Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Stalltips!
RX1 med inbyggd EVF och utbytbar optik = RX 10

Tror jag inte.
RX10 kommer säkert - med APS-C sensor. Nänns lociskt med 1-siffrigt för FF, 2-siffrigt för APS och 3-siffrigt för lillsensorn o h sen kanske 4-siffrigt för vanlig kompantkamera-sensorstorlek om inte det segmentet överges helt för att mobilerna härjar där.

Utbytbar optik kommer inte på någon Cybershot RX-modell, där finns istämmet Alpha NEX.

Förmodligen en NEX-9 till jul (snälla tomten).


/Mats
 
Finns mycket som talar för att det här blir en framgång. Men långt billigare ser Sigmas Merillmodeller ut att bli. Säkert inte samma precision i autofokus och förmodligen sämre brusegenskaper. Men bilderna tror jag kan konkurrera.
 
Mja, den sensorteknologi som Sigma använder i sina (nästan) APS-C stora sensorer kan inte konkurrera med R1:ans FF-sensor när det gäller bildkvalitet. Sigmas modeller får i pris och bildkvalitet jämföras med en (ev.) kommande RX10 med APS-C stor sensor. Som läget är f.n., så kan Sigma ev. komma att kunna konkurrera i pris, men knappast när det gäller bildkvalitet där heller.
.
 
Det är allt lite mysko med blixtskon, som ser misstänkt nikonsk ut till skillnad från den knäppa gamla Minoltaskon och den ännu knäppare Nex-skon. Är det på riktigt är det förstås utmärkt.
Det förmodade priset: tja, förr i tiden fanns det en marknad för Contax T3, Nikon 35Ti osv, och då gick det åt film och framkallning också. Det är nog ganska många som idag använder en Canon 5D2/3 eller Nikon D700/D800 med bara en fast 35 eller 50 och inte ser något orimligt i det.
 
Inte mycket att tillägga efter att ha läst Soys sida. Blir säkert kanon. Tyvärr lite för dyr för mig. Ska bli kul att läsa tester så småningom...
 
Inte mycket att tillägga efter att ha läst Soys sida. Blir säkert kanon. Tyvärr lite för dyr för mig. Ska bli kul att läsa tester så småningom...

Håller med...den är säkert värd priset med tanke på fint objektiv och FF men för mig personligen är det för mycket pengar för en kamera där man inte kan byta ut objektivet.
 
Finns risk att du blir förvånad. Storleken är extrem. Otroligt kompakt, svårt att ta in
Ja, att den är så stor ja... Riktigt imponerad blir jag när de är lika små som en Minox 35.
Men där ser man, den fanns på riktigt ändå. Trots det undrar jag lite vilken målgruppen är med ett svenskt pris som lär hamna närmare 25000. De enda jag ser just nu är pensionärer med noll-koll på kameror som vill ha "det bästa". Hade den haft en NEX-7 sökare skulle det varit bättre.
Hur många här tänker lägga sig i kö på köplistan?
 
Ja, att den är så stor ja... Riktigt imponerad blir jag när de är lika små som en Minox 35.
Men där ser man, den fanns på riktigt ändå. Trots det undrar jag lite vilken målgruppen är med ett svenskt pris som lär hamna närmare 25000. De enda jag ser just nu är pensionärer med noll-koll på kameror som vill ha "det bästa". Hade den haft en NEX-7 sökare skulle det varit bättre.
Hur många här tänker lägga sig i kö på köplistan?
Du får nog ändra din syn lite. Jag har ställt mig i kö. Detta är vad jag väntat på i flera år och det enda felet jag kan se är att skärmen inte är vinklingsbar.

Jag förstår inte invändningen mot priset. Alla andra FF-kameror (utom möjligen nya A99) är lika dyra, UTAN objektiv.
 
Leica M9 + 35F2.0 = 75.000kr

Om man nu redan äger en M9 är det ändå billigare att köpa en RX1 än att köpa en Leica Summicron 35 till kameran.

Jag tror inte de räknar med att sälja så många, men relativt sett ang. ordet "många" räknar de säkert med att sälja fler kameror än Leica. Och jag tror Leicas aktier inte mådde speciellt bra av denna release.

Leica lever just nu på sin enorma marginal (över 30% MCI, över 300% BOM!), de tycker inte om när någon gör kvalitets-saker, men billigare. De vill kunna fortsätt ta ut 3-4ggr mer än vad kameran kostar att tillverka. Det kan vara svårt nu.
 
Det är intressant att FF-sensorn hittar in i kompaktkameran och jag förstår att det finns några som väntat på denna. Jag tror dock inte att den i detta utförande kommer locka massorna.

Leica har gått lite från att vara kamerornas Rolls Royce till att vara kamerornas Chanel. Där gör dom bra kameror som är oerhört dyra för folk som vill ha en statuspryl. Har tittat igenom förra sesången av Pluras dom senaste veckorna och när Johan Rheborg är med så har en Leica med sig som han inte tar ett kort med (som visas i alla fall) men som han gladeligen visar upp i alla fall.

Det är inte meningen att trampa någon på tårna, det finns säkert många duktiga Leicafotografer som hänger kvar från tiden då Leica var kamerornas Rolls Royce.

/Karl
 
Bilden är mycket trovärdig!
Ja visst, det är ett kamerahus mycket likt RX100!
Den ljusröda ringen bakom optiken, kan vara en del av bajonetten, alltså utbytbar optik här.
Kamerahuset påminner om gamla Leica M-serien, gammal design håller!

Den oranga ringen tycks vara Sonys nya märke som signalerar småbildsensor. A99 och VG900 har också sådana ringar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.