Annons

Kallar du dej fotograf eller bildbehandlare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan inte bara använda jämförelsen med penslar och dyligt. Inte till uppkomsten av konstverket. Du bryr dig väl om det är en olja eller akvarell tex.? Brons eller gips? Och du bryr dig garanterat om vem som skapat verket. Denne person har ett ofta ett visst tillvägagångssätt att skapa verket och det är ett värde i sig. En identisk bild gjord av en annan person med ett annat tillvägagångssätt får inte samma värde. Det fungerar ju så.

Jag tycker man i många fall använder lite underliga jämförelser med den analoga tekniken, och målning i detta fallet. Ett godtyckligt resonemang som inte är rättvisande. Uppkomsten av ett verk är ju en del av verket vare sig man vill det eller inte.

Penseln är mer som objektivet och färgen mer som pixlar eller korn. om man ska hårddra det. Kanske till med underlaget kan jämföras med sensorn. Men digitalt är så pass annorlunda mot den analoga motsvarigheten att det inte kan jämföras ordentligt.

Då värderar du alltså samma bild (låt oss tänka oss en papperskopia av varje som är så "lika" som dom kan bli) tagen med en analog kamera och en digital kamera olika? Jag gör faktiskt inte det, det är bara två olika sätt att komma fram till vad jag tycker är samma sak, två likadana bilder. I tryck eller på en bildskärm är det ännu mindre skillnad än på en bra kopia.

Att man sedan kan ha olika tycke och smak vad gäller tekniken och hantverket är som jag ser det en annan sak, visst kan man koppla ihop det men då blandar man också ihop begreppen och det blir lite luddigt vad det egentligen är man bedömer när man tycker att det ena bilden är "bättre" än den andra i någon mening.

Personligen tycker jag att det nästan enbart är innehållet i bilden som är intressant, inte vilket media det förmedlas på, och knappt ens vilken kvalitet bilden har (i alla fall i jämförelse med innehållets vikt). Men jag förstår att det finns dom som anser att silverkorn och fotopapper är "finare" än pixlar och bildskärmar, jag tycker bara att det är två olika alternativa media som har varsina för- och nackdelar.

Vi blir alla saliga på vår egen tro, inget fel i det. ;-)

jo, det kan man milt sagt uttrycka det, att dom flesta verkar ha fel och övertolkat mitt inlägg;) Bra sagt.

Jag är tydligen en av dem, jag får be om ursäkt för den övertolkningen, men hur jag än läser om ditt första inlägg så kan jag inte komma ifrån att det känns ganska ... Provokativt.

Hade jag vetat att det skulle fått såna reaktioner så hade jag använt mer symboler som ;) och :)) och lite "hehe" och en och annan "haha" för att visa tydligt att jag inte föraktar någon, eller att jag ser mej själv för mer än andra.

Det jag nog mest provocerades av var nog uttryck som när du skrev "Men, kan man kalla sej fotograf om man, som många gör, knäpper en bild ..."

Hur vet du att "många" gör det? :)

Det låter som om du klumpar ihop en massa väldigt olika människor och sedan avfärdar dem som sämre fotografer (eller inte fotografer alls).

Nu förstår jag bättre att det inte var så du menade, men just den typen av formuleringar (vad jag upplever som grova generaliseringar) tycker jag är irriterande och provocerande.

Det är ju så med skriftspråket, det kan lätt misstolkas om man inte är övertydlig.
Om vi hade suttit i ring allihop och samtalat om detta och jag hade sagt det jag menade personligen, så ni alla hörde, ja då skulle ni förmodligen inte reagerat lika hårt för då hade ni hört HUR jag sa det, med vilken ton i rösten, att det INTE var med förakt, utan bara en del tankar jag ville dela med mej av och se hur ni tänker om det.

Exakt. Jag borde väl vara van efter att ha diskuterat, debatterat och argumenterat i olika varianter av forum i närmare 15 år nu ...

Så jag får be om ursäkt för att jag tydligen hoppat dom flesta av er på tårna, men det kan vara bra att ni sätter på er skor med stålhätta nästa gång ni ser att jag öppnat en ny tråd;))

Det går och bägge håll, jag kan bara tala för mig själv, men får också be om ursäkt för att jag direkt högg till så hårt på vad jag uppfattade som en provokation utan att först kolla av bättre om inlägget verkligen var avsett så.

Äh, nu struntar vi i denna tråd, man blir inge glad av att bara mothugga hela tiden.
Jag trampade i klaveret och det ångrar jag, förlåt. Men nu är det helg och inte ska vi inleda den med sura miner?
Trevlig helg, alla, och ursäkta än en gång för att jag skrev med den tonen;)

Senast ändrad:
Då värderar du alltså samma bild (låt oss tänka oss en papperskopia av varje som är så "lika" som dom kan bli) tagen med en analog kamera och en digital kamera olika? Jag gör faktiskt inte det, det är bara två olika sätt att komma fram till vad jag tycker är samma sak, två likadana bilder. I tryck eller på en bildskärm är det ännu mindre skillnad än på en bra kopia.

Att man sedan kan ha olika tycke och smak vad gäller tekniken och hantverket är som jag ser det en annan sak, visst kan man koppla ihop det men då blandar man också ihop begreppen och det blir lite luddigt vad det egentligen är man bedömer när man tycker att det ena bilden är "bättre" än den andra i någon mening.

Personligen tycker jag att det nästan enbart är innehållet i bilden som är intressant, inte vilket media det förmedlas på, och knappt ens vilken kvalitet bilden har (i alla fall i jämförelse med innehållets vikt). Men jag förstår att det finns dom som anser att silverkorn och fotopapper är "finare" än pixlar och bildskärmar, jag tycker bara att det är två olika alternativa media som har varsina för- och nackdelar.

Vi blir alla saliga på vår egen tro, inget fel i det. ;-)

Men du säger ju själv att du tycker det är två olika media!? Men samtidigt samma sak... Och kom inte och säg att du inte värderar bilderna olika. Jag tror du måste bredda ditt synfält lite. Du resonerar fortfarande vad som gäller för dig personligen och bara för din egen konsumtion av bild. Alla andra då? Att en gör så spelar ingen roll.

Mitt första inlägg handlade ju om just det, att det måste finnas en trovärdighet i bilden om den så är digital eller analog. Men jag anser att man missbrukar den starka ställning som fotografi fått under 70års tid, när man manipulerar hejvilt och inte tänker efter.

Visst det låter fantastiskt fint att du bara bryr dig om innehållet, men om innehållet skulle ge dig tvivel om hur det kommit till har det samma värde då oavsett om du får veta att det är arrangerat tex? Har du ens jobbat med analog fotografi annat en att skicka in till labb som du skriver i presentationen? Tror du skulle ha en annan inställning till vad analogt innebär isf.

Digitala bilder kommer inte få samma status som analogt om man inte tar tillvara tankesättet att det är ett ansvar man har till den som ska se på bilden.

Men du säger ju själv att du tycker det är två olika media!? Men samtidigt samma sak... Och kom inte och säg att du inte värderar bilderna olika. Jag tror du måste bredda ditt synfält lite. Du resonerar fortfarande vad som gäller för dig personligen och bara för din egen konsumtion av bild. Alla andra då? Att en gör så spelar ingen roll.
...

Jag tror tvärtom att det spelar ändå mindre roll för alla andra, för "vanliga" bildkonsumenter som inte är "fotonördar" som vi som fotograferar själva är. (Läs orden inom citat utan negativa värderingar). Jag möter väldigt ofta dom som ser på mina bilder och som överhuvudtaget inte bryr sig om hur bilden är tagen , om den är analog eller digital, om den har hög kvalitet eller inte. Det är *enbart* innehållet som är intressant, det blir extra tydligt om det finns en känslomässig koppling, t.ex. om det är ett husdjur eller ett barn på bilden. Den kan vara tekniskt hur dålig som helst, eller producerad med vilken teknik som helst, det är fullständigt ointressant.

Jag tror du diskuterar lite för mycket utifrån "manipulation", och vi har ju redan kommit överens tror jag att det inte är acceptabelt när det gäller dokumentära bilder. Men tror du någon bryr sig om detta så mycket om vi talar om t.ex. landskap eller solnedgångar, det är "konst" liksmo en målning är, och det spelar inte riktigt lika stor roll om bilden visar en 100% sann (om det nu finns någon sådan) representation av hur det såg ut när bilden togs. Det är en tolkning av hur fotografen uppfattade scenen, och det kan skilja en hel del från hur det verkligen ser ut.

Var det inte konst vi diskuterade enligt dig själv? Inte dokumentärt eller vardagsbilder. En vardagsbild som jag sa tidigare spelar det ju ingen roll men för konst och andra seriösa bilder för fler än dig själv, spelar det roll.

Jag skulle väl då säga att det är viktigare med trovärdighet och att veta hur en bild kommit till i "vardagsbilder" än i "konst".

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra när det gäller definitionerna, förmodligen, men jag måste lägga ner ett tag nu, måste hinna med lite jobb innan dagen är slut. :)

Jag tror tvärtom att det spelar ändå mindre roll för alla andra, för "vanliga" bildkonsumenter som inte är "fotonördar" som vi som fotograferar själva är. (Läs orden inom citat utan negativa värderingar). Jag möter väldigt ofta dom som ser på mina bilder och som överhuvudtaget inte bryr sig om hur bilden är tagen , om den är analog eller digital, om den har hög kvalitet eller inte. Det är *enbart* innehållet som är intressant, det blir extra tydligt om det finns en känslomässig koppling, t.ex. om det är ett husdjur eller ett barn på bilden. Den kan vara tekniskt hur dålig som helst, eller producerad med vilken teknik som helst, det är fullständigt ointressant.

Jag tror du diskuterar lite för mycket utifrån "manipulation", och vi har ju redan kommit överens tror jag att det inte är acceptabelt när det gäller dokumentära bilder. Men tror du någon bryr sig om detta så mycket om vi talar om t.ex. landskap eller solnedgångar, det är "konst" liksmo en målning är, och det spelar inte riktigt lika stor roll om bilden visar en 100% sann (om det nu finns någon sådan) representation av hur det såg ut när bilden togs. Det är en tolkning av hur fotografen uppfattade scenen, och det kan skilja en hel del från hur det verkligen ser ut.

Därför att "vanliga" bildbetraktare som du säger inte bryr sig så mycket om uppkomsten av bilden måste vi som tar bilden ta det ansvaret. Det är ju det jag säger, att analog fotografi har haft en stark ställning som trovärdigt media och som ska visa på en verklighet som ska kunna tas på allvar.
Konstfoto har funnits lika länge som fotografi själv men det har också använts i dokumentärt syfte för att det har förmågan att registrera verkliga händelser, tolkat av fotografen, till en publik. Man har kunnat tro på fotot. Nu tar man det för givet och missbrukar det med digital teknik och tänker inte på att det kan göra att "vanligt" folk börjar ta foto för bara ett foto och inte kan visa en verklig händelse. Vad händer då?'

Då har fotografiet tappat sin kraft och kanske inte kan användas till att förmedla sitt budskap annat än som en teckning eller konstverk som vilket annat verk som helst. Fotografiet har haft en särställning som både konstform och informationsmedia, men också haft svårt att etablera sig som konst pga just att det anses visa verkligheten.

Varför ska man riskera den ställningen för att man inte ska bry sig om upphovet? Det är ju för att bevara vad som har byggts upp som man ska tänka flera gånger innan man gör en förändring av ett foto. Även om det ska användas som konst.

Att man har arbetat med analogt foto har inneburit ett motstånd i hur man kan framställa ett foto. Det tar tid och kunskap och blir oftast mindre upplaga. Sen tror jag att om man har åsikter om digital teknik och förfaringssätt i Photoshop diskvalificerar två tredjedelar av hela fotosidan, för att dom inte kan eller har sysslat med analogt mörkrumsarbete och därför inte kan relatera till det, och därför blir det så starka reaktioner på denna tråd tex.

Världen förändras med teknikutvecklingen, vare sig du vill eller inte.

"Deal with it", som dom säger på andra sidan vattnet. :)

Världen förändras med teknikutvecklingen, vare sig du vill eller inte.

"Deal with it", som dom säger på andra sidan vattnet. :)

Men trovärdigheten måste inte det. Jag fotar både analogt och digitalt, så jag kan bådadera och ser fördelar på båda sidor men, jag arbetar på samma sätt med båda.

Jag jobbar inget annorlunda heller, jag "luras" inte med mina bilder.

Men den "burken med maskar" är redan öppnad för länge sedan, foton är inte längre garanterat trovärdiga i folks ögon utan en riktigt superbra bild möts ofta med "är det Photoshop?". Det är något man får leva med framöver.

Jag jobbar inget annorlunda heller, jag "luras" inte med mina bilder.

Men den "burken med maskar" är redan öppnad för länge sedan, foton är inte längre garanterat trovärdiga i folks ögon utan en riktigt superbra bild möts ofta med "är det Photoshop?". Det är något man får leva med framöver.

När någonsin har foton varit garanterat trovärdiga?

Petter ...

Reine, i ett par av dina senaste infantila inlägg har du fräst en massa om vad i ditt första inlägg som fått folk att bli lite irriterade på dig, nu är det inte bara ditt första inlägg som är orsak till tonen den här tråden och du fick mer skit än du förtjänade i början men det tog du igen i ditt uppförande senare. Dessutom är det här inlägget som klippt ur de tidigare trådarna i ämnet så att du inte skulle känna till dem har jag svårt att tänka mig.

När man läser folks profilsidor så står det i flesta fall "amatörfotograf" eller "frilandsfotograf". Det står iaf att man kallar sej för nån typ av fotograf. Men, kan man kalla sej fotograf om man, som många gör, knäpper en bild som kanske blir sisådär, "men", tänker man, "den ska ju ändå fixa till i datorn", så sitter man i timmar med bilden i nått raw-program och i ps tills man fått till en "pangbild" som man stålt visar upp för alla man känner och säger, "titta vilken bild jag tagit", och alla tycker man är en jätteduktig fotograf. Men enligt min mening så är man inte alls en duktig fotograf, kanske istället en ganska dålig fotograf, som måste lägga mer en massa tid i datorn för att man slarvat vid själva fotoögonblicket. Är man inte istället en bildbehandlare? Borde det inte stå så istället?

Varför förutsätter du att man är en dålig fotograf om man använder datorn mer än nödvändigt?

Jag håller själv på med att efterbehandla i datorn, det är inte det att jag inte gör det, men jag brukar fundera en del på det, när jag sitter och håller på med nån bild, att, " den här skulle jag fått till bra från början direkt i kameran, bara jag hade tänkt efter lite innan jag tog bilden".

Det är fin tanke, men oavsett hur duktig fotograf du än blir finns det saker som inte går att göra något åt förrän efteråt i datorn. Deal with it, det är inget att skämmas för. Dock är det ju som jag sagt några gånger nu att det man gör i ett RAW-program är inte att rädda dåliga bilder utan att förbättra bilder som redan är bra.

Om man ska kalla sej "fotograf" så borde det väl vara så att man använder kamera som ett instrument och göra allt man kan för att få bilden så bra som möjligt direkt i kameran? Det borde väl vara roligare att kunna säga att "denna bild är direkt från kameran, och den är bra"
Ibland kan det ju vara bra kanske att kunna "rädda" en bild som blev dåligt tagen, pga att man missade vitbalansen eller så, men inte mer. Det finns ju många inställningar man kan göra i kameran som man kan göra i datorn efteråt, men det känns ju bättre att kunna sin kamera så pass att man kan göra det i kameran. Då kan man väl kalla sej en "fotograf", Då har man ju verkligen använt kameran till att göra bilden, inte datorn.

Hela det här stycket handlar ju om att det skulle vara finare att använda bilden direkt ur kameran och mindre fint ju mer man förbättrat den i datorn. Och nämn en inställning mer än vitbalans och exponering som finns i kameran och datorn om man fotar i RAW (bildstilar i Jpeg och inbyggd bildbehandling räknas inte). Allt det andra som finns i RAW-konverteraren är grejer som inte på något sätt går att lösa i datorn. De finns också just därför, för att det de gör inte på något sätt går att fixa i datorn.

Det är som med musik. Det finns många program där man kan gå in och höja eller sänka en ton för att just när man spelade in den så kanske man råkade bända lite för mycket på gitarren, eller man kanske sjöng lite för surt på ett ställe, "men vi kan klistra in det du sjöng i förra versen, det lät ju bra". Sen när man ska spela live så har man inte lärt sej att vara mer noggran, utan man har lärt sej att lita på datorn, ja då står dom där och gör bort sej med att inte kunna sjunga eller spela rent och man tänker att" det låter ju bättre på skiva".

Återigen förutsätter du att om man använder datorn mer än nödvändigt är man automatiskt en dålig fotograf och att enda orsaken att använda datorn är att rädda helt misslyckade bilder.

Sen ser man många här på sidan som har dyra kameror för 15-20 tusen, kanske ändå dyrare, och ett PhotoShop för nästan lita mycket....???Varför???" jo men det har dom på moderskeppet sagt att det måste man ha" Kan man inte då köpa en kompaktkamera för två-tre tusen när man ändå ska "göra" bilden i datorn? Då sparar man ju pengar;)

Det handlar bara om att den som använder datorn mer än absolut nödvändigt inte är riktiga fotografer och förtjänar alltså inte att ha en bra kamera. Det har vi hört förr.

t
änkte bara se hur ni andra ser på det med att "PhotoShopa" för mycket och var ni tycker gränsen går för att kalla sej fotograf eller bildbehandlare.

En vinklad fråga på slutet efter en "något" vinklad inledning...

Totalt sett skulle jag inte säga att du undrar, jag skulle säga att du kommer med ett gäng påståenden som är helt utan verklighetsförankring och säger att folk som redigerar sina bilder mer än absolut nödvändigt i datorn minsann inte ska kalla sig riktiga fotografer, sen kommer det en fråga som i sammanhanget mer är "alla som inte är med mig är emot mig" än "eller vad tycker ni?"

Förstår du fortfarande inte tycker jag att du ska gå in och läsa starten på 10 valfria trådar här och se hur de är skrivna, sedan jämför du med du med din inledning. Förhoppningsvis kommer du att se några saker som skiljer sig åt, ta till dig det så kommer du att få ett trevligare bemötande nästa gång!

Nu är det säkert som du skriver att du inte menade något illa, men när jag läste ditt inlägg var det som ett brandtal emot folk som behandlar bilder i datorn.

Men jag hoppas att du kommer att skriva fler trådar och att du skriver på ett trevligare sätt den gången!

Trevlig helg du också!

Kallar du dig fotograf eller bildbehandlare?
Ja
När man läser folks profilsidor så står det i flesta fall "amatörfotograf" eller "frilandsfotograf". Det står iaf att man kallar sej för nån typ av fotograf. Men, kan man kalla sej fotograf om man, som många gör, knäpper en bild som kanske blir sisådär, "men", tänker man, "den ska ju ändå fixa till i datorn", så sitter man i timmar med bilden i nått raw-program och i ps tills man fått till en "pangbild" som man stålt visar upp för alla man känner och säger, "titta vilken bild jag tagit", och alla tycker man är en jätteduktig fotograf. Men enligt min mening så är man inte alls en duktig fotograf, kanske istället en ganska dålig fotograf, som måste lägga mer en massa tid i datorn för att man slarvat vid själva fotoögonblicket. Är man inte istället en bildbehandlare? Borde det inte stå så istället?
Nej, det behövs inte. Man får kalla sig vad man vill.
Jag håller själv på med att efterbehandla i datorn, det är inte det att jag inte gör det, men jag brukar fundera en del på det, när jag sitter och håller på med nån bild, att, " den här skulle jag fått till bra från början direkt i kameran, bara jag hade tänkt efter lite innan jag tog bilden".
Om man ska kalla sej "fotograf" så borde det väl vara så att man använder kamera som ett instrument och göra allt man kan för att få bilden så bra som möjligt direkt i kameran? Det borde väl vara roligare att kunna säga att "denna bild är direkt från kameran, och den är bra"
Kanske är roligare för dig. Varför tror du att det är roligare för andra? Även de som bildbehandlar använder kameran och gör det ofta på ett sätt som är anpassat efter vad bildbehandlingen kräver.
Ibland kan det ju vara bra kanske att kunna "rädda" en bild som blev dåligt tagen, pga att man missade vitbalansen eller så, men inte mer. Det finns ju många inställningar man kan göra i kameran som man kan göra i datorn efteråt, men det känns ju bättre att kunna sin kamera så pass att man kan göra det i kameran. Då kan man väl kalla sej en "fotograf", Då har man ju verkligen använt kameran till att göra bilden, inte datorn.
Många bilder behöver både kamera och dator för att kunna åstadkommas. De kräver att man kan sin kamera mycket bra så att man kan göra bilden exakt så som krävs för att efterarbetet ska gå att genomföra så smidigt och snyggt som möjligt.
Det är som med musik. Det finns många program där man kan gå in och höja eller sänka en ton för att just när man spelade in den så kanske man råkade bända lite för mycket på gitarren, eller man kanske sjöng lite för surt på ett ställe, "men vi kan klistra in det du sjöng i förra versen, det lät ju bra". Sen när man ska spela live så har man inte lärt sej att vara mer noggran, utan man har lärt sej att lita på datorn, ja då står dom där och gör bort sej med att inte kunna sjunga eller spela rent och man tänker att" det låter ju bättre på skiva".
Vad spelar det för roll om resultatet blir bra? Konstig jämförelse med falsksång. Det verkar som att du tänker att allt som görs i datorn på något sätt är att rätta till misstag.
Sen ser man många här på sidan som har dyra kameror för 15-20 tusen, kanske ändå dyrare, och ett PhotoShop för nästan lita mycket....???Varför???" jo men det har dom på moderskeppet sagt att det måste man ha" Kan man inte då köpa en kompaktkamera för två-tre tusen när man ändå ska "göra" bilden i datorn? Då sparar man ju pengar;)
Nej. Jag vill ha dyra kameror med många knappar, det förenklar mitt arbete, och jag behöver photoshop för att göra bilderna riktigt säljande. Moderskeppet är inte så kul.
tänkte bara se hur ni andra ser på det med att "PhotoShopa" för mycket och var ni tycker gränsen går för att kalla sej fotograf eller bildbehandlare.
Finns ingen särskild gräns. Man photoshoppar tills bilden är färdig.

Elitismen når nya höjder: slår fast att många gör fel!

En apa med en engångskamera kanske är det mest äkta. Eller som Big Brother (tyska mm) et gäng flummon som sitter och gör äkta saker.

Jaha ja nu är det fast slagit att många fotografer tar skit bilder som först efter flera timmars arbete vid datorn blir pangbilder! Så intressant, vad ska vi lära oss av detta? Att det går precis lika bra att visa upp sina pangbilder från digitala kameror som när man använde fixfocus-kompakt och plutt-kopior från postorder-labb.

Apropå moderskeppe kanske det är lika bra att ringa de små gröna gubbarna som stoppar upp fotoutrustning i röven på en om nätterna och fråga vilken kompakt som helt automatisk gör helt fantastiska bilder, nä men vänta lite det är ju bara att krysta lite så föder man fram sin egen utrustning. Den fantastiska aromen kommer att skapa jättemycke äkta miner så photoshop kommer inta alls att behövas för att få skojiga äkta bilder.

Hela den här trådstarten är som en ända långt manifest om att man man inte ska få göra nåt man tycker är roligt och absolut inte bli nöjd över så att man vågar visa det för sina vänner. Är det så att nån ilitistisk grupp sitter och vill sparka ut en från FS för att man inte skapar svår konst på svåra sätt så får dom gått göra det.

Jag utnämner härmed denna tråd till "Tråden för att göra tråkiga nyttiga saker istället för att vara kreativ och har roligt". Dika sur-myrar och be till gud för sitt arma leverna, för, som många gör, ha roligt det får man ju inte.

Tänk att många fotografer köpt system kamera och photoshop istället för kompackt-kamera! Bara för att dom vill det! Arma mänsklighet, hur ska det gå med så många förvillade individer?

Men så bra att vi nu vet att det är "många" som inte platsar på FS eftrsom dom inte är fotografer.
Tack för att nån talar om vad som anses vara skit, så då kan jag fortsätta ha roligt istället.

Är det inte det ena så är det det andra som är fel, nu ska jag ligga sömlös och fundera på den svåra fråga om hur otroligt korkat det är att att namnge en bild på min audi som "Audi". Det har ju varit uppe förut att bara idioter kallar en bild på en gran i sidoljus för "Gran i sidoljus". Helt inkompetent alltså, en riktig fotograf har ju ett budskap med sina bilder och vett att ge dom ett konstnärligt namn och inte kalla en bild av en bänk för "Bänken"

Photoshop eller inte, hur kom det sig att det fanns så mycket olika filmer på filmtiden, Velvia vilken j*vla landskaps bild såg ut så i verkligheten?

Det verkar vara ok så länge man inte gör något i datorn bara man gör det i kameran eller använder filter eller olika filmtyper och som sagt vad gjorde man inte i mörkrummet ;).

Själv pillar jag på mina bilder så mycket som jag tycker det behövs för att få fram den typ av bild som jag gillar, och dom som orkar kan kika in på min hemsida www.stefan-zander.com

Jag gör bilder för min egen skull och gillar någon annan mina bilder så är det en bonus och det gör många av mina vänner.

mvh/stefan

Du måste ha fuskat - så där bra bilder gör inte jag :)

Petter ...
Tack Petter!
Japp, fusk hela vägen ;) orkar inte ens gå ut och fotografera.
Jag försöker ibland förmedla hur det kändes när jag var där hur jag mår också vidare, det är svårt att få dofter, ljud och vind att synas i bilder då tycker jag att det kan behövas ett push i rätt riktning.

Kan inte låta bli att småflabba åt denna tråden med tanke på att för några veckor sen kom en bild jag tagit in här som veckans bild! Tagen med iPhone och behandlad med appen TiltShiftGen.....

Mr Mobileograph :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar