Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Men alltså, VAD är det som kan motivera det där äckligt sjuka priset? Jämfört med RX100an så är skillnaden typ sensorstorleken och att objektivet är fast. Kan det verkligen motivera ett typ fem gånger så högt pris? Typ runt 12kkr hade iaf jag kaaanske kunnat gå med på, men 27kkr, nä inte ALLS. Jävla muppar... :\
 
Men alltså, VAD är det som kan motivera det där äckligt sjuka priset? Jämfört med RX100an så är skillnaden typ sensorstorleken och att objektivet är fast. Kan det verkligen motivera ett typ fem gånger så högt pris? Typ runt 12kkr hade iaf jag kaaanske kunnat gå med på, men 27kkr, nä inte ALLS. Jävla muppar... :\
Du tillhör uppenbarligen inte målgruppen.
 
Men alltså, VAD är det som kan motivera det där äckligt sjuka priset? Jämfört med RX100an så är skillnaden typ sensorstorleken och att objektivet är fast. Kan det verkligen motivera ett typ fem gånger så högt pris? Typ runt 12kkr hade iaf jag kaaanske kunnat gå med på, men 27kkr, nä inte ALLS. Jävla muppar... :\

Kostar väl ungefär som den billigaste FF-kameran på marknaden enbart hus.
Ett riktigt högklassigt FF objektiv i hög klass 35/F2 ligger väl normalt omkring 15 000 kr eller så.
 
Men alltså, VAD är det som kan motivera det där äckligt sjuka priset? Jämfört med RX100an så är skillnaden typ sensorstorleken och att objektivet är fast. Kan det verkligen motivera ett typ fem gånger så högt pris? Typ runt 12kkr hade iaf jag kaaanske kunnat gå med på, men 27kkr, nä inte ALLS. Jävla muppar... :\

På något vis är det kanske lättare att få Nikon och Canon-fotografer att bli otrogna när objektivet är fast. Man går så att säga inte miste om någon fördel som Sonyfotograferna annars förmodligen hade haft.

Storlek och vädertäthet måste också gå att göra betydligt bättre på en kamera med fast optik,

/Karl
 
Kostar väl ungefär som den billigaste FF-kameran på marknaden enbart hus.
Ett riktigt högklassigt FF objektiv i hög klass 35/F2 ligger väl normalt omkring 15 000 kr eller så.

Jag tycker inte om den jämförelsen eftersom den andra lösningen har betydligt fler möjligheter. Man köper inte en DSLR för att vara instängd i ett hörn.

Denna kamera är hårt nischad åt dom som vill ha en liten FF-kamera och som är beredda att offra en arm för att få litenheten. Makten har drömt om en liknande kamera länge och skulle nog offra ett ben också för den och han är helt säkert inte ensam även om det inte är hela Svenssonflocken som ingår i gruppen.

/Karl
 
Du tillhör uppenbarligen inte målgruppen.
Jo jag tillhör målgruppen till 100% egentligen. Är precis en sån här kamera jag vill ha (fast med några längre brännvidd kanske). Bara det att dom vill vara exklusiva o sätter ett onödigt högt pris, så då var jag tydligen inte målgruppen längre.

Kostar väl ungefär som den billigaste FF-kameran på marknaden enbart hus.
Ett riktigt högklassigt FF objektiv i hög klass 35/F2 ligger väl normalt omkring 15 000 kr eller så.
Så 15kkr för glaset o 12kkr för huset? Skulle inte tro att det ligger ens i närheten av dom priserna. Nä, jag är helt säker på att dom säljer det sådär dyrt för dom vill göra en Leica. Bara kolla på tillbehörspriserna; $599 för den optiska sökaren (lite plast o glas), $179 för motljusskyddet o $249 för ett tumgrepp. Tillverkningskostnaderna för dom där lär inte vara många kronor... Nä, Sony är riktigt jävla töntiga tycker jag, skulle dom sätta priset på runt 12-15kkr så skulle dom sälja betyyydligt bättre, men nä, det ska vara exklusivt o ballt tydligen. Meh säger jag.
 
Jo jag tillhör målgruppen till 100% egentligen. Är precis en sån här kamera jag vill ha (fast med några längre brännvidd kanske). Bara det att dom vill vara exklusiva o sätter ett onödigt högt pris, så då var jag tydligen inte målgruppen längre.


Så 15kkr för glaset o 12kkr för huset? Skulle inte tro att det ligger ens i närheten av dom priserna. Nä, jag är helt säker på att dom säljer det sådär dyrt för dom vill göra en Leica. Bara kolla på tillbehörspriserna; $599 för den optiska sökaren (lite plast o glas), $179 för motljusskyddet o $249 för ett tumgrepp. Tillverkningskostnaderna för dom där lär inte vara många kronor... Nä, Sony är riktigt jävla töntiga tycker jag, skulle dom sätta priset på runt 12-15kkr så skulle dom sälja betyyydligt bättre, men nä, det ska vara exklusivt o ballt tydligen. Meh säger jag.


Surt sa räven...

Michael - Det är skandal, att de finns alternativ -
 
Nä, Sony är riktigt jävla töntiga tycker jag, skulle dom sätta priset på runt 12-15kkr så skulle dom sälja betyyydligt bättre, men nä, det ska vara exklusivt o ballt tydligen. Meh säger jag.

Frågan är om dom skulle sälja bättre, tror du andelen fotografer som förstår hur ballt det är med fullformat är så stor som inte vill ha en DSLR?
Detta kommer bli en kamera för entusiaster som vet exakt vad dom vill ha och detta är exakt det dom letar efter samt dom som vill ha en dyr kamera att ställa på bordet på Café Opera. Den sistnämnda gruppen skulle inte köpa den om inte var dyr.

/Karl
 
Frågan är om dom skulle sälja bättre, tror du andelen fotografer som förstår hur ballt det är med fullformat är så stor som inte vill ha en DSLR?
Detta kommer bli en kamera för entusiaster som vet exakt vad dom vill ha och detta är exakt det dom letar efter samt dom som vill ha en dyr kamera att ställa på bordet på Café Opera. Den sistnämnda gruppen skulle inte köpa den om inte var dyr.

/Karl

Skulle den ligga på ett lägre pris så skulle nog fler kanske få upp ögonen för den iaf, o så tror jag att 27kkr är lite för exklusivt, alla entusiaster är inte riktigt så rika vettu..
 
På något vis är det kanske lättare att få Nikon och Canon-fotografer att bli otrogna när objektivet är fast. Man går så att säga inte miste om någon fördel som Sonyfotograferna annars förmodligen hade haft.
---
Hehe, snillrikt tänkt Karl. Jag tror faktiskt du har spårat en av de tankegångar Sony har haft här.

De tänkte säkert också på samma sätt när det gäller RX100:an, där det inte heller blir någon inlåsning, och till stora delar även när det gäller NEX-systemet. Vill man ha en kompakt, dvs "spegelfri", systemkamera så måste man ända lägga till det systemet till ens befintliga. Dessutom kom det ju snabbt ut adapterringar för att använda objektiv från Nikon, Canon, Pentax, Leica och i stort sett allt annat som finns eller har funnits på NEX:arna. Spridningen av NEX-systemet blev säkerligen mångdubbelt större bland användare av andra system så fort NEX-7:an kom ut, kan man ju förmoda.


---
Storlek och vädertäthet måste också gå att göra betydligt bättre på en kamera med fast optik,

/Karl
Oh ja.
.
 
Ja, att den är så stor ja... Riktigt imponerad blir jag när de är lika små som en Minox 35.
Men där ser man, den fanns på riktigt ändå. Trots det undrar jag lite vilken målgruppen är med ett svenskt pris som lär hamna närmare 25000. De enda jag ser just nu är pensionärer med noll-koll på kameror som vill ha "det bästa". Hade den haft en NEX-7 sökare skulle det varit bättre.
Hur många här tänker lägga sig i kö på köplistan?

Just den målgruppen tror jag inte kommer falla för den här kameran. Jag har mängder av vänner och kollegor i både den dokumentära och mode-svängen som plåtar med T3:eek:r o dyl. Tror den kommer gå hem hos en hel del folk i "personlig dokumentär-världen". Hade jag själv haft lite större budget att röra mig med hade den varit en mycket het kandidat. Till flera av mina projekt är det ändå D700 och 35/2 som gäller, och kunde jag få ner storleken så pass mycket så hade jag varit mycket glad.
 
Har tittat igenom förra sesången av Pluras dom senaste veckorna och när Johan Rheborg är med så har en Leica med sig som han inte tar ett kort med (som visas i alla fall) men som han gladeligen visar upp i alla fall.
Johan Rheborg är en ganska duktig fotograf, så du får nog omvärdera saken: http://www.flickr.com/photos/johanrheborg/

Men alltså, VAD är det som kan motivera det där äckligt sjuka priset? Jämfört med RX100an så är skillnaden typ sensorstorleken och att objektivet är fast. Kan det verkligen motivera ett typ fem gånger så högt pris? Typ runt 12kkr hade iaf jag kaaanske kunnat gå med på, men 27kkr, nä inte ALLS. Jävla muppar... :\
Du glömde visst utvecklingskostnaden och objektivet, plus det lilla enkla faktum att det inte finns någon konkurrens. Är det några som är "jävla muppar" så är det Canon och Nikon som INTE redan gjort en sån här kamera, utan i år efter år försökt få folk att tro att alla "proffs" vill ha så stora och tunga kameror som möjligt.

Det är så förbannat töntigt när det bara är pengar som styr.
Vad skulle det vara annars? Tror du att Sony pysslar med välgörenhet? Planekonomi är inget vidare om man vill ha snabb teknisk utveckling.
 
... kameran i sig säger att jag tillhör målgruppen, det är BARA det onödiga priset som gör att jag tydligen inte tillhör målgruppen. Det är så förbannat töntigt när det bara är pengar som styr.
Vet du vad det kostar att utveckla kameran och tillverka den? Små saker med mycket funktioner brukar kosta. Här har Sony tagit fram en kamera med samma sensor som en A99 och med samma processorkapacitet (5 bilder per sekund med högsta upplösning) och dessutom ingår ett Zeiss-objektiv dom om det vore löst skulle kostat runt 8000,-.

Det är nog många som tycker att de tillhör målgruppen för produkter från Ferrari, Bugatti, RR osv. Enda felet är att de tycker priset är fel. Felet är att de i verkligheten inte tillhör målgruppen.
 
Du glömde visst utvecklingskostnaden och objektivet, plus det lilla enkla faktum att det inte finns någon konkurrens. Är det några som är "jävla muppar" så är det Canon och Nikon som INTE redan gjort en sån här kamera, utan i år efter år försökt få folk att tro att alla "proffs" vill ha så stora och tunga kameror som möjligt.
Ja, jag förstår faktiskt inte varför det har tagit så lång tid att få ut en sån här kamera. Men hoppas det blir som när Apple släpper prylar, att alla andra hänger på o gör samma grej. Men visst, klart det kostar att bygga en kamera, men just den där biten "att det inte finns någon konkurrens" o att dom kan sätta vilket pris som helst tycker jag är töntigt, precis som Leica. Tror inte nån hade tyckt att 20000kr hade varit speciellt billigt heller.
Men förutom priset så verkar ju kameran helt fantastisk. När den har gått ner i pris om något/några år så lär jag köpa mig en beggad iaf. O ska bli skoj att se vad för bilder du kommer få ut utav den. :)
 
Den oranga ringen tycks vara Sonys nya märke som signalerar småbildsensor. A99 och VG900 har också sådana ringar.

Aha, en ren symbol alltså, jag har inte hunnit kolla närmare på alla bilder, som nu svämmar över på Internet.

Den här lilla kameran gör ett stort avtryck i fotohistorien, den första digitala FF i ett mycket kompakt kamerahus!
Kommer att sälja, nästan, som "glass i solsken", likt de små kamerorna gjorde under den analoga tiden, - Olympus XA, Minox 35, Rollei S35 och Leica/Minolta CL/CLE!
Visar det sig, vilket är högst troligt, att RX1 har prestanda i egen toppklass, - inte alls dyrt med 20 000 - 25 000:-, mycket pengar visst, men som jämförelse, min Olympus XA kostade ny 1982 hela 2 200:-, det var 30 år sedan.
 
Men alltså, VAD är det som kan motivera det där äckligt sjuka priset? Jämfört med RX100an så är skillnaden typ sensorstorleken och att objektivet är fast. Kan det verkligen motivera ett typ fem gånger så högt pris? Typ runt 12kkr hade iaf jag kaaanske kunnat gå med på, men 27kkr, nä inte ALLS. Jävla muppar... :\

Spara till det du vill köpa!
Det är dyrt att leva, på topp!
 
Jo jag tillhör målgruppen till 100% egentligen. Är precis en sån här kamera jag vill ha (fast med några längre brännvidd kanske). Bara det att dom vill vara exklusiva o sätter ett onödigt högt pris, så då var jag tydligen inte målgruppen längre.


Så 15kkr för glaset o 12kkr för huset? Skulle inte tro att det ligger ens i närheten av dom priserna. Nä, jag är helt säker på att dom säljer det sådär dyrt för dom vill göra en Leica. Bara kolla på tillbehörspriserna; $599 för den optiska sökaren (lite plast o glas), $179 för motljusskyddet o $249 för ett tumgrepp. Tillverkningskostnaderna för dom där lär inte vara många kronor... Nä, Sony är riktigt jävla töntiga tycker jag, skulle dom sätta priset på runt 12-15kkr så skulle dom sälja betyyydligt bättre, men nä, det ska vara exklusivt o ballt tydligen. Meh säger jag.

Spara till det du vill köpa!
Det är dyrt att leva, på topp!

Om nu Leica kan ta betalt, varför är det fel om nu Sony gör det också?
Sonys övriga kameror är ju gratis, nästan! :) :)
 
Ja, jag förstår faktiskt inte varför det har tagit så lång tid att få ut en sån här kamera. Men hoppas det blir som när Apple släpper prylar, att alla andra hänger på o gör samma grej. Men visst, klart det kostar att bygga en kamera, men just den där biten "att det inte finns någon konkurrens" o att dom kan sätta vilket pris som helst tycker jag är töntigt, precis som Leica.
Själv tycker jag att det är rätt töntigt att du gnäller på tillverkaren för att de maximerar sin vinst. Det gör alla tillverkare och problemet i det här fallet är att du inte har råd. Säljer du din D700 så har du kommit en bit på vägen.

Tror inte nån hade tyckt att 20000kr hade varit speciellt billigt heller.
Men förutom priset så verkar ju kameran helt fantastisk. När den har gått ner i pris om något/några år så lär jag köpa mig en beggad iaf. O ska bli skoj att se vad för bilder du kommer få ut utav den. :)
Kul att sitta och vänta i några år för att spara tio lax eller så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.