Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Min tanke är:
Det blir ett FF-kamerahus med utbytbar optik, inte fast optik, - nu kommer all gammal MF Minolta optik bli eftertraktad och dyr, namnet på kamerahuset tros bli RX 1, för att markera en ny design, väldigt lik RX100.

Tillbehör blir bl.a. en liten EVF, i övrigt mycket lik RX100, alltså inbyggd blixt.
Håller den en prestanda bättre eller lika med en kommande A99, - då måste den bli yrkesfotografernas dröm, ett litet kamerahus med prestanda, som aldrig tidigare har funnits på marknaden!

Troligen är det här bara början på en strålande "karriär" för Sony, ju snabbare de kommer ut med nya kameramodeller, ju längre bakom kommer konkurrenterna att ligga!

Självklart, Sony koncentrerar sig nu på kamerahus, som kan fungera med alla marknadens nuvarande och tidigare optik, smart, det blir ett öppet system, där sensorerna avgör spelet och valet av Sony!
Sony är vad jag vet, världens största tillverkare av sensorer, då så, där lägger de krutet, optiken får användaren själv välja, - varför har ingen annan tillverkare kommit på den idén tidigare?

Det gäller alltid, att vara först med en idé!
 
Den där prislappen är ganska extrem för en kamera som inte har utbytbart objektiv eller levereras med en sökare (om uppgifterna stämmer). Bildkvaliteten i förhållande till storlek torde dock vara något i hästväg.
 
Jag tror inte det kan vara någon kamera med fast optik / en brännvidd.
Då blir det en udda modell, bland alla andra.
 
Men alltså, försöker dom göra en Leica med det där priset eller? En så oavancerad kamera ska inte ha ett sånt där pris. :\
 
Men alltså, försöker dom göra en Leica med det där priset eller? En så oavancerad kamera ska inte ha ett sånt där pris. :\

En Leica M-modell är rena stenåldern mot den här, mobiltelefon och GPS kan eventuellt vara inbyggt!
Priset för huset, stalltips 15 000 :- kan vara realistiskt.
 
Min tanke är:
Det blir ett FF-kamerahus med utbytbar optik, inte fast optik, - nu kommer all gammal MF Minolta optik bli eftertraktad och dyr, namnet på kamerahuset tros bli RX 1, för att markera en ny design, väldigt lik RX100.
---
Jag är för min del tämligen övertygad om att beteckningen "RX" indikerar att objektivet är fast. Annars borde de väl ha kallat den "NEX" eller nåt.
.
 
Men är det verkligen inte alldeles uppenbart att RX1:an är helt ensam inom sitt (alldeles nya) territorium?

X100, Sigmas DPX-kameror etc. är inga fullformatare.
Och inga fullformatskameror ligger i närheten av att vara så små och lätta som RX1.
.
 
Jag tycker den påminner mycket om Leica X2 utseendemässigt, och också till Sonyn säger ryktet att det kommer både lös EVF och OVF. Sonyn har till skillnad från X2 inte ett infällbart objektiv och är fösedd med en större sensor. Tyvärr är prislappen också jämförbar med Leica ...

Trevlig kamera hur som helst, och vågat av Sony :)
 
Verkligen!

Man kan ju bara hoppas på att de andra också ska bli inspirerade och ha stake. Jag tror inte att det räcker i längden med att det bara är Sony ensam som kommer ut med en massa "intressantigheter", roligheter och knasigheter inom fotovärlden... :)
.
 
Tror faktiskt att RX1:an mycket väl kan komma att bli en storsäljare, trots fast objektiv.

I alla fall jämfört med en annan fullformatare som låg i samma prisklass (utan objektiv) - A900.
:)

Men skälen till detta orkar jag nog inte skriva inatt. :-(
.
 
Med tanke på prislappen på RX1 så kan man ju inte låta blir o undrar vad A99 kommer ha för prislapp.

Men helt klart en intressant kamera....o om man ska tror SAR så kommer det en optisk och en EVF till kameran.
 
Det här är en kamera jag lätt skulle kunna tänka mig att köpa som en ersättare till min Fujifilm X100 och Sony DSC-RX100 - tveklöst! Frågan är ju bara som sagt vad priset stannar på. 3 000 USD är inget jag är intresserad av....
 
Nog kan man säga, - nu laddar Sony om, för många fullträffar!
De övriga tillverkarna tar skydd! :) :)

Att inte hålla med vore att ljuga. Visst kan man säga att Sony är trendsättarna. Det finns ingen kamera liknande denna idag. Dock är jag inte ett dugg intresserad av den. Skulle en FF Nex dyka upp så skulle jag köpa den utan att blinka, denna har ju liksom inte ens en inbyggd sökare, verkar ha alldeles för litet grepp, en fast 35/2. Jag kan inte leva med att inte ha möjligheten att kasta på en t.e.x 50/1.4 på ff. Håller tummarna för Nex-9!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.