Martin jag har ingen snäv syn på fotografering jag har bara sagt att det är ett visst problem att all digital bildframställning innefattar viss manipulering i allmänna ordalag och att man är på ett sluttande plan i det sammanhanget. Jag tror inte du läst riktigt vad jag faktiskt skrivit ovan. Jag efterbehandlar alla mina "keepers" på exakt samma sätt i Lightroom oavsett dessa är av RAW eller JPEG-orginal. Jag är noggrann när jag tar mina bilder och använder en kombination av JPEG-inställningar och användning av JPEG-specifika hjälpmedel i kameran för att få så färdig bild i kameran. Gör man hyfsat rätt direkt blir vinsterna marginella med RAW. Vinner genom detta också transparens när jag kollar mina bilder i bildläsare vid gallring.
Det pågår en annan tråd om liknande problem och jag klipper in delar av mitt bidrag i den. Ett huvudskäl till mitt val av JPEG som huvudformat (jag kör DNG ibland som sagt också) är att jag med x antal tester faktiskt inte ser någon skillnad att tala om mellan en JPEG producerad från en RAW-orginal och en som ursprungligen gjorts i JPEG på normalt betraktningsavstånd. Jag har en hyfsad Epson A3-skrivare och har gjort x antaltester av detta.
Gör gärna leken att skriva ut x antal bilder producerade från både JPEG-orginal och RAW-orginal. Båda självfallet efterbehandlade i exv. Lightroom så bra du mäktar med. Skriv sedan ut en enda bild av varje motiv (det ska inte vara så lätt som att lägga bilder av olika typ bredvid varandra. Gör sedan blindtest och be folk gissa vilka som är gjorda av RAW-orginal och vilka som är från JPEG-orginal).Lycka till!
Detta har gjorts förr här på FS och många gick till sin förvåning bet på uppgiften.
Jag har en verklig taskig historia med RAW som de som kör Canon och Nikon inte drabbats av utom möjligen Nikon-folket då med vissa delkrypterade format som inte funkat i tredjepartsverktyg som Lightroom. Jag körde KM 7D för 5-6 år sedan och jag använde RAWShooter som RAW-konverterare. KM lades ned och MRW är idag ett fossilt RAW-format. Sony köpte resterna och lanserade A100 och då testade jag att konvertera ARW för att utröna om jag skulle kunna ligga kvar i RS om jag konverterade ARW till DNG. RS kunde läsa DNG om jag konverterade MRW-filerna från 7D men den fixade inte ARW-filer som konverterats. Skälet var att RS precis som exv. Silkypix vid denna tid envisades med att bara läsa in de DNG som hade en RAW-profil som redan stöddes av RAW-konverteraren. Eftersom RS köptes upp av Adobe och lades ner det med så blev det en dead end och ingen skulle någonsin göra en profil för A100 till det programmet.
Sens moral alltså är att det inte är säkert att alla RAW-konverterare kommer kunna läsa in DNG om de envisas att kräva en befintlig profil för det format som DNG-filen tillverkats av. En lösning på detta vore en defaultprofil så att man åtmistone kunde läsa in datat.
Så ni som tror att detta inte skulle kunna hända er också kan ju ta er en tankeställare för åtminstone Canon har stämplat vissa RAW-format som discontinued. På mindre än tre år efter jag köpt min kamera var dess RAW-format historia och min RAW-konverterare nedlagd efter ett "hostile takower" av Adobe. Vi erbjöds generöst en gratislicens av Lightroom 1.0 (om man hade RS Premium vilket jag hade). Problemet var bara att Lightroom vid denna tid överhuvudtaget inte kunde mäta sig med de resultat jag fick med MRW ur RS. LR fortsatte att vara halvtaskigt ända fram till version 3.0.
Som toppen på detta så kunde inte Adobe erbjuda en konverteringsväg för våra RS sidecar-filer. Den de kom med var ett skämt som lämnade det mesta av våra redigeringar kvar i filerna. Eftersom jag inte har någon lust att göra om allt detta jobb så kommer jag för evigt att behöva bära med mig RAWShooter parallellt med Lightroom för att läsa dessa mina tidigaste bildfiler eller till dess att RS blir inkompatibel med Windows någon gång eller senast när man får för sig att droppa stödet för 32-bitars applikationer. Det är RAW-formatens bristande framtidssäkerhet i ett nötskal. (men det kommer nog inte att drabba er eller hur)
En del tror inte på Adobe när det gäller ett standardiserat RAW-format men det gör faktiskt jag. Det finns inget annat företag som är i närheten av det inflytande Adobe har på filformatstandards i världen. Adobe står bakom standardformat som TIFF och DNG för bilder, PDF för formstabila dokumentformat och även metadatastandarden XMP Extensible Markup Platform. Alla dessa utom DNG är idag etablerade industristandards. Det är ingen slump att det är ett mjukvaruföretag som driver detta eftersom det ju är dessa som tvingas att år för år bygga adapters till varenda nytt RAW-format tillverkarna gödslar marknaden med och de tvingas ta kostnaderna för detta. Om man kunde enas om exv. DNG så skulle mycket vara vunnet eftersom då kunde mjukvarutillverkarna koncentrera sig på att bygga funktioner i sina program istället för denna meningslösa verksamhet med at bygga adapters till varenda nu DSLR-kamera som släpps på marknaden . Det är verkligen Adobe som står för öppenheten här och de stora kameratillverkarna som vill låsa in sina användare med sina tillverkarspecifika RAW-format så att de tvingas köra deras ofta betydligt sämre produkter funktionsmässigt. Jag menar inte att man inte får bra resultat från tillverkarspecifika produkter bara att de inte kan mäta sig med exv. Adobes arbetsflöden och funktioner.
När det gäller bildlagring så ska man även tänka på att vanliga lösningar i företag, orgnisationer och förvaltningar är oftast byggda traditionellt med SQL-databaser som håller metadatat och sedan lagrar man sökvägen till bilderna som hör ihop med denna data. Detta är mycket sårbart över tiden när man byter servrar, diskar och flyttar filer kanske vart tredje eller fjärde år i alla fall. Risken att dessa länkar ska brytas över tid är uppenbar. Med XMP-metadatakompatibla format såsom JPEG, TIFF och DNG samt även PDF, så kan XMP-metadata skrivas rakt in i filerna och de viktigaste av dessa brukar t.o.m. bli läsbara exv. i Windows filhanterare. Då blir bilderna ett med sitt kontext och metadata för all framtid så länge filformaten kan läsas. Det är en bra mycket bättre långtidslagringslösning än tråckliga förhållande mellan SQL-databaser och filsystemen. Både Lightroom och Photoshop använder XMP och PhotoShops metadataschema är en del av XMP-standarden (eget namespace) precis om EXIF och Dublin Core och den gamla metadatastandarden som används i tidningsbranschen (ITPC).
Så jag tycker det kan vara på sin plats och vara lagom ödmjuk när det gäller de problem som faktiskt är förknippade med RAW. Jag tillhör de som jobbar profesionellt på en minnesinstitution med långtidslagring och inga som gör det skulle komma på tanken att bara spara tillverkarspecifika RAW-bilder för framtiden. Smaka på det. Bakom det står Kungliga Biblioteket, Riksantikvarieämbetet och LDB-centrum i Luleå som har ansvaret för dessa frågor nationellt. De som blundar för dessa frågor kanske vaknar upp en dag med liknande problem som jag beskrivit för er ovan. Lita aldrig bara till RAW inga vettiga personer gör det och t.o.m. det bespottade och förhånade JPEG kommer överleva tillverkarspecifika RAW tro mig. Till och med en del minnesinstitutioner lagrar mycket bilder enbart i JPEG av rent ekonomiska skäl idag. Inga kommersiella bildbanker skulle drömma om att lagra i RAW av ekonomiska skäl. JPEG är en väldigt bra kompromiss om man väger samman alla dessa saker som beständighet, transparens-läsbarhet, billig lagring och mycket bra utskriftskvalitet trots kompromering som många faktiskt inte kan förmår skilja från bilder baserade på RAW-orginal i färdigt resultat.
Amerikanarna garvade när de hittade rörförstärkare i ryssarnas då moderna MIG 29 (som en ryss deserterat i till Japan).men när de fattade varför ryssarna hade valt den tekniken satte de skrattet i vrångstrupen. Ibland visar det sig också att en ful ankunge faktiskt är en svan.