FlyerOne
Aktiv medlem
Haha! Redan om nåt år? Du är ju en värre optimist än Mats!---
Det lär komma fortsättningar på det här konceptet, så de som köper nu kommer säkert ångra sig när RX2 kommer om nåt år
.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Haha! Redan om nåt år? Du är ju en värre optimist än Mats!---
Det lär komma fortsättningar på det här konceptet, så de som köper nu kommer säkert ångra sig när RX2 kommer om nåt år
Vikten som står på Sonys är bara fel i gram så det är nog bara tryckfelsnisse som farit framme.Lite snurrigt på nätet!
På DPreview så står det inget antiskak och väger 482 inkl batterier.
På Sony USA står det:
Weight (Approx.) : 17 oz (782g)
Weight(Approx) (Main unit only) : 16 oz (453g )
Steady Shot Mode:Active : [Still image] Optical [Movie] Active Mode, Optical type with electronic compensation (Anti-rolling)
782g, är det inkl batteri tro?
Sen står det:
Focal Distance : AF approx. 24cm to infinity (Normal mode), approx. 14cm to 29cm (Macro mode))
Men på objektivet står det 30cm-oändligt och 20-35cm.
Kan de inte bestämma sig?
Haha! Redan om nåt år? Du är ju en värre optimist än Mats!
.
Visst finns exempel på motsatsen om vi kollar på entusiatkompakter och jämför det med low end tjockisar.
Är det inte så att 453g (main unit only) är kamerakroppen utan batteriet och med objektivet borträknat, 482g med batteri och 782g hela kameran med batteri och objektiv?Lite snurrigt på nätet!
På Sony USA står det:
Är det inte så att 453g (main unit only) är kamerakroppen utan batteriet och med objektivet borträknat, 482g med batteri och 782g hela kameran med batteri och objektiv?
Det cirkulerar omkring OERHÖRT många fler felaktiga uppgifter på nätet, än vad det gör t.ex. i vanliga bibliotek. Där är faktagranskningen av en helt annan klass.Lite snurrigt på nätet!
På Sony USA står det:
Steady Shot Mode:Active : [Still image] Optical [Movie] Active Mode, Optical type with electronic compensation (Anti-rolling)
782g, är det inkl batteri tro?
Sen står det:
Focal Distance : AF approx. 24cm to infinity (Normal mode), approx. 14cm to 29cm (Macro mode))
Men på objektivet står det 30cm-oändligt och 20-35cm.
Kan de inte bestämma sig?
Om man tittar på de amerikanska viktmåtten så är det lätt att se att det är fel angivet i gram."Main unit" är givetvis kamera MED objektiv, eftersom dessa inte går att separera. Den högre vikten (782 g) är vad hela kollit väger (alltså låda med kamera, manual, laddare osv).
17 oz = 482 g
Sony har helt enkelt råkat ange fel vikt, (482g blev felaktigt 782g).
Det känns ju mera relevant och då är kameran lätt igen med 482g skjutklar. Blev lite orolig över viktuppgiften på >700g.Om man tittar på de amerikanska viktmåtten så är det lätt att se att det är fel angivet i gram.
16 oz = 453 g
17 oz = 482 g
Sony har helt enkelt råkat ange fel vikt, (482g blev felaktigt 782g).
Du har säkert ingen egen erfarenhet av dessa kompakta analoga FF kameror, det framgår tydligt, bara löst prat , "bra för sin storlek"!!
För att göra min text kort, den är lite utanför tråden, men ändå perspektiv på analoga kompakter ger en bra koll på hur utvecklingen har rusat fram, - alltså, Olympus XA, Minox 35, Rollei S35 hade så pass bra optik, att många yrkesfotografer hade dessa som reservkameror, Leica/Minolta CL/CLE var ännu vassare.
Jag äger en XA och en CLE, har bra koll på, hur de presterar!
Sony RX1 ligger säkert i en högre klass!
Jag tillhör dem som hade XA som reservkamera i början av min yrkesbana, när jag fortfarande kopierade i mörkrummet. Visst var den bra, och hade skön karaktär, men den vinjetterade mycket, vilket är ett pris man ofta får betala när optiken görs liten. Dessutom var den ett steg ljussvagare än den aktuella Zeissen. Har aldrig ägt någon Leica, men är övertygad om att CLE är alldeles utmärkt, men den optiken är ju aningen större än den lilla zuikon, och mer i storlek med den glugg vi talar om här.
Jag är inte riktigt säker på vad du vill säga, men naturligtvis utan att veta, så tror jag också att RX1 ligger i en högre klass. Mycket på grund av storleken. Det var det jag ville ha sagt med mitt lösa prat, eftersom det var just storleken som kom på tal.
Jag kan inte förstå hur någon kunde tro att 782g var något annat än ett tryckfel. En sådan liten kamera kan inte våga så mycket utan att Sony medvetet placerat bly, uran, guld eller någon annan tung metall i den som barlast.Blev lite orolig över viktuppgiften på >700g.
En M9 med 35/2 väger ju >800g och den har inte ens en blixt.... (skämt alltså).Jag kan inte förstå hur någon kunde tro att 782g var något annat än ett tryckfel. En sådan liten kamera kan inte våga så mycket utan att Sony medvetet placerat bly, uran, guld eller någon annan tung metall i den som barlast.
Jag håller med dig helt, XA vinjetterar en aning vid full öppning, men klart mindre vid nedbländning, några steg.
Vad jag vill säga, - jo det blev olika grunder på hur jämföra RX1 mot analoga mycket kompakta FF kameror, jag tänkte på storleken, inte på prestandan, priset var från mig inte något jag jämförde med heller, även om XA var dyr, när det begav sig.
En fast glugg / med en brännvidd på RX1:n kan tyckas påvert, vid första tanke, - men med en så stor sensor FF, med mycket hög upplösning / många miljoner pixlar fungerar troligen den "digitala zoomen" riktigt bra, då med fortfarande bra detaljering.
RX1:n är mera flexibel, än man tror.
Storlek. Sony RX1 är i storlek med en Minolta CLE
Jag kanske missade ett steg i kommunikationen. Jag tänkte på att Sonyn med sitt objektiv kanske kan tyckas stor, vilket någon (du?) var inne på men att det troligen finns goda skäl till att den är större än äldre tiders analoga kompakter.