Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Den där skumma knappen framtill "makes no sense" som man brukar säga. Att den i övrigt liknar RX100 gör bilden än mer mystisk, liksom den superminimala bilxten (för FF????...)
Nä, får vi se den på fotokina blir jag mer än förvånad...
 
Det borde i och för sig gå att montera Fujifilm-adaptern på R1:an. Dock tror jag knappast att det skulle vara värt priset. Sedan är det frågan om hur tillfredsställande resultatet skulle bli. R1:an har en större sensor, och 35 mm brännvidd mot X100:ans 23 mm (om jag minns rätt). Du kan få vinjettering och dålig bildkvalitet i kanterna. X100:ans kortare brännvidd skulle dock ev. kunna reducera detta.
.

Det var mest en alllmän undran från min sida. Tack för svaret.
 
Huruvida en blixt fungerar eller inte har med bildvinkel att göra - inte sensorstorlek, så det är klart att den där kommer fungera med FF (åtminstone lika bra som motsvarande blixt gör på RX100 eller NEX).

Vad gäller Fujis vidvinkeladapter tror jag inte den kommer passa, i och med att gängan den sätts i på Fujis objektiv är utvändig om jag förstått det rätt. Sony lär dock komma med en egen motsvarande adapter om den här kameran blir verklighet :)
 
Jag är fullständigt övertygad om att den inte har utbytbara objektiv. Den orangea fattningen tror jag snarare i så fall symboliserar FF-sensorn.

Det torde inte vara så länge kvar tills vi vet säkert dock :)

Sony kommer säkerligen, att följa våra råd på FS forum Sony, bestämmer sig strax innan lanseringen!
Troligen finns två versioner, en med fast optik, en med utbytbar optik.
Ganska självklart! :) :)
 
Bara hoppas nu PDAF:en är i nivå med Nikon 1.. Det vore helt otroligt.. Den kommer definitivt sälja som smör denna kamera.. Och eftersom det är en fast 35:a så behövs ju bara en optiskt sökare för 35mm.. Snälla Sony, se nu bara till att man kan stänga av skärmen när man använder en optisk sökare.
 
Märklig avståndsskala måste jag säga. Det ser nästan ut som om den inte har manuell fokus, utan två lägen. Ett normalt mellan 0,3-oändligt och ett makroläge från 0,2-0,35m. Är det så så är det trist tycker jag. Manuellt mekaniskt fokus är för mig en viktig egenskap hos en bra kamera, speciellt om den har så kort skärpedjup som denna.
 

Bilagor

  • Lins.jpg
    Lins.jpg
    30.6 KB · Visningar: 390
Egentligen är det väl ett skämt, för det är väl bara en omgjord Kodak Klick med FF-sensor. Vem behöver något att ställa in där! Världen snabbaste FF-kamera - "point and shoot". Sen går man bara hem och beskär bland det som registrerats av alla finfina pixlar. Inget jäkla finlir. Undrar om inte det här är exakt det som Lars Borg egentligen ville ha när han köpte sin senaste kompakt. :)
 
Märklig avståndsskala måste jag säga. Det ser nästan ut som om den inte har manuell fokus, utan två lägen. Ett normalt mellan 0,3-oändligt och ett makroläge från 0,2-0,35m. Är det så så är det trist tycker jag. Manuellt mekaniskt fokus är för mig en viktig egenskap hos en bra kamera, speciellt om den har så kort skärpedjup som denna.

Varför skulle den inte ha manuell fokus??
Det är precis så det är...ett läge för normalt användande(0,3-oändligt) och ett "makroläge"(0,2-0,35m)
 
Huruvida en blixt fungerar eller inte har med bildvinkel att göra - inte sensorstorlek, så det är klart att den där kommer fungera med FF (åtminstone lika bra som motsvarande blixt gör på RX100 eller NEX).
RX1 ser dock ut att få problem med blixt för närbilder, då det relativt stora objektivet ser ut att kunna blockera blixtljuset (speciellt om motljusskydd används). Inget unikt problem för denna kamera, men nog hade de kunnat få upp blixten lite högre.

Undrar om närgränsen anges som på de flesta kompaktkameror (från frontlinsen), eller som på systemnkameror (från sensorn)?
 
Är det inte det symbolen (en cirkel med ett streck genom) ovanpå kameran visar? I så fall är det närgränsen från sensorn.
Så bör det rimligtvis vara, inte så lätt att tänka på allt innan dagens första kaffe. ;)

Rimligtvis bör det också finnas en "digital" avståndsskala i kameran för hjälp vid manuell fokusering, och förhoppningsvis även focus peaking.
 
Varför skulle den inte ha manuell fokus??
Det är precis så det är...ett läge för normalt användande(0,3-oändligt) och ett "makroläge"(0,2-0,35m)

Eftersom det förmodade makroläget går upp till 0,35 istället för oändligt så finns risken att det är manuell fokus "by wire" som på övriga kompaktkameror. På alla kompaktkameror så är det ju så att makroläget inte går till oändligheten. På alla DSLR-objektiv med makro eller snabba telen så är fokusbegränsningen i närläget alltid till oänligheten. Här är det ju bara för att snabba upp AF.
Kan ju vara som så att AF är så långsamt på RX1 att man inte vill riskera att den jagar genom hela registret även i närbildsläget. Tråkigt i så fall.
Kan även vara så att den inte har AF i närbildsläget alls, men det känns inte så troligt.

Man kan spåna om detta om man vill eller vänta till imorgon. Ska bli intressant att veta, och jag förstår att Sony har hållit denna hemlig för det är en liten bomb. :O)
 
Eftersom det förmodade makroläget går upp till 0,35 istället för oändligt så finns risken att det är manuell fokus "by wire" som på övriga kompaktkameror. På alla kompaktkameror så är det ju så att makroläget inte går till oändligheten. På alla DSLR-objektiv med makro eller snabba telen så är fokusbegränsningen i närläget alltid till oänligheten. Här är det ju bara för att snabba upp AF.
Kan ju vara som så att AF är så långsamt på RX1 att man inte vill riskera att den jagar genom hela registret även i närbildsläget. Tråkigt i så fall.
Kan även vara så att den inte har AF i närbildsläget alls, men det känns inte så troligt.

Man kan spåna om detta om man vill eller vänta till imorgon. Ska bli intressant att veta, och jag förstår att Sony har hållit denna hemlig för det är en liten bomb. :O)

Fokus med by wire är väl inga som helst problem ihop med peaking-funktionen och om "utväxlingen" är bra så man slipper hålla på att snurra/vrida på fokusringen i all oändlighet för att "komma någonstans".
Tror inte det läget är till för att bara snabba upp AF:en utan att det läget endast är till för att just göra det möjligt att komma ner till den kortare närgränsen på 0,2m(jämfört med 0,3m i vanliga läget) ...men men hur det verkligen ligger till återstå att se o det är som sagt inte långt kvar tills all fakta finns tillgänglig.

Undra om Sony kommer att gå samma "väg" med denna kamera likt Fuji gjorde/gick med X100 som mynnade ut X-1 pro och X-E1.....man kan ju alltid hoppas på att det Sony nästa år släpper en RX1 med inbyggd EVF och utbytbar optik.
 
Märklig avståndsskala måste jag säga. Det ser nästan ut som om den inte har manuell fokus, utan två lägen.
På bilderna ser det ut som att det finns tre vridbara ringar på objektivet, längst in en ring för bländaren, sedan en ring för fokusområdet och längst ut en ring för fokus. Någon fokusskala ser inte ut att finnas så det är antagligen focus-by-wire som i NEX-objektiven.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.