Har läst igenom det mesta i denna tråd med intresse. Har funderat på att fota mer i raw men tyckt det är segt. Har ju mest bilderna för visning för vänner och bekanta och dokumentering av de fåglar jag ser när jag är ute och fågelskådar. Det närmaste jag varit att använda en bild utom den kretsen var när jag fick med en bild i fågelcentralens kalender. Då hade jag faktiskt den bilden i raw! Skulle det hända igen är det ju bra om man har en raw också, det är ju tydligt.
Men....
Jag anser jag inte behöver mer än Adobe elements. LR verkar överkurs i både program och pris för det jag använder bilderna till. Kanske är det fel tråd men är det någon som vet hur man får bäst flöde om man har elements? Tycker det är lite segt att ladda in en och en raw och sedan spara en i jpeg. Det kanske inte går att få nåt bra flyt med elements utan att LR är alternativet? Som det är nu så verkar det bästa vara att ta både en raw och jpg i kameran?
Ett sätt att arbeta är ju att som du säger köra råformat och jpeg parallellt - vi är många som redan gör så av olika skäl. Du kan ju helt enkelt lagra råfilerna för eventuellt framtida bruk, och bara bearbeta de råfiler där du känner att du vill göra något extra. I övrigt kör du på med jpeg-filerna som tidigare.
Det trevliga är ju att det inte behöver vara antingen eller, utan man kan välja efter humör, tycke och smak. Visst tar det en del extra utrymme att dubbellagra, men priset på hårddiskar är ju väldigt lågt i proportion på hur mycket man lägger ned på att kunna ta bilderna man lagrar där