themajk
Aktiv medlem
Det här är fotosidan. Två saker kan inte vara rätt samtidigt.
There. Fixed it for you.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det här är fotosidan. Två saker kan inte vara rätt samtidigt.
Även kamerans Jpeg inställningar går ju att justera så man slipper de så förhatliga "japanska teknikernas" inställningar (som jag för övrigt tror är betydligt duktigare än gemene man)
RAW innehåller en gnutta mer information i lågdagrarna, och en aning mer information i högdagrarna, men handen på hjärtat, inte är det så mycket?
Om du vill ha samma kontroll över slutreslutatet som med en RAW-fil så måste du ställa in konverteringsparametrarna för kamerans RAW-konvertering till JPEG för varje bild du tar.
Prova att misslyckas rätt rejält med vitbalansen (vilket rätt många kamerors automatiska vitbalansering gör i olika former av konstljus) med en JPEG-fil och med en RAW-fil, och försök sedan fixa vitbalansen i efterhand i de båda filerna.
Är sanningen att man har mindre möjligheter i efterbehandlingen med en jpg än raw? ja. Gör det något för de flesta? nej.
Nej man har inte mindre möjligheter, man kan göra exakt samma saker med en jpeg, genom camera raw eller lightroom har man samma reglage som man har för en råfil. Man kan däremot inte få exakt samma kurvor och få lika korrekta färger och vitbalans som en råfil. Råfilen har ju högre smärttröskel för redigering innan bilden "spricker". Men man har exakt samma möjligheter med en jpeg fil, dock kan man aldrig få lika bra resultat med en sån. Så... Raw FTW
Nej man har inte mindre möjligheter, man kan göra exakt samma saker med en jpeg, genom camera raw eller lightroom har man samma reglage som man har för en råfil. Man kan däremot inte få exakt samma kurvor och få lika korrekta färger och vitbalans som en råfil. Råfilen har ju högre smärttröskel för redigering innan bilden "spricker". Men man har exakt samma möjligheter med en jpeg fil, dock kan man aldrig få lika bra resultat med en sån. Så... Raw FTW
I en raw fil har du i lightroom exakt färgtemperatur värdet under 'temp', tex 5600k - på en jpeg har du +/- 0-100 från värdet du plåtade i. Reglaget är på samma ställe, men de är inte samma, och i en kund-kritiskt miljö har du inte samma kontroll över samma 'reglage'.
En raw fil kan du öppna flera gånger i RAW och med lite kunskap få flera olika resultat i photoshop som du kan bygga din färdiga bild, som du hade i tanken innan du ens tog dem, jag kan lova dig att det är sjukt mycket svårare om ursprungsfilen var en redan komprimerad fil baserad på dina kamerainställningar.
Sen säger du att man "däremot inte kan få samma"... erm. Huh?
Så, jo. Man har mindre möjligheter med en jpg.
Jag tror du blandar ihop ordet möjlighet med resultat. Man har möjlighet att ändra allt i en jpeg fil som en raw. Du kan ändra vitbalans, kontrast och ja alla MÖJLIGHETER finns där. Men RESULTATEN blir inte samma.
Nej. Det kan du inte, för du har helt enkelt inte lika mycket ursprungs info att tillgå.
Eller, ok.
Visst om du är världens bästa konstnär på pixelnivå så kan du så klart uppnå samma resultat. Men tycker du verkligen att de dagarna på pixelnivå är värt samma sak som ett par minuter med rätt ursprungsmaterial för bilden du planerade är värt det? Jag kan inte se det relevanta för 99% av FS...
Som jag säkert redan påpekat så använder jag båda formaten, men det skulle aldrig falla mig in att inte spara en RAW i alla lägen (även om chansen är minimal att jag kommer att använda den senare).
Nej. Det kan du inte, för du har helt enkelt inte lika mycket ursprungs info att tillgå.
Eller, ok.
Visst om du är världens bästa konstnär på pixelnivå så kan du så klart uppnå samma resultat.
Jag vill bara tillägga en aspekt. Även om du i nuläget tycker att jpg räcker för dina behov så kan det ju tänkas att du utvecklar både ditt kunnande och dina krav i framtiden. Risken finns att du då kommer att bli frustrerad över att bara ha tillgång till en komprimerad jpg och inte en raw med all den oförstörda information denna innhåller.
Rekommenderar att man inte skall se RAW vs JPG i en helt svartvit dager. Skillnaden är egentligen inte så stor och de, som fått ett fungerande RAW-flöde är inte alls något förmer än andra. Det finns massor med stillbilds- och filmkameror som inte klarar RAW-formatet och de får också fina bilder.