Annons

Kompaktkamera - Motsvarighet till Ixus 860?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin.s

Medlem
Hej,
jag har en Canon Ixus 860 som jag är väldigt nöjd med. Men i helgen tappade jag den i marken när den var på och objektivet har nu fastnat och vill inte åka in. Det verkar inte som jag lyckas fixa det och jag tror nog att servicekostnaden skulle bli ganska dyr, vad tror ni? Så det lutar mot en ny kamera.

Vad kostar en ny digitalkamera som är minst lika bra som den idag (gärna så billig som möjligt, då jag precis köpt en systemkamera), några exempel? Filmfunktionen är inte viktig, utan mest bildkvalitén.

Tack på förhand.
 
Jag tror nog att t ex de billigare modellerna av nutida Ixus ger ungefär samma bildkvalité. Ixus 105 har ett objektiv som motsvarar det på 860 och kostar lite drygt en tusenlapp.

En sak att se upp med när du letar är att inte alla kompakter har lika bra vidvinkel som 860 (motsvarande 28 mm) och inte lika bra ljusstyrka (f/2,8 i vidvinkelläge).

Edit: Såg att Cyberphoto säljer Ixus 130 till samma pris som 105. Samma objektiv, lite högre upplösning, klart bättre på att filma, lite mindre.

Edit igen: Å andra sidan säljer andra butiker, t ex Siba, Ixus 105 för under tusen spänn enligt Prisjakt.
 
Jag tror nog att t ex de billigare modellerna av nutida Ixus ger ungefär samma bildkvalité. Ixus 105 har ett objektiv som motsvarar det på 860 och kostar lite drygt en tusenlapp.

En sak att se upp med när du letar är att inte alla kompakter har lika bra vidvinkel som 860 (motsvarande 28 mm) och inte lika bra ljusstyrka (f/2,8 i vidvinkelläge).

Edit: Såg att Cyberphoto säljer Ixus 130 till samma pris som 105. Samma objektiv, lite högre upplösning, klart bättre på att filma, lite mindre.

Edit igen: Å andra sidan säljer andra butiker, t ex Siba, Ixus 105 för under tusen spänn enligt Prisjakt.

Tack så jättemycket för ett välskrivet inlägg. Det där med vidvinkeln och ljusstyrkan ska jag ha i åtanke och ska absolut kolla upp de kameror du nyss nämnde.

EDIT:
Om man istället kollar på Canon modeller för omkring en 500-1000kr dyrare, hur pass mycket bättre kamera får man för det priset? Är det värt mellanskillnaden om jag var helnöjd med min Ixus 860?
 
Vid närmare eftertanke har jag bestämt mig för att gå upp i prisklass, känns lite osmart och inte passa på när jag nu ändå måste byta kamera. Vad rekomenderar ni för Canon i 2000-snåret?
 
Vi har under några år använt ixus 800-serie på jobbet (förskola) och varit väldigt nöjda med dem. Tycker 860 är mycket bra.
När vi behövde byta ut äldre kameror hade till och med 870 försvunnit, så vi hamnade till slut på ixus 300 HS. Den motsvarade våra förväntningar på snabbhet och bildkvalitet.
Med Canons brådska att byta ut sina kompaktmodeller har även den försvunnit från cyberphoto, men den kan ju finnas kvar någon annan stans. Annars verkar 310 vara ungefär samma kamera med lite förändringar.

edit: Såg just att 300 finns på Scandinavian photo för 2195:-
 
gå in på fotokungen.com och titta på deras utförsäljningssida, där hittar du en mängd canon-kompakter med full garanti till bra priser. Det är sådana som ursprungligen kan ha haft ett litet fel,trasig kartong, demo från mässa, men som är helt fixade och tiptop av Canon Europa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.