Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera och objektiv för Fotografering av fåglar för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan hålla med om att R6 + bra teleojektiv är en väldigt bra utrustning för fågel som kan handhållas..
Men om man vill börja och har 20kkr så blir det svårt att få till. Då kanske man måste tumma lite på utrustningen. Då kan t ex en beg Canon/Nikon med ett bra tele/telezoom vara bra dels för att man kommer igång och lär sig. Dels för att man kanske får lite slantar över för att senare byta upp sig till en modernare spegellös med IBIS och bättre AF, ögonföljning på fåglar och andra djur.
Eller så kommer man på att det kanske inte är dett man vill hålla på med.
Finns det inga förslag på Fuji, Sony eller Oly kombinationer som kan vara tänkvärda?

Har för mig att PMD nämnde en gång att Olympus var allra, allra först med ögonfokus en gång i tiden, men inte trummat på så mycket om finessen vad jag läst genom åren i alla fall. läser aldrig några jämförelser med Olympus senaste ögonfokus mot andra modeller, dom har några vassa modeller annars. Sonys A6400 lär sälja bra i japan och går precis under 10000 kr plus då Canons M50 serie som är ännu billigare.

Har för mig att PMD nämnde en gång att Olympus var allra, allra först med ögonfokus en gång i tiden, men inte trummat på så mycket om finessen vad jag läst genom åren i alla fall. läser aldrig några jämförelser med Olympus senaste ögonfokus mot andra modeller, dom har några vassa modeller annars. Sonys A6400 lär sälja bra i japan och går precis under 10000 kr plus då Canons M50 serie som är ännu billigare.

Ja just A6400 är ett väldigt bra och billigt val då den har en jättebra "tracking" MEN, den saknar helt bildstabilisering så det MÅSTE finnas i objektivet. Begränsning nr två är denna: Om man inte har en Sony-kamera utan IBIS med 5-axlig stabilisering så kommer man inte få stabilisering i alla de ledder den ger utan främst i "pitch" and "jaw" och det är ju lyckligtvis så att vridningar i X och y-led är det som påverkar skärpan mest.

Om man exv. skulle sätta ett likadant 10 år gammalt Sigma 150-500mm A-mount med OSS-stabilisering (gamla Minoltafattningen) som jag själv har på en Sony LAEA-3 -adapter (måste vara den och inte 2:an, 4:an eller 5:an) så kan man säkert få ett sådant för 3000:- kanske och an adapter från A till E (LAEA-3) för säg 1500:- så skulle det kanske kosta 15 000:- totalt med lite tur.

OBS! Sigma slutade att skicka med stabilisering i sina 150-500mm m.fl. när de flesta Sony-husen ändå var stabiliserade. Så det är just av detta skäl OSS finns i de gamla Sigma-zoomarna för A-mount.

En del fågelfotografer tycker att det ibland kan vara en fördel att använda APS-C-kamerahus istället då de ju ger en förlängningsfaktor genom att bildvinkeln minskar. Ett en 150-500mm zoom får då ett liknande utsnitt som motsvara 750mm på en FF.

Ni kan ju kolla på de fågelbilder jag har längst med i min portfolio med "Djur och djurporträtt" så ser ni vad det duger till. Möjligen är en del bilder tagna med ett gammalt Sony 70-400mm också. Alla de är tagna med antingen A580 eller NEX 7. A6400 är vida överlägsen både NEX 7 (gammal spegellös) och A580 (gammal DSLR) och kan med ett snabbare objektiv mycket väl även ta fåglar i flykt fri himmel i övrigt. Ett beg A6400 hus med ett beg Sony 200-600mm G vore kanske bingo om man lyckades få tag i det. Det borde man kunna få för kanske 7000 och ett 200-600 för 17-18000? Säg 25000:-

Sten-Åke Sändh - Portfolio (fotosidan.se)

Om ni vill få en viss uppfattning om vad 750 mm innebär så kan vi även kolla den blogg jag skrivit tidigare om bygget av Söderströmstunneln under Riddarfjärden i Stockholm. Alla bilderna är tagna från samma plats uppe på Monteliusslingan ovanför Södermälarstrand och avståndet till motiven är från 200 till ca 400 - 500 meter (de som tagits mot Gamla Stan.

Söderströmstunneln - ett intressant och rätt extremt byggprojekt 2009-2017 - Fotosidan

Jämför översiktsbilderna med närbilderna. 750mm är rätt bra förlängning med det är inget mot ett 200-600mm G skulle ge med motsvarande 900mm. Så det skulle jag försöka få tag i.

Där har TS mitt budgetförslag och mitt önskade förslag. 5000 extra kanske det skulle vara värt att ha grejor som även skulle kunna funka hyfsat för flygande fågel.

Senast ändrad:
Wow, var har du fått tag på A7 IV? Jag är extremt nyfiken på den, men alla handlare jag pratat med säger att den kommer in tidigast nästa vecka. Är den så bra som man kan hoppas?

(Ber om ursäkt för OT.)

Jag var inne på i slutet av Scandinavian i november och bestämde mig för att beställa men då sade de att de trodde den skulle komma i januari först men bara någon vecka senare kom ett mail där det stod att min beställning fanns för avhämtning efter att jag valt betalsätt via mail. Jag fick den 3 december, så jag har haft den mer än en månad nu.

Du Erland brukar väl åka på safari i Syd-Afrika eller hur? Är det något jag skulle vilja åka på nu så är det just safari - men kanske till Tanzania. Tänk om man haft den kameran med på de tidigare safaris jag varit på. Dels funkar ju numera AF även i riktigt dålig belysning, vilket det ofta är både på game drives morgon och kväll och dels så har man ju både animal- och bird-AF nu. Jag tror det skulle ha varit ett lyft även med mitt gamla Sigma 150-500mm :)

Du kan läsa hur det går med A7IV i tråden nedan.

Vad kan man förvänta sig av kommande A7IV. | Fotosidan Forum

Senast ändrad:
Nikon D500+Nikon 200-500mm är en toppenkombo som gett mig och många andra fina bilder. Objektivet och millimetrarna kommer dock inte ge dig några bra bilder gratis. Det mesta handlar som vanligt om tålamod och att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Även om du har ett stort teleobjektiv behöver du komma närmare fåglarna än vad du kanske tror för att få skarpa närbilder. Läckra miljöbilder kan förstås vara lättare att få till.

Det finns säkert närmare fakta om detta på annan plats, men min upplevelse är att 600mm på fullformat ger ungefär samma utsnitt som en kikare med 8x förstoring. Fördelen med kameran är förstås att du kan beskära bilden i efterhand.

Sjöfågel är oerhört svårfotat eftersom avstånden ofta är väldigt stora. Att få en bild värd att printa på en sula långt ute till havs är svårt oavsett kamera. Många av de bästa bilderna är tagna på platser i världen där förutsättningarna är perfekta eller vid matningsplats.

Det jag vill ha sagt är väl egentligen att inte ha för höga förväntningar på vad en kamera, trots din ganska höga budget, kommer att ge för foton utan att ha tålamod, lära dig kameran och miljön samt söka upp och vänta på rätt tillfälle. Då är jag övertygad om att du kommer få bilder du är nöjd med och stolt över. När möjligheten väl kommer är det förstås viktigt att ha en kamera som kan ta tillvara på tillfället!
Lägg pengarna på en matningsplats istället, och fota med mobilen? (ironi och på skoj).

Fågelfoto som gren har alltid funnits. De bästa bilderna av de kändaste fotograferna för femton år sedan togs med utrustning som idag är minst femton år gammal. Minst. Kanske uppåt trettio i vissa fall.

Som nybörjare, hur ser man på dessa gamla bilder idag. Är det något man imponeras av och vill bli lika duktig själv, eller är det något man hånfullt fnyser åt för att dynamiska omfånget är för litet, skärpan sitter fel, och det går inte att räkna hyskorna mellan fjäderstrålarna på vingspetsarna i flykt?

Min absoluta rekommendation är att börja begagnat för att testa intresset. För några svalnar det tämligen fort, och för andra utvecklas det till en hobby som kan kosta hundra tusen om året i prylar.

Lägg pengarna på en matningsplats istället, och fota med mobilen? (ironi och på skoj).

Min absoluta rekommendation är att börja begagnat för att testa intresset. För några svalnar det tämligen fort, och för andra utvecklas det till en hobby som kan kosta hundra tusen om året i prylar.

Kloka ord, sen kommer frågan om hur mycket tid är man beredd att lägga på fågelfoto, jag tror att en framgång kräver mera tid än optik

Du Erland brukar väl åka på safari i Syd-Afrika eller hur? Är det något jag skulle vilja åka på nu så är det just safari - men kanske till Tanzania. Tänk om man haft den kameran med på de tidigare safaris jag varit på. Dels funkar ju numera AF även i riktigt dålig belysning, vilket det ofta är både på game drives morgon och kväll och dels så har man ju både animal- och bird-AF nu. Jag tror det skulle ha varit ett lyft även med mitt gamla Sigma 150-500mm :)

Du kan läsa hur det går med A7IV i tråden nedan.

Vad kan man förvänta sig av kommande A7IV. | Fotosidan Forum
Ja, precis, med den nya generationen kameror börjar det kännas som att det är dags att pensionera min 7D mk2. Moderna af-system skulle kunna göra enorm skillnad. A7 IV eller Canon R5/R6.

Fågelfoto som gren har alltid funnits. De bästa bilderna av de kändaste fotograferna för femton år sedan togs med utrustning som idag är minst femton år gammal. Minst. Kanske uppåt trettio i vissa fall.

Som nybörjare, hur ser man på dessa gamla bilder idag. Är det något man imponeras av och vill bli lika duktig själv, eller är det något man hånfullt fnyser åt för att dynamiska omfånget är för litet, skärpan sitter fel, och det går inte att räkna hyskorna mellan fjäderstrålarna på vingspetsarna i flykt?

Jag tycker det i allmänhet är en vettig rekommendation att köpa något till överkomligt pris innan man sett att intresset är hyfsat bestående men frågan är om det är just det som gäller med en fågelskådare som TS.

Fågelfoto är den verkliga materialsporten när det gäller foto och det tycker jag mig sett i min relativa närhet. De som blir intresserade kommer fört eller senare landa i "mycket vill ha mer".

Jag har det senaste 1 1/2 åren sett följande resa en annan fotograf gjort:

Canon R5 plus Canons 800mm/11-objektiv. Upplevdes som att leverera allt för mjuka och detaljfatttiga bilder.

Andra försöket: Sålde Canon-grejorna och köpte Sony A6600 plus Sony 200-600 G. Hyfsat nöjd men som detalj och skärpefreak vill han ha mer.

Tredje försöket: Byte av A6600 mot A7r IV med 60 MP istället och här kommer det: Med bilder på distans av flygande fågel på höjd behöver man ofta beskära och det kräver många pixlar. Då går exv. Canon R6 bort.

Stoppade det där? Nää! Det krävdes ett varv i Topaz Sharpen AI också och då kom WOW:en både egnas och andras och så är det nu ofta. Det krävs efterbehandling med verkligt bra denoise och skärpefunktioner för att nå den sista biten.

Som jag skrivit och visat med några av mina egna bilder ovan så kunde även en rätt fågelointresserad fotograf som jag själv ta en del fågelbilder på de safaris jag varit på, även med inte helt optimala grejor - så länge fåglarna inte rörde på sig och ljusförhållandena tillät. I sämre ljus med maxbländdare 6,3 vid 500mm eller med flygande fåglar krävs faktiskt något annat och bättre.

Har TS verkligen specat mer i detalj vilka kraven egentligen är? Om man som en del kollar på fågel med stabiliserat Swarowski, Leica eller Zeiss-glas så undrar jag hur kul man tycker mediokra bilder tagna med grejor som inte synkar med förväntningarna är.

Självfallet har verkligt skickliga fågelfotografer kunnat ta fantastiska bilder även med äldre DSLR:er och jag kommer ihåg Omar Brännströms fina bilder som jag såg för ca 15 år sedan. Skillnaden nu är att man inte längre nödvändigtvis behöver vara Omar Brännström för att kunna lyckas med det - förutsatt att man köper grejor som kompenserar för den initiala skillnaden i talanger och färdigheter.

Senast ändrad:
Ja, precis, med den nya generationen kameror börjar det kännas som att det är dags att pensionera min 7D mk2. Moderna af-system skulle kunna göra enorm skillnad. A7 IV eller Canon R5/R6.

Ja så är det. Jag har p.g.a. årstid och pandemi inte kunnat testa mer på allvar men i vår ska jag testa ta lite fågelbilder ute bland öarna i skärgården när jag lagt i båten. Mitt gamla Sigma kommer säkert funka fint för stillbild för även detta gamla objektiv presterar klart bättre på en A7 IV än på en A7 III men för flygande fåglar och tracking kommer det krävas bättre grejor än så.

Det är inte bara att man kan få all ögonfokus att funka även med ett 10 år gammalt Sigma A-mount på en A7IV utan den stora grejen är att detta objektiv som på en A7III jagade och hade svårt att låsa fokus över 400mm i lite sämre ljus nu fixar detta i riktigt svagt ljus ända till 500mm och ända ner till F22 åtminstone vid single shot!. A7III är låst och går inte längre ner än till F11 och ännu äldre modeller som jag tror den första A9:an klarade bara att fokusera ner till F8. Det är även dessa starkt förbättrade AF-egenskaper i svåra ljusförhållanden som djurfotografer kommer älska. Sägas ska att Canons nya R-kameror är minst lika bra.

Det jag dock kunnat göra och som jag brukar när jag konfigurerar nya kamerahus är att testa mot TV tills jag tycker det funkar inte minst med de olika fokusområdena som finns. Med IV:an så har jag testat Attenboroughs djurfilmer med "Animal"- och "Bird"- AF och för mig kommer det vara ett helt nytt kapitel med djurfoto nu. Den nya AF:en i de nya kamerorna kommer ändra på det mesta för många.

De som fortfarande kommer upprepa mantrat att det inte är kameran som tar bilderna och att det inte spelar någon roll vilka grejor man har eller att man kan ta fågelbilder även med en lådkamera, kan ju göra det men deras världsbild kommer att vara alltmer ur synk med verkligheten från och med nu.

Bengt undrade vid ett tillfälle om det inte gått väl långt med detta med ögonfokus när man nu även kan sätta fokus på små fågelögon på flera hundra meters avstånd men jag tror istället att det är just denna utveckling som kan försvara existensen av systemkameror. En mobilkamera är trots allt inte rätt redskap för fågelfoton om man tänkt sig att plåta något annat än sin egen undulat.

Senast ändrad:

Här finns väl också ett exempel på att det kan funka med lite äldre grejor också under vissa förutsättningar trots att fåglarna flyger. I detta fall en Nikon D300.

Orden "Fågelfotografering" och "Nybörjare" är en spännande kombo. De gånger jag har försökt mig på det har det oftast blivit en liten suddig flugskit bara, dels för att jag inte kunna hålla stilla eller följa fågeln lagom fort och dels för att objektivets brännvidd varit för kort, och med tanke på den första orsaken hade det nog inte hjälpt med en längre brännvidd.
Men ett stabilt kamerastativ kan nog vara användbart. Jag tänker att en fägelskådare säkert redan är bekant med sådana.
En lång brännvidd är viktigt, men det är tyvärr ett ganska jobbigt samband mellan max brännvidd och pris.
Men man kan plussa på brännvidden lite genom att välja en kamera med APS-C och inte FF eftersom cropfaktorn förstorar bilden med en faktor 1.5-1.6. Jag kan inte så mycket om andra märken än Canon men Canons för närvarande bästa APS-C enligt många är EOS 90D som ligger nånstans mellan 12-14 tusen. Det blir tyvärr inte så mycket pengar över till ett långt teleobjektiv då. Jag har iofs sett en EOS 80D för 8000 (demoex på MediaMarkt), den är inte riktigt lika bra som 90D, men då blir det lite mera objektivpengar över. Tittar man på begagnatmarknaden kan man säkert komma ned ytterligare, en 70D kostar inte så värst mycket begagnad idag, men å andra sidan kan man inte få den lagad längre eftersom det inte finns reservdelar till den. En begagnad 7DMk2 kan vara ett billigt alternativ också.

Orden "Fågelfotografering" och "Nybörjare" är en spännande kombo. De gånger jag har försökt mig på det har det oftast blivit en liten suddig flugskit bara, dels för att jag inte kunna hålla stilla eller följa fågeln lagom fort och dels för att objektivets brännvidd varit för kort, och med tanke på den första orsaken hade det nog inte hjälpt med en längre brännvidd.
Men ett stabilt kamerastativ kan nog vara användbart. Jag tänker att en fägelskådare säkert redan är bekant med sådana.
En lång brännvidd är viktigt, men det är tyvärr ett ganska jobbigt samband mellan max brännvidd och pris.
Men man kan plussa på brännvidden lite genom att välja en kamera med APS-C och inte FF eftersom cropfaktorn förstorar bilden med en faktor 1.5-1.6. Jag kan inte så mycket om andra märken än Canon men Canons för närvarande bästa APS-C enligt många är EOS 90D som ligger nånstans mellan 12-14 tusen. Det blir tyvärr inte så mycket pengar över till ett långt teleobjektiv då. Jag har iofs sett en EOS 80D för 8000 (demoex på MediaMarkt), den är inte riktigt lika bra som 90D, men då blir det lite mera objektivpengar över. Tittar man på begagnatmarknaden kan man säkert komma ned ytterligare, en 70D kostar inte så värst mycket begagnad idag, men å andra sidan kan man inte få den lagad längre eftersom det inte finns reservdelar till den. En begagnad 7DMk2 kan vara ett billigt alternativ också.

Jag såg en ny Viltroxx Canon EF-Sony E -adapter för ett par tusen och om den är bra så kan man ju sätta äldre billiga EF även på Sony-hus nu och A6400 har ju vatit uppe på förslag tidigare. Måste dock säga att jag haft förfärligt jobbiga erfarenheter av åtminstone de första versionerna av av Sigmas MC-11 adapter för Canon EF till Sony E. Specarna var bra men fokuseringen funkade inte som den skulke och man kunde inte filma då adapter och objektiv lät så illa att det störde ljudupptagningen så allvarligt att det blev hopplöst. Annars kanske gamla EF faktiskt är billigare på den stora andrahandsmarknaden för Canon-glas än Sony-objektiv på den betydligt mindre andrahandsmarknaden för de objektiven.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar