer värme per tidsenhet, än det upptar. Resultatet är att glasets temperatur ligger en aning under den omgivande luftens, kondens eller frost uppstår då vid förhållanden nära daggpunkten. Jämför med frosten på bilrutorna. Håller man kameran under jackan, eller i en kameraväska och bara tar fram den tillfälligt för att knäppa några snabba kort hinner ju detta fenomen inte uppstå. Kondens eller frost på linsen torde inte uppstå i kameraväskan om denna inte öppnas flitigt, den lilla stund man tar fram kameran för att knäppa ett kort kanske inte heller räcker för att frost skall hinna bildas. Men om kameran står framme kontinuerligt på stativ är saken en annan. Men det beror också av väderförhållandena, vissa nätter är det inget problem alls.

De återanvändbara påsar jag provat är i och för sig effektiva, de avfrostade frontlinsen på ett kick. Men de höll inte värmen så länge. Engångspåsar räcker flera timmar, men effekten verkar inte vara lika stor. Nu har jag inte haft tillfälle att hårdtesta engångspåsarna under förhållanden då jag vet att frost på linsen varit ett problem, men de har i alla fall hållit linsen imm- och frostfri under lindriga förhållanden. Jag fäster två påsar med gummisnodd runt frontlinsen. En dew-cap är ett annat alternativ som nämnts. Ett djupt motljusskydd har antagligen viss effekt, men jag har funnit att detta inte varit nog. För mig känns värmepåsar enkelt och bra, hoppas nu att engångspåsarna fungerar under svårare förhållanden också.

Jag har experimenterat med värmepåsar för att försöka hålla linsen kondens- och frostfri.............................................................................................också.

Intressant inlägg. Så långt jag kommit i mina experiment så har jag också kommit fram till att engångspåsar borde vara lösningen. De jag har fått tips om här håller värmen i 8 timmar enligt specen. Har köpt en hel kasse! :) Tiden kanske varierar men tillräckligt länge i varje fall.

I mitt fall är det i första hand ett "Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM" jag vill hålla imfritt.
I andra samanhang räcker det att hålla en yta 1 - 2 grader varmare än omgivande luft för att slippa kondens, har konstruerat en del hus med eluppvärmada fönster. Objektivet som jag talar om har ett rejält motljusskydd. Jag tänker mig att skaffa något tunt starkt issolerande material att vira runt motljusskyddet med några värmepåsar innanför, det finns jy en hel del sådana material numera. Hur många värmekuddar som behövs får man väl experimentera ut men effekten i var och en är ju inte allt för stor.
Vad tror Du om det?
Enbart ett dlupt motjusskydd vet jag att det inte räcker, det har jag erfarenhet av.

Senast ändrad:
Ja jag tror att det är en bra ide att isolera påsarna utåt, har också varit inne på denna tanke, men jag älskar enkla lösningar. Fungerar det bara med påsar och gummiband har jag kommit dit jag vill. Om det inte visar sig räcka får det bli steg två med isolering runt i någon mer avancerad variant (nåja, avancerat och avancerat, men i alla fall jämfört med gummibandslösningen). Jag har placerat påsarna direkt under linsen, inte på motljusskyddet, men det fungerar nog att sätta runt motljusskyddet som du är inne på också (antingen värmer man linsen, eller den luft som kommer i kontakt med denna, vilket som fungerar nog). Hur många påsar man behöver beror ju förstås på hur stor frontlins man har. Något att tänka på är att värme i anslutning till objektivet skapar värmeflimmer i luften, som kan störa bilden, i alla fall i teorin. Nu torde ju detta vara av oväsentlig omfattning vid användande av värmepåsar, men det finns nog ingen anledning att "elda" mer än nödvändigt. Räcker det med en till två graders temperaturskillnad kanske tom en enda påse räcker. Försöker man tex fotografera med tele genom ett öppet fönster på vintern, blir effekten påtaglig.

Har varit ute flera mornar strax före gryningen och fått problem med kondens på objektiven en stund efter solens uppgång.

Skulle vara intressant att höra hur andra hanterar den situationen, om det finns några bra knep att vistas ute med kameran vid denna tid men ändå slippa kondensen?

Ett tips är att hålla objektivet absolut rent. Det verkar som om skräp initierar imman. Får man något på frontlinsen i det läget smäller det bara till och blir dimma över hela frontlinsen. Märkte det när jag var i en botaniskt trädgård några gånger.

Och att minsta andredräkt på sökaren eller displayen gör dem obrukbara :)

På med objektivlocket och värm fronten med handen är ett annat tips.

Det borde vara effektivare att sätta värmepåsar precis bakom motljusskyddet än på det. Alltså runt det ställe på objektivet där frontlinsen sitter. För att på så sätt underlätta för värmen att spridas till linsen.

Petter ...

Ja jag tror att det är en bra ide att isolera påsarna utåt, har också varit inne på denna tanke, men jag älskar enkla lösningar. Fungerar det bara med påsar och gummiband har jag kommit dit jag vill. Om det inte visar sig räcka får det bli steg två med isolering runt i någon mer avancerad variant (nåja, avancerat och avancerat, men i alla fall jämfört med gummibandslösningen). Jag har placerat påsarna direkt under linsen, inte på motljusskyddet, men det fungerar nog att sätta runt motljusskyddet som du är inne på också (antingen värmer man linsen, eller den luft som kommer i kontakt med denna, vilket som fungerar nog). Hur många påsar man behöver beror ju förstås på hur stor frontlins man har. Något att tänka på är att värme i anslutning till objektivet skapar värmeflimmer i luften, som kan störa bilden, i alla fall i teorin. Nu torde ju detta vara av oväsentlig omfattning vid användande av värmepåsar, men det finns nog ingen anledning att "elda" mer än nödvändigt. Räcker det med en till två graders temperaturskillnad kanske tom en enda påse räcker. Försöker man tex fotografera med tele genom ett öppet fönster på vintern, blir effekten påtaglig.

Motljusskydd är ju inte så dyra. Fungerar detta hade jag tänkt att köpa ett motljusskydd till och ha detta färdigmonterat för de äventyr där det kan förväntas vara nödvändigt. Kanske en isolering med färdiga små fickor att peta in påsarna i.

Är inte säker på att 1-2 grader på motljusskyddet räcker. När jag skrev 1-2 grader avsåg jag ytan det kondenserar på. Kanske konvektionen i ett stort motljusskydd kräver att man ökar på antalet?

Köpte ett bar elektriska handvärmare till hustrun förra hösten. Små, smidiga, laddas genom USB och håller värmen ett par timmar. Har fungerat mycket bra hela vintern för hennes handvärmning och kanske kan fungera även för "objektivvärmning".

http://www.coolstuff.se/Uppladdningsbar_Handvarmare

Annars går det ju att bygga en värmeslinga med en motståndstråd och ett batteripack som integreras direkt i motljusskyddet. Färdiga enheter kan tas från prylar som man bygger in i slalompjäxor för att värma tårna. Blir inte helt billigt men en lösning som kan hålla värmen under hela dagen. Har den lösningen i mina egna pjäxor och på lägre effekt, som garanterat räcker för objektivet, håller batteriet för > 8 h och det är ju två i en förpackning

Köpte ett bar elektriska handvärmare till hustrun förra hösten. Små, smidiga, laddas genom USB och håller värmen ett par timmar. Har fungerat mycket bra hela vintern för hennes handvärmning och kanske kan fungera även för "objektivvärmning".

http://www.coolstuff.se/Uppladdningsbar_Handvarmare

Annars går det ju att bygga en värmeslinga med en motståndstråd och ett batteripack som integreras direkt i motljusskyddet. Färdiga enheter kan tas från prylar som man bygger in i slalompjäxor för att värma tårna. Blir inte helt billigt men en lösning som kan hålla värmen under hela dagen. Har den lösningen i mina egna pjäxor och på lägre effekt, som garanterat räcker för objektivet, håller batteriet för > 8 h och det är ju två i en förpackning

Mycket möjligt att det skulle fungera men mina fotosessioner är väldigt spontana. Då passar det bättre med påsar som man bara river av skyddet på sedan har man värme i önskad tid. Finns ju med allt från några timmar till 18 - 20 timmar. Alltid fulladdade i fickan/kameraväskan.

Intressant problem det här! Sist jag var ute och hade problem med frost var den beryktade norrskensnatten den 24-25 oktober. I syfte att testa om engångspåsarna verkligen fungerade väntade jag med att sätta på dem tills jag såg att problemet uppstått, naturligtvis lyckades jag sumpa några extra fina bilder på detta, då jag inte längre kom ihåg att inspektera frontlinsen mellan varje skott då frosten väl kom. Men sagt och gjort, på med en värmepåse under frontlinsen (jag fotograferade med mitt Sigma 8-16, så något alternativ att sätta under det minimala motljusskyddet var uteslutet). Efter kanske tio minuter var problemet borta. Under tiden fick jag torka linsen med mikrofiberduk mellan varje exponering, problemet med detta är att imma/frost hinner uppstå under själva exponeringen vid längre exponeringstider, annars är ju det också en fungerande metod, om man nu har motiv där man hinner torka linsen inför varje skott (och kommer ihåg detta).

Från det ena till det andra tror jag att det räcker med en väldigt liten temperaturhöjning för att undgå problemet, några grader tycker jag låter helt rimligt. Men det är bara vad jag tror. Amatörastronomer brukar sätta på elektriska värmeband direkt runt optiken på sina instrument: http://www.kendrickastro.com/astro/dew_premierheaters.html
I länken kan man se vilken effekt som behövs för olika optikdiametrar, angivet i tum. Halva maxeffekten uppges räcka för att förebygga problemet. Dessa band är också isolerade utåt för att minska effektbehovet, då astronomerna ofta är förvissade till batterier för drivning och därför har begränsad energitillgång.

En annan metod jag hört talas om och som faktiskt verkar beprövad är att värma frontlinsen med en 12 V hårtork, förutsätter ju förstås ett rejält batteri så man blir ju inte så portabel då.

Har inte hört talas om skadliga värmespänningar i samband med detta, men man skall förstås värma med måtta.

Ja, sätter man värmepåsarna på motljusskyddet behövs nog mer effekt, värmen kommer antagligen att i första hand spridas genom konvektion (och strålning, men både luft och lins är ju transparenta). Den ökade luftcirkulationen kommer nog att kräva mer effekt då. Naturligtvis kommer även själva linsen att värmas av detta, men kanske inte lika mycket som om påsen sitter direkt i anslutning till denna, så att värmen också får ledas genom själva materialet till linsen och genom denna. Ja, om detta kan man filosofera mycket :)

Skapar man inte värmespänningar i optiken då som kan skada limmade linser?
Du kan ha rätt. Jag bara för fram hypoteser.

Det är väl egentligen en väldigt moderat värme vi pratar om när vi pratar handvärmare.
Och det är en väldigt liten temperaturskillnad du vill åstadkomma.

Hur du än gör så är det ju frontlinsen du vill ha uppvärmd till en viss temperatur över omgivnignens temperatur. Så spänningarna uppstår i alla fall om du inte värmer hela objektivet.

Ifall värmespridningen från värmekällan ska ta omvägen via motljusskyddet så eldar du för kråkorna.
Är motsljusskyddet i plats så leder det dessutom värmen dåligt. Och är det i metall så fungerar det som en kylfläns och bidrar till nedkylning av glaset (om inte värmen är påslagen)

Om det är så att effekten från värmaren är för stor. Då finns det skäl att sätta den på motljusskyddet.
Men med montering direkt på objektivet borde man kunna använda svagare värme.

Petter ...

Motljusskydd är ju inte så dyra. Fungerar detta hade jag tänkt att köpa ett motljusskydd till och ha detta färdigmonterat för de äventyr där det kan förväntas vara nödvändigt. Kanske en isolering med färdiga små fickor att peta in påsarna i.

Är inte säker på att 1-2 grader på motljusskyddet räcker. När jag skrev 1-2 grader avsåg jag ytan det kondenserar på. Kanske konvektionen i ett stort motljusskydd kräver att man ökar på antalet?

Jo motljusskydd är nog inte så tokigt,
Men med en värmekälla där finns det nog risk för värmeflimmer,
speciellt med teleobjektiv( ju längre desto känsligare).
Bättre att värma upp objektiv och kamera, då mår batterierna bra
och om inte kamera och objektiv är gastäta kommer det in fukt där med.
Visserligen inte så mycket på vädertätade kameror och objektiv,
men ändock lite fukt varje gång( som bör påverka kontrasten till slut).
Så en placering på stativet och inte för långt från objektivet,
har dock inte fått till det riktigt bra själv.

Har ni vägarna förbi Clas ohlson eller Teknikmagasinet så finns
det påsar där.
http://www.smartson.se/test/familj-fritid/sport-fritid/Test_-_9_handvärmare.html

Mycket möjligt att det skulle fungera men mina fotosessioner är väldigt spontana.
Självurladdningen är väldigt låg så använder man enheterna 2 ggr per år så är de alltid i princip fulladdade så just det är inte problemet men visst kan påsar vara enklare. Har tidigare kört engångspåsar, flergångsvärmare som man kokar mellan användningarna samt värmare med bränslestavar. Samtliga dessa lösningar har dock pensionerats till förmån för batterilösningar eftersom det totalt är mindre strul.

Enda applikationen jag har värmepåsar till idag är i nödväskan vid fjällturer och offpistskidåkning. Då ligger det med ett par engångspåsar ifall det skulle bli akuta problem som kräver uppvärmning.

Hur du än gör så är det ju frontlinsen du vill ha uppvärmd till en viss temperatur över omgivnignens temperatur. Så spänningarna uppstår i alla fall om du inte värmer hela objektivet.

Ifall värmespridningen från värmekällan ska ta omvägen via motljusskyddet så eldar du för kråkorna.

Jag gissar att det även fungerar att sätta på motljusskyddet, i stället för att då huvudsakligen värma linsen direkt, kommer den luft som står i kontakt med linsen att vara värmd. Då värms dels linsen, men framförallt har daggpunkten höjts för luften så denna är då torrare och fäller inte ut fukt/frost lika lätt på linsytan. Gissningsvis behövs då högre effekt. Jag ser framför mig hur trådstartaren står där med en hel kasse värmepåsar :) Själv köpte jag tolv stycken förra vintern, och har fortfarande kvar...

Jag gissar att det även fungerar att sätta på motljusskyddet, i stället för att då huvudsakligen värma linsen direkt, kommer den luft som står i kontakt med linsen att vara värmd. Då värms dels linsen, men framförallt har daggpunkten höjts för luften så denna är då torrare och fäller inte ut fukt/frost lika lätt på linsytan. Gissningsvis behövs då högre effekt. Jag ser framför mig hur trådstartaren står där med en hel kasse värmepåsar :) Själv köpte jag tolv stycken förra vintern, och har fortfarande kvar...

Man kanske borde ha en liten fläktdriven defroster - precis som i bilen.

Petter ...

Du kan ha rätt. Jag bara för fram hypoteser.

Det är väl egentligen en väldigt moderat värme vi pratar om när vi pratar handvärmare.
Och det är en väldigt liten temperaturskillnad du vill åstadkomma.

Är motsljusskyddet i plats så leder det dessutom värmen dåligt. Och är det i metall så fungerar det som en kylfläns och bidrar till nedkylning av glaset (om inte värmen är påslagen)

Om det är så att effekten från värmaren är för stor. Då finns det skäl att sätta den på motljusskyddet.
Men med montering direkt på objektivet borde man kunna använda svagare värme.

Petter ...

Om jag eldar för kråkorna eller inte är, för mig, helt ointressant. Det viktiga är att priset blir rimligt och effekten den rätta. Pengarna är småpengar jämfört med vad utrustning och sådana här expeditioner ändå kostar.

Det är inte tänkt att värmen ska överföras genom ledning. Värme överförs med tre metoder, ledning, konvektion och strålning. Ledning är i detta sammanhang sämst, tror jag, eftersom den alltid blir punktvis eller åtminstone koncentrerad till kontaktpunkterna.
Detta är ett nytt område för mig och är tacksam för alla synpunkter Även de jag inte håller med om ger ingångspunkt till nya tankebanor.

På den teoretiska delen håller jag med Fredrik183. Det handlar om att ligga över daggpunkten när luft möter glas.

Jag var i många år chef för en större sågverksindustri och följde forskningen, på nära håll, om hur man skulle undvika att extra nedtorkat virke skulle återfukta från luften vid längre tids lagring. Då kom man fram till att virket skulle förvaras i lokaler som höll en innetemperatur som översteg utetemperaturen med 3 - 5 grader oberoende av absolut temperatur. Även när virket varit starkt nedkylt och det började bli mildväder räckte detta.

Det är baserat på detta som jag tror att några gradet över omgivningen i motljusskyddet skulle räcka. Objektivglaset är ju inte hygroskopiskt. Tanken är alltså inte att objektivet ska bli varmt, yttre linsen ska bara vara kondensfri medan den anpassar sig i temperatur.

Nooberman skriver ju i #21 om "Dewcaps" men när man läser om dem så har de bara en fördröjande verkan. Jag är ute efter något som fungerar i många timmar.

Senast ändrad:
Det är klart att den jämnaste uppvärmningen får man av att placera värmepåsarna fördelade runt motljusskyddet. Den värme som då överförs till linsen kommer antagligen att vara tämligen jämt fördelad genom konvektionen, även om man kan anta att den kommer att fördelas mest till de övre regionerna, om kameran hela tiden hålls horisontell. Sätter man som jag i fallet med norrskenet en enda påse direkt under linsen, kunde man initialt se hur frosten gradvis försvann från påsens kontaktpunkt och vidare upp över linsen. Efter en stund höll sig hela linsen frostfri, varför ur frostsynpunkt en enda påse tycks räcka för den linsstorleken vid ett par minusgrader. Troligen fungerar det också vid lägre temperaturer, då det är temperaturskillnaden som är väsentlig, inte den absoluta temperaturen. Så länge det verkar räcka med en enda påse, kör jag på det. Placeras den under linsen kommer ju också värmens förmåga att leta sig uppåt att bidra till en temperaturutjämning över linsen, sedan systemet väl stabiliserat sig. Jag är inne på att man skall elda så lite som möjligt för att undvika värmeflimmer, är linsen imm/frostfri så räcker det. Jag känner mig inte orolig för värmespänningar, eller ojämnt fördelad värme. Men jag har förståelse för om man vill undvika detta. Det finns ju alltid optionen att fördela flera påsar jämt fördelade runt objektivkroppen också i omedelbar anslutning till frontlinsen, på samma sätt som de kan fördelas runt motljusskyddet. Det är nog mer en smakfråga hur man gör, men för att fastställa hur de olika metoderna verkligen fungerar behövs praktiska tester :)

ANNONS