Annons

Kameraval Sony månne?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att ni har funnit varann! Men är inte er dygd av nöden tvingad? Hela grejen är ju att har man en Sony, Oly eller Pentax behöver man ju inte ens tänka på att välja bort antiskak av kostnadsskäl. Har man dessutom en Sony så behöver man ju inte ens bry sig om att välja bort en filmfunktion, för Sony har ju aldrig haft någon :)!

Ett Canon 70-200/2,8 utan IS kan man ju få för 13-14 loppor till skillnad från det nya häftiga 70-200/2,8 för nästan 40. Låter lite surt sa räven, för mig i alla fall. Äh, Canon IS e så jäkla överprisat om man ser till vad man får för pengarna att det inte kan motiveras kostnadsmässigt - typ.

Det finns egentligen inget rätt eller fel i det här, Vi har bara gjort helt olika prioriteringar och valt bort olika saker.

Tycker man att inbyggd antiskak och live view är funktioner man inte kan leva utan är valet enkelt. Välj Sony.

Gillar man prisvärda ljusstarka fasta objektiv. Välj Nikon eller Canon

För min del var valet mycket enkelt eftersom jag ville ha en ljusstark 35mm normal och en 85a för porträtt.
Till Sony kostar den billigaste kombinationen med AF 38 000kr! Säkert fina objektiv, men för mycket pengar för mig.
Till Nikon kostar en 35mm f1.8 + 85mm f1.8 totalt 6000 kr, nytt över disk.
En ej försumbar skillnad på 32 000kr

Den flexibla, prisvärda möjligheten till kort skärpedjup och korta slutartider som de objektiven ger är något ni med antiskak i huset totalt valt bort.
Rätt eller fel? Det kan bara var och en avgöra.

Och det finns inga tredjeparts som passar på dom stabiliserade Sonyhusen där alla objektiv får stabiliseringshjälpen då förstår jag.?.. Vad synd... Jag tycker mig sett massor med fasta bra objektiv som säljs för billiga pengar nämligen... men så var det tydligen inte...

Nej så illa verkar det vara. I alla fall hos Cyberphoto. Vill man ha ett kort tele 85 till 105mm så är det enda som finns med AF Zeiss 85a för 18 800kr. Någon 105 verkar överhuvudtaget inte finnas. Nästa steg som finns är 135an för 20 000 kr

Någon annan 35a än den för 19 200kr verkar heller inte finnas. Ev skulle man kunna välja Sigmas 30a istället, men det vekar vara ett objektiv som nästan bara är måndagsexenplar om man kollar recensionerna

Jag är ett "fan" av den kamera som ger mest kamera per krona.. Sedan är det upp till dom olika kamerorna vilken som gör detta.. Och där har hitills Sony kameror blivit mitt val 3 ggr i rad...

men hade nått givit mer kamera per krona kunde det stått vad som helst på kamerahuset...

Grattis till din Nya kamera.. :)

Tack!

Det är precis detta som är skitsvårt för en nybörjare som jag och (Johannes) att förstå. Alltså, Alla vill ju ha mest kamera per krona .. :)
Man googlar, och läser och googlar och läser... tills sist måste ändå ta ett beslut till sin "Första kameran". Finns ju alltid Blocket om man skulle känna att det var helt fel val.
Men med tanke på hur min 13 åriga dotter känner sig för tillfällligt när jag jagar henne med kameran, och fotar för fullt. Skruvar och fotar.. och när hon säger något irriterande. Ber jag henne att ni störa mig när "JAG SKAPAR".. så skall den väl hamna på Blocket innan årets slut om hon får bestämma :)
Och, jag har precis bara börjat med fotograferingen ..
Vågar knappt tänka på hur ni med rutin i ämnet foto "plågar" era familj ... :)

Ge gärna ett exempel. Jag kan inte se att varken Tamron eller Sigma har några korta telen annat än i bästa fall f2,8. dvs Tamerons 90a.
Någon annan normal än tidigare nämnda kan jag inte heller hitta

Tack!

Det är precis detta som är skitsvårt för en nybörjare som jag och (Johannes) att förstå. Alltså, Alla vill ju ha mest kamera per krona .. :)
Man googlar, och läser och googlar och läser... tills sist måste ändå ta ett beslut till sin "Första kameran". Finns ju alltid Blocket om man skulle känna att det var helt fel val.
Men med tanke på hur min 13 åriga dotter känner sig för tillfällligt när jag jagar henne med kameran, och fotar för fullt. Skruvar och fotar.. och när hon säger något irriterande. Ber jag henne att ni störa mig när "JAG SKAPAR".. så skall den väl hamna på Blocket innan årets slut om hon får bestämma :)

Det är inte kamerans fel att din dotter blir irriterad.
Så det är inte den som skall säljas på Blocket.
Skämt åsido så spelar det ingen roll vilken kamera du köper. Alla moderna digitala systemkameror är bra.
Det viktiga är inte vilken kamera du köper, utan hur och om du lär dig använda den. De som orkar sätta sig in i alla funktioner och lära sig hantera kameran kommer att få bra resultat oavsett kamera.
Den som förväntar sig att kameran skall göra hela jobbet kommer att misslyckas.
Skit i alla tester! Gå ut och känn på kamerorna och köp den som känns bra till det pris du är beredd att betala.
Tvärt emot vad andra säger föreslår jag att du köper så dyrt att det svider. Chansen att du skall bli nöjd länge ökar markant och du inte nöjer dig med den allra enklaste kameran.
De flesta som börjar med det billigaste ångrar sig snabbt och köper nytt och då blir det betydligt dyrare.

Det är inte kamerans fel att din dotter blir irriterad.
Så det är inte den som skall säljas på Blocket.
Skämt åsido så spelar det ingen roll vilken kamera du köper. Alla moderna digitala systemkameror är bra.
Det viktiga är inte vilken kamera du köper, utan hur och om du lär dig använda den. De som orkar sätta sig in i alla funktioner och lära sig hantera kameran kommer att få bra resultat oavsett kamera.
Den som förväntar sig att kameran skall göra hela jobbet kommer att misslyckas.
Skit i alla tester! Gå ut och känn på kamerorna och köp den som känns bra till det pris du är beredd att betala.
Tvärt emot vad andra säger föreslår jag att du köper så dyrt att det svider. Chansen att du skall bli nöjd länge ökar markant och du inte nöjer dig med den allra enklaste kameran.
De flesta som börjar med det billigaste ångrar sig snabbt och köper nytt och då blir det betydligt dyrare.

Nä jag vet, men tror det kan bli svårt att sälja en 43 åring på Blocket. Kul att retas med generationen som lever med MSN och SMS från de går upp till det är dags för sängen.
Såg i din "cv" att du har rutin på det här, skulle var kul att få höra vad du anser av mitt första val. Sved gjorde det i alla fall i plånboken för att vara en ny Hobby.
Nikon D5000 med ett 18-55mm
ett Sigma 18-200mm, första dagen. lite prutande så gav jag 10700SEK
Nästa dag dags igen, ett Sigma 70-300mm Macro efter prutande, 1600SEK.
Skall jag komplettera med någon så här i början eller det är fullt tillräckligt för att bygga kompetens med?

Nä jag vet, men tror det kan bli svårt att sälja en 43 åring på Blocket. Kul att retas med generationen som lever med MSN och SMS från de går upp till det är dags för sängen.
Såg i din "cv" att du har rutin på det här, skulle var kul att få höra vad du anser av mitt första val. Sved gjorde det i alla fall i plånboken för att vara en ny Hobby.
Nikon D5000 med ett 18-55mm
ett Sigma 18-200mm, första dagen. lite prutande så gav jag 10700SEK
Nästa dag dags igen, ett Sigma 70-300mm Macro efter prutande, 1600SEK.
Skall jag komplettera med någon så här i början eller det är fullt tillräckligt för att bygga kompetens med?

Det jag möjligen saknar är något ljusstarkt, kanske en 50 mm f/ 1,8 för fotografering inomhus, tex av dottern.
Hon behöver smickras, alla gillar beröm.
Säg att du behöver träna och att hon är en sådan fin modell, det brukar funka.

Samyang MF 85/1,4 för Sony / Konica Minolta

Utan af iofs... Men det fanns ett i alla fall siffermässigt.......

Samyang MF 85/1,4 för Sony / Konica Minolta

Utan af iofs... Men det fanns ett i alla fall siffermässigt.......

Ja, som dessutom verkar det vara sjukt bra optiskt med tanke på priset, men det är som sagt tyvärr manuell fokus. Liten sökare, mattskiva främst avsedd för AF, kort skärpedjup och rörligt motiv är en allt för svår kombination, åtminstone för min del. Annars kunde det kanske ha varit ett alternativ, men det är det tyvärr inte.

Så sammanfattningsvis:
Om man prioriterar antiskak i huset och inte vill lägga 38 000kr på en ljusstark normal och ett kort tele finns alltså en manuellt fokuserad 85a och Sigmas problemfyllda 30a att välja på.

I rest my case.

Du får ingen autofokus på din D5000 med ett 50mm f/1.8, köp ett 35mm f/1.8 istället, det är nästan lika billigt (ca 2000 kronor) och brännvidden lämpar sig bättre för inomhusfotografering. På en DX-kamera som din D5000 blir ett 35 mm i praktiken ett s.k. normalobjektiv som man kan fota det mesta med (förutsatt att man lär sig den ädla konsten att zooma med fötterna ...).

Ja, som dessutom verkar det vara sjukt bra optiskt med tanke på priset, men det är som sagt tyvärr manuell fokus. Liten sökare, mattskiva främst avsedd för AF, kort skärpedjup och rörligt motiv är en allt för svår kombination, åtminstone för min del. Annars kunde det kanske ha varit ett alternativ, men det är det tyvärr inte.

Så sammanfattningsvis:
Om man prioriterar antiskak i huset och inte vill lägga 38 000kr på en ljusstark normal och ett kort tele finns alltså en manuellt fokuserad 85a och Sigmas problemfyllda 30a att välja på.

I rest my case.

och en Tamron 60 mm f2,0 iofs...

Sedan kan man ju handla en Tamron 70-200 f2,8 till Sony för under 8000 kr... Nikon kostar det runt 17 papp att få en sådan stabiliserad glugg till..

Så rest case är nog bra det för din del. Därför enskilda saker finns rätt givet överallt...

Men håller med.. Vi kan lägga ner där.. Känns aningen barnsligt detta...

:)

En 60a är inte på långa vägar lika fexibelt som en 35a och en 85a.
60an är lite för lång innomhus och lite för kort utomhus.

70-200 f2,8 är för ljussvag och klumpig, långa telen är förövrigt inget för mig

Tack!

Många skribenter på FS Forum, som sitter flera timmar framför datorn, ja, dag som även natt, får mycket lite tid över till sin egentliga hobby, - fotografering!
Familjen är inte alls "plågad", för det blir inga bilder, kameran är i nyskick, används mycket lite, byts snarast ut till något av senaste kameramodell, å så vidare ...., - det gäller att hänga med i den tekniska utvecklingen, för det är alltid kameran som gör bilden eller är det inte så?

Många skribenter på FS Forum, som sitter flera timmar framför datorn, ja, dag som även natt, får mycket lite tid över till sin egentliga hobby, - fotografering!
Familjen är inte alls "plågad", för det blir inga bilder, kameran är i nyskick, används mycket lite, byts snarast ut till något av senaste kameramodell, å så vidare ...., - det gäller att hänga med i den tekniska utvecklingen, för det är alltid kameran som gör bilden eller är det inte så?

Haha ! Det bästa någon skrivit ! Tycker själv fotograferande har likheter med sex ! Man ska inte snacka om det,man ska göra det !

Finns det inte något pris för mest urspårade och schizofrena tråd?
Oooch de nominerade äääärrr… Kameraval Sony månne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar