Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval Sony månne?

Produkter
(logga in för att koppla)
*ny på forumet*
Det är säkert många som "ni" har tappat på vägen i denna diskussion....
Men just denna tråden var en bidragande orsaken till att jag hamnade här på fotosidan, och att valet av kamera fick bli en Nikon D5000 tills slut.Rätt eller fel (?)
Men jag blev i alla fall övertygad efter era inlägg/argument angående Nikon/Canon VS Sony.
Fler tillbehör.... på marknaden etc.!
Kommer ihåg för många år sedan när jag skulle börja med Flugfiske, samma diskussioner från andra "användare" om vilket märke som var bäst, och vad man skulle ha som nyböjare.
Kan väl säga så här idag, en del av tipsen har jag levt kvar, andra inte.
Om det kommer att bli samma sak för mig med denna nya hobby (Fotograferingen) får väl jag väl svara på om 10-15 år när jag har fått lite kött på benen.
Vilket fall som helst, tack för er hjälp här på forumet till valet av min kamera. Även tack till dig Crisp97 som var till stor hjälp i valet av "första kameran"
/T

Klart att det var rätt val! Grejen är ju att köper man en instegskamera idag så blir det nog bra vad man än väljer. Jag har hört få klaga på bildkvalitet om det inte gällt autofokusproblem. Hoppas du slipper såna och god fortsättning med fotograferandet.

Ja det är väl 1-3% av fototillfällena då jag har behov av bildstabilisering så det skulle oftast gå rätt bra att leva utan.

Hur mycket är marknadsföring och säljargument? Och hur stort är det verkliga behovet?
Trots att jag är stor teknikfreak så ställer jag frågan är det inte ofta teknik för teknikens egen skull.

Men jag är väl gammaldags.

Jag är inte stadig på handen längre och har alltid haft en tendens att slarva med avtrycken, så jag har hjälp i 100% av mina bilder inte bara av rörelsestabiliseringen utan framförallt av skakindikatorn. Den tvingar en att skärpa sig. Annars går faktiskt att ta bilder med skakoskärpa även med bildstabilisering utan att anstränga sig :).

Det som däremot har hänt nu med den nya generationen kameror som min A550 tillhör är att man nu får en icke föraktlig hjälp av de goda högISO-egenskaperna som givit en möjlighet till allt kortare slutartider, så möjligheterna har aldrig varit bättre att fotografera handhållet även under det dunkla vinterhalvåret. Även Canon och Nikon har gjort stora framsteg på samma område även på instegsmodellerna och då minskar väl i någon mån det värsta behovet av bildstabilisering.

Det är väl annars fler än en som vittnat om att de kan fortsätta ta bilder handhållet i skymning med bildstabiliserade kameror när kompisarna börjar montera ihop stativen.

Canon uppdaterar sin 70-200mm - folk stönar över priset

40 loppor för en 70-200 med bättre bildstabilisering?

http://www.fotosidan.se/cldoc/40831.htm

Den gode skribenten måste dock skrivit lite fel:

citat:
"Canon har också förbättrat den interna bildstabiliseringen som ger motsvarande fyra stegs kortare slutartid än den äldre optiken. Den nya modellen har en USM-autofokusmotor av ringtyp och en optimerad autofokusalgoritm som ska göra autofokus både snabbare och tystare."

Om det är sant att den ger hela 4 steg kortare slutartider än den äldre modellen, så kunde man ju säkert förstå om Canon dubblat priset. Den äldre går ju för 20! 4 steg, det låter fantastiskt bra :)

Här ligger t.o.m. Sony i ordentligt lä prismässigt! Kanske dags att sluta gnälla på Sonys hutlösa objektivpriser Sony-folk och bara bita i det sura äpplet.

Om det är sant att den ger hela 4 steg kortare slutartider än den äldre modellen, så kunde man ju säkert förstå om Canon dubblat priset. Den äldre går ju för 20! 4 steg, det låter fantastiskt bra :)

Fyra steg bättre än normalt skriver Canon, det tolkar jag som bättre än utan IS.
Hade man inte fyra steg redan på förra modellen?

8 steg totalt hade varit värt mer än 40 loppor skulle jag säga :)

Uppsansa

NU vart stabilisering värt enorma pengar helt plötsligt.. Va bra att fler börjar inse detta...

Fyra steg bättre än normalt skriver Canon, det tolkar jag som bättre än utan IS.

Ja man hade 4 redan innan enligt vissa källor.
Det låter mer som en felskrivning för mig.

Citat från Cyberphotos webb gällande den äldre modellen:
"IS-modellen har en väl fungerande optisk bildstabilisering vilket leder till att man kan använda två eller tre steg längre slutartider än under normala förhållanden."

Det här bådar inte gott ens för Sony-konsumenterna. Nu har Sony också en möjlighet att skruva upp priserna ordentligt på objektiv i samma nisch utan att prisa ut sig helt. De brukar ju följa de andra som är prisledande hyfsat trots att de oftast har objektiv av enklare mekanisk konstruktion.

Nu har f.ö. Sony officiellt släppt en ny kamera till på CES 2010 som just nu pågår i USA - A450. Så nu har mellanfamiljen 450-500-550 också tre kameror. Undrar vart Sony är på väg. Får vi snart se tre stycken nya i en 700-familj som ska ersätta den utgångna A700 också? Det pratas ju rätt friskt nu om en familj byggd kring en 14 Mp FF-sensor att täppa till det alltför stora steget upp till 850-900-kamerorna och det till ett pris kring 1500$. Med A100, A700, A200, A300, A350, A900, A230, A330, A380, A850, A500, A550 och nu A450 så har Sony nu släppt inte mindre än 13 DSLR-kamerahus sedan 2006 (ca 3 1/2 år). Det är faktiskt en takt som saknar motstycke. Sony håller kanske till sist på att försöka övertyga allmänheten att de är här för att stanna och på allvar utmana det gamla Canon/Nikon-oligopolet. Vi får väl se om det kommer några nya objektiv också. Är det vettigt med tre modeller i varje delsegment eller är det här en diversifiering till döds vi ser?

Senast ändrad:

För dom unga sönerna på lidingö, är nog optiken rena smasken, ser fint ut när dom besöker golfklubben och smuttar på en martini efter sissodär 10 martini behövs nog 8ggr bättre stab.

Jag är inte stadig på handen längre och har alltid haft en tendens att slarva med avtrycken, så jag har hjälp i 100% av mina bilder inte bara av rörelsestabiliseringen utan framförallt av skakindikatorn. Den tvingar en att skärpa sig. Annars går faktiskt att ta bilder med skakoskärpa även med bildstabilisering utan att anstränga sig :).

Det som däremot har hänt nu med den nya generationen kameror som min A550 tillhör är att man nu får en icke föraktlig hjälp av de goda högISO-egenskaperna som givit en möjlighet till allt kortare slutartider, så möjligheterna har aldrig varit bättre att fotografera handhållet även under det dunkla vinterhalvåret. Även Canon och Nikon har gjort stora framsteg på samma område även på instegsmodellerna och då minskar väl i någon mån det värsta behovet av bildstabilisering.

Det är väl annars fler än en som vittnat om att de kan fortsätta ta bilder handhållet i skymning med bildstabiliserade kameror när kompisarna börjar montera ihop stativen.

Ja är man lite ostadig kan IS vara värt mycket.
Jag skriver främst ur mitt eget perspektiv och är medveten om att det skiljer mellan fotografer och beroende av t.ex. vad, när och hur man fotar. Jag är rätt stadig på handen, men det är klart har jag MBT-skorna (Utdraget U-formade undertill) på mig kan jag också ha behov av IS.

HögISO ser jag som värdefullt och använder också, då det dessutom är användbart på snabbrörliga motiv där IS inte hjälper.

Jag är absolut inte motståndare till IS (mitt 24-105/L IS USM är bra) men man ska vara klar på vad IS kan tillföra just till sin egen fotografering och man ska inte förakta stativ, IS kan inte klara allt även om det i rätt situation är bekvämare.

Ja är man lite ostadig kan IS vara värt mycket.
Jag skriver främst ur mitt eget perspektiv och är medveten om att det skiljer mellan fotografer och beroende av t.ex. vad, när och hur man fotar. Jag är rätt stadig på handen, men det är klart har jag MBT-skorna (Utdraget U-formade undertill) på mig kan jag också ha behov av IS.

HögISO ser jag som värdefullt och använder också, då det dessutom är användbart på snabbrörliga motiv där IS inte hjälper.

Jag är absolut inte motståndare till IS (mitt 24-105/L IS USM är bra) men man ska vara klar på vad IS kan tillföra just till sin egen fotografering och man ska inte förakta stativ, IS kan inte klara allt även om det i rätt situation är bekvämare.

Om jag måste välja mellan högISO-egenskaper och en bra bildstabilisering så väljer jag fortfarande bildstabiliseringen. Jag har labbat med min A550 lite och tycker faktiskt att bilderna blir lite väl gryniga för min smak redan vid ISO 800 ibland. Det är en sak att köra på höga ISO i bra ljus och en helt annan i dunkel. I det senare fallet kommer bruset snabbare än man tror även på med en A550 som är erkänt hyfsad på höga ISO. Det beror säkert också på att jag levt så länge utan fantastiska högISO-egenskaper och prioriterar rena bilder att jag föredrar att ligga kvar på 200-400 så länge det bara går med hjälp av bildstabiliseringen. Jag skulle inte vara förvånad om de flesta skulle göra en annan prioritering.

Nyårsnatt är man väl ute! 03.17 borde man väl sova?

2010-01-01 kl. 03:17 enligt tidigare i denna tråd

Sten-Åke Sändh skrev:

" Min A350 har aldrig behövt in till serviceverkstad till skillnad från många Canon 5D Mk II eller 7D och för den delen gamla Minoltahus. Så det har varit helt klart en mindre långt mindre issue" än för de hårt prövade Canonägarna. Annars är detta en klart relevant punkt. Sony borde helt klart ha "närmare" service än i Ungern eler var de nu lat sin service. Men viss service har de faktiskt i Solna. "

2010-01-06 kl. 14:00 enligt tidigare i denna tråd

Mitt svar blev då:

Säkert mycket få fotografer, som funderar över kameraservice, sent en nyårsnatt kl. 03.17.
Hos mig var det nyårsfest, huset fullt med vänner.

Om jag måste välja mellan högISO-egenskaper och en bra bildstabilisering så väljer jag fortfarande bildstabiliseringen. Jag har labbat med min A550 lite och tycker faktiskt att bilderna blir lite väl gryniga för min smak redan vid ISO 800 ibland. Det är en sak att köra på höga ISO i bra ljus och en helt annan i dunkel. I det senare fallet kommer bruset snabbare än man tror även på med en A550 som är erkänt hyfsad på höga ISO. Det beror säkert också på att jag levt så länge utan fantastiska högISO-egenskaper och prioriterar rena bilder att jag föredrar att ligga kvar på 200-400 så länge det bara går med hjälp av bildstabiliseringen. Jag skulle inte vara förvånad om de flesta skulle göra en annan prioritering.

Nu svär jag i kyrkan igen ;-)
Är det inte så att det finns andra märken man ska titta på om man vill komma åt väl fungerande hög-iso?

Canon men kanske framförallt Nikon ligger i topp där just nu.
(Själv blev jag hög-iso frälst då Kamera & Bild testade Nikon D3)

Uppsansa

NU vart stabilisering värt enorma pengar helt plötsligt.. Va bra att fler börjar inse detta...

Jo 8 bländarsteg är värt en del pengar, det är rätt så mycket.

edit: Jag har för övrigt aldrig sagt att det inte är användbart, bara att jag prioriterar andra saker före.

Senast ändrad:
Sony har ju snart fler kamerahus än objektiv ;-)

Visst, köp två kamerahus från Sony, välj ett valfritt objektiv till halva priset, - kan vara en lösning på att ta marknadsandelar!
Bara inte alla då väljer det dyraste och exklusivaste objektivet, i sortimentet, då faller idén!

Troligen svettas de två stora tillverkarna av D-SLR, vad de nu heter, glömt namnen, när nu Sony visar sin enorma kapacitet på modellprogram!
Som jag skrev tidigare, vi kommer att få en vettigt prisad konsument D-SLR FF från Sony, troligen under 2011, - sedan blir nästa steg, för Sony, två företagsinköp, gissa vilka?

2010-01-01 kl. 03:17 enligt tidigare i denna tråd

Sten-Åke Sändh skrev:

" Min A350 har aldrig behövt in till serviceverkstad till skillnad från många Canon 5D Mk II eller 7D och för den delen gamla Minoltahus. Så det har varit helt klart en mindre långt mindre issue" än för de hårt prövade Canonägarna. Annars är detta en klart relevant punkt. Sony borde helt klart ha "närmare" service än i Ungern eler var de nu lat sin service. Men viss service har de faktiskt i Solna. "

2010-01-06 kl. 14:00 enligt tidigare i denna tråd

Mitt svar blev då:

Säkert mycket få fotografer, som funderar över kameraservice, sent en nyårsnatt kl. 03.17.
Hos mig var det nyårsfest, huset fullt med vänner.

Ja och då svarade jag: "Nyårsnatt är man väl ute! 03.17 borde man väl sova? "

Ja rätt ska vara rätt! Ska gå och lägga mig tidigare idag. Du ska inte behöva påminna mig idag igen! Dags att bli vuxen! På måndag blir allt som vanligt hela veckan igen! :)

Tips till nästa år Lars: Missa inte fyrverkerierna nästa år också! Det var fint och mycket glammigt här i Vaxholms hamn kring restaurangernas utställda bord och båtarna "tutade" så t.o.m. de mest fulla blev gröna av avund. Fanns inte en chans att somna då heller! Det tog verkligen tid att varva ner efter det totalpartyt.

God natt Lars!

Ja och då svarade jag: "Nyårsnatt är man väl ute! 03.17 borde man väl sova? "

Ja rätt ska vara rätt! Ska gå och lägga mig tidigare idag. Du ska inte behöva påminna mig idag igen! Dags att bli vuxen! På måndag blir allt som vanligt hela veckan igen! :)

Tips till nästa år Lars: Missa inte fyrverkerierna nästa år också! Det var fint och mycket glammigt här i Vaxholms hamn kring restaurangernas utställda bord och båtarna "tutade" så t.o.m. de mest fulla blev gröna av avund. Fanns inte en chans att somna då heller! Det tog verkligen tid att varva ner efter det totalpartyt.

God natt Lars!

God natt, när det nu är ännu en helg, klockan på armen visar inte ens 24.00?
Vi pratar om viktiga marknadsandelar för Sony, nu kan du väl inte, Sten-Åke, gå och lägga dig!
På måndag, nästa vecka, kanske Sony har sopat banan helt, köpladorna i Arninge rear ut kameror från Canon och Nikon, för att enbart sälja kameror från Sony!
På Waxholms Hotell serveras, till Sonys seger, strömmingsflundra med potatismos!

Då är vi i alla fall två :) Prisvärda ljusstarka fasta objektiv är betydligt viktigare än både filmfunktion och antiskak enligt min mening.

Hurra, ska vi bilda klubb ;-)

50mm f/1.2 och väl fungerande iso 6400 är bättre än 18-70 f/3.5-5.6 och grynig iso 400 med antiskak (OS,VR,IS,SS eller vad de nu heter).

Då är vi i alla fall två :) Prisvärda ljusstarka fasta objektiv är betydligt viktigare än både filmfunktion och antiskak enligt min mening.

Kul att ni har funnit varann! Men är inte er dygd av nöden tvingad? Hela grejen är ju att har man en Sony, Oly eller Pentax behöver man ju inte ens tänka på att välja bort antiskak av kostnadsskäl. Har man dessutom en Sony så behöver man ju inte ens bry sig om att välja bort en filmfunktion, för Sony har ju aldrig haft någon :)!

Ett Canon 70-200/2,8 utan IS kan man ju få för 13-14 loppor till skillnad från det nya häftiga 70-200/2,8 för nästan 40. Låter lite surt sa räven, för mig i alla fall. Äh, Canon IS e så jäkla överprisat om man ser till vad man får för pengarna att det inte kan motiveras kostnadsmässigt - typ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar