Anders Östberg, du skrev:
"Sedan vad gäller tonen i diskussionen; jag tycker du ska fundera på hur du uttryckte frågan, och kanske inte bli så förvånad över reaktionerna för jag liksom andra tolkar in en klar nedvärdering av andra sätt att arbeta än det du själv tycker är OK. Du kanske inte menade det som många tolkar det, men den här återkommande vinklingen att ställa fotografering i motsats till bildbehandling är i mina ögon väldigt trist och dessutom felaktig. Jag vet inte riktigt vad som ligger bakom, men det finns ofta drag av intolerans, elitism, och okunskap om vad som faktiskt händer i en digital kamera i sådana här diskussioner."
Vad gäller tonen i diskussionen så kan jag inte rå för den, då det ända jag gjorde var att ställa en mängd frågor om vad jag gått och funderat på. Sen att andra stör sej på det och kallar det " trams" och " idioti" och typ skäller ut mej för att jag använder detta forum för att fråga er andra vad ni har för åsikt om det, ja, det är väl inte mitt fel?
Och sen, det du sa om "....nedvärdering av andra sätt att arbeta än det du själv tycker är OK."
VAR skriver jag att jag arbetar på ett annat sätt än ni andra????????
VAR??????
Jag vet inte, men ni kanske ser nått i mitt inlägg som inte syns i min dator, för jag HAR inte skrivit det.
Det ända jag skrev var att det är väl roligare att få ut en så bra bild som möjligt direkt ur kameran, så man slipper sitta och greja med den så mycket efteråt.
Och sen vad gäller det du skrev, "Jag vet inte riktigt vad som ligger bakom, men det finns ofta drag av intolerans, elitism, och okunskap om vad som faktiskt händer i en digital kamera i sådana här diskussioner."
Ja, men är det inte det denna sida är till för också lite, att om nån undrar över en sak, kanske kommer med ett påstående om nått han/hon har fått för sej, kanske inte har lika mycket kunskap som alla andra här på sidan, ska man då inte kunna fråga om det utan att bli utskälld?
Om en nybörjare frågar " Jo, hej. Jag har köpt en ny kamera, och den är ju värdelös, det blir inga bra bilder med den. Så fort jag tar en bild så blir det alldeles kritvitt i ansiktet på den jag fotar. Vad har ni får åsikt om det?"
Ja, då är det bara att hoppa på den stackarn med att " Det var den tramsigaste fråga jag hört. Ännu en kamerataliban som inte fattat att man ska fälla ned blixten och köra manuellt ist."
Åhh, vad trött jag blir, fattar du ingenting, vad har du här att göra, din idiot. Hur svårt kan de va, FÄLL NER BLIXTEN, PUNDHUVUD."
" Vad har du för rätt att komma här och uttrycka dej föraktfullt mot oss andra "riktiga" fotografer och mena att kameran är värdelös. Lär dej den först innan du snackar en massa skit".
Ok, jag kanske inte är lika kunniga om hur en kamera funkar som alla ni andra verkar vara, MEN jag fattar att man måste "framkalla" bilden om man kör i RAW, och det gör jag också, men vad menar du när du skriver "men det finns ofta drag av intolerans, elitism, och okunskap om vad som faktiskt händer i en digital kamera i sådana här diskussioner."
Jag trodde, som sagt att detta forum var till för att man ska kunna vädra sina undringar och frågor och få svar på det som gör att man kan utvecklas som fotograf/bildbehandlare, inte hämmas pga att man blir påhoppad och typ "trakasserad" för att man inte kan lika mycket som andra.
Tänkte bara få igång en kul diskussion, men den vart allt annat än kul