Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval Sony månne?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker personligen den här tråden är ovanligt fokuserad för att vara en längre tråd på fotosidan.

Absolut. En rätt så nyanserad genomgång av varför Sony borde vara Den Enda Kameran (eller inte) piggar alltid upp...

När olika medskribenter antyder att a) bara tragiska människor utan vänner surfar Fotosidan halv fyra på nyårsdagens morgon och b) det är fel att en tekniskt orienterad kameravalstråd nördar ner sig i smådetaljer om t ex sensorbrus, varianter på bildstabilisering och tillgång till bra eller bättre optik blir åtminstone jag litet beklämd.

Varför skulle inte Trådens ursprungsman inte ha glädje av diskussionen? Tycker man att bildstabilisering är det enda viktiga vet man ju att Sony har det, men man har ju kanske också fått upp ögonen för att ordet "system" i systemkamera har en större innebörd än "bra kamera som tar fina bilder".

Ursäkta mig, men jag visste inte att inte alla nikonobjektiv passar på din kamera, men det verkar i alla fall finnas en 35a och en 60 (tamron) som passar.
Om Tamronet ryms i din budget så tror jag att du kan ha mycket kul med det, både makro, porträtt och annat i en ljusstark glugg.

Många skribenter på FS Forum, som sitter flera timmar framför datorn, ja, dag som även natt, får mycket lite tid över till sin egentliga hobby, - fotografering!
Familjen är inte alls "plågad", för det blir inga bilder, kameran är i nyskick, används mycket lite, byts snarast ut till något av senaste kameramodell, å så vidare ...., - det gäller att hänga med i den tekniska utvecklingen, för det är alltid kameran som gör bilden eller är det inte så?

Det står många men Lars tänker säkert på mig där i bakhuvudet. Jag tror verkligen att det här med fotografi går upp och ned för de flesta. Precis som Bengtf skrev vid något tillfälle, så är det väl inte så där jättespännande att ta tusentals bilder på sitt närområde för handen på hjärtat så är väl det avklarat rätt snabbt i de allra flest fall. Hur kul är exv. en gammal förort - ja jag har bott i sådana också.

Jag tar det mesta av mina resor och har rest mer än de flesta om jag ska vara blygsam. Jag var backpacker under mer än 10 år på 70-talet och de enda världsdelar jag missat är Australien och Antarktis. Jag har sett mycket av den muslimska världen innan det blev svårt att resa i den och jag var flera gånger bl.a i Afghanistan och det fantastiska Kashmir, i Nepel, många gånger i Indiem och även i det gamla kungariket Ladakh på gränsen mellan Indien och Kina. Min sista riktiga långresa var i Afrika 1986 i Kenya, Tanzania; Uganda och Etiopien. Efter det har jag dock varit flera gånger till i Afrika som är min kontinent - inget ont om de andra. Jag var i Marrakesh och Atlasbergen i våras och fotograferade de fantastiska världsarvet i Ait Ben-Haddou och ska till Syd-Afrika på safari om två veckor igen. Det är min sjätte gång i Afrika och jag har besökt många av de klassiska parkerna i både Kenya, Tanzania genom åren.

Jag gillar dessutom att fiska så jag har fiskat både i Kenya, på Zanzibar, i Thailand och Venezuela samt bl.a. fiskat foreller i bergen i Uganda och Kashmir. Det är där jag fotograferar som mest Lars. Man behöver inte åka till Långtbortistan men det är väldigt myckte roligare än att ta bilder på tornen i vackra Vaxholm även om det är fint också. Jag har dessutom haft båt i skärgården och är uppvuxen där och har ett hus där jag bott på somrarna sedan 1960-talet. Under vintrarna är det dock lite väl isolerat - som nu av isen - då bor jag bara i centrala Vaxholm. Då läser jag och skriver på FS ibland för att lära mig mer om foto. Sen är det nog säkert så att jag har en grav form av sömnrubbning och behöver nästan ingen sömn alls på ålderns höst.

Till sist ska ni nog inte vara så besatta av om en tråd håller sig till rubriken. Några av de bästa trådarna här på FS har varit just sådana och det är just de som lär folk något och i sina bästa stunder skapar ny kunskap, bekämpar vanföreställningar och håller dialogen vid liv. Tänk vad viktiga den s.k. pixeltråden varit tillsammans med de trådarna som behandlat viktiga problem som exv. problemen med AF i många tillverkares kameror. Det har varit trådar som involverat användare av de flesta kategorier. Detsamma gäller väl RAW/JPEG-diskussionerna som dock tyvärr ofta spårat ur värre än rena religionskrig. Nä, man kan väl inte gnälla på en tråd som för en gångs skull avhandlar lite Sony som Sony-användare heller. Problemet är väl knappast att det är för mycket Sony, Pentax eller OLY på det här stället.

Vårda dialogen hur den än ser ut och skit i att skrika "ordningsfråga" så fort det blir lite OT. En bra tråd rätar alltid upp sig till slut och gör den inte det så är det alltid någon som skapatr en ny.

Utan tvivel skulle vi det.

Kommer Nikon med en semipro-modell (därför att jag tror att de scannar marknaden ovanifrån) med inbyggd antiskak skulle det bli en hit.

Absolut, Nikon får hemskt gärna komma med D300xs med antiskak i huset.
Om inte annat så får mayro lite svårare att hävda att Nikon suger då hans främsta argument försvinner ;-)

(Ta inte illa upp mayro, det är med glimten i ögat hoppas jag du förstår)

Snacka om att gå in för att plåga sig själv Sivert

Michael - Väljer utmaningar -

Bord förstås satt ut en smily, men tyckte att det var helt uppenbart att det var menat som ett ironiskt skämt.
Jag gillar verkligen den här tråden, det är därför jag skriver i den.

Det hela börjar som ett köpråd och nu pågår inte mindre än 3-4 helt andra diskussioner, sensorbrus, fast optik vs antiskak, köpråd objektiv till D5000, samt fota eller surfa.
Ursprungsfrågan är sedan länge glömd, men vem bryr sig

Många skribenter på FS Forum, som sitter flera timmar framför datorn, ja, dag som även natt, får mycket lite tid över till sin egentliga hobby, - fotografering!
Familjen är inte alls "plågad", för det blir inga bilder, kameran är i nyskick, används mycket lite, byts snarast ut till något av senaste kameramodell, å så vidare ...., - det gäller att hänga med i den tekniska utvecklingen, för det är alltid kameran som gör bilden eller är det inte så?

Om någon vill ägna mer eller mindre tid på FS så är det väl den resandes ensak?

Absolut, Nikon får hemskt gärna komma med D300xs med antiskak i huset.
Om inte annat så får mayro lite svårare att hävda att Nikon suger då hans främsta argument försvinner ;-)

(Ta inte illa upp mayro, det är med glimten i ögat hoppas jag du förstår)

Ahh.. Du vet nog jag är hårdhudad Kjell.. Och du vet dessutom jag inte gillar Nikons bildtyp som huvudskäl till att jag inte gillar Nikon... Den ända kamera ifrån segmenten runtikring där jag rör mig jag tycker visar bilder med liv i är D5000 där "något" verkar skett under skalet på den kameran som mina ögon gillar i bilder jag ser..

Kan varken förklara vad eller varför... Men flera ggr som sagt har jag sett bilder jag gillat.. Och då man kollar så står det Nikon D5000 där i exif....Så Nikon kanske börjar bygga kameror som tar fina bilder också då nattkikartävlingen väl nu inte är så mycket mer att sälja kameror på direkt..

Att sedan det sitter folk med lite dragkamp om objektiv hit eller dit och på slutet skriver snudd att

""alla objektiv jag gillar är viktigast.. Stora tunga telezoomar är jag inte intreserad utav.. Så därför är det skit samma att stabiliserade sådana blir svindyra med Nikon..Huvudsaken Sony inte har bi eller bu som jag gillar.. Nikons tillkortakommanden räknas inte""

Ja orden betyder ju faktiskt nått sådant samanlagt i ett samanställt textval....

Och att sådant surr inte blir upptäckt utav folk som skall köpa sina kameror är ju trist för dessa personer som söker tips och lite fakta vad man bör titta på..... Men men.. Dom brukar sedan dyka upp på Nikonavdelningen då dom upptäcker att bilderna blir skakiga mm.. Och då får dom ju råden att skaffa sig ljuskänsliga samt helst stabiliserade objektiv...... Och man får då tyvärr inte se ofta att dessa köpare skriver typ att "detta var exakt sådant Sonyfolket snackade om som en del Nikonanhängare totalt sågade då jag sökte fakta i min frågetopic" ....

osv osv...

God fortsättning Kjell på det nya året föresten.. :) :)

Ahh.. Du vet nog jag är hårdhudad Kjell.. Och du vet dessutom jag inte gillar Nikons bildtyp som huvudskäl till att jag inte gillar Nikon... Den ända kamera ifrån segmenten runtikring där jag rör mig jag tycker visar bilder med liv i är D5000 där "något" verkar skett under skalet på den kameran som mina ögon gillar i bilder jag ser..
De har Sony-fierat jpg-output?

God fortsättning Kjell på det nya året föresten.. :) :)

The same to you!

En annan sak att beakta när man räknar på det totala priset är att Sony av någon konstig anledning verkar ha gått över till att använda minneskort av typen "Memory Stick Pro Duo". Dels finns det ett dåligt utbud av såna kort och dels är de dubbelt så dyra som motsvarande kort i SD eller Compact Flash. Vill man ha riktigt snabba kort verkar det knappt finnas något utbud alls - för skrivhastigheter över 20 mb/sek hittar jag bara Sandisk Ultra 3. Två såna med 8 Gb kostar 2370 kr medan motsvarande SD-kort kostar 1340 kr (Dustinhome idag).

Pengar rakt ned i vasken!

Varför kan man inte använda sd facket för minneskort i kamerorna som nu släpps för då?

Jag gör ju detta..

Som vanligt verkar det som folk antar en massa saker utan ha minsta koll på verkligheten.. kanske läser du tester?? Sådana brukar ju ha en del "brister" minst sagt då det gäller Sonykameror.. Ja även andra kameror såvida dom inte heter Canon eller Nikon förståss.. Då dom testas finns aldrig minsta lilla fel brister eller slarv i kolla hur dom fungerar.. ja inte ens fel eller brister som användare finner,, finner testarna.. Väldigt konstigt anser då jag..

Men men. Nu var frågan varför man inte kan använda SD facket för minneskort i Sonykamerorna för?

Men i ärlighetens namn störde det dig faktiskt lite att du inte kunde kunde använda dina gamla CF-kort!
Det erkände du i en annan tråd!

Men i ärlighetens namn störde det dig faktiskt lite att du inte kunde kunde använda dina gamla CF-kort!
Det erkände du i en annan tråd!

Det var inte det som detta handlade om.. Givetvis stördes jag av att mitt fina kort CF blev utbytt till sd kort... har aldrig sagt nått annat.. ""I ärlighetens namn""..

Men igen var det inte det som här togs upp.. Kolla igen hans text så ser du... ;) ;)

Varför kan man inte använda sd facket för minneskort i kamerorna som nu släpps för då?

Är det så att Sony inför sitt eget format parallellt med SD nu eller?

Om så är fallet skulle man ju kunna tolka som att de på sikt tar bort SD-slotten om man är lagd åt det hållet.

dom har infört SD nu..Troligtvis beroende på klagolåten att SD fack inte funnits tidigare.. Så hur detta skulle bli att dom gör för sedan ta bort finner jag som endast försök från din sida att skapa en "ickedebatt"..

Senast ändrad:
Är det så att Sony inför sitt eget format parallellt med SD nu eller?
Nej. Det är tvärt om.

Sony introducerade Memory Stick 1998 och ett år senare kom Secure Digital från Panasonic, SanDisk, och Toshiba med avsikten att direkt konkurrera med Memory Stick. Tyvärr valde andra tillverkare att använda det storleksmässigt handikappade Secure Digital.

Memory Stick är ett format som klarar storlekar upp till 2TB.
Secure Digital är tre olika begränsat kompatibla format; SD upp till 4GB, SDHC upp till 32GB och SDXC upp till 2TB.

Nej. Det är tvärt om.

Sony introducerade Memory Stick 1998 och ett år senare kom Secure Digital från Panasonic, SanDisk, och Toshiba med avsikten att direkt konkurrera med Memory Stick. Tyvärr valde andra tillverkare att använda det storleksmässigt handikappade Secure Digital.

Memory Stick är ett format som klarar storlekar upp till 2TB.
Secure Digital är tre olika begränsat kompatibla format; SD upp till 4GB, SDHC upp till 32GB och SDXC upp till 2TB.

Fast jag menade i Kamerahusen. Memory Stick är ju inte direkt någon bransch-standard.
Det behöver ju inte hindra Sony från att tvinga fram användandet i deras prylar.
De har gjort det i andra grejjor, t.ex. Sony Walkman fast det kanske är historia numera.

Har inte haft en walkman sedan 80-talet själv och den hade inga minneskort alls. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar