RDL
Aktiv medlem
Lustigt antagande i början, att alla bilder som lyfts in i PS skulle vara felaktigt exponerade och därför måste räddas i PS. Vilket trams.
Det är skillnad på att rädda en bild, och att förbättra en bild.
Det är ju ingen rocket science att använda ljusmätaren i kameran för att få ett fint histogram exempelvis.
Ansel Adams utökade tonomfånget på sina negativ med dodge/burn teknik.
Men visst, bara för att man utökar tonomfånget digitalt så är det inte konstnärligt och fint.
Ungefär lika listigt som alla fina fotografer som minsann hatar blixtljus. Men de har aldrig testat plåta i studio med riktiga grejer. Visst, blixt på kameran är uselt av flera anledningar. Men att förväxla det med studioljus, det håller inte.
En bra bild är en bra bild!
Det är skillnad på att rädda en bild, och att förbättra en bild.
Det är ju ingen rocket science att använda ljusmätaren i kameran för att få ett fint histogram exempelvis.
Ansel Adams utökade tonomfånget på sina negativ med dodge/burn teknik.
Men visst, bara för att man utökar tonomfånget digitalt så är det inte konstnärligt och fint.
Ungefär lika listigt som alla fina fotografer som minsann hatar blixtljus. Men de har aldrig testat plåta i studio med riktiga grejer. Visst, blixt på kameran är uselt av flera anledningar. Men att förväxla det med studioljus, det håller inte.
En bra bild är en bra bild!