Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 10D eller nya Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
larsak skrev:
Hejsan David!

Jag har ett litet ekonomiskt tips till dig, om det är så att de flesta av dina kompisar som fotar kör nikon, så verkar väl just nikon vara ett hett tips? Det är både billigare och smidigare att kunna låna objektiv och andra tillbehör av varandra än att behöva köpa allting själv...

mvh.
Lars

Jo, det är ett annat mycket tungt vägande skäl till att välja Nikon.

Uppstartstiden som bdajegu skriver om är ju också ett plus, men inte fullt så avgörande kanske. Känns som att 10D ändå är bra mycket snabbare än min nuvarande Fuji 4700 som inte är nån direkt raket...
 
Ett hus är ett hus men du ska titta på ett helt system.

Visst huset är viktigt att man TRIVS med men det är den analoga optiken som gör bilden.

Titta på den optik du vill ha, vilket märke är billigast? kan du låna optik av ngn när DU behöver?

Måste du ha AF? Jag fotar mina barn ofta och tycker det är oumbärligt. Är du inte beroende av AF (tex. landskapsbilder i vidvinkel på stativ) så kanske Nikons gamla hederliga och oftast mycket fina MF-optiker duger mer än bra.

Jag tycker också att du skall titta mycket noga på blixtsystemen. En bra blixt är tyvärr dyr men är det billigare att ta en halvbra bild? Visst det går köra helt manuellt med blixt men är det det DU vill?

Canon har om man tittar på MTF-tester ngt bättre optiker men då talar jag också om 2,8-zoomar eller fast optik och det är dyra grejer. En av orsakerna till att det är så är att Canon har möjlighet till en större öppning in i kameran sedan MF-optiker valdes bort.

Canon säljer betydligt mer idag och det borgar för en bättre begagnatmarknad.

Canon har tilt-shift är det viktigt för dig? Jag har provat och har ett habegär men å andra sidan kan jag låna om jag verkligen behöver det.
 
Erik Schalin skrev:
Visst huset är viktigt att man TRIVS med men det är den analoga optiken som gör bilden.

När det gäller digitala kameror är faktiskt själva huset av stor betydelse för bildkvaliten oxå..eftersom signalbehandlingen och sensorn sitter där.

Erik Schalin skrev:
Canon har om man tittar på MTF-tester ngt bättre optiker men då talar jag också om 2,8-zoomar eller fast optik och det är dyra grejer.

Canons och Nikons fasta har i stort sätt samma MTF..Canons zoomar ligger ofta högre dock.

Erik Schalin skrev:
Måste du ha AF? Jag fotar mina barn ofta och tycker det är oumbärligt. Är du inte beroende av AF (tex. landskapsbilder i vidvinkel på stativ) så kanske Nikons gamla hederliga och oftast mycket fina MF-optiker duger mer än bra.

Det är inte sådär jättekul att använda MF på kameror med så liten sökare.
 
Jag använder vertikalgreppet med två batterier..de räcker en hel dag utan problem.
1000 bilder lungt.

Jag har den inställd på att gå i viloläge efter 30 minuter..vilket den inte brukar hinna göra ;-)
 
Erik Schalin skrev:

Måste du ha AF? Jag fotar mina barn ofta och tycker det är oumbärligt. Är du inte beroende av AF (tex. landskapsbilder i vidvinkel på stativ) så kanske Nikons gamla hederliga och oftast mycket fina MF-optiker duger mer än bra.
Du har helt rätt, men det förutsätter att man har bra sökare med bl.a. snittbild. Det har varken 300D,D70,10D eller någon annan 'billig' DSLR.
 
Japp, gör så!
Den drar inte mycket ström när man inte plåtar.
Något som därimot suger batterier fort är när man använder följande AF.
 
det har ju redan framkommit många synpunkter och mitt val blev 10D efter att ha klämt på båda (10D & 300D) i butiken, det räckte att hålla i 10D och 300D för att jag skulle välja 10D, 300:an kändes väldigt billig i en direkt jämförelse!

Nikonen har jag ju inte sett ännu, men mitt personliga val hade varit solklart eftersom D70 också är en plastkamera som 300D.

jag kanske är speciell men det känns inte kul med lätta plastkameror eller gluggar heller för den delen IMO.
-jag gillar tyngden och den mekaniska känslan helt enkelt.
 
Erik Schalin skrev:
Självklart, vilket märke har inte det?
Av din text så tolkade jag det som att du ansåg att det var enbart optiken det hängde på..något märke har jag inte nämnt.

Erik Schalin skrev:
Jag påstår inte att det är kul, utan ett billigt alternativ.
Nej, men det är viktigt att vara medveten om det innan man skaffar MF-objektiv..
 
sagan skrev:
Av din text så tolkade jag det som att du ansåg att det var enbart optiken det hängde på..något märke har jag inte nämnt.

JAG tror/hoppas att 10D & D70 är i samma segment. Om det är så......

Sedan tror JAG att det är mer viktigt att man trivs med handhavandet än några % hit eller dit i bildkvalité.


Nej, men det är viktigt att vara medveten om det innan man skaffar MF-objektiv..

Ja det kan det vara men jag försöker mer att belysa alternativen, så får frågeställaren ta det hemska beslutet själv. Själv kan jag tänka mig att jobba M men endast för vidvinklar utan blixt och då blir det väldigt begränsat.
 
Fotade lite med en 300D igår och den känns RUSKIGT plastig. Känns inte kul att bränna så mycket pengar på en sak som känns så skör... Men prestandamässigt så verkar den chysst.

/P
 
Vi har en 300D med vertikalgrepp i vår studio på jobbet och håller inte med att den känns "fruktansvärt" plastig. Det som stör är möjligen färgen... Tycker nog att den känns hyfsat gedigen i den meningen att plasten inte knirrar eller känns som om den håller på att gå sönder. Så länge den känns bättre än en EOS 1000 är det lungt :)

Får själv en 10D nästa vecka och den känns förhoppningsvis helt oplastig.
 
Anders Isaksson:

det har ju redan framkommit många synpunkter och mitt val blev 10D efter att ha klämt på båda (10D & 300D) i butiken, det räckte att hålla i 10D och 300D för att jag skulle välja 10D, 300:an kändes väldigt billig i en direkt jämförelse!

Jag kände precis som du! Jag kom fram till att 300D kändes ungefär 5000 kronor billigare - sedan såg jag att den var det också! ;) Numera brukar jag sitta på handen ett tag så att den domnar, sedan tar jag på mig handskar, så känner jag inte plasten på samma äckliga vis när jag tar i kameran. Bilderna blir bra dock!
 
FotoGraph skrev:
Får själv en 10D nästa vecka och den känns förhoppningsvis helt oplastig.

10 D känns inte helt oplastig, batteriluckan, luckan till minneskortet och blixtluckan är i plast, och det märks. Drar ned intrycket av kameran rejält. Den är ju inte speciellt tät heller.

Det är nästan så att min billiga, gamla EOS 1000 (som inte har inbyggd blixt) ger ett mera kompakt intryck.
 
Det med känslan är en inte helt oviktig faktor. Självklart är det i första hand fotografen som tar bilden med kameran som ett verktyg, och inte kameran som gör bilden egentligen, det är de flesta nog överens om. Att sedan kameran kan innebära begränsningar är ísf något man får anpassa sig till eller utnyttja till sin fördel, men det är en annan diskussion.

Själv vill jag ha ett hus som jag vågar använda och inte vara rädd för att den ska gå sönder. Att välja att inte ta med kameran för att man är rädd om den gör att man riskerar att missa bra bilder.

När jag handlade kamera åt min syster så stod jag och valde mellan Canon EOS 300 och Nikon F65. Nikon vann på bättre känsla i huset. Det var bättre balanserat med medföljande optik än vad EOSen var som var på tok för lätt och den blev helt enkelt framtung. Nikon-huset kändes också mer stabil än vad EOS-huset gjorde trots att materialet i bägge är plast.
Det är ju något som man inte kan uppleva genom att läsa tester så det är ytterligare en grej som får vänta till ett prov i butik när det närmar sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.