Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering, profilering, känner mig lurad! Spyder pro 3 + Eizo 2231

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Jag har väl äntligen börjat förstå skillnad mellan kalibrering och profilering. Jag känner mig dock en smulad snuvad på spyder pro 3 som endast kan profilera min skärm. Varför kallar den sig för kalibrator när den inte kan kalibrera?
Köpte mig en Eizo 2231 + spyder pro 3 och trodde att livet skulle bli lite enklare, men icke.
Vad spelar det för roll om den ändå inte talar om för mig vilken färgtemperaturen, kontrasten, ljusstyrka och gamma som jag skall ha?
Någon snäll som vill dela med sig av sina inställningar på sin Eizo 2231 så jag först kan kalibrera den rätt?

Redigerade några bilder som blev bra i photoshop, konverterade till srgb och la upp på webben, färgen på hudtonen såg plötsligt helt rosa ut. Öppnade en annan bild som jag tidigare jobbat med vid min gamla iMac. Hudtonerna på min profilerade "kalibrerade" skärm såg helt grå ut i photoshop medan samma bild på webben med srgb såg jättefin ut.

En smula förvirrad, ledsen och irriterad.
 
Jag satt med samma problem för ett tag sedan (samma utrustning), bilderna på webben ser troligtvis skumma ut för att din webbläsare inte hanterar färgprofiler, kör du firefox så kan du ladda ner en plugin för profilstöd som bör lösa ditt problem.

Det viktigaste att komma underfund med är att dina bilder ser ok ut på en annan dator som inte är kalibrerad, där är det som vanligt. skilldnanden är bara att om du kikar på bilder på din eizoskärm men inte har profilhantering (typ explorer) så ser färgerna övermättade ut.

Så har jag förstått det hela.

Mvh

Fredrik
 
Jag har en ViewSonic LCD-skärm och vad som funkat bra för mig när jag använder min Spyder 2 är att ställa in skärmen på "default", innan jag profilerar med Spydern. Spyderprogramvaran föreslår det själv när det gäller just LCD-skärmar.
När det gäller olika visning i Explorer vs. Photoshop tror jag att det har att göra med hur Explorer färghanterar, men någon annan kanske vet mer om detta.
 
Jag satt med samma problem för ett tag sedan (samma utrustning), bilderna på webben ser troligtvis skumma ut för att din webbläsare inte hanterar färgprofiler, kör du firefox så kan du ladda ner en plugin för profilstöd som bör lösa ditt problem.

Det viktigaste att komma underfund med är att dina bilder ser ok ut på en annan dator som inte är kalibrerad, där är det som vanligt. skilldnanden är bara att om du kikar på bilder på din eizoskärm men inte har profilhantering (typ explorer) så ser färgerna övermättade ut.

Så har jag förstått det hela.

Mvh

Fredrik

Jag använder mig av Safari. Och iså fall hur kan vissa bilder ser okej ut med vissa inte. För det var ju det som hände i mitt fall.
Dvs att de bilder jag redigerat med gamla iMacen såg fina ut på webben men fula i PS. Och tvärtom blev det med mina bilder som jag hade redigerat i PS. Dvs jättefina i PS med fula på webben.

Hur har du löst kalibreringsbiten? Dvs inställningar av kontrast, ljus etc?
 
Vissa skärmar ska inte gå att kalibrera. Min skärm är t ex spärrad för att göra det. Det är profilering man ska göra.

Sedan kan inte kalibratorn tala om för dig vad som är rätt inställningar för det vet den inte. Den har ingen aning om vilken ljus bilden ska hänga i. Billigare kalibratorer har heller ingen aning om vilket ljus du sitter i.

/Maverick
 
Viktigt ang- FlexScan 2231

FlexScan 2231 går ju faktiskt att kalibrera.

Hur bra det går med just spider vet jag inte.
Men med Eye1 match så går det att mäta ljusstyrka och kontrast.

Om du sätter skärmen i Custom så går det att andra ljusstyrka, kontrast och färgtemp med hjälp av skärmens inbyggda meny.
 
FlexScan 2231 går ju faktiskt att kalibrera.

Hur bra det går med just spider vet jag inte.
Men med Eye1 match så går det att mäta ljusstyrka och kontrast.

Om du sätter skärmen i Custom så går det att andra ljusstyrka, kontrast och färgtemp med hjälp av skärmens inbyggda meny.

Men man skall ju inte röra dessa inställningar vid en kalibrering. Detta sköter kalibratorn. Man anger önskad ljusstyrka, önskad svartpunkt och färgtemperatur. Därefter kör man igång kalibreringen. Kalibratorn talar därefter åt programmet, som i sin tur talar om för skärmen, hur den ska justera inställningarna för att målet skall nås i fråga om färgtemperatur, vit- och svartpunkt.

Lina: Läs manualen för både skärmen och spydern. Det är inte kalibratorn som avgör om du kan kalibrera eller profilera, det är skärmen.
 
Har oxå lite strul men av annan karaktär. Har likadan skärm som du dock.

1. Nollställ din skärm till fabriksinställning, finns i menyn för skärmen.

2.Ställ in din ambienta belysning såsom du har den när du jobbar, jobbar du på kvällen så kalibrera på kvällen med de lampor som du brukar ha tända. Dvs, ställ in din ambienta belysning som du vill ha det.

3. Kalibrera skärmen och använd att Spyder ska läsa din ambienta belysning, har du mörkgt runt omkring dig så kan du räkna med att Spyder rekomenderar en Kalvin på 5800, eller 5000.

Borde bli bra med färgmättnad osv efter kalibrering.

Angående IE och firefox och färgprofiler så har jag gjort så att jag inte konverterar till SRGB (jag kör AdobeRGB hela vägen i processen)utan jag väljer att "Save for Web" sen bockar jag ur rutan där det står "Convert to SRGB" Klicka i att du vill att PS ska "Embedd Profile" Det funkar ganska bra för mig, visst en liten skillnad är det mellan IE och Firefox, men det kan jag leva med. I Firefox blir det rätt, men då måste du ställa in Firefox att använda färghantering, och det gör du enklast genom att skriva about:config i adressfältet. Rulla ner för att hitta:
gfx.color_management.display_profile;ska stå på true och sedan
gfx.color_management.enabled;true

Jag tittar just nu på min bild
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1586290&target=_blank och jämför mellan IE och Firefox och jag kan bara sen en viss skillnad i färgtonen. Någon annan här som ser en större skillnad får gärna skriva det. Som sagt, man kan aldrig vara säker
 
Men man skall ju inte röra dessa inställningar vid en kalibrering. Detta sköter kalibratorn. Man anger önskad ljusstyrka, önskad svartpunkt och färgtemperatur. Därefter kör man igång kalibreringen. Kalibratorn talar därefter åt programmet, som i sin tur talar om för skärmen, hur den ska justera inställningarna för att målet skall nås i fråga om färgtemperatur, vit- och svartpunkt.

Lina: Läs manualen för både skärmen och spydern. Det är inte kalibratorn som avgör om du kan kalibrera eller profilera, det är skärmen.

Precis, jag är medveten om detta men min spyder kan inte göra dessa avancerade inställningar. Hade ingen aning om att detta inte var möjligt när jag köpte den för då hade jag aldrig köpt den (spydern alltså). Min spyder pro 3 kan endast ställa in gamma och kelvin och sen gör den en profilering.
Varför kalla det för en kalibrerare när den inte kan kalibrera. Märkligt.
 
Precis, jag är medveten om detta men min spyder kan inte göra dessa avancerade inställningar. Hade ingen aning om att detta inte var möjligt när jag köpte den för då hade jag aldrig köpt den (spydern alltså). Min spyder pro 3 kan endast ställa in gamma och kelvin och sen gör den en profilering.
Varför kalla det för en kalibrerare när den inte kan kalibrera. Märkligt.

Vilken version har du av Spyder? 3.7 är den senaste som du kan tanka hem gratis. I den versionen ber programmet dig att ändra eventuell kontrast och ljus till önskad nivå.
 
Vilken version har du av Spyder? 3.7 är den senaste som du kan tanka hem gratis. I den versionen ber programmet dig att ändra eventuell kontrast och ljus till önskad nivå.

Oki, jag har 3.0.4, det var den skivan som kom med när jag köpte skärmen för en månad sedan.
Kollade nyss på siten där man kan ladda hem och 3.0.5 verkar bara att finnas tillgängligt för mig då jag har mac.
 
Oki, jag har 3.0.4, det var den skivan som kom med när jag köpte skärmen för en månad sedan.
Kollade nyss på siten där man kan ladda hem och 3.0.5 verkar bara att finnas tillgängligt för mig då jag har mac.

Sorry, en 0:a försvann, senaste versionen för PC är 3.07. Pröva att tanka hem uppdateringen. Kan ju inte skada..
 
Eizo S2231 går inte att hårdvarukalibrera, och då måste man ändra RGB-inställningarna i skärmen för att få det så rätt som möjligt. När man ställt in skärmen så bra det går, gör man en profilering som talar om för MacOS eller Windows hur färgerna ska visas.

Ska man ha en Eizo med stöd för hårdvarukalibrering är det skärmar i serien ColorEdge som gäller, men då är prislappen en helt annat än på FlexScan.

/afe
 
Eizo S2231 går inte att hårdvarukalibrera, och då måste man ändra RGB-inställningarna i skärmen för att få det så rätt som möjligt. När man ställt in skärmen så bra det går, gör man en profilering som talar om för MacOS eller Windows hur färgerna ska visas.

Ska man ha en Eizo med stöd för hårdvarukalibrering är det skärmar i serien ColorEdge som gäller, men då är prislappen en helt annat än på FlexScan.

/afe

Jag förstod också att min modell inte gick att hårdvarukalibrera när jag köpte den. Men det jag inte förstod var att jag inte kunde kalibrera den med spydern utan bara att profilera. Och i med jag har reglage som kan ställa in ljusstyrka, färgmättnad mm så känns det lite onödigt att låtit sig blivit påpackad en spyder som ändå inte kan guida mig igenom dessa värden.
 
Jag förstod också att min modell inte gick att hårdvarukalibrera när jag köpte den. Men det jag inte förstod var att jag inte kunde kalibrera den med spydern utan bara att profilera. Och i med jag har reglage som kan ställa in ljusstyrka, färgmättnad mm så känns det lite onödigt att låtit sig blivit påpackad en spyder som ändå inte kan guida mig igenom dessa värden.

Fast just det ska väl Spydern kunna hjälpa dig med? Kör du rätt program för profileringen? När jag kör min Eye-One med iMatch visar den hur ljusstyrka, kontrast och färger ska ställas in.

/afe
 
Eizo S2231 går inte att hårdvarukalibrera, och då måste man ändra RGB-inställningarna i skärmen för att få det så rätt som möjligt. När man ställt in skärmen så bra det går, gör man en profilering som talar om för MacOS eller Windows hur färgerna ska visas.

Ska man ha en Eizo med stöd för hårdvarukalibrering är det skärmar i serien ColorEdge som gäller, men då är prislappen en helt annat än på FlexScan.

/afe

ColorEdge-skärmarna kalibreras på fabrik sen låses skärmen. Iaf är det så på min. Möjligt att det går att låsa upp men det känns som en dålig idé.

/Maverick
 
Fast just det ska väl Spydern kunna hjälpa dig med? Kör du rätt program för profileringen? När jag kör min Eye-One med iMatch visar den hur ljusstyrka, kontrast och färger ska ställas in.

/afe

Finns det något annat programm att köra mer än det som kom till? Mitt heter Spyder3Utility
 
Jepp, har sett den tidigare.
Jag har alltså lyckats köpa en skärm som faktiskt går att kalibrera med en en sk kalibrator som inte går att kalibrera med. Det måste vara en bedrift.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.