Annons

kan det vara minneskortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Aktiv medlem
hej!

jag har en fundering. vet att det låter lite dum, men jag måste ändå få det bekräftat.

jag har en ixus50 och har haft den i snart 2 år. från början var jag riktigt nöjd med den, bra bilder, även inomhus. fina färger och inga grådassiga bilder. men nu på slutet tycker jag att det blivit sämre. mycket röda ögon (trots inställd på red-eye-reduction) och även dåliga färger å så när jag tar kort inomhus. börjar då fundera och tittar tillbaka i tiden och tycker att bilderna var bättre förr...
kom då på att jag köpte ett nytt minneskort i höstas. ett relativt billigt minneskort och nu till min fundering. kan det ha med minneskortet att göra? kan minneskortet påverka bildkvalitet? vet att det låter osannoligt, men vill ändå kolla :)

sen tycker jag även ofta att det ligger som en oskarp hinna över bilderna. någon som vet vad det kan handla om? brukar ofta vara noga med att se var kameran fokusera och ibland kör jag med manuell så jag själv kan välja var jag vill lägga fokus. men trots detta blir det som sagt en oskarp hinna. kan något vara knas med kameran?

tacksam för svar!
 
Det kan inte vara så att du har råkat ändra nån inställning nånstans? Typ bytt motivprogram eller så?
När jag fotar med min Ixus 700 har jag den oftast på "vivid" för då blir färgerna sådär starka och trevliga som jag vill ha dem.
 
man måste förvara minneskortena i frysen, annars bleknar bilderna, har jag hört.




skämt åsido, kan vi inte hoppas på att du utvecklats som fotograf inte nöjer dig lika lätt nuförtiden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.