Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog inte speciellt kul, men kan nog vara ekonomiskt mycket hälsosamt för den med ansträngd ekonomi.
Naturligtvis, men det är ju inte tillverkarens fel. "Ansträngd ekonomi" är ofta ett självförvållat tillstånd om vi talar om så små summor över så stor tid. Det går att dra in på mängder av andra "nödvändigheter" om man gillar dyra kameraprylar. Fråga mig;-) Och nej, jag har verkligen inte särskilt bra lön.
 
Naturligtvis, men det är ju inte tillverkarens fel. "Ansträngd ekonomi" är ofta ett självförvållat tillstånd om vi talar om så små summor över så stor tid. Det går att dra in på mängder av andra "nödvändigheter" om man gillar dyra kameraprylar. Fråga mig;-) Och nej, jag har verkligen inte särskilt bra lön.

Det är definitivt inte tillverkarens fel. Håller också med om att det kan och är ofta ett självförvållat tillstånd. Däremot så skulle jag aldrig rekomendera en amatör att köpa en RX1 på avbetalning.

/Karl
 
Ja, det är väl en mera rimlig jämförelse. Olympus XA var ju inte försett med ett maffigt Zeiss-objektiv...
.

Jämförelsen är gjord på storleken, digital FF Sony RX1 och dåtidens analoga FF, då haltar det knappast!
Maffig Zeiss optik?
Optiken på Olympus XA, Minox 35, Rollei s35 och Leica/Minolta CL/CLE var mycket bra för sin tid, om Zeiss+ RX1 är bättre nu, må va hänt.
 
Så här tror jag om priset.

För att klara leverera en sån här grej utan allt för hemska kötider måste man nog dra till lite extra på prislappen precis i början. Efterfrågan av en sån här kommer ju inte som ett jämnt flöde som när väletablerade produkttyper släpps nya till en mättad marknad. Såna här har mycket få spekulanter, som har velat ha en sån här jättelänge, men det har inte funnits någon att köpa förräns precis nu. Dessa få spekulanter vill ha NU allihop, och sen mättas marknaden ganska snabbt. Ett sätt att smeta ut efterfrågespiken i tiden är ju att börja på dubbla priset mot vad man har tänkt att kunna ta för den här kameratypen framöver, och sänka i takt med att man får fart på produktionen. Jag tror inte det tar många månader innan den är under 20000 SEK.

Att 27000-kronorsköparna blir sura till våren när deras kompisar handlar den för 15999 påverkar nog inte så mycket. Det är ju ändå inget system man har köpt in sig på. Den här riktar ju sig till canikonister i första hand (de är ju klart flest) och dom tycker ju Sony suger i största allmänhet allaredan. Att göra dom sura är inte så farligt.

Så här tror jag om kameran.

Inte dum alls. Och då är jag absolut ingen kameralitenhetsentusiast. Vidvinkel kräver inte högprestanda-PDAF på samma sätt som ett 300/2.8 gör tex. Dessutom har man antagligen manuell hjälp av både förstoring i liveview och focuspeaking. Det här med zoom och utbytbara objektiv är överskattat om det ska vara ljuskänsligt OCH litet. I vidvinkelområdet kan det också vara bra att optik och sensor anpassas mot varandra och att det enas brister kan kompenseras av det andra. Optikutvecklaren har nog lättare att förbättra skärpa och lokal konstrast om han vet att eventuell distorsion tas om hand av mjukvarusnubbarna. Centralslutare är trevligt.
 
Alltså, digitalt fullformat motsvarar snarare analogt mellanformat, så det man får nu i ett extremt litet paket är faktiskt ganska makalöst om man jämför med dåtidens kameror.
 
Man kan ju bara undra hur den här försöksballongen kommer lyfta och flyga.
Den kanske inte lyfter överhuvudtaget. Är det dock något Sony verkligen lyckats med med RX1, så är det att få fokus på ett sätt som ingen av de övriga produkterna kunnat ge. A99 visst, men den blev väl ändå som många ungefär förväntat sig och likaså NEX 6, men RX1, vem hade väntat sig något sådant och till det priset. Tidigare har ju en kompakt dessutom alltid sålts billigare än fullstora tjockkameror. RX1 verkar vara det första riktigt stora undantaget från den regeln.
 
Man kan ju bara undra hur den här försöksballongen kommer lyfta och flyga.
Den kanske inte lyfter överhuvudtaget. Är det dock något Sony verkligen lyckats med med RX1, så är det att få fokus på ett sätt som ingen av de övriga produkterna kunnat ge. A99 visst, men den blev väl ändå som många ungefär förväntat sig och likaså NEX 6, men RX1, vem hade väntat sig något sådant och till det priset. Tidigare har ju en kompakt dessutom alltid sålts billigare än fullstora tjockkameror. RX1 verkar vara det första riktigt stora undantaget från den regeln.

Jämför med Fuji X100, eller Leica X2 - nu har visserligen Fujikameran gått ner i pris, men den kostade 12 000:- när den var ny, och X2 kostar 17 lusentappar på Cyberphoto. X2 är nog ingen storsäljare, men Fuji sålde ju allt de kunde leverera under rätt lång tid trots att den kostade ungefär vad man får en Sony A77 för idag. RX1 har större sensor och ett objektiv som bildmässigt är ett steg ljusstarkare (med avseende på skärpedjup) - förmodligen är objektivet också riktigt bra, men det vet vi förstås inget om ännu.

Jag tycker det är en kul kamera, och jag tror den kommer att sälja bra. Personligen vill jag helst kunna byta objektiv, vilket var anledningen till att jag bytte från X100 till NEX-7, men man klarar sig förvånansvärt bra med en brännvidd :)

Det är mycket pengar för en kompaktkamera, men det finns ju ingen annan kamera med samma egenskaper (ännu).
 
Även om jämförelsen med vad gamla kameror kostade kan vara intressant så är jag tacksam om vi slipper munhuggning om det i den här tråden.

/afe som helst vill slippa radera inlägg
 
Jag menar bildkvalitetsmässigt förstås. Idag är digitala FF-kameror såpass bra att de utan större problem kan tävla med analogt mellanformat, och därmed är det inte så konstigt att de ligger ungefär i samma prisklass. Om man då dessutom betänker att vi i fallet RX1 (förhoppningsvis) får denna kvalitet i ett paket som är mindre än alla tidigare FF-digitaler och alla analoga mellanformatare, så är priset verkligen inte särskilt högt. Begränsningarna är heller inget att bråka om.

Detta lär vara en kamera för den som vill ha bästa möjliga bildkvalitet i minsta möjliga apparat, vilket gör alla argument om bristande mångsidighet fullständigt irrelevanta. Målgruppen är visserligen liten, men jag själv faller perfekt i den utan att vara särskilt speciell. Inte är jag "proffs" heller och har aldrig tjänat en spänn på mina bilder.

Ska vi fortsätta jämförelsen med mellanformat så är det givetvis så att man får ett annat utseende på bilderna med ett större format. Emellertid har den skillnaden minskats successivt i och med moderna objektivkonstruktioner. Jag tycker mig komma oväntat nära "looken" från ett större format när jag använder Panasonic 25/1,4 på micro four thirds till exempel, på precis samma sätt som Zeiss 35/1,4 ger en herrans mycket snyggare rendering än tidigare ljusstarka trettiofemmor på fullformat.

---------------

Och Anders, jag hoppas du tillåter lite kringsnack så länge det berör ämnet. Det här är ju en såpass omvälvande nyhet att det är svårt att inte sväva ut i jämförelser, för det är ju just i jämförelse med andra kameror den är intressant.
 
Jo jag tillhör målgruppen till 100% egentligen. Är precis en sån här kamera jag vill ha (fast med några längre brännvidd kanske). Bara det att dom vill vara exklusiva o sätter ett onödigt högt pris, så då var jag tydligen inte målgruppen längre.


Så 15kkr för glaset o 12kkr för huset? Skulle inte tro att det ligger ens i närheten av dom priserna. Nä, jag är helt säker på att dom säljer det sådär dyrt för dom vill göra en Leica. Bara kolla på tillbehörspriserna; $599 för den optiska sökaren (lite plast o glas), $179 för motljusskyddet o $249 för ett tumgrepp. Tillverkningskostnaderna för dom där lär inte vara många kronor... Nä, Sony är riktigt jävla töntiga tycker jag, skulle dom sätta priset på runt 12-15kkr så skulle dom sälja betyyydligt bättre, men nä, det ska vara exklusivt o ballt tydligen. Meh säger jag.

Mycket billigare än Leica!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.