AS365
Aktiv medlem
Sorry, det är nog du som behöver läsa vad jag skrev en gång till. Det enda du gör med objektivet är ett utsnitt av verkligheten. Och det kan du lika gärna åstadkomma genom att t ex beskära bilden eller genom att ha en pappskiva med ett hål i framför ansiktet när du tittar på verkligheten.
Perspektivet förändras beroende på var i verkligheten man befinner sig och åt vilket håll man tittar. Att man eventuellt har ett kameraobjektiv mellan sig själv och verkligheten förändrar inte perspektivet.
Jag upprepar: "Genom att variera avståndet till ett objekt, vilket med hjälp av förändrad brännvidd låter sig göras med bibehållen storlek av objektet på bildytan, kan perspektivet komprimeras eller tänjas ut."
Detta faktum kan du inte snacka bort med pappskivor o d. Backar du från objektet i proportion till brännviddökningen så kommer bakgrunden se större och närmare ut. Punkt.
Ja tycks inte klara av att göra mig förstådd, syftningsfel, fel interpunktion, vad vet jag? Det är egentligen inte så himla komplicerat.
http://www.photozone.de/focal-length-and-perspective#