Annons

Kameraval Sony månne?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att sedan det sitter folk med lite dragkamp om objektiv hit eller dit och på slutet skriver snudd att

""alla objektiv jag gillar är viktigast.. Stora tunga telezoomar är jag inte intreserad utav.. Så därför är det skit samma att stabiliserade sådana blir svindyra med Nikon..Huvudsaken Sony inte har bi eller bu som jag gillar.. Nikons tillkortakommanden räknas inte""

Ja orden betyder ju faktiskt nått sådant samanlagt i ett samanställt textval....

Jag blir uppriktigt sagt inte klok på hur du resonerar. "alla objektiv jag gillar är viktigast". Ja, det är klart det är så. Det är väl självklart att man väljer det system som har de produkter man vill ha (och har råd med), det gör väl du också. Det är bara det att vi gjort våra val på olika grunder och valt olika saker. Du föredrar antiskak i huset och jag föredrar ljusstark fast optik. Därför valde jag Nikon, för Nikon har de objektiv jag vill ha och det har inte Sony, inte ens som tredjepartstillverkade.

Sen förstår jag inte varför du föreslår en telezoom som ersättning när det är ljusstark fast optik som saknas.

Varför kan man inte använda sd facket för minneskort i kamerorna som nu släpps för då?

Jag gör ju detta..

Som vanligt verkar det som folk antar en massa saker utan ha minsta koll på verkligheten.. kanske läser du tester?? Sådana brukar ju ha en del "brister" minst sagt då det gäller Sonykameror.. Ja även andra kameror såvida dom inte heter Canon eller Nikon förståss.. Då dom testas finns aldrig minsta lilla fel brister eller slarv i kolla hur dom fungerar.. ja inte ens fel eller brister som användare finner,, finner testarna.. Väldigt konstigt anser då jag..

Men men. Nu var frågan varför man inte kan använda SD facket för minneskort i Sonykamerorna för?

Nu har jag inte dissekerat någon Sonykamera utan bara läst specifikationerna hos handlarna och läst ett par tester. Och där har jag sett för tex A380 att den bara tar MemoryStick. Anledning att jag retat mig på det är att jag kör KM Dynax 5D och funderar på att byta upp mig. Och så jäkla kul är det inte att skiippa sina CF-kort och köpa svindyra MemoryStick. Om SD funkar så är det ju i alla fall lite bättre, även om jag ändå får skippa CF-korten. Bäst hade ju varit om de kunde ge fasiken i att byta standard överhuvud taget när det inte ger någon förbättring rent tekniskt.

Nu har jag inte dissekerat någon Sonykamera utan bara läst specifikationerna hos handlarna och läst ett par tester. Och där har jag sett för tex A380 att den bara tar MemoryStick. Anledning att jag retat mig på det är att jag kör KM Dynax 5D och funderar på att byta upp mig. Och så jäkla kul är det inte att skiippa sina CF-kort och köpa svindyra MemoryStick. Om SD funkar så är det ju i alla fall lite bättre, även om jag ändå får skippa CF-korten. Bäst hade ju varit om de kunde ge fasiken i att byta standard överhuvud taget när det inte ger någon förbättring rent tekniskt.

Om Sony försöker tvinga in folk på sin egen variant, som redan förlorat i pissa-långt-tävlingen som brukar uppstå mellan typiskt Sony, Philips, Toshiba och Hitachi så är det faktiskt dålig stil.

SD vann "get over it" så att säga.

Föreslår?

Jag bara exakt som du påvisar brister i Nikonsystemet.. Men sådant är tydligen känsliga saker att peta på... Saker som Nikonförespråkare inte gärna "berättar" i tipstopics.. Utan man sedan ser dom som inte fattade att det fanns brister sedan tar upp då dom ser brusiga skakiga bilder återkommer med frågor och då får svaren dom borde haft från start.. Dvs att ljuskänsliga objektiv med stabilisering samt i vissa fall af kan bli en dyr historia..

Att du tex sedan anser att endast skall talas om saker där just du personligen anser ett visst märke har nån fördel och andra märkens fördelar är ointresanta är ju trist för din del...

Jag har personligen alltid berättat om tex Sonys isohantering att den inte är generellt "bäst".. Utan som det är att den legat på tillräkligt medel nivå .. Dvs aldrig förnekat denna i vissa fall "brist".. Däremot har jag påpekat den höga bildkvalitet kamerorna ger vid bättre ljus.. .. Samt att ihop med ljuskänsliga objektiv samt med den alltid befintliga stabiliseringens hjälp kan om fotoobjekten står hyfsat still kan fånga finfint dugande bilder även i extremt dåliga förhållanden utan stativ eller blixt.... och tro det eller ej.. Canikoner kommer snudd jämt fram med samma fråga då jag fotar tex hifi..

""Går det verkligen att fota handtaget i detta ljus utan stativ ? ""

Förvånande att sådana frågor kommer från världsmästarmärkenas användare kan jag tycka... och oftast från faktiskt just Nikonanvändare.. Dom tror ju deras grejer är "bäst"..

Hur som helst.. Nikon finner man aldrig någonsin ett ända ord om där folk i tips och råd topics ens petar på minsta lilla brist i Nikonsystemen...Inget är fel dåligt eller bristfälligt.. Allt är bara "bäst"..

Och så snart man skriver om Sonymärkets fördelar så kommer Nikonligan farande med svamlet om objektiv fast varenda en vet att alla märken har sådant så det räcker .. Och även där inräknat tredjeparts mm...Där det absolut inte är någon hemlighet att Sony är delägare i Tamron.. Vilket rätt givet innebär att Sony inte skapar direkt konkurerade objektiv då dessa redan finns i det delägda bolaget Tamron.. Bara en idiot skulle starta med lägga stålar i uppbyggarskede såsom Sony befinner sig i på skapa konkurerande objektiv till sådana som redan finns via delägarskapet med Tamron då annat har högre prio.. men ändå kommer snacket ..

Och sedan kommer detta att stabilisering behövs ju inte.. Och detta bara för man råkar skriva denna alltid befintliga funktion i en Sony/Pentax såsom en fördel.

och då resonemanget går vidare så blir man påstått endast bry sig om stabiliseringen fast det är Nikon (sällan numera canon) användarna som startar tjafset att stabilisering är onödigt...
´
Jaja.. Men vi får väl hålla oss enbart till utav dig godkända intresanta objektiv och inget om andra märkens fördelar så slipper Nikon få nått skrivet som uppvisar brister i deras system Och du slipper bli purken ... fast jag skall lämna topic i alla fall. Så det blir inte mer saker du inte gillar för denna gång ändå..

Mvh
Tobbe.

Senast ändrad:
Nu har jag inte dissekerat någon Sonykamera utan bara läst specifikationerna hos handlarna och läst ett par tester. Och där har jag sett för tex A380 att den bara tar MemoryStick.

Tips.. Läs igen vilka kort som fungerar... SD funkar också..Står ju tydligt och klart.. Förstår inte riktigt vart du läst.. Men är det tester så är det som sagt inte unikt att ""testare" inte verkar direkt pålästa eller bry sig så snart märkena inte heter Canikon...

Och rätt givet så väljer dom sitt eget kort bredvid SD.. Men huvudsaken är att dom har böjt sig för SD lobbyn.. Och detta anser jag,, även om jag blev sur då jag fick byta va suveränt bra egentligen förutom att CF kortet är större och på så sätt enklare att hantera......

jag skrev förut att dom/Sony fick gärna byta. Men dom kunde väntat en model till bara så jag slapp köpa nytt kort...Så ego ee jag.... Skäms på mig.. :)

Tur minneskort inte är så dyra numera ändå...

--------------------------------------------------------------------------

Och nu börjar jag lessna på tråden faktiskt. Så hoppar nu av (igen) .Repriser är inte så roliga då dom börjar för tredje fjärde gången... Och jag får tacka för trotts allt god stämmning i en stort svängande topic.. Har faktiskt varit stundtals rätt skoj här.. Har fått mig en o annan snyting jag skrattat riktigt gott åt... :) :)

mvh
Tobbe.

Senast ändrad:
Tidigare tog Sigma bort stabiliseringen från sina Sony och Pentax objektiv, men tog ändå lika mycket betalt som för objektiv med stabilisering. Den strategin föll nog inte så väl ut, så nu har de börjat inkludera stabilisering i alla objektiv där de tar betalt för det.

Att ha två stabiliseringstekniker samtidigt är inget problem, det är ju bara att stänga av den stabilisering man inte vill använda för tillfället.
Ifall det går att köra med flera stabiliseringstekniker samtidigt, beror helt på ifall deras respektibe servoloopar är kopplade i serie eller parallellt. Optisk plus sensor-stabilisering blir ett parallellkopplat system, vilket medför att man ÅTERSKAPAR de ursprungliga skakningarna igen (ifall man kör med båda samtidigt), fast i motsatt fas. Det ena måste således vara urkopplat, som du mycket riktigt skriver. Digital stabilisering däremot, där man analyserar bilden, eller en skur av bilder (bl.a. Sony experimenterar ju med detta) går alldeles utmärkt att använda tillsammans med deras sensor.stabilisering, eftersom servolooparna i detta fall är seriekopplade. Det innebär att sensor-stabiliseringen först tar det värsta, säj 2-4 steg. Därefter har den digitala stabiliseringen en mycket skarpara bild att jobba med, och kan sedan förbättra skärpan i ytterligare ett antal steg. Detta lär vi kunna förvänta oss i kommande kameramodeller.

Jaja.. Men vi får väl hålla oss enbart till utav dig godkända intresanta objektiv och inget om andra märkens fördelar så slipper Nikon få nått skrivet som uppvisar brister i deras system Och du slipper bli purken ... fast jag skall lämna topic i alla fall. Så det blir inte mer saker du inte gillar för denna gång ändå..

Mvh
Tobbe.

Jäklar mayro har du ätit taggtråd eller?

Jag tycker mig känna igen det mesta i din beskrivning av oss Nikon och Canon-användare som något vi får höra från Sony-folk hela tiden.

ex. Nikons utbud är inte komplett Sony har ju 135/2,8 Smooth transition focus. och bara därför spelar det ingen roll hur många fler objektiv som Nikon har.

Är det inte det så är de flesta journalister och testare mer eller mindre köpta.
Sedan kommer slut crescendot: Nikon har inte antiskak i husen.

Ska man primärt ta portätt med 35mm & 85mm så är det väl så att Nikon passar bäst. Nikon råkar ha två riktigt bra och prisvärda objektiv på dessa brännvidder.

Varför kan du inte bara acceptera det? Din argumentation skulle ju se så otroligt mycket trovärdigare ut om du kunde släppa på garden någon gång.

Äntligen någon som förstår vad man skriver, vi kanske skall starta klubb i alla fall.

Just Sonys 135/2,8 Smooth transition focus var ett rätt dåligt exempel för Nikon har faktiskt ett 135/ 2.0 DC. Men jag förstår precis vad du menar. Den och ett FF-hus får mig för övrigt att vakna med ett ryck om nätterna

P.S. jag använder dem till mycket annat än porträtt också även om det var huvudsyftet med 85an

Jäklar mayro har du ätit taggtråd eller?

Som sagt.. Många goda skratt har tråden gett.. Och här kom ett till.. :)

Kjell.. Jag menar det verkligen.. Ha en riktigt god fortsättning.. Så tjabblar vi vidare i nån annan tråd till du en dag erkänner dom fel och brister en Nikon har..

Och har vi riktig otur så köper Sony Nikon och firman heter sedan "Snikon"... Och då är vi på samma sida mot världen...

:) :)

Nikons 135 DC motsvarar i funktion och resultat inte Sonys 135 STF.

Ja, du har rätt. Jag trodde Sonys Smooth transition focus var ungefär samma sak som Nikons Defocus-Image control men det verkar det ju inte vara. Har bara skumläst din länk än men det verkar vara ett spännande objektiv

Har du eller har du haft ett? i så fall får du gärna berätt mer

Senast ändrad:
Om någon vill ägna mer eller mindre tid på FS så är det väl den resandes ensak?

Ingen har påstått, inte jag heller, att lägga sin tid på FS Forum skulle vara annat än skribentens ensak!
Även resandes (?) ensak, om det nu gör någon skillnad?

Mitt tidigare svar, var på en text, nedan, ingenting annat!

Tommy Nilsson skrev: (här ett kort utdrag av en något längre text)

Tack!

Och, jag har precis bara börjat med fotograferingen ..
Vågar knappt tänka på hur ni med rutin i ämnet foto "plågar" era familj ... :)

Har bara skumläst din länk än men det verkar vara ett spännande objektiv

Har du eller har du haft ett? i så fall får du gärna berätt mer
Ja, jag har Sonys version (som så mycket annat innovativt är det är en konstruktion från Minolta, så det finns naturligtvis en version från Minolta också från tiden innan Sony tog över).

Det är ett mycklet annorlunda objektiv -- det är objektivens boké-mästare. Dess apodiseringselement gör att det inte går att fokusera med den typ av AF som dagens DSLR-kameror har (mätning av fasläge) så objektivet är konstruerat helt för manuell fokusering. En kamera med kontrastmätande AF skulle kunna fokusera ett STF-objektiv om det hade byggts med AF-funktion. Apodiseringselementet gör också att den objektivet har en ljusstyrka som motsvarar 4.5 och med en sökarskiva lämplig för manuell fokusering blir sökarbilden mörk. Jag använder mitt på en Sony A900 och använder sökarskiva typ "M".

Objektivet har två bländare; en vanlig automatisk som gör att objektivet kan användas ungefär som ett vanligt 135mm (den använder man naturligtvis inte) och en helt rund manuell bländare som bara varierar mellan T4.5 och T6.7. Den används för att påverka objektivets boké. Med fördel är denna bländare helt öppen. Vi har alltså ett objektic som "alltid" körs med största bländare, är ljussvagt och fokuseras manuellt. Detta är troligtvis inget för de som fotograferar i mörker eller fotograferar lättrörliga subjekt, t.ex. sport, lekande hundar och barn. :)

Surfa hit för mer information och bildexempel.

Det ska bli sol i morgon, så jag tar nog med mig STF:en på en tur. :)

Ingen har påstått, inte jag heller, att lägga sin tid på FS Forum skulle vara annat än skribentens ensak!
Även resandes (?) ensak, om det nu gör någon skillnad?

Mitt tidigare svar, var på en text, nedan, ingenting annat!

Tommy Nilsson skrev: (här ett kort utdrag av en något längre text)

Tack!

Och, jag har precis bara börjat med fotograferingen ..
Vågar knappt tänka på hur ni med rutin i ämnet foto "plågar" era familj ... :)

Det gör ingen skillnad.
Och för att svara på ditt frågetecken

En gång i tiden var det gästgivarens skyldighet att hålla gästerna, det vill säga "de resande", med en "stång på vilken man sittande kunde uträtta sina behov.
Gästgivaren skulle inte bara hålla de resande med själva stången utan också se till att den var på rätt höjd, eftersom lösgående grisar kunde vara ett problem. Om ett kringströvande svin, trots att gästgivaren uppfyllt dessa krav, ändå "biter av tasken, är det resandes ensak."

Därav uttrycket som nu kanske har fått lite annan nyans i betydelsen.

Det gör ingen skillnad.
Och för att svara på ditt frågetecken

En gång i tiden var det gästgivarens skyldighet att hålla gästerna, det vill säga "de resande", med en "stång på vilken man sittande kunde uträtta sina behov.
Gästgivaren skulle inte bara hålla de resande med själva stången utan också se till att den var på rätt höjd, eftersom lösgående grisar kunde vara ett problem. Om ett kringströvande svin, trots att gästgivaren uppfyllt dessa krav, ändå "biter av tasken, är det resandes ensak."

Därav uttrycket som nu kanske har fått lite annan nyans i betydelsen.

Nog var det taskigt, mycket värre än att fortfarande ha en gammal D-SLR!

Tack Göran för informationen, förstår att du är nöjd med detta speciella objektiv. Fantastisk boke på bildexemplen i länken. Synd bara att man blivit så bortskämd med AF.

Kjell.. Jag menar det verkligen.. Ha en riktigt god fortsättning.. Så tjabblar vi vidare i nån annan tråd till du en dag erkänner dom fel och brister en Nikon har..

Hmm, jag trodde jag erkänt alla Nikons synder. Kan ju ta och repetera:

Få om ens några objektiv mellan entry-level & pro-level
(Shit jag vill ha en vädertätad 70-200/4 VR)

Snålar in på objektivstöd i entry-level husen.
(Saknar ljusmätning på AI objektiven på min D80)

Vad var det mer, jo just det ingen anti-skak i husen ;-)

Har jag missat att erkänna något så får du väl säga till, jag har faktiskt inte speciellt svårt att se och erkänna brister hos Nikon. Jag vet inte vart du fått det ifrån.

Fasen Myro, du låter ju som den värsta Frikyrko-pastor när du går igång å det värsta. Man kan ju känna svaveldoften. Varför gör du det?

Ha det bra själv, och det menar jag verkligen.

Äntligen någon som förstår vad man skriver, vi kanske skall starta klubb i alla fall.

Jupp får nog bli så trots allt, fast frimurarorganisationen Nikon user kanske räcker ;-) (Glöm inte hemliga handslaget)

Har sneglat på 85:an själv men inser att det är för mycket tele för mig. Jag är en 20-50mm kille allt som oftast.

Har lite ambitioner på 80-200/2.8 & en 300/4 kanske, men just 85:an kommer nog väldigt sent in i min väska.

Nej. Det är tvärt om.

Sony introducerade Memory Stick 1998 och ett år senare kom Secure Digital från Panasonic, SanDisk, och Toshiba med avsikten att direkt konkurrera med Memory Stick. Tyvärr valde andra tillverkare att använda det storleksmässigt handikappade Secure Digital.

Memory Stick är ett format som klarar storlekar upp till 2TB.
Secure Digital är tre olika begränsat kompatibla format; SD upp till 4GB, SDHC upp till 32GB och SDXC upp till 2TB.

Bra att du tar upp detta tycker jag.
När jag skaffat min A550 märkte jag ju att min PC:s inbyggda multiläsare inte fixade SDHC på 4GB ens.

Jag försökte då installera en fix i mitt svenska XP som skulle ordna detta. Jag fix ner en svensk fix och försökte installera denna men då sa installationsprogrammet att jag har fel språkversion.

Jag försökte lite lamt få tag i en engelsk fix man får ju inte ens välja språk längre för det gör ju en den download-ställen som Microsofts så snällt åt oss men jag tror jag har lagt ner det nu. Tycker det vore bättre om man själv fick välja språk själv även om jag definitivt inte är någon valfrihetsfanatiker som alla gången jublar över en del av dessa många gånger triviala val som många politiker tycker jag ska bli lycklig av.

Eftersom jag ändå måste ha en läsare som funkar på mina resor så valde jag att köpa en multiläsare från SanDisk-läsare som även tar CF (trots att de är lite dyrare). Drygt 500 spänn i onödan kan man tänka även om det självfallet finns billigare att få. Jag skiter egentligen i vad den kostar bara jag slipper bry mig.

Det lustiga i detta som jag ser det är ju att SD inte fixar mer än 4GB. Vet du vad gränsen är för CF? Är de på väg ut nu eller?
Kunskap om egenskaper hos minneskort är viktig har det visat sig. Vi som köpte Kingstonminnen till KM:s kameror upptäckte ju att oavsett vilken nominell kapacitet minnena åsatts av Kingston gav de bottenprestanda med KM 7D och 5D. Tror dessutom att jag läst att Kingston inte funkar något vidare med A900 heller. Ofta behövs det bra minnen för att få ut max ur kamerorna vid seriebildstagning. Läs gärna minnesdatabasen: http://www.dyxum.com/reviews/cfcard/index.asp på Dyxum innan ni köper minnen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar